Harmittaa olla niin outo, ettei saa työpaikkaa
Mokaan kaikki haastattelut. Mokaan kyllä myös treffitkin. Paperilla näytän hyvältä, mutta olen jotenkin kömpelö idi ootti.
Kommentit (24)
En ole vielä löytänyt työtä jossa viihtyisin. Kymmeniä vuosia ja kymmenisen työpaikkaa takana. Outojen elämä on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
No ala olla oma itsesi
Har vain duuneja joihin todella sovit
Ota keikkatöitä ja pitkiä
Tutustu ihmisiin
Ole oma itsesi on ehkä tyhmin ohje sellaiselle, joka on jollain tavalla kummallinen. "Ole oma itsesi, mutta älä tuolla tavalla!"
Ei kai sille mitään voi. Luulen että olet normaali, mutta ne tilanteet tehty tahallaan vaikeiksi. Sitten tuntuu että on kömpelö. Monessako työpaikassa saa sanoa että on sairauksia tai ei voi hyvin tai ei jaksa (jos tulee usein jotain oireita), ilman että lentää ulos heti.
Vierailija kirjoitti:
No ala olla oma itsesi
Tutustu ihmisiin
- Olen oma itseni (ei varmaan kannattaisi)
- Haen vain niihin paikkoihin, joihin sopisin (tuskin kutsuisivat haastatteluun, jos en alkuunkaan sopisi)
- Mitä tarkoitat keikkatöillä?
- Tunnen paljon ihmisiä (miten tämä liittyy mihinkään?)
Ap
Ratkaisu:
Omasta mielestään oudoille oma työhönottoprosessi.
Menee näin:
- sopimukset aina määräaikaisia
- haastattelun jälkeen tehtävä räätälöidään
- hakija voi odottaa ketjun jatkuvan VAIN jos osoittaa erityisosaamista joka kompensoi rajoittuneisuuden
Uskon että tällaisella prosessilla :
- riskit poistuisivat työnantajalta
- muutama työtön siirtyisi tuilta työelämään
Eikun kokeilemaan.
Joku neuvoi olemaan oma itsensä. Ei, ei, ei jos on outo ja sosiaalisesti kömpelö! Itse olen sellainen, eikä kukaan ottaisi minua töihin jos olisin jo haastatteluissa oma itseni. Sen sijaan esitän sellaista energistä ekstroverttiä, ja töitä on löytynyt. Itse työssäni koodarina saan olla sitten rauhassa omalaiseni outo nörtti, se on vain se haastattelutilanne jossa täytyy vähän vetää showta.
Teen työtä vaativassa asiantuntijaympäristössä, ja "outoja tyyppejä" kyllä meillä riittää. He ovat kuitenkin kaikki omien alojensa arvostettuja osaajia, eikä "outoutta" pidetä näissä piireissä mitenkään outona.
Ratkaisu on siis opiskella jonkin alan todelliseksi osaajaksi, ja kyllä alkaa töitä löytyä. Sanoisin, että esim. koodareina on paljon ns. outoja hyypiöitä, samoin erilaisina suunnittelijoina.
Oikeastihan nuo ihmiset eivät ole mitenkään outoja, vaan persoonallisia ja kiinnostavia.
Mitä on outous.. se voi olla mitä vaan, ja työpaikoille mahtuu monenlaista. Tsemppiä!
Kerro heti haastattelun alkuun, että et ole parhaimmillasi haastattelutilanteissa, koska jännität. Kevennä ikään kuin tunnelmaa heti alkuunsa ja näin myös toinen osaa suhtautua sinuun paremmin.
Suurinosa työnantajista on melkosia friikkejä liiotteluineen.
Tuskin sinä outo olet vaan aito.
Työpaikat saa paras valehtelija, narsisti ja työpaikan vaihtaja.
Osaa liiotella osaamistaan, on taitava suhteilla pelaaja ja itsensä kehuja.
Facebook on sydämiä täynnä ja Linkedistä kilometri lista esikoulusta lähtien ja tieten 4H kerhosta.
Muistakaa merkitä cv:n joka ikinen työpaikka mansikanpoiminnasta, lastenvahti paikoista lähtien.
Myös oman lapsenhoito kodinhoidontuella on työ.
Nämä kaikki vaan listaan kuten narskut tekee.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on outous.. se voi olla mitä vaan, ja työpaikoille mahtuu monenlaista. Tsemppiä!
Niin työpaikoille mahtuukin, mutta usein ennen kuin pääsee sinne työpaikalle, joutuu. kohtaamaan jonkun ekstrovertin HR-ihmisen, joka pitäisi vakuuttaa siitä että on "tiimipelaaja" ja hyvä tyyppi ja ties mitä paskaa, vaikka itse työnkuva olisi yksin tietokoneella puurtamista.
Ole onnellinen, että pääset edes haastatteluihin. Minä pääsen hyvin harvoin. Tosissani etsin töitä, olen 40+ nainen, ystävällinen, kiltti, tunnollinen. Vikani on se, että ollut liian pitkään vanhempainvapaalla, vaikka koulutusta löytyy vaikka muille jakaa, samoin työkokemusta 10-15 vuotta.
En jaksa tätä nykyajan hyvä tyyppi, verkostoituja ja muuta vastaavaa mentaliteettia. Enää koulutus ja työkokemus ei ainakaan minun kohdalla merkitse mitään, ei ahkeruuskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen, että pääset edes haastatteluihin. Minä pääsen hyvin harvoin. Tosissani etsin töitä, olen 40+ nainen, ystävällinen, kiltti, tunnollinen. Vikani on se, että ollut liian pitkään vanhempainvapaalla, vaikka koulutusta löytyy vaikka muille jakaa, samoin työkokemusta 10-15 vuotta.
Kerrotko ikäsi hakemuksissa?
Minulle työhaastatteluissa asetettiin jonkinlaisia ansoja, jäi ikävä olo silloinkin kun siitä huolimatt sain töitä. Lopulta ryhdyin yrittäjäksi missä hommassa olen menestynyt loistavasti jo vuosikymmeniä mutta nytkin näen painajaisia vanhoista lyttäystilanteista. Entiset lyttääjät ovat jopa anelleet takaisin. Ei ole mitään syytä palata enää koskaan.
Mulla on hassusti niin päin että työpaikkani on normaali ja minä olen normaali mutta lähipiirini suhtautuu minuun jotenkin holhoavasti kuin olisin outolintu joka kaipaa jatkuvaa valvontaa ja opastusta. Eipä olla juuri tekemisissä...
Vierailija kirjoitti:
Teen työtä vaativassa asiantuntijaympäristössä, ja "outoja tyyppejä" kyllä meillä riittää. He ovat kuitenkin kaikki omien alojensa arvostettuja osaajia, eikä "outoutta" pidetä näissä piireissä mitenkään outona.
Ratkaisu on siis opiskella jonkin alan todelliseksi osaajaksi, ja kyllä alkaa töitä löytyä. Sanoisin, että esim. koodareina on paljon ns. outoja hyypiöitä, samoin erilaisina suunnittelijoina.
Oikeastihan nuo ihmiset eivät ole mitenkään outoja, vaan persoonallisia ja kiinnostavia.
Olen oma itseni eli sosiaalinen, ei kömpelö, puhelias ja ulospäinsuuntaunut, räiskyvä ja iloinen. Sitten sanotaan, että ole oma itsesi eli sosiaalisen pitäisi esittää roolia olla hiljainen, ujo ja kömpelö, tylsä virkamies, vaikka omana itsenä on aivan päinvastaista.
Oletko nyt varma, että sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut, rohkea ja räiskyvä sopii työhön, jossa pitää olla hiljainen, näkymätön, ujo ja kömpelö?
Vähän niin kuin jotain Madonnan tyyppistä taiteilijaa yritettäisiin väkisin ahtaa johonkin valtion virastoon töihin virkamieheksi, ei varmaan ihan onnistu
Oudot pitäisi laittaa jollekin outojen leirille. Siellä voisivat askarrella keskenään jollain pupukurssilla. 🐰
No ala olla oma itsesi
Tutustu ihmisiin