Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietittyää nämä "vapaaehtoisesti lapsettomat" pariskunnat 🤔

Vierailija
03.04.2026 |

Tuttavapiirissä yksi tällainen. Herättää kyllä kysymyksiä. Molemmat terveitä, menestyviä, kolmekymppisiä ihmisiä. Ovat "vapaaehtoisesti lapsettomia". Onko se matkailu yms. sitten oikeasti sen arvoista? 🤔 Ettei tule jälkikasvua? Kaduttaa varmaan myöhemmin?

Kommentit (300)

Vierailija
281/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika jyrkkä kannanotto varmasti monen mielestä, mutta mielestäni muutaman lapsen hankkiminen ja kasvattaminen on tärkeä velvollisuus yhteisöä ja yhteiskuntaa kohtaan. Vanhemmuuteen liittyy aika paljon ilmaista työtä, taloudellisia velvoitteita, emotionaalista kuormaa, vastuuta. Kasvatetaan seuraava sukupolvi, joka huolehtii uusista lapsista ja ikääntyvistä. Velat ovat systeemin vapaamatkustajia, nautiskelijoita. Lapsiperheille kohdennettuja tulonsiirtoja ja verohelpotuksia lisää. Vanhanpiian vero takaisin. T. Kolmen lapsen työssäkäyvä äiti

No yhtä jyrkästi vastaan, että mitä sanot siitä, että vapaaehtoisesti lapsettomana olen huolehtinut sekä äidistäni että isästäni hautaan asti? Ei tulisi mieleenkään ruinata siitä mitään ekstrakorvauksia tai säälipisteitä. 

Noh, meillä kaikillahan on vanhemmat, jotka ikääntyvät ja tarvitsevat huolenpitoa. Ei siinä ole vielä mitään "ekstraa" kenelläkään. Lapsia sen sijaan eivät tee kaikki vaikka pystyisivät. T. Kolmen lapsen työssäkäyvä äiti

Miksi lapsia pitäisi "tehdä" tähän maailmaan? Täällä on paljon lapsia, joista ei nytkään huolehdita. Maailma ei myöskään ole enää hyvä lapsille. 

Ööö, maailma ei ole koskaan ollut hyvä lapsille.

Vierailija
282/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet vanhemmat eivät olisi sopineet kenenkään vanhemmiksi. Lopettakaa painostus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40+ tässä, lapsia/teinejä pari kappaletta, ja kaduttaa kyllä. Elämä olisi ollut parempaa lapsettomana ja olisi jatkossakin.

Älä vela jaksa

En ole vela vaan kahden vanhempi joka ei koskaa olisi lapsia halunnut eli olen hava (haluton vanhempi)

Kyllä sulla jotain vink-vink-töks-töks haluja on aikanaan ollut, jos olet saanut lapsia aikaiseksi.

Vierailija
284/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40+ tässä, lapsia/teinejä pari kappaletta, ja kaduttaa kyllä. Elämä olisi ollut parempaa lapsettomana ja olisi jatkossakin.

Älä vela jaksa

En ole vela vaan kahden vanhempi joka ei koskaa olisi lapsia halunnut eli olen hava (haluton vanhempi)

Miksi sitten teit lapsia? 

Vahingossa

Vahingon voi korjata abortilla.

Vierailija
285/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikani ja miniäni ovat veloja, enkä voi surra heidän puolestaan koska hekään eivät sure.

Itsensä puolesta voit surra, jos haluat lapsenlapsia, toki jos sinulla on sellaisiakin lapsia, jotka haluavat lapsia.

Minusta on surullista kun vanhemmilta kielletään suru sen vuoksi ettei heistä  tule isovanhempia. Enkä tarkoita, että lapsia pitäisi tehdä tämän vuoksi, mutta heillä on oikeus omiin tunteisiinsa niinkuin veloillakin omiinsa.

Vierailija
286/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vela jaksa

Vahingossa

Lapsiparat, tosi kiva isompana sitten kuulla olevansa vahinko. 

Minulla on ollut ihan hyvä elämä, minua on rakastettu ja olen aina ollut hyväksytty vaikka aika pienenä tajusin että olen kyllä täysi vahinko 17v ja 21v  vanhemmilleni, joiden avioliitto päättyi 59v jälkeen toisen kuolemaan.

60-luvulla ei todella ollut muuta mahdollisuutta kuin kantaa vastuu teostaan ja lapsesta. Tiedän monia samanlaisia tapauksia, ei ole ollut mahdollisuutta pelailla ja somettaa.

Vierailija
287/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri toi vauvansa töihin, kun käväisi moikkaamassa työkavereita. Vauva oli ihan ok kaikkien muiden kanssa, mutta heti, kun näki minut, alkoi itkemään. Se riittäköön perusteluksi, itseäni asia tosin vain huvitti.

t. lasten kauhu pelkän ulkonäön perusteella

Vierailija
288/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu olevan monella se käsitys että lapsettomat vaan sluibaavat ja pitävät hauskaa. En tunne sellaisia lainkaan. Tuntemani lapsettomat pitävät huolta vanhemmistaan ja ovat aktiivisia seurakunnassa / yhdistyksissä / hyväntekeväisyydessä / harrastustoiminnassa.

Koska heillä on aikaakin, eikä kaikki aika mene perheeseen ja väsymykseen

Vierailija
289/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika jyrkkä kannanotto varmasti monen mielestä, mutta mielestäni muutaman lapsen hankkiminen ja kasvattaminen on tärkeä velvollisuus yhteisöä ja yhteiskuntaa kohtaan. Vanhemmuuteen liittyy aika paljon ilmaista työtä, taloudellisia velvoitteita, emotionaalista kuormaa, vastuuta. Kasvatetaan seuraava sukupolvi, joka huolehtii uusista lapsista ja ikääntyvistä. Velat ovat systeemin vapaamatkustajia, nautiskelijoita. Lapsiperheille kohdennettuja tulonsiirtoja ja verohelpotuksia lisää. Vanhanpiian vero takaisin. T. Kolmen lapsen työssäkäyvä äiti

Muista kertoa lapsillesi, että teit nämä velvollisuudesta yhteiskuntaa kohtaan ja teettivät hirveästi työtä, kuormitusta ja velvoitteita, jotka nyt automaattisesti siirtyvät heille. Mutta eihän nyt olisi tarvittu kuin yksi jatkamaan suku ja yksi huolehtimaan vanhuksista. Joten mikäs se kolmas on? Vapaamatkustaja ja ettet vaan itse halunnut? Halusitko vähän nautiskella kotona? Ajattelitko että systeemi kouluttaa kaikki kolme? 

Sori. Ei käy.

On täysi fakta, että usean lapsen kasvattaminen vaatii pitkäjänteistä sitoutumista. Lapsen etu ja tarpeet on asetettava vanhemman edun edelle. Mutta se on rakkauden täyttämä velvollisuus, eikä vanhempana tule mieleenkään kertoa lapsilleni, että he ovat taakka. Äitiys antaa paljon enemmän kuin ottaa, mutta tätähän vela ei ymmärrä. Hän vaihtaa lapsen pyyteettömän rakkauden caravaanarointiin ja vapauteen tehdä sanaristikoita. Kas, siinäpä ylevät mahdollisuudet toteuttaa syvintä itseään. T. Kolmen lapsen työssä käyvä äiti

Tuosta pyyteettömästä rakkaudesta. Mitä olet mieltä "ilmiöstä" jossa aikuiset lapset päättävät olla olematta tekemisissä vanhempiensa kanssa? Tämän puhutaan lisääntyneen, ehkä näin on. Luulen kuitenkin että välirikkoja on ollut maailman sivu, nyt niitä vaan tuodaan esille eri medioissa ja ilmiö korostuu. Tällaista voi olla kuitenkin vaikea sulattaa, jos on lähtökohtaisesti tarvetta määritellä muiden tarpeita, toiveita, elämää ja moraalia. Suhteet ja luottamus eivät ole itsestäänselvyys.

Vierailija
290/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai jos muuten toimeen tukevat keskenään. En tiiä onko se parisuhde lapsettomana sen helpompi tai vaikeempi. Sinkkuna kuitenkin on se suurin vapaus. Paitsi on meilläkin se työ. Yrittäjyys saattas olla ratkaisu.

Vierailija
291/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vela jaksa

Vahingossa

Minulla on ollut ihan hyvä elämä, minua on rakastettu ja olen aina ollut hyväksytty vaikka aika pienenä tajusin että olen kyllä täysi vahinko 17v ja 21v  vanhemmilleni, joiden avioliitto päättyi 59v jälkeen toisen kuolemaan.

60-luvulla ei todella ollut muuta mahdollisuutta kuin kantaa vastuu teostaan ja lapsesta. Tiedän monia samanlaisia tapauksia, ei ole ollut mahdollisuutta pelailla ja somettaa.

Aina on ollut muita mahdollisuuksia ja moni on niitä seurannut, hylkäys, v.valta, omat harrasteet jne. Ihmeellistä, että pidät hyviä lähtökohtia ja onnekkuutta jotenkin itseäsi nostavana asiana. Olit täysin heidän armoillaan ja he halusivat yrittää parhaansa ja se vieläpä riitti. Ehkä saivat tukea kun. Toisenlaisia kohtaloitakin on, myös tuohon aikaan.

Vierailija
292/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vela jaksa

Vahingossa

No sulla on ollut hyvä elämä kuitenkin, monilla muilla vahingoilla ei ole ollut, lapsia silti pitänyt tehdä kuin liukuhihnalta. Tosi sairasta että omat lapset on vain vahinkoja, ihan kuin ne lapset ei muka aavistais etteivät ole ei toivottuja...... 

Vierailija
293/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yhtä jyrkästi vastaan, että mitä sanot siitä, että vapaaehtoisesti lapsettomana olen huolehtinut sekä äidistäni että isästäni hautaan asti? Ei tulisi mieleenkään ruinata siitä mitään ekstrakorvauksia tai säälipisteitä. 

Noh, meillä kaikillahan on vanhemmat, jotka ikääntyvät ja tarvitsevat huolenpitoa. Ei siinä ole vielä mitään "ekstraa" kenelläkään. Lapsia sen sijaan eivät tee kaikki vaikka pystyisivät. T. Kolmen lapsen työssäkäyvä äiti

Miksi lapsia pitäisi "tehdä" tähän maailmaan? Täällä on paljon lapsia, joista ei nytkään huolehdita. Maailma ei myöskään ole enää hyvä lapsille. 

Ööö, maailma ei ole koskaan ollut hyvä lapsille.

Ei hyvä mutta ainakin parempi kuin nykyinen somekausi täynnä sotaa, raivoa, väkivaltaa ja jatkuvaa kilpailua. 

Vierailija
294/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kapsettomat kustannamme veroillamme sinunkin kakaroidesi koulutuksen, terveydenhuollon, kouluruokailun, iltapäiväkerhot, sinun synnytyksesi yms, joten olisit kiitollinen. 

Miksi elämästä ei muuten saisi nauttia?

Vierailija
295/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muista kertoa lapsillesi, että teit nämä velvollisuudesta yhteiskuntaa kohtaan ja teettivät hirveästi työtä, kuormitusta ja velvoitteita, jotka nyt automaattisesti siirtyvät heille. Mutta eihän nyt olisi tarvittu kuin yksi jatkamaan suku ja yksi huolehtimaan vanhuksista. Joten mikäs se kolmas on? Vapaamatkustaja ja ettet vaan itse halunnut? Halusitko vähän nautiskella kotona? Ajattelitko että systeemi kouluttaa kaikki kolme? 

Sori. Ei käy.

On täysi fakta, että usean lapsen kasvattaminen vaatii pitkäjänteistä sitoutumista. Lapsen etu ja tarpeet on asetettava vanhemman edun edelle. Mutta se on rakkauden täyttämä velvollisuus, eikä vanhempana tule mieleenkään kertoa lapsilleni, että he ovat taakka. Äitiys antaa paljon enemmän kuin ottaa, mutta tätähän vela ei ymmärrä. Hän vaihtaa lapsen pyyteettömän rakkauden caravaanarointiin ja vapauteen tehdä sanaristikoita. Kas, siinäpä ylevät mahdollisuudet toteuttaa syvintä itseään. T. Kolmen lapsen työssä käyvä äiti

Tuosta pyyteettömästä rakkaudesta. Mitä olet mieltä "ilmiöstä" jossa aikuiset lapset päättävät olla olematta tekemisissä vanhempiensa kanssa? Tämän puhutaan lisääntyneen, ehkä näin on. Luulen kuitenkin että välirikkoja on ollut maailman sivu, nyt niitä vaan tuodaan esille eri medioissa ja ilmiö korostuu. Tällaista voi olla kuitenkin vaikea sulattaa, jos on lähtökohtaisesti tarvetta määritellä muiden tarpeita, toiveita, elämää ja moraalia. Suhteet ja luottamus eivät ole itsestäänselvyys.

Siihen voi ihan itse vaikuttaa. Minä en ole paljoa äitini kanssa tekemisissä, koska ryyppäsi koko lapsuuteni ym.. Jos on hyvä äiti lapsilleen niin kyllä ne lapset pitää yhteyttä. 

Vierailija
296/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun aikuinen ITSE saa päättää, tekeekö jälkikasvua vai ei?! 😂

Vierailija
297/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä jotka kärttävät ketjussa, että miksi joku ei haluaisi olla lapseton keski-ikäinen nainen.

Mitä ihmeellistä siinä on? Toiset eivät näe elämäänsä lapsettomana, ja keski-ikäisenä hedelmällisyysikkuna on todennäköisesti jo sulkeutunut, joten se on siinä sitten loppuelämä lapsettomaksi naulattu, jos vielä keski-ikäisenä on lapseton. Ja kaikki eivät todellakaan halua olla loppuelämäänsä lapsettomia.

Noinhan se lapsen "hankinta" (saaminen) pitää miettiäkin, että haluaako olla loppuelämänsä lapseton vai ei. Ei mitään sellaista lapsellista p a sk a a, että onko "vauvakuume" tai muuta typerää, vaan LOPPUELÄMÄ. 

Itse mietin haluaisinko olla loppuelämäni vanhempi, en halunnut. 

Noin se mun mielestä pitääkin miettiä. Minä taas haluan olla vanhempi, ja ajattelen että mun pitää olla valmis auttamaan aikanaan myös lastenlasten kanssa jne.

Huvittavat ketjun velat. En ajattele normaalisti veloista mitään, mutta palstalla antavat aina hassun kuvan itsestään.

Nyt esim. peukuttelevat toistensa viestejä ("minä haluan olla loppuelämän lapseton"), mutta eivät niitä jotka kokevat toisin ja nimenomaan haluavat loppuelämän jälkeläisiä sukuun. Eli eivät koe näitä asioita samanarvoisina, toisin kuin minä -äiti-ihminen- joka suhtaudun asiaan neutraalisti, enkä yritä vääntää kenenkään haluja toisiksi :)

Minulle toisen velaus on yhtä arvokas valinta kuin suurperhekin, mutta palstan veloilla näin ei ole, vaan suhtautuvat erittäin defensiivisesti ja epäkypsästi koko aiheeseen. 

Vierailija
298/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori. Ei käy.

Sulla on sun elämä ja se että peilaat sen kautta muihin on ymmärrettävää, kun et muusta tiedä. Kannattaisi silti vähän miettiä, onko kaikkien perheenäitien elämä tuota samaa. Ihan työni puolesta näen äitejä, joille se lapsesta koituva kuormitus on niin paljon suurempaa kuin ilo siitä että sai lapsen. Tämä on karu fakta, vaikka siitä ei ääneen puhuta. Lasta ei vaihdeta vapauteen tehdä sanaristikoita, yleensä lapsi halutaan vaihtaa rauhalliseen arkeen jossa oma mielenterveys kestää ja elämä ei ole selviytymistä päivästä päivään. Sinulla on kummallinen ajatus, että elämä ilman lasta ei voi olla täynnä mielekästä tekemistä ja yleviä tavoitteita. 

Vierailija
299/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa tässä lapsiasiassa tasan se, että itse en joudu olemaan lapseton keski-ikäinen nainen

Öh, liittyykö asiaan mielestäsi jotain stigmaa vai miksi keski-ikäinen lapseton nainen on jotenkin huono asia? Itse olen ylpeästi lapseton viisikymppinen :) 

Ei, vaan minä en halua olla lapseton keski-ikäinen nainen. Parikymppisenä ja kolmikymppisenä olisin tavallaan voinut lapseton ollakin, mutta koska naisilla menee hedelmällisyys viimeistään nelikymppisenä, niin mieluummin otan lapsiperhe-elämää ja loppuelämä turvattuna lapsettoman naisen kohtalolta, kuin jättäisin asian roikkumaan viimetippaan ja olisi riskinä jäädä lapsettomaksi.

Muiden lapsettomuus ei kiinnosta tippaakaan, enkä ajattele siitä mitään. Ainoastaan huonosti vanhemmuutensa hoitavista äideistä ja iseistä ajattelen jotain, vaikka usein ne ovatkin inhimillisiä tragedioita joissa kärsivät kaikki.

Ihan uteliaisuudesta, mitä kuvittelet "lapsettoman naisen kohtalon" olevan? Entä mitä tarkoitat tuolla "turvattua", kun sen takia mieluummin otat lapsiperhe-elämän?

Vierailija
300/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vahempani olivat henkisesti ja fyysisesti väkivaltaisia vanhempia. Heidän kasvatustyylinsä oli myrkyllinen. Näen valitettavasti niin paljon itsessäni heidän ominaisuuksiaan, toksisia käytösmalleja, että ihan tietoisesti suojaan viattomia lapsia olemalla vela.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi