Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietittyää nämä "vapaaehtoisesti lapsettomat" pariskunnat 🤔

Vierailija
03.04.2026 |

Tuttavapiirissä yksi tällainen. Herättää kyllä kysymyksiä. Molemmat terveitä, menestyviä, kolmekymppisiä ihmisiä. Ovat "vapaaehtoisesti lapsettomia". Onko se matkailu yms. sitten oikeasti sen arvoista? 🤔 Ettei tule jälkikasvua? Kaduttaa varmaan myöhemmin?

Kommentit (408)

Vierailija
381/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤔 Minua mietityttää miksi lapsellisia ihmisiä niin kovin kismittää se että kaikki ei lapsia halua.

Mikä ihme siinä oikein on? Miksi ei voi vaan hyväksyä että kaikki ei halua lapsia? 🤔

Niin,olis kiva tietää syy takana? Miksi jollekin on tärkeää toisten elämän valinnat,eikö omassa elämässä ole tarpeeksi? Ja vielä,että tiesitkö,lasten hankinta on oma valinta.

Vierailija
382/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä lapsettomat vs. lapselliset joku somen aikaan saama ilmiö? Olen eläke-ikäinen eli reippaasti 60+, ja vasta muutama vuosi sitten sain tietää olevani vela. Sori, en käytä sitä ilmaisua, sillä se ei mahdu suuhuni. Olenko harvinaisuus kun koko elämäni aikana ainoastaan kerran minulta on kysytty onko lapsettomuus vapaaehtoista, ja tämä kysyjä esitti asian hyvinkin asiallisesti ja jopa kunnioittavasti. Vastakkainasetteluun ja jopa vihaan olen törmännyt vain somessa, en elävässä elämässä. Keneltä se muka pois on jos joku haluaa/ei halua jälkikasvua? 

Taidat vähän olla. Minä olen 34-vuotias vela, ja olen joutunut moneen kertaan selittämään tätä asiaa muille. Kavereille, tuttaville, anopille, äidille, veljelle, kollegoille. Ehkä nykyään ihmiset luulevat että asiasta on ok udella? Tiedä häntä.

No huh huh. Eipä munkaa velautta kukaan ole koskaan negasti kommentoinu tai edes sen kummemmi kyselly kuin korkeitaan joku uus työkamu kysässy että onks mulla lapsii ja kun vastaus on ei, nii se siitä sitten. Ihan normia. Eiku joo, miehen siskon kersa kysy kyl että miks mä en pidä lapsista. Musta se oli erikoine kysymys ja luulen, että äitisä käski kysyy. 30+

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
383/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on se, että moni jää lapsettomaksi tahtomattaan. Geenit, parisuhde ym. syyt. Taustalla voi olla vaikka mitä. Ei saa kiusata. Toisaalta en kyllä tunne yhtään paria, joilla ei olisi lapsia joko nykyisestä tai aiemmasta suhteesta. Aikuisista ihmisistä, eli yli 40v. Saahan sitä elää miten vain. 

Vierailija
384/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä lapsettomat vs. lapselliset joku somen aikaan saama ilmiö? Olen eläke-ikäinen eli reippaasti 60+, ja vasta muutama vuosi sitten sain tietää olevani vela. Sori, en käytä sitä ilmaisua, sillä se ei mahdu suuhuni. Olenko harvinaisuus kun koko elämäni aikana ainoastaan kerran minulta on kysytty onko lapsettomuus vapaaehtoista, ja tämä kysyjä esitti asian hyvinkin asiallisesti ja jopa kunnioittavasti. Vastakkainasetteluun ja jopa vihaan olen törmännyt vain somessa, en elävässä elämässä. Keneltä se muka pois on jos joku haluaa/ei halua jälkikasvua? 

Taidat vähän olla. Minä olen 34-vuotias vela, ja olen joutunut moneen kertaan selittämään tätä asiaa muille. Kavereille, tuttaville, anopille, äidille, veljelle, kollegoille. Ehkä nykyään ihmiset luulevat että asiasta on ok udella? Tiedä häntä.

Taidan olla vähän mikä? 

Vastaus kysymykseen olenko harvinainen.

Kiitos. Asia ok. 

Vierailija
385/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi nelikymppinen vela. Jos minun pitäisi valita vauvavuoden tai vankilavuoden välillä, kuulostaa vankilavuosi kivemmalta vaihtoehdolta. Perheen perustaminen veisi minulta kaikki mahdollisuudet tehdä niitä asioita, joita pidän tärkeinä ja mukavina. 

Et sinä voisi tehdä niitä mukavia asioita vankilassakaan. Ja mieti mikä helvetillinen riesa SINUN OLEMASSAOLOSI on  omalle äidillesi.

Olen eri henkilö, jolle huudat vihaasi, mutta vastaan nyt kuitenkin. Lällällää.

Joo kyllä kieltämättä olin vanhemmilleni varmasti riesa, kun heidän piti niin paljon minulle rääkyä,sylkeä päälle, läpsiä, puhua rumasti ja halventavasti, ja jättää viemättä lääkäriin, laimin lyödä hygienia, muut tarpeet ja rikkoa sieluun asti.

Ja sitten vielä uhriutua, kun olen niin huono ihminen, etten heille tee lapsen lasta rikottavaksi ja syljettäväksi.

Huuda nyt sinäkin sitä vihaasi capslockeillasi.

Vierailija
386/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne montakaan tällaista paria, itseasiassa vain yhden. Vapaaehtoisuus siellä tarkoittaa toisen puoliskon syvää masennusta.

Suurin syy lapsettomuuteen on puolison puute, ja siihen taas varmaankin matala lisääntymivietti, ujous huonot kokemukset vastakkaisesta sukupuolesta (esim. kiusaaminen) ja mielenterveysongelmat (voi tulla kiusaamisesta, kotoa, koulusta jne.).

Vela on marginaali-ilmiö. Suurempi syy on yhteisöllisyyden tuhoutuminen individualismia ja onaa vastuuta korostavassa kovassa kilpailuyhteiskunnassa.

Jos lukisit tutkimuksia, et kirjoittelisi tällaista moskaa tänne palstalle. En jaksa edes aloittaa perusasioista... oletko käynyt peruskoulun loppuun? Osaatko käyttää googlea tai wikipediaa?

Moni näistä tutkimuksista ylianalysoi yksikertaista asiaa. Ihmiset pariutuvat ja tekevät lapsia, jos a) heillä on kumppani ja b) ympäristö on turvallinen ja tukea antava.

Tällä palstalla noin tusina mielenterveysongelmaista velaa alapeukuttaa faktat pimentoon, koska pää ei kestä todellisuutta.

Käytät mielenterveysongelmaa negatiivisena terminä, haukkumasanana. No, minä voin myöntää, että minulla on mielenterveysongelma. Masennus, jonka vanhempani ovat aiheuttaneet. Olen istunut terapiassa vuosia, mutta kumpi vie voiton; ammattiapu vai vuosikymmeniä kestänyt henkinen ja fyysinen väkivalta?

Ja mitä tulee lastenhankintaan - niin paljoa en lapsia vihaa, että hankkisin niitä tähän kokemaan sitä samaa mitä olen itse kokenut; jotkut narsistiset käytösmallit ovat iskostuneet minuun itseeni kun se on ollut elämässäni normi. Sen verran moraalia minulla on, että se päättyy minuun. Harmi, että kaikki vanhemmiksi pyrkivät eivät ajattele sen lapsen etua siinä, minkälaisia ihmisiä ovat itse.

Fiksumpi olet kuin nuo sairaita ihmisiä halventavat. Ei kyllä käy heidänkään lapsia kateeksi, jos oma vanhempi on noin kylmä ja asennevammainen. 

Vierailija
387/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

synnytys on kivuliasta hommaa ja raskaana olo kuvottaa vartsaa,  ei ihme jollei kenkään lapsta tahto. Poikimisvaivat tulivat monikertaisiksi syntiinlankiamuksessa jo muutamma tuhat vuotta sitten

Ihminen synnyttää. Lehmät yms. poikii. Ei tarvitse pitää lapsista, mutta voi silti käyttää asiallista kieltä.

Tietäisit vaan miten monta kertaa on saanut kuulla olevansa maho lehmä, tuhkakohtu, tyhmä, itsekäs, pinnallinen, arvoton ja jotain geeni jätettä jne.

Vierailija
388/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

66-vuotiaana nyt mietin, että kuka minusta huolehtii jos ja kun vielä vanhenen ja tarvitsisin apua. Onko se joku maahanmuuttaja joka ei osaa suomea ja hoitaa minut väärin, vai suomalainen velttoperseilevä jota ei yhtään kiinnosta työ hoiva-alalla vai onko se joku attendopihlajalinna joka rahastaa viimeisetkin varat pankkitililtä ja heivaa minut sitten aliravittuna johonkin terveyskeskukseen. Toki mikään ei takaa onniatunutta ja hyvää vanhuutta vaikka olisikin omia lapsia. Nehän voi olla kiinnostuneita vain siitä miten halvalla minua voisi hoitaa, jotta perintöä jäisi enemmän.

Vierailija
389/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalta kohdaltani voin sanoa, että juuri noin olisin silloin 30 vuotta sitten sanonut, jos olisimme hoidoista huolimatta jääneet lapsettomiksi!  Silloin ei "vapaaeatoinen lapsettomuus"-käsitettä ollut olemassakaan vaan utelijoille piti keksiä muita verukkeita. Siinä piinaavassa ja surullisessa taistelussa ulkopuolisten utelut ja arvailut olivat vielä yksi taakka lisää!  Jos ei olisi tärpännyt, olisi pitänyt tunnustaa, että joo, näin surkea ja viallinen nainen mä olen, kun en edes lasta saa aikaiseksi.  Tänä päivänä jonkun julistautuessa velaksi, käy mielessä epäilys, että onkohan ihan varmasti noin...  Hymyn taakse voi kätkeytyä kyyneleet

Älytöntä salailla ja selitellä, kun suoraan puhumalla saisi ihmisten myötätunnon ja tuen.

Ja lapset ovat hieno juttu. Vaikka esimerkiksi oma äiti suhde olisi persiisstä, voi itse päättää olla erilainen äiti omalle lapselleen.

Lapset ovat hieno juttu niille ketkä niitä haluaa.

Jos joku ei halua lapsia, koska sai itse huonon lapsuuden, se on ihan hyvä syy olla hankkimatta. Ei syytä edes tarvita, koska kukaan ei ole tilivelvollinen asiasta. Lapsettomuutta ei tarvitse perustella. Oma päätös.

Nimenomaan. Tuo on yllättävän yleinen väärinkäsitys, että jos nainen ei halua lasta, niin silloin olisi lapsuudessa tai äitisuhteessa ongelmia.

Itselläni oli tosi hyvä lapsuus ja äiti, mutta en silti itse halua lasta ikinä.

Äiti toki vähän pettyi, koska äiti taitaa olla niitä ihmisiä, joiden mielestä kaikki haluaa lapsia ja muu on epänormaalia.

Joutui silti asian hyväksymään, samoin kuin anoppi. Napinaa kyllä aiheesta kuuluu moniltakin suunnilta.

Vierailija
390/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalta kohdaltani voin sanoa, että juuri noin olisin silloin 30 vuotta sitten sanonut, jos olisimme hoidoista huolimatta jääneet lapsettomiksi!  Silloin ei "vapaaeatoinen lapsettomuus"-käsitettä ollut olemassakaan vaan utelijoille piti keksiä muita verukkeita. Siinä piinaavassa ja surullisessa taistelussa ulkopuolisten utelut ja arvailut olivat vielä yksi taakka lisää!  Jos ei olisi tärpännyt, olisi pitänyt tunnustaa, että joo, näin surkea ja viallinen nainen mä olen, kun en edes lasta saa aikaiseksi.  Tänä päivänä jonkun julistautuessa velaksi, käy mielessä epäilys, että onkohan ihan varmasti noin...  Hymyn taakse voi kätkeytyä kyyneleet

Älytöntä salailla ja selitellä, kun suoraan puhumalla saisi ihmisten myötätunnon ja tuen.

Ja lapset ovat hieno juttu. Vaikka esimerkiksi oma äiti suhde olisi persiisstä, voi itse päättää olla erilainen äiti omalle lapselleen.

Jos joku ei halua lapsia, koska sai itse huonon lapsuuden, se on ihan hyvä syy olla hankkimatta. Ei syytä edes tarvita, koska kukaan ei ole tilivelvollinen asiasta. Lapsettomuutta ei tarvitse perustella. Oma päätös.

Nimenomaan. Tuo on yllättävän yleinen väärinkäsitys, että jos nainen ei halua lasta, niin silloin olisi lapsuudessa tai äitisuhteessa ongelmia.

Äiti toki vähän pettyi, koska äiti taitaa olla niitä ihmisiä, joiden mielestä kaikki haluaa lapsia ja muu on epänormaalia.

Joutui silti asian hyväksymään, samoin kuin anoppi. Napinaa kyllä aiheesta kuuluu moniltakin suunnilta.

Miksi kuuntelet noista napinaa? Miksi sallit, että sinua kohdellaan huonosti?

Jos sanominen ei tehoa öyhöttäjiin, sitten nämä ihmiset eivät kuulu elämääsi.

Vierailija
391/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kuuntelet noista napinaa? Miksi sallit, että sinua kohdellaan huonosti?

Jos sanominen ei tehoa öyhöttäjiin, sitten nämä ihmiset eivät kuulu elämääsi.

Mulla nyt kuitenkin on vaan yksi äiti ja yksi anoppi, napinaan vastaan terävästi niin etteivät jatka enää sillä kertaa.. ..kunnes taas seuraavalla kerralla tulee jokin napina aiheesta. Ei ole niin vakava asia, että katkoisin välit. 

Ja sitten se muu napina tulee muualta; esimerkiksi eräs työkaveri suuttui ja laittoi välit poikki, kun tuli puhetta e-pillereistä. Pöyristyi, kun kuuli, että mulla on ollut pillerit 25 vuotta eikä sen jälkeen enää puhunut mulle mitään ikinä 😂

Toinen työkaveri oli kuvitellut, että mulla on 2 lasta; tyttö ja poika. Hän myös pöyristyi, kun kerroin ettei ole yhtään lasta. 

Ja nämä molemmat itse ovat asioita alkaneet puhua ja kysyä, itse en tuota asiaa mitenkään tuo julki ellei joku muu suoraan kysy.

Työkaverienkin kanssa on tultava toimeen vaikka miten käyttäytyisivät. Kaikkia välejä ei vaan voi katkoa.

Vierailija
392/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

synnytys on kivuliasta hommaa ja raskaana olo kuvottaa vartsaa,  ei ihme jollei kenkään lapsta tahto. Poikimisvaivat tulivat monikertaisiksi syntiinlankiamuksessa jo muutamma tuhat vuotta sitten

Ihminen synnyttää. Lehmät yms. poikii. Ei tarvitse pitää lapsista, mutta voi silti käyttää asiallista kieltä.

Tietäisit vaan miten monta kertaa on saanut kuulla olevansa maho lehmä, tuhkakohtu, tyhmä, itsekäs, pinnallinen, arvoton ja jotain geeni jätettä jne.

Sekö oikeuttaa sitten käyttämään rumaa kieltä viattomia kohtaan? 

Vierailija
393/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

66-vuotiaana nyt mietin, että kuka minusta huolehtii jos ja kun vielä vanhenen ja tarvitsisin apua. Onko se joku maahanmuuttaja joka ei osaa suomea ja hoitaa minut väärin, vai suomalainen velttoperseilevä jota ei yhtään kiinnosta työ hoiva-alalla vai onko se joku attendopihlajalinna joka rahastaa viimeisetkin varat pankkitililtä ja heivaa minut sitten aliravittuna johonkin terveyskeskukseen. Toki mikään ei takaa onniatunutta ja hyvää vanhuutta vaikka olisikin omia lapsia. Nehän voi olla kiinnostuneita vain siitä miten halvalla minua voisi hoitaa, jotta perintöä jäisi enemmän.

Kyllä itse ainakin haluaisin että perintö menee lapsille eikä jollekin hoivajätille. Ei se enemmän maksaminen hoidon laatua lisää. Hoivalaitokset ovat kuin yksikäsitisiä rosvoja - rahat kyllä niihin uppoaa, mutta mitään ei saa takaisin.

Vierailija
394/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksuja ovat,ei lapsia pidä tehdä,toivon että omat lapseni ei tee ikinä lapsia,ovat nyt kaikki aikuisia mutta ei se helppoa ollut niitä kasvattaa,rahasta aina pula,erottiin ja olin yh..kärsimystä vain

Vierailija
395/408 |
17.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole käyttänyt.

Vierailija
396/408 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole käyttänyt.

Kyllä käytit. Poikiminen puhuttaessa ihmisistä on rumaa kieltä. 

Vierailija
397/408 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ole käyttänyt.

Kyllä käytit. Poikiminen puhuttaessa ihmisistä on rumaa kieltä. 

Mistä sä tiedät kuka on minkäkin viestin kirjoittanut? Itse en ole kumpikaan ylläolevista, mutta poikiminen terminä ei kohdistu vauvaan vaan synnytystapahtumaan ja näinollen on alentavaa korkeintaan synnyttäjää itseään kohtaan.

Vierailija
398/408 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta ei poikimis-verbiä.

E

Vierailija
399/408 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme lasta, nuorinkin jo 15. Olen kuullut asiasta ilkeilyä eniten naisilta, joilla ei ole lapsia mutta joiden miehellä on huomattavan monta lasta edellisestä suhteesta, toisella 5 ja toisella 8. Ilkeily koskee poissaoloja lasten vuoksi (ei ole ollut vuosikymmeniin yhtäkään eikä ollut koskaan kuin muutama päivä vuodessa max), lomien ottamista parhaaseen aikaan lasten vuoksi (lomailen tänä vuonna ekaa kertaa vuosikymmeniin heinäkuussa), lasten saamia suuria tukia (meillä vain yhdellä lapsilisä), ym. Ja sitten ilkutaan vaippojenvaihdosta (en ole vaihtanut omille vaippaa n. 13 vuoteen), lasten harrastusrallista (ikään kuin kuuluisi heille). 

Sanoisin, että toisten valintoja kritisoivat eniten ne, joiden oma valinta ei olekaan ollut oma valinta. 

On muuten myös niin, että lapsettomia tuntuu aidosti harmittavan tilanne, jossa lapset ovat kasvaneet isoiksi ja muuttavat pois kotoa. Eli se piinaava lapsiperhevaihe ei olekaan ikuinen, se on itse asiassa häviävän lyhyt. Ja ehkä joskus on villiä ja vallatonta elää kaksistaan, ei lapsia, ei kihlausta, ei avioliittoa, mutta kun ikää on 50 + asia ei ehkä olekaan enää niin kivaa vaan enemmän surullista ja säälittävää.

400/408 |
18.05.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olilsi kyllä unelma löytää Suomesta mies joka ei halua lapsia.

Missä tälläiset miehet ovat?

Vai ovatko kaikki jo varattuja?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme