Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietittyää nämä "vapaaehtoisesti lapsettomat" pariskunnat 🤔

Vierailija
03.04.2026 |

Tuttavapiirissä yksi tällainen. Herättää kyllä kysymyksiä. Molemmat terveitä, menestyviä, kolmekymppisiä ihmisiä. Ovat "vapaaehtoisesti lapsettomia". Onko se matkailu yms. sitten oikeasti sen arvoista? 🤔 Ettei tule jälkikasvua? Kaduttaa varmaan myöhemmin?

Kommentit (300)

Vierailija
261/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina jotenkin jaksaa kummastuttaa että miten jonkun toisen lapsettomuus voi mennä niin ihon alle. Onko se jotakin projisointia kun onkin muistutus edessä että niin, niiden mukuloiden pykääminen ei ole mikään pakko vaan oli ihan oma valinta. Että mentiinkö siinä itse vähän kavereiden mukana ja hankittiin ne standardit kaksi lasta ja rivari kun kunnon ihmisen pitää? 

Mutta joo itse asiaan. Ihan rehellisesti olisin itsekin mieluummin jäänyt syntymättä niin minkä hemmetin takia laittaisin vielä vahingon kiertämään? Tulee mieleen yksi tuttu joka pelkää niin paljon kuolemaa ettei pysty edes asiasta puhumaan yleisellä tasolla, mutta päätti kuitenkin hankkia mukulan kuolemantuomiota kärsimään :D.  En ole kertaakaan miettinyt että "kunpa mulla olisi nyt lapset tässä". Muistan kyllä monta kertaa miettineeni kuran osuessa tuulettimeen että onneksi ei ole sentään jälkikasvua tän kaiken lisäksi huolehdittavana. Ihan tarpeeksi on jo kaikkea ilman muksujakin, mun tarkoitus on tehdä elämästäni mahdollisimman vähän kuormittavaa. Moneen asiaan en voi vaikuttaa, omaan lapsilukuuni pystyn. 

Vierailija
262/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä jotka kärttävät ketjussa, että miksi joku ei haluaisi olla lapseton keski-ikäinen nainen.

Mitä ihmeellistä siinä on? Toiset eivät näe elämäänsä lapsettomana, ja keski-ikäisenä hedelmällisyysikkuna on todennäköisesti jo sulkeutunut, joten se on siinä sitten loppuelämä lapsettomaksi naulattu, jos vielä keski-ikäisenä on lapseton. Ja kaikki eivät todellakaan halua olla loppuelämäänsä lapsettomia.

Noinhan se lapsen "hankinta" (saaminen) pitää miettiäkin, että haluaako olla loppuelämänsä lapseton vai ei. Ei mitään sellaista lapsellista p a sk a a, että onko "vauvakuume" tai muuta typerää, vaan LOPPUELÄMÄ. 

Itse mietin haluaisinko olla loppuelämäni vanhempi, en halunnut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä näitä jotka kärttävät ketjussa, että miksi joku ei haluaisi olla lapseton keski-ikäinen nainen.

Mitä ihmeellistä siinä on? Toiset eivät näe elämäänsä lapsettomana, ja keski-ikäisenä hedelmällisyysikkuna on todennäköisesti jo sulkeutunut, joten se on siinä sitten loppuelämä lapsettomaksi naulattu, jos vielä keski-ikäisenä on lapseton. Ja kaikki eivät todellakaan halua olla loppuelämäänsä lapsettomia.

Noinhan se lapsen "hankinta" (saaminen) pitää miettiäkin, että haluaako olla loppuelämänsä lapseton vai ei. Ei mitään sellaista lapsellista p a sk a a, että onko "vauvakuume" tai muuta typerää, vaan LOPPUELÄMÄ. 

Itse mietin haluaisinko olla loppuelämäni vanhempi, en halunnut. 

Noin se mun mielestä pitääkin miettiä. Minä taas haluan olla vanhempi, ja ajattelen että mun pitää olla valmis auttamaan aikanaan myös lastenlasten kanssa jne.

Vierailija
264/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

synnytys on kivuliasta hommaa ja raskaana olo kuvottaa vartsaa,  ei ihme jollei kenkään lapsta tahto. Poikimisvaivat tulivat monikertaisiksi syntiinlankiamuksessa jo muutamma tuhat vuotta sitten

Tulevaisuudessa lapset saadaan ulkopuoliselta tuottajalta, niinku Lidl, Prisma tai K ryhmä, tilaa 2 yhden hinnalla, tänään alessa, palautusoikeus, bonukset,takuu. 

Vierailija
265/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

40+ tässä, lapsia/teinejä pari kappaletta, ja kaduttaa kyllä. Elämä olisi ollut parempaa lapsettomana ja olisi jatkossakin.

Vierailija
266/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin on "myöhemmin"? Entä jos kuolen ennen kuin "myöhemmin" tulee? T: 42-vuotias vela

Vierailija
267/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika jyrkkä kannanotto varmasti monen mielestä, mutta mielestäni muutaman lapsen hankkiminen ja kasvattaminen on tärkeä velvollisuus yhteisöä ja yhteiskuntaa kohtaan. Vanhemmuuteen liittyy aika paljon ilmaista työtä, taloudellisia velvoitteita, emotionaalista kuormaa, vastuuta. Kasvatetaan seuraava sukupolvi, joka huolehtii uusista lapsista ja ikääntyvistä. Velat ovat systeemin vapaamatkustajia, nautiskelijoita. Lapsiperheille kohdennettuja tulonsiirtoja ja verohelpotuksia lisää. Vanhanpiian vero takaisin. T. Kolmen lapsen työssäkäyvä äiti

Muista kertoa lapsillesi, että teit nämä velvollisuudesta yhteiskuntaa kohtaan ja teettivät hirveästi työtä, kuormitusta ja velvoitteita, jotka nyt automaattisesti siirtyvät heille. Mutta eihän nyt olisi tarvittu kuin yksi jatkamaan suku ja yksi huolehtimaan vanhuksista. Joten mikäs se kolmas on? Vapaamatkustaja ja ettet vaan itse halunnut? Halusitko vähän nautiskella kotona? Ajattelitko että systeemi kouluttaa kaikki kolme? 

Sori. Ei käy.

On täysi fakta, että usean lapsen kasvattaminen vaatii pitkäjänteistä sitoutumista. Lapsen etu ja tarpeet on asetettava vanhemman edun edelle. Mutta se on rakkauden täyttämä velvollisuus, eikä vanhempana tule mieleenkään kertoa lapsilleni, että he ovat taakka. Äitiys antaa paljon enemmän kuin ottaa, mutta tätähän vela ei ymmärrä. Hän vaihtaa lapsen pyyteettömän rakkauden caravaanarointiin ja vapauteen tehdä sanaristikoita. Kas, siinäpä ylevät mahdollisuudet toteuttaa syvintä itseään. T. Kolmen lapsen työssä käyvä äiti

Vierailija
268/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei edes matkustella. Mies pelailee tietokoneella ja minä selaan somea. Ei tähän elämäntyyliin lapset sovi.

Hyvä kuitenkin, että itse tämän ymmärrätte. Ette ole aikuisia. 

Vierailija
269/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

40+ tässä, lapsia/teinejä pari kappaletta, ja kaduttaa kyllä. Elämä olisi ollut parempaa lapsettomana ja olisi jatkossakin.

Älä vela jaksa

Vierailija
270/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jaahas, trollitehtaalla taas työpäivä.

Vierailija
271/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika jyrkkä kannanotto varmasti monen mielestä, mutta mielestäni muutaman lapsen hankkiminen ja kasvattaminen on tärkeä velvollisuus yhteisöä ja yhteiskuntaa kohtaan. Vanhemmuuteen liittyy aika paljon ilmaista työtä, taloudellisia velvoitteita, emotionaalista kuormaa, vastuuta. Kasvatetaan seuraava sukupolvi, joka huolehtii uusista lapsista ja ikääntyvistä. Velat ovat systeemin vapaamatkustajia, nautiskelijoita. Lapsiperheille kohdennettuja tulonsiirtoja ja verohelpotuksia lisää. Vanhanpiian vero takaisin. T. Kolmen lapsen työssäkäyvä äiti

Muista kertoa lapsillesi, että teit nämä velvollisuudesta yhteiskuntaa kohtaan ja teettivät hirveästi työtä, kuormitusta ja velvoitteita, jotka nyt automaattisesti siirtyvät heille. Mutta eihän nyt olisi tarvittu kuin yksi jatkamaan suku ja yksi huolehtimaan vanhuksista. Joten mikäs se kolmas on? Vapaamatkustaja ja ettet vaan itse halunnut? Halusitko vähän nautiskella kotona? Ajattelitko että systeemi kouluttaa kaikki kolme? 

Sori. Ei käy.

On täysi fakta, että usean lapsen kasvattaminen vaatii pitkäjänteistä sitoutumista. Lapsen etu ja tarpeet on asetettava vanhemman edun edelle. Mutta se on rakkauden täyttämä velvollisuus, eikä vanhempana tule mieleenkään kertoa lapsilleni, että he ovat taakka. Äitiys antaa paljon enemmän kuin ottaa, mutta tätähän vela ei ymmärrä. Hän vaihtaa lapsen pyyteettömän rakkauden caravaanarointiin ja vapauteen tehdä sanaristikoita. Kas, siinäpä ylevät mahdollisuudet toteuttaa syvintä itseään. T. Kolmen lapsen työssä käyvä äiti

Tietenkin ymmärretään mutta rakkauden kohde voi olla joku muukin eikä vain pelkästään omat lapset. Kaikki ihmiset tarvitsevat toisia ihmisiä. 

Vierailija
272/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jaahas, trollitehtaalla taas työpäivä.

Jep on se jännä miten toi yksi incel jaksaa joka päivä tuota samaa lapsi propagandaa jauhaa 7 pvä/vko, 7-23.00. 

Vierailija
273/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vela jaksa

En ole vela vaan kahden vanhempi joka ei koskaa olisi lapsia halunnut eli olen hava (haluton vanhempi)

Vierailija
274/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule ap vaikka oletkin trolli niin paljon nähnyt omassa elämässä ja työssäni vanhempia joiden ei kuuluis olla vanhempia, on mt ongelmia, alkoholiongelmaa, emotionaalisia ja vihanhallinta ongelmia jne, vanhemmat jotka antaa lastensa riekkua yötämyöten arki ja viikonloppu illat kylillä, puhumattakaan lapsista jotka jo nuoresta iästä lähtien syyllistyvät rikoksiin mm näpistyksiin, varkauksiin, alkoholinjuontiin, huumeisiin, pahoinpitelyihin (entiselläkin paikkakunnalla pari 12 vuotiaita poikaa oli pahoinpidellyt rollaattorilla kulkevan heikkokuntoisen vanhuksen ja ryöstänyt, mitään ei seurannut edes sakkorangaistusta, siellä ne lähikaupan salella pummii tupakaa/alkoa...) asia tuli muuten ilmi kun oltiin ihmetelty ettei kyseinen vanhus ollut käynyt pitkään aikaan lähikaupan salessa oli mukava pappa, sit myyjä kertoi että häntä oli nuoret pojat pahoinpidelleet ja sai niin traumat ettei enää uskalla liikkua kotoa mihinkään, sai aivotärähdyksen kun pää osui asfalttiin ja sivullinen soitti ambulansin ja poliisit samalla tuli, säilyi kuitenkin hengissä. 

Kyllä se niin on että jotkut nuoret ja lapset on vaarallisia syntymästä lähtien jo psykoottisia piirteitä saattaa huomata alle kouluikäisestä (eläinten satuttaminen ja ylipäätään toisten ihmisten satuttaminen, ongelmia tunne elämän säätelyssä yms) 

Fakta on siis että vain harva oikeasti soveltuu vanhemmaksi, eihän osa enää edes osaa kasvattaa vaan sysää vastuuta päiväkodille, koululle ja muille ihmisille ylipäätään. 

Vierailija
275/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen sitä, että joku tekee vielä lapsia tähän maailmaan. En kyllä näe, että niillä olisi mitenkään hyvä elämä tulossa.

Ihmisiä on jo nyt maailmassa aivan liikaa. Suomi on muutenkin menossa niin huonoon suuntaan, että en siksikään tekisi yhtään lasta.

Ei niille olisi edes töitä. Sit ne joituisivat vielä hoitamaan meidät vanhemmat kotonaan, kun valtio ei enää huolehdi vanhuksista. Tässä vain muutama sellainen asia, että miksi en tee lapsia.

Vierailija
276/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vela jaksa

En ole vela vaan kahden vanhempi joka ei koskaa olisi lapsia halunnut eli olen hava (haluton vanhempi)

Miksi sitten teit lapsia? 

Vierailija
277/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vela jaksa

Vahingossa

Vierailija
278/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielikuvitus todella puuttuu jos lapset keksii ainoaksi elämänsisällöksi. En ala tässä luetella, jos itse et keksi ap. 

Elämänkirjo on suuri, jokaisella oma syynsä elää. Jos et olisi niin perhekeskeinen, näkisit sen. 

Vierailija
279/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä vela jaksa

Vahingossa

Lapsiparat, tosi kiva isompana sitten kuulla olevansa vahinko. 

Vierailija
280/300 |
06.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielikuvitus todella puuttuu jos lapset keksii ainoaksi elämänsisällöksi. En ala tässä luetella, jos itse et keksi ap. 

Elämänkirjo on suuri, jokaisella oma syynsä elää. Jos et olisi niin perhekeskeinen, näkisit sen. 

Jotkut vanhemmat elävät lastensa kautta jopa silloin kun ovat  muuttaneet pois kotoa, kontrolloivat lastensa elämää siis. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä