Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko teidän perheessä itsestään selvää, että lapset menee lukioon?

Vierailija
03.04.2026 |

Meillä on aina ollut ja ihmettelen, miksi joku edes haluaa amikseen tai joku vanhempi päästää lapsensa sellaiselle polulle. 

Peukku ylös, jos lukio on ainoa vaihtoehto ja peukku alas jos et itsekään käynyt tai lapset mieluummin muuhun kouluun.

Kommentit (125)

Vierailija
121/125 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on itsestään selvää. Jos mun lähes kympin keskiarvolla oleva teini yhtäkkiä olisi alkanut amiksesta puhumaan, niin olisin ollut kyllä ihan huuli pyöreänä. En tunne ketään, jonka lapsi olisi halunnut johonkin muuhun kuin lukioon.

Vaikea uskoa. Itse työskentelen nuorten kanssa ja kyllä heistä on moni ns. Hyvien arvosanojen nuorikin ammattikouluun hakeutumassa. Haluavat muutaman vuoden miettimisaikaa tai kaksoistutkinnon. Ammattiin valmistautuminen kaksoistutkinnolla takaa työttömyysturvan ellei lohkeakkaan se opiskelu paikka heti ensi yrittämällä. Fiksua. Lukion opinnot moni ammattikoulun käynyt hoitaa nykyään netissä ja kirjoitukset sovitusti. Jatkokouluttautuminen ei tuota ongelmia ja tie on avoinna. En tiedä millä vuosikymmenellä elät, mutta puhut ihan joutavia. 

Veikkaan, että olet joku nuorisotyöntekijä. Siellä nuokkarilla kun kulkee juurikin ne duunareiden lapset ja heikkolahjaisemmat. Paremmin pärjäävillä on parempia harrastuksia.

Vierailija
122/125 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukion ja ammattikoulun. Peräkkäin. Jos nyt pitäisi elää nuoruus uudestaan ja valita vain YKSI näistä opinnoista, niin valitsisin lukion. Ammattikoulun todistuksella voi pyyhkiä ahterinsa, koska osaaminen vanhenee hyvin nopeasti. Siis ainakin sillä alalla mitä itse opiskelin. 

Lukion yleissivistävä "tietopaketti" on loppuelämän kestävä investointi. Lukion kursseja (biologia, kemia, fysiikka, matematiikka) vaadittiin jo yliopiston sisäänpääsyvaiheessa. Enpä muista, että ammattikoulun kurssisisältöjä olisi yliopistossa tarvittu koskaan. 

Mutta joo, ammattikoulussa opin KÄYTÄNNÖN taitoja mitä lukiossa ei opeteltu. Jotain hyötyä siis siitäkin, että lusin kolme vuotta amiksessa. Suurin hyöty ehkä se, että ammattitutkinnolla voi lyödä jauhut suuhun viranomaisille (Kela, työvoimatoimisto) jotka nalkuttavat "Miksi et ole hankkinut ammattia?"

Kyllähän minulla ammatti on, mutta ei tutkinnolla enää töihin pääse. Työmarkkinat ovat niin huonot, että yliopistokoulutettuja (maisterit) roikkuu paljon työttöminä. Ja minä siellä jonon hännnillä, koska töitä ei löydy EDES "triplatutkinnolla". Ammattikoulu + lukio + yliopisto. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/125 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut lukio oletuksena lapselle, jolle kaikki lukeminen on työlästä. Ammatin sa ammattikoulussa ja on nyt koulutusta vastaavassa työssä.

Vierailija
124/125 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään. Riippuu ihan nuoresta. Lukioon, mikäli ei vielä tiedä, mitä haluaa tehdä työkseen tai päämääränä on ammatti, joka vaatii yliopiston käymisen. Amikseen puolestaan silloin, jos haluaa käytännönläheiseen duunarityöhön. AMK:ssa riippuu puolestaan ihan alasta, toisilla aloilla on hyötyä enemmän lukiotaustasta, toisilla puolestaan saman alan ammattikoulututkinnosta.

Vierailija
125/125 |
03.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin heille oli lukioon meno itsestään selvää, varmaan johtui kasvuympäristöstä. Sen sijaan kun jossain vaiheessa iski lukuväsymys, pantiin kesäksi tylsiin varastohommiin ja juteltiin yliopistokoulutuksen suomista mahdollisuuksista. Kaikki menivät yliopistoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan