Onko teidän perheessä itsestään selvää, että lapset menee lukioon?
Meillä on aina ollut ja ihmettelen, miksi joku edes haluaa amikseen tai joku vanhempi päästää lapsensa sellaiselle polulle.
Peukku ylös, jos lukio on ainoa vaihtoehto ja peukku alas jos et itsekään käynyt tai lapset mieluummin muuhun kouluun.
Kommentit (123)
Miksi lapsen olisi mentävä lukioon jos lahjat ei selvästi riitä vaan parempi vaihtoehto olisi amis. Tää on taas näemmä tätä, että amiksen käyneitä aliarvostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon omasta puolestani, että valitsemalla lukion olisin tuhonnut mahdollisuuteni jatko-opintoihin. Ei niillä papereilla olisi päässyt amikseen haluamalleni alalle, jos olisin yleensäkään päässyt edes läpi kirjoituksista. Tästä saatiin aikaan valtava perheriita minkä seurauksena karkasin väliaikaisesti kotoa. Erikoisinta on, että innokkaimmin minua oli lukioon työntämässä äitini, joka lopetti oppikoulun kun sai kahtena peräkkäisenä vuotena ehdot. Omalle lapelleni en tekisi samaa, vaan hän saa valita ihan itse, oli se valinta kumpi tahansa. Sitä paitsi jos amiksen jälkeen huomaa tarvitsevansa lukiosivistystä, on mahdollista opiskella lisää aikuislukiossa.
Äitisi puhui siis kokemuksesta ja toivoi kovasti, että sinun polkusi olisi elämässä helpompi. Sääli, että et tajunnut sitä.
Ajattelin ihan samaa! Äitiparka yritti saada lapselleen parempaa tulevaisuutta, kun oli huomannut että ilman kouluja on kapeat mahdollisuudet elämässä.
Millä perusteella amiksen käynyt ei ole käynyt kouluja?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapsen olisi mentävä lukioon jos lahjat ei selvästi riitä vaan parempi vaihtoehto olisi amis. Tää on taas näemmä tätä, että amiksen käyneitä aliarvostetaan.
Luetun ymmärtäminen?
Aloituksessa kysytäänkin, että onko teillä itsestään selvää. No vastaushan on teillä silloin ei, koska lapsen lahjat ei riitä ja tämä on varmaan ollut tiedossa jo alusta asti.
Ilmeisesti siis vanhempien lahjat eivät ole riittäneet tukemaan lastansa koulupolulla. Sitä tukea olisi tarvittu päiväkodista alkaen ja alakoulussa varsinkin, että pysyy muiden mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon omasta puolestani, että valitsemalla lukion olisin tuhonnut mahdollisuuteni jatko-opintoihin. Ei niillä papereilla olisi päässyt amikseen haluamalleni alalle, jos olisin yleensäkään päässyt edes läpi kirjoituksista. Tästä saatiin aikaan valtava perheriita minkä seurauksena karkasin väliaikaisesti kotoa. Erikoisinta on, että innokkaimmin minua oli lukioon työntämässä äitini, joka lopetti oppikoulun kun sai kahtena peräkkäisenä vuotena ehdot. Omalle lapelleni en tekisi samaa, vaan hän saa valita ihan itse, oli se valinta kumpi tahansa. Sitä paitsi jos amiksen jälkeen huomaa tarvitsevansa lukiosivistystä, on mahdollista opiskella lisää aikuislukiossa.
Äitisi puhui siis kokemuksesta ja toivoi kovasti, että sinun polkusi olisi elämässä helpompi. Sääli, että et tajunnut sitä.
Ajattelin ihan samaa! Äitiparka yritti saada lapselleen parempaa tulevaisuutta, kun oli huomannut että ilman kouluja on kapeat mahdollisuudet elämässä.
Millä perusteella amiksen käynyt ei ole käynyt kouluja?
Jos puhutaan "kouluja käyneestä", niin sillä yleisesti tarkoitetaan akateemisia ihmisiä.
Ei mitään amistaviksia.
Vierailija kirjoitti:
"Saa itse valita" täällä sanotaan,
mutta kenen lapsi edes haluaisi muualle kuin lukioon?
- ja miksi ihmeessä ?
ap
No, jos vaikka lopullinen päämäärä on sähköinsinööri, niin varmasti on paljon enemmän etua siitä, että on käynyt sähköasentajan linjan amiksessa, ja vaikka tekee sitten muutaman vuoden sen alan hommia ennen opintojen jatkamista, kuin jostain yleissivistävästä diipa daapa lukiosta. Sama homma rakennusalalla ja autoalalla. Oikeastaan ihan millä alalla vaan, jos on jo tiedossa peruskoulun jälkeen mikä ala on pitkällä tähtäimellä suunnitelmissa. Lukio on hyvä niille, jotka ei ollenkaan vielä mihin suuntaisivat.
Lapsi itse sen lukion joskus 10-vuotiaana keksi, sitten kun oli tajunnut ettei hänestä balettitanssijaa tule.
Vierailija kirjoitti:
Huonolla ylioppilastodistuksella voi vaikka pyyhkiä perseenä. Siitä ei ole mitään hyötyä. Amiksesta saa sentään ammatin, ja pääsee heti tienaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ja miksi ihmeessä ?
apNo, jos vaikka lopullinen päämäärä on sähköinsinööri, niin varmasti on paljon enemmän etua siitä, että on käynyt sähköasentajan linjan amiksessa, ja vaikka tekee sitten muutaman vuoden sen alan hommia ennen opintojen jatkamista, kuin jostain yleissivistävästä diipa daapa lukiosta. Sama homma rakennusalalla ja autoalalla. Oikeastaan ihan millä alalla vaan, jos on jo tiedossa peruskoulun jälkeen mikä ala on pitkällä tähtäimellä suunnitelmissa. Lukio on hyvä niille, jotka ei ollenkaan vielä mihin suuntaisivat.
Entä jos päämääränä on esim. lääkärin tai juristin ammatti? Mistä amislinjasta on hyötyä kyseisten alojen opinnoissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menköön mihin haluaa, heidän oma elämänsä. Pääsemisestä ei kyllä ole kiinni kun kummallakin on lähes kympin keskiarvo.
Miten voit olla noin välinpitämätön? Onko sinulle sama, mitä sinun lastesi elämälle käy - joutuvatko he raatamaan loppuelämäkseen johonkin työläisammattiin vai saavatko hyvin palkatun ja vähemmän kuluttavan työn? Ymmärrätkö ollenkaan kuinka suuret erot Suomessa on esimerkiksi terveydessä ja jopa elinvuosien määrässsä työläisten ja korkeakoulutettujen välillä? Minun äiti lähestulkoon puhui minut ympäri että menisin lukioon, ja olen kyllä hänelle kiitollinen. Ei niitä eroja ymmärrä silloin 18-vuotiaana.
Mikä sitten on kenellekin kuluttavaa? Ihmiset ovat erilaisia ja stressaantuvat eri asioista. Ja ammattikoulustakin pystyy kyllä halutessaan jatkamaan opintojaan korkea-asteelle. Ja tuo palkkajuttukaan ei pidä automaattisesti paikkaansa, osassa miesvaltaisissa ammattikoulupohjaisissa ammateissa tienaa paremmin kuin naisvaltaisissa akateemisissa ammateissa.
Nyt et selvästi ymmärrä, mistä puhut. Kuinkahan moni oikeasti jatkaa ammattikoulupohjalta yliopistoon? Varmaan alle prosentti. AMK:honkin pääsee useimmille aloille käytännössä vain jos on erittäin hyvät amiskapaperit, keskiarvo 5. Opiskelukin on vaikeampaa, koska ei ole saanut yleissivistävissä aineissa, etenkään matematiikassa, kielissä ja äidinkielessä, samaa opetusta kuin lukion käyneet. Vaikka joissakin amisammateissa voi olla ihan ok palkka, se ei poista kuitenkaan terveyseroja. Amiksen käyneillä on huonommat elintavat, he ovat sairaampia ja kuolevat nuorempina.
Miksi pitää jatkaa yliopistoon? Mitä jos tyttäresi olisi onnellinen vaikka putkimiehenä? Miksi hän ei saisi valita sitä uraa? Ja jos kyllästyy putkimieheilyyn niin aina voi opiskella lisää ja vaikka esim sen hemmetin lukion jos huomaa tarvitsevansa sitä.
Hahhah mikä ketju! Palstamammoilla meni heti ihon alle ja nyt pöyhkeilevät tärkeänä, kuinka heidän lapsi saa ihan itse valita! (= amiksen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:Peukku ylös, jos lukio on ainoa vaihtoehto ja peukku alas jos et itsekään käynyt tai lapset mieluummin muuhun kouluun."
On huonot vaihtoehdot. 🙄
Ja mikähän muu voisi olla vaihtoehtona kuin a) lukio, b) joku muu koulu.
Nykyisin on oppivelvollisuus 18 vuotiaaksi, tai kunnes on suorittanut toisen asteen tutkinnon.
Enää ei pääse suoraan peruskoulusta työelämään tai työttömäksi.
apJoo niin se on. Lukion käynyt ei saa työttömyysetuutta. Pitää olla ammatillinen koulutus, että työttömänä saa työttömyysetuutta alle kolmekymppisenä.
Sitten saa toimeentulotukea. Eikä sitä voida alentaa jos on kerran kokeillut hakea työttömyysetuutta joka sitten on hylätty. Eli on kokeiltu hakea ensisijaiset edut ja kun muuhun ei ole oikeutettu niin kyllä se toimeentulotuki ja asumistuki tulee tuollaiselle nuorelle täysmääräisenä.
Aloituksessani en muuten sanonut, että lapsi ei saisi itse valita.
-Mutta heti eka viestissä kiihkeästi joku oli ikäänkuin eri mieltä ja korosti lapsen omaa valintaa ja sai paljon kannatusta.
Senpä vuoksi osa puhuu tässä ketjussa aidasta ja osa aidanseipäästä.
Myönnän, että aloitukseni oli huonosti muotoiltu. Olisi pitänyt kirjoittaa se, minkä kirjoitin jossain myöhemmässä kohdassa ketjua. Eli tarkoitin, että myös lapsille on itsestään selvää, että haluavat lukioon ja todennäköisesti yliopistoonkin. Meillä ovat puhuneet jo alakoulussa mille alalle hakevat yliopistoon ja mikä heistä tulee isona.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Usein köyhä työtön duunari on niin kateellinen parempituloiselle koulutetulle naapurilleen, että haukkuu jatkuvasti tämän elämäntyyliä. Pilkkaa, haukkuu ja arvostelee, niin että lapset oppivat luulemaan, että sellaista elämäntyyliä ei kannata tavoitella. Parempi siis jatkaa amikseen ja pääsee itsekin haukkumaan entisiä koulukavereitaan, miten ne pröystäilee hienoilla autoillaan ("varmaan velaksi ostettu") ja miten on oltu taas ulkomailla ("itse en haluaisi edes lähteä") ja miten sitä ollaan niin olevinaan hienoissa vaatteissa ("minä sentään en muodin perässä hyppele ")....
Miksi hyvin koulutettu, hyvätuloinen henkilö asuisi köyhän työttömän naapurina? Eiköhän se hyvätuloinen asu ihan jossain muualla kuin köyhälistön keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ja miksi ihmeessä ?
apNo, jos vaikka lopullinen päämäärä on sähköinsinööri, niin varmasti on paljon enemmän etua siitä, että on käynyt sähköasentajan linjan amiksessa, ja vaikka tekee sitten muutaman vuoden sen alan hommia ennen opintojen jatkamista, kuin jostain yleissivistävästä diipa daapa lukiosta. Sama homma rakennusalalla ja autoalalla. Oikeastaan ihan millä alalla vaan, jos on jo tiedossa peruskoulun jälkeen mikä ala on pitkällä tähtäimellä suunnitelmissa. Lukio on hyvä niille, jotka ei ollenkaan vielä mihin suuntaisivat.
Eliittilukio ja siellä pitkä matikka ja fyssa -> sähkötekniikan DI-opinnot Aallossa. Siinä on aivan ylivoimaisesti parempi polku, jos sähköjutut kiinnostavat.
eri
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikeuksia jonkun aineen kanssa niin silloin voi palkata vaikka tutorin auttamaan sen aineen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ja miksi ihmeessä ?
Entä jos päämääränä on esim. lääkärin tai juristin ammatti? Mistä amislinjasta on hyötyä kyseisten alojen opinnoissa?
Lääkärille voisi ollahyötyä lähihoitajan linjasta. Saisi kosketusta potilastyöstä ja perushoidosta, esimerkiksi haavanhoidosta ja asentohoidoista. Vaikka lääkäri ei itse hoitotyötä tee, on hänelle eduksi ymmärtää siitä kuitenkin jotain. Myös laboratoioalan tietämys voi olla eduksi, joten laboranttikaan ei ole huono vaihtoehto. Juristi taas voisi hyötyä yhteiskunnallisista opinnoista. Tällaisia valmiuksia saa esimerkiksi turvallisuusalan opinnoista (laki ja yleisemmin yhteiskunnalliset asiat), tai merkonomin opinnoista (lähinnä talouspuoleen ja yritystoimintaan liittyen). Omatoimisesti voi samalla opiskella täsmäopintoina tiettyjä aineita, kuten lääkäriksi haluava biologiaa ja kemiaa. Jos nämä ovat olleet vahvuuksia jo peruskoulussa, niin aina parempi.
Ei. Kun meidän perheessä ja suvussa lapsi valitsee itse ammattinsa. Osa on sitten lukenut lukion iltalukiona tai käynyt amk. Ja hommannut niitä koulutuksia. Mut meidän suvussa ja perheessä on tärkeää, et jokainen valitsee ammatin josta tykkää. Isäni oli sähköinsinööri, äitini siivoaja. Mieheni rakennusmies ja hänen vanhempansa lääkäreitä.
Tee sitä työtä mistä tykkäät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- ja miksi ihmeessä ?
apMiksi mennä lukioon, jos nuori haluaa opiskella esim. kampaajaksi, sähköasentajaksi, metsäkoneen kuljettajaksi, merkonomiksi tai mihin tahansa muuhun ammattiin, johin voi opiskella ammattikoulussa. Ap:n avaus on äärimmäisen typerä.
Ei tuon ikäise tiedä, mitä haluavat. Lukio antaa paremmat valmiudet kaikkiin jatko-opintoihin.
Itse saivat molemmat valita ja lukioon menivät. Mutta jos ei opiskelu olisi kiinnostanut, niin amis on hyvä vaihtoehto myös. Elämässä on monia hyviä polkuja, pääasia löytää se itselle mieluinen. Ja jos joku amiksen jälkeen innostuu opiskelemaan, niin siitäkin voi hyvin jatkaa vaikka tohtoriksi asti.
Menin lukioon ja suoritin yliopistotutkinnon vaikka vanhemmat halveksuivat ja vähättelivät. Tienaan nyt kolminkertaisesti sen, mitä toisin valinnut siskoni. Edelleen saan kuulla suvultani vähättelyä, että en käy "kunnon töissä", mutta siitä vaan. Koirat haukkuu ja karavaani kulkee. Itse kirjoittelen tätä lentokentällä, kun lähden käymään pääsiäisreissulla. Jääköön sukulaiset telkkarinsa ääreen päivittelemään säätä.