Onko teidän perheessä itsestään selvää, että lapset menee lukioon?
Meillä on aina ollut ja ihmettelen, miksi joku edes haluaa amikseen tai joku vanhempi päästää lapsensa sellaiselle polulle.
Peukku ylös, jos lukio on ainoa vaihtoehto ja peukku alas jos et itsekään käynyt tai lapset mieluummin muuhun kouluun.
Kommentit (125)
Ei ollut minun lapsuudessa eikä minun perheessä. Saa itse valita.
Menivät lukion jälkeen ammattikouluun.
:Peukku ylös, jos lukio on ainoa vaihtoehto ja peukku alas jos et itsekään käynyt tai lapset mieluummin muuhun kouluun."
On huonot vaihtoehdot. 🙄
Oli joo. Muu ei olisi tullut kysymykseenkään. Lukion jälkeiset opinnot saivat sitten päättää lähes itsenäisesti. Koin, että minun vanhempana pitää kouluttaa ylioppilaaksi asti ainakin.
"Saa itse valita" täällä sanotaan,
mutta kenen lapsi edes haluaisi muualle kuin lukioon?
- ja miksi ihmeessä ?
ap
Meidän lapset saavat itse valita mihin kouluun menevät peruskoulun jälkeen. Osa on mennyt lukioon ja osa ammattikouluun. Meillä on useampi lapsi.
Vierailija kirjoitti:
:Peukku ylös, jos lukio on ainoa vaihtoehto ja peukku alas jos et itsekään käynyt tai lapset mieluummin muuhun kouluun."
On huonot vaihtoehdot. 🙄
Ja mikähän muu voisi olla vaihtoehtona kuin a) lukio, b) joku muu koulu.
Nykyisin on oppivelvollisuus 18 vuotiaaksi, tai kunnes on suorittanut toisen asteen tutkinnon.
Enää ei pääse suoraan peruskoulusta työelämään tai työttömäksi.
ap
Ammattikoulussa on aivan liian vähän yleissivistävää opetusta, sen vuoksi lukioon.
Kyllä oli, Facen ryhmään laitoin todistuksestani kuvan. Kaikki 10 paitsi liikunta. Noloa. Tiedän. Isä & äiti olivat ns. "kansakunnan kaapin päällä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaiset eivät voi mennä lukioon, mutta muut kyllä.
Kyllä lukiot on täynnä autisteja, eli lievästi kehitysvammaisia.
Onpa sinulla huonot tiedot. Autisti ei ole kehitysvammainen - ellei hän sitten ole vielä autismin LISÄKSI kehitysvammainen.
Autismikirjon häiriö (ASD) on laaja-alainen, varhain lapsuudessa alkava ja elinikäinen neurobiologinen kehityshäiriö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On huonot vaihtoehdot. 🙄
Ja mikähän muu voisi olla vaihtoehtona kuin a) lukio, b) joku muu koulu.
Nykyisin on oppivelvollisuus 18 vuotiaaksi, tai kunnes on suorittanut toisen asteen tutkinnon.
Enää ei pääse suoraan peruskoulusta työelämään tai työttömäksi.
ap
Huonosti aseteltu vaihtoehdot. Kaksi eri vaihtoehtoa on niputettu samaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole pakko mennä lukioon.
No en minäkään kyllä tunne ketään, joka olisi pakottanut lapsensa lukioon.
Tarkoitan aloituksella lähinnä sitä, että lapsi on jo kasvanut siihen, että automaattisesti haluaa itse lukioon ja sieltä jatkaa yliopistoon tai ainakin ylemmän korkeakoulututkinnon.
Eli voidaan sanoa, että tottakai meillä ja tuttavilla lapset saavat itse valita mihin menevät - ja kaikki valitsevat sen lukion.
Vierailija kirjoitti:
"Saa itse valita" täällä sanotaan,
mutta kenen lapsi edes haluaisi muualle kuin lukioon?
- ja miksi ihmeessä ?
ap
Miksi mennä lukioon, jos nuori haluaa opiskella esim. kampaajaksi, sähköasentajaksi, metsäkoneen kuljettajaksi, merkonomiksi tai mihin tahansa muuhun ammattiin, johin voi opiskella ammattikoulussa. Ap:n avaus on äärimmäisen typerä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammaiset eivät voi mennä lukioon, mutta muut kyllä.
Kyllä lukiot on täynnä autisteja, eli lievästi kehitysvammaisia.
Onpa sinulla huonot tiedot. Autisti ei ole kehitysvammainen - ellei hän sitten ole vielä autismin LISÄKSI kehitysvammainen.
Autismikirjon häiriö (ASD) on laaja-alainen, varhain lapsuudessa alkava ja elinikäinen neurobiologinen kehityshäiriö
Niin? Ja kaikki autistit eivät ole kehitysvammaisia.
Vierailija kirjoitti:
Oli joo. Muu ei olisi tullut kysymykseenkään. Lukion jälkeiset opinnot saivat sitten päättää lähes itsenäisesti. Koin, että minun vanhempana pitää kouluttaa ylioppilaaksi asti ainakin.
Siis täysi-ikäiset lukion käyneet lapsesi saivat päättää lähes itsenäisesti lukion jälkeiset opinnot? Hyi saatana millainen tyranni!
Itsestään selvää on, että lapsi päättää itse mihin hakee. Tosin päätöksen pitää olla oma eikä sitä että seurataan kavereita.
Voi olla, että tällä palstalla on paljonkin näitä "elämämkoululaisia", joidenka jälkikasvu ei edes pääsisi lukioon, vaikka yrittäisi, siksi aloitukseen tullut niin paljon alapeukkuja. Itse kuulin vanhempienillassa, että monenkin lapset joutuvat oikein petraamaan nyt 9.-luokan lopussa, että keskiarvo nousisi sen verran, että pääsisi AMIKSEEN !
Aika hurjalta tuntui, kun meillä lähinnä valitaan, että mihin lukioon nuori itse haluaa mennä, onko kulkuyhteyksillä, kavereilla, valinnaisaineilla vai opettajilla / koulun maineella eniten merkitystä valinnassa.
Meillä selvää oli että lapset päättää itse mitä rupeaa opiskelemaan.