Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mietittyää nämä "vapaaehtoisesti lapsettomat" pariskunnat 🤔

Vierailija
03.04.2026 |

Tuttavapiirissä yksi tällainen. Herättää kyllä kysymyksiä. Molemmat terveitä, menestyviä, kolmekymppisiä ihmisiä. Ovat "vapaaehtoisesti lapsettomia". Onko se matkailu yms. sitten oikeasti sen arvoista? 🤔 Ettei tule jälkikasvua? Kaduttaa varmaan myöhemmin?

Kommentit (300)

Vierailija
241/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi lasten hankkiminen on Suomessa (ainakin vielä) vapaaehtoista. 

Vierailija
242/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika jyrkkä kannanotto varmasti monen mielestä, mutta mielestäni muutaman lapsen hankkiminen ja kasvattaminen on tärkeä velvollisuus yhteisöä ja yhteiskuntaa kohtaan. Vanhemmuuteen liittyy aika paljon ilmaista työtä, taloudellisia velvoitteita, emotionaalista kuormaa, vastuuta. Kasvatetaan seuraava sukupolvi, joka huolehtii uusista lapsista ja ikääntyvistä. Velat ovat systeemin vapaamatkustajia, nautiskelijoita. Lapsiperheille kohdennettuja tulonsiirtoja ja verohelpotuksia lisää. Vanhanpiian vero takaisin. T. Kolmen lapsen työssäkäyvä äiti

No yhtä jyrkästi vastaan, että mitä sanot siitä, että vapaaehtoisesti lapsettomana olen huolehtinut sekä äidistäni että isästäni hautaan asti? Ei tulisi mieleenkään ruinata siitä mitään ekstrakorvauksia tai säälipisteitä. 

Noh, meillä kaikillahan on vanhemmat, jotka ikääntyvät ja tarvitsevat huolenpitoa. Ei siinä ole vielä mitään "ekstraa" kenelläkään. Lapsia sen sijaan eivät tee kaikki vaikka pystyisivät. T. Kolmen lapsen työssäkäyvä äiti

Miksi lapsia pitäisi "tehdä" tähän maailmaan? Täällä on paljon lapsia, joista ei nytkään huolehdita. Maailma ei myöskään ole enää hyvä lapsille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aika jyrkkä kannanotto varmasti monen mielestä, mutta mielestäni muutaman lapsen hankkiminen ja kasvattaminen on tärkeä velvollisuus yhteisöä ja yhteiskuntaa kohtaan. Vanhemmuuteen liittyy aika paljon ilmaista työtä, taloudellisia velvoitteita, emotionaalista kuormaa, vastuuta. Kasvatetaan seuraava sukupolvi, joka huolehtii uusista lapsista ja ikääntyvistä. Velat ovat systeemin vapaamatkustajia, nautiskelijoita. Lapsiperheille kohdennettuja tulonsiirtoja ja verohelpotuksia lisää. Vanhanpiian vero takaisin. T. Kolmen lapsen työssäkäyvä äiti

No yhtä jyrkästi vastaan, että mitä sanot siitä, että vapaaehtoisesti lapsettomana olen huolehtinut sekä äidistäni että isästäni hautaan asti? Ei tulisi mieleenkään ruinata siitä mitään ekstrakorvauksia tai säälipisteitä. 

Noh, meillä kaikillahan on vanhemmat, jotka ikääntyvät ja tarvitsevat huolenpitoa. Ei siinä ole vielä mitään "ekstraa" kenelläkään. Lapsia sen sijaan eivät tee kaikki vaikka pystyisivät. T. Kolmen lapsen työssäkäyvä äiti

No nyt on aika paksua... kaikki eivät tee lapsia vaikka pystyisivät? Mitä sitten? Ja mistä sinä tiedät toisten pystymiset? Lapsia saadaan eikä tehdä.

Vierailija
244/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko te lapselliset miettineet, että elämänsisältöä voi saada muustakin kuin lapsista, ja kaikki eivät jaa teidän haluanne lisääntyä?

Vierailija
245/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa tässä lapsiasiassa tasan se, että itse en joudu olemaan lapseton keski-ikäinen nainen

Öh, liittyykö asiaan mielestäsi jotain stigmaa vai miksi keski-ikäinen lapseton nainen on jotenkin huono asia? Itse olen ylpeästi lapseton viisikymppinen :) 

Ei, vaan minä en halua olla lapseton keski-ikäinen nainen. Parikymppisenä ja kolmikymppisenä olisin tavallaan voinut lapseton ollakin, mutta koska naisilla menee hedelmällisyys viimeistään nelikymppisenä, niin mieluummin otan lapsiperhe-elämää ja loppuelämä turvattuna lapsettoman naisen kohtalolta, kuin jättäisin asian roikkumaan viimetippaan ja olisi riskinä jäädä lapsettomaksi.

Muiden lapsettomuus ei kiinnosta tippaakaan, enkä ajattele siitä mitään. Ainoastaan huonosti vanhemmuutensa hoitavista äideistä ja iseistä ajattelen jotain, vaikka usein ne ovatkin inhimillisiä tragedioita joissa kärsivät kaikki.

Nyt alkoi kiinnostaa, miä tämä "lapsettoman keski-ikäisen naisen kohtalo" on, jota niin kammoat? 

Niin, että en halua olla lapseton keski-ikäinen nainen.

Mikä siinä niin kiinnostaa? Olette hieman huvittavia, kun sivuutatte täysin tuon ettei minua kiinnosta muiden lapsettomuus/lapset, enkä jaa ap:n näkemystä. Sen sijaan jankutatte ja ihmettelette, miksi avasin ketjun (no siksi, kun en ole samaa mieltä ap:n kanssa, eli ei mietitytä kenenkään toisen ihmisen lapsettomuus).

Vierailija
246/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyyppillinen vela huomaa neljänkympin jälkeen, että monet ennen innostaneet asiat menettävät hohtonsa. Festivaalit, joissa joskus jaksoi valvoa aamuyöhön, tuntuvat nyt meluisilta ja toistavat samaa kaavaa vuodesta toiseen. Keikat, jotka ennen olivat elämys, alkavat muistuttaa toisiaan: samat settilistat, samat välispiikit, mitäänsanomaton tunnelma. Matkustaminenkaan ei enää sytytä samalla tavalla – lentokentät, jonot ja kiire tekevät kokemuksesta enemmän rasitteen kuin palkinnon. Uudet kohteet näyttävät yllättävän samanlaisilta kuin vanhat.

Arki alkaa tuntua mielekkäämmältä kuin jatkuva liikkeellä olo. Karavaanarielämä leirintäalueineen houkuttelee omalla tavallaan: oma rauha, tuttu rytmi ja yksinkertainen tekeminen. Siinä missä ennen etsittiin elämyksiä, nyt arvostetaan ennakoitavuutta ja mukavuutta. Ei tarvitse todistaa mitään kenellekään, eikä täyttää kalenteria väkisin. Hiljaisuus, tilan tuntu ja oma aikataulu alkavat painaa enemmän kuin mikään ulkoinen virike.

Ihan todenmukainen kuvaus, usein ihminen ja tekemiset muuttuvat hieman elämän varrella. Onnistuu myös ilman lapsia - hidastaminen ja rauhallisemmista ympyröistä nauttiminen. Joillain taas rauhallisuus ja joustavuus on jo nuoruudessa preferenssinä, tähän ei tietenkään mielekkäästi monilapsinen perhe-elämä välttämättä sovi. Melkein omalla kokemuksella tuntuu, että nuoruudessaan menevät tyypit sitten nauttivat siitä menosta myös lapsien myötä ja helpommin kaipaavatkin elämää ympärilleen. Eli biletys vaihtuu perhe-elämään, jotain ulkopuolista ärsykettä täytyy olla muodossa tai toisessa. Mikä ok kun kerta sopii.

Vierailija
247/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli iltapäivälehdessä juttu että vanhemmuus ei tee onnelliseksi. 

Vanhempasi ovat samaa mieltä.

Kuin myös sinun.

Vierailija
248/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä yksi nelikymppinen vela. Jos minun pitäisi valita vauvavuoden tai vankilavuoden välillä, kuulostaa vankilavuosi kivemmalta vaihtoehdolta. Perheen perustaminen veisi minulta kaikki mahdollisuudet tehdä niitä asioita, joita pidän tärkeinä ja mukavina. 

Et sinä voisi tehdä niitä mukavia asioita vankilassakaan. Ja mieti mikä helvetillinen riesa SINUN OLEMASSAOLOSI on  omalle äidillesi.

Itse olit riesa lapsena ja olet edelleen.

Vierailija
249/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologisesti ap katuu lapsen tekoaan niin kohdistaa vihansa lapsettomiin naisiin koska haluaisi olla kuin he.

TÄMÄ!

Vierailija
250/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä ap huoli omista asioistasi.

Vierailija
251/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri oli iltapäivälehdessä juttu että vanhemmuus ei tee onnelliseksi. 

Niinpä. Yllättävän moni katuu lapsen/lasten tekemistä. Sitä ei vain kehdata sanoa ääneen. Valitettavasti noissa perheissä matalammalla kynnyksellä lapselle tiuskitaan, huudetaan, tukistetaan. 

Tällaisessa perheessä olen itse kasvanut. Sanomattakin selvää että olen itse lapseton.

Vierailija
252/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi olisi ap paljon parempi paikka ilman sinunkin geenejäsi.

Vierailija
253/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä luulen, että suurin osa kritisoijista on kateellisia VELA-porukoille. Heidän pitäisi tuntea syyllisyyttä lapsettomuudestaan. Ikuinen huoli ja vastuu jälkikasvusta ei kyllä tee ihmistä onnelliseksi, mutta nöyräksi saattaa tehdä, jos vielä iskee avioero, työttömyys, sairaudet tms. Toki lapsista on paljon iloakin, eikä ketään voi niin ehdoitta rakastaa kuin omaa lastaan, mutta miten voi kaivata asiaa, jota ei vielä ole kokenut. Kaikki eivät löydä täydellistä puolisoakaan, joka sitoutuisi 100 %:sesti perheeseen ja lapsiin. Avioero haavoittaa lapsia uskomattomalla tavalla. Voi viedä uskon rakkauteenkin. 

Vierailija
254/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jokaisen oma päätös haluaako lapsia vai ei. Aina ei toki saa lapsia vaikka niitä haluaa, mutta sekin on yksityisasia. A.p:n kaltaiset kyttääjät voisivat välillä panostaa omaan elämään niin ei tartte muiden asioihin puuttua.

Vierailija
255/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi lisääntyä tähän jo tuhoon tuomittuun palloon. Kannattaa nauttia itse vielä kun voi. Tulevat sukupolvet tulevat elämään kärsimyksessä. 

Vierailija
256/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vapaaehtoisesti lapseton 39-vuotias nainen pelkästään siitä syystä, että raskaus ja synnytys ovat kamalimpia asioita, joita tiedän. Pidän lapsista, mutta en halua olla raskaana enkä synnyttää. En ole katunut asiaa vaan hyväksynyt sen, että minusta ei tule äitiä. Asia olisi aivan eri, jos olisin syntynyt mieheksi ja naiseni olisi kärsinyt raskauden ja synnytyksen puolestani.

No mutta ethän sinä oikeasti tiedä, mitä on olla raskaana ja synnyttää. Vai oletko nämäkin ehtinyt kokeilla ja myydä lapsen muualle

Vierailija
257/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katselen kaupungilla hirviölapsia vätysvanhempineen, jotka eivät osaisi edes kasvattaa rairuohoa, saati lapsia, olen oikein tyytyväinen tilanteeseeni.

Vierailija
258/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä jotka kärttävät ketjussa, että miksi joku ei haluaisi olla lapseton keski-ikäinen nainen.

Mitä ihmeellistä siinä on? Toiset eivät näe elämäänsä lapsettomana, ja keski-ikäisenä hedelmällisyysikkuna on todennäköisesti jo sulkeutunut, joten se on siinä sitten loppuelämä lapsettomaksi naulattu, jos vielä keski-ikäisenä on lapseton. Ja kaikki eivät todellakaan halua olla loppuelämäänsä lapsettomia.

Noinhan se lapsen "hankinta" (saaminen) pitää miettiäkin, että haluaako olla loppuelämänsä lapseton vai ei. Ei mitään sellaista lapsellista p a sk a a, että onko "vauvakuume" tai muuta typerää, vaan LOPPUELÄMÄ. 

Vierailija
259/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana olisin halunnut lapsia,  koska niitä "kuuluu" tehdä. Nyt vanhempana olen tajunnut olevani aivan liian laiska kasvattamaan lasta. Lisäksi olen luonteeltani hyvin erakkomainen eikä minua kiinnosta elää sosiaalista elämää. Se tuskin olisi hyväksi lapselle. 

En ole edes kovin hyvätuloinen. Lasta kasvattaessa tili tulisi ja menisi. Lisäksi on mahdollista että saan töistä kenkää joskus tulevaisuudessa.  

Asun maaseudulla syrjäkylässä. Sekin toisi omat haasteensa lapsen kasvattamiseen. 

Joten ehkä fiksumpi elää elämä lapsettomana. 

Vierailija
260/300 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muista kertoa lapsillesi, että teit nämä velvollisuudesta yhteiskuntaa kohtaan ja teettivät hirveästi työtä, kuormitusta ja velvoitteita, jotka nyt automaattisesti siirtyvät heille. Mutta eihän nyt olisi tarvittu kuin yksi jatkamaan suku ja yksi huolehtimaan vanhuksista. Joten mikäs se kolmas on? Vapaamatkustaja ja ettet vaan itse halunnut? Halusitko vähän nautiskella kotona? Ajattelitko että systeemi kouluttaa kaikki kolme? 

Sori. Ei käy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kolme