Vuokranantaja vaatii takaajan. Onko yleistäkin?
Tyttäreni aloittaa yliopisto-opinnot (täysi-ikäinen siis) ja muuttaa pois kotoa. Hän sai asunnon, mutta sillä ehdolla että hän saa henkilötakaajan varmistamaan vuokran maksun.. En ole koskaan ennen kuullutkaan... Tämä on meiltä kuitenkin jo 5. muuttaja. Tosin osa on muuttanut vasta töihin mennessään, että sinänsä eri tilanne.
Toki voin toimia takaajana, tyttö on fiksu rahankäyttäjä, enkä odota ongelmia.
Mutta siis, onko tämä yleistäkin nykyään.
Kommentit (10)
Ihan normaali käytäntö, varsinkin näiden nuorten vuokralaisten kanssa.
Vuosia sitten soitin erään vuokralaisen äidille, kun lapsonen oli jättänyt vuokran maksamatta eikä vastannut viesteihini. Äiti vastasi melko v-,mäiseen sävyyn, että mitäs tänne soittelet, ei kuulu mulle... no itseasiassa kuuluu, kun olet takaajana tässä. Ilmeisesti äiti soitti lapsoselleen, koska vuokra ilmestyi tilille heti seuraavana päivänä.
Ok, no mä en ollut ennen törmännyt..
Miten äiti voi olla takaaja tietämättään? Multa ensin kysyi tytär et voinko olla takaaja. Sitten soitti joku, olisko ollut välittäjä. Kysyi mm saako tarkastaa luottotiedot. Sitten tuli visman kautta allekirjoitettava takaussopimus. Nyt sit tuli vielä jotkut maksulaput mun sähköpostiin.
Meillä on ollut tuo käytäntö jo vuosia. Ainoastaan kerran oli lähellä tilanne, että olisi jouduttu turvautumaan takaajaan. Nuori mieshenkilö oli muuttamassa ja useamman kuukauden vuokrat oli rästissä. Poika ilmoitti ettei hänellä ole rahaa, tässä vaiheessa muistutettiin, että hänen mummonsa oli taannut vuokranmaksun. Rahat tulivat yllättäen tilille muutamassa päivässä. Ilman yhteydenottoa mummoon.
Vierailija kirjoitti:
Miten äiti voi olla takaaja tietämättään? Multa ensin kysyi tytär et voinko olla takaaja. Sitten soitti joku, olisko ollut välittäjä. Kysyi mm saako tarkastaa luottotiedot. Sitten tuli visman kautta allekirjoitettava takaussopimus. Nyt sit tuli vielä jotkut maksulaput mun sähköpostiin.
Ei tietenkään voi olla tietämättään. Siitä tehdään erillinen sopimus.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äiti oli ihan tietoisesti allekirjoittanut takauksen, ei vain ilmeisesti ollut tajunnut, että ihan oikeasti on vastuussa, jos lapsensa ei maksa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äiti oli ihan tietoisesti allekirjoittanut takauksen, ei vain ilmeisesti ollut tajunnut, että ihan oikeasti on vastuussa, jos lapsensa ei maksa.
No tyhmästä päästä jne...
Me sovittiin tyttären kanssa, että jos ei rahat riitä vuokraan, niin muuttaa takas kotiin. Tosin sanoi ennemmin menevänsä töihin....
Kyllä olen moneltakin pyytänyt, jos ei ole toimittanut palkkakuittiaan tai on opiskelija. 6kk menee ennenkuin vuokraa maksamattomasta henkilöstä pääsee eroon.
En tiedä onko yleistä, mutta olen kuullut tästä ennenkin.