Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko koodarille tosiaan töitä, millaista työ on?

n28
22.10.2020 |

Tyhmä kysymys siinä mielessä, että ymmärrän millaista koodaaminen on, mutta millaisia tyypillisesti ovat alan työpaikat? Kerro omat kokemuksesi! Onko hirveän kilpailuhenkistä, onko kova kiire ja paineet, ilmapiiri alla yleisesti?

Taas oli lehdessä että pula on suuri, minulla on harrastelijatason kokemusta perusnettisivujen rakentamisesta ja olisi kova kiinnostus kouluttautua ammattilaiseksi.
Valitettavasti peliohjelmointi tms. ei juurikaan kiinnosta itseäni, minua houkuttaa eniten nettisivujen rakennus. On myös jonkinverran visuaalista silmää, luovuutta ja ehkä isoimpana plussana asiakaspalvelutaidot. Mahtaisiko työllistyä tällä saralla?

Kommentit (472)

Vierailija
1/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tule työllistymään ilman korkeakoulututkintoa sekä erittäin kovaa harrastuneisuutta. Jos et meinaa uskoa tuon koodarihypen takia, niin kuvittelepa kuinka monta muuta "harrastelijaa" on hakemassa niitä entry-tason työpaikkoja. Niitä on loputtomasti.

Vierailija
2/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voit työllistyä jos olet valmis näkemään paljon vaivaa. Yhteiskuntamme on sellainen, että tietotekniikka leviää koko ajan kaikkialle ja sitä myöten ohjelmointitaitoisia tarvitaan jatkuvasti enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ajatellut tuon AMKoodarin eri moduuleja.

Vierailija
4/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon hakijoita entry/junior -tason paikkoihin. Jollet vaakuuta ensin hakemuksessa ja erityisesti haastattelussa, on paikka jonkun toisen.

Itse kannattaisin soveltuvuustestejä alalle hakeville koulutuspaikan tai työnantajan tarjoamina. Ihmisten turha tuhalta aikaa kouluttautumiseen jos oikeat tekijät tunnistetaan jo alkuvaiheessa (ja näin uskoisin olevan)

Vierailija
5/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä töitä on. Itse olen ihan keskinkertainen koodari, sain vakituisen työpaikan siinä vaiheessa kun opinnoista oli takana vuosi. Sen jälkeen olen saanut monta työtarjousta opintojen ollessa vielä kesken.

Työ itsessään on tiimityötä. Koodaamista toki enimmäkseen, mutta palavereja, suunnittelemista, demoamista yms. on todella paljon myös. Sanoisin, että koodaustaitoja tärkeämpiä ovat ihmissuhdetaidot. Esiintymistaitoja myös tarvitsee. Ei todellakaan introvertin työtä, vaikka usein niin sanotaan. Ihan antoisaa työtä kuitenkin.

Vierailija
6/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä töitä on. Itse olen ihan keskinkertainen koodari, sain vakituisen työpaikan siinä vaiheessa kun opinnoista oli takana vuosi. Sen jälkeen olen saanut monta työtarjousta opintojen ollessa vielä kesken.

Työ itsessään on tiimityötä. Koodaamista toki enimmäkseen, mutta palavereja, suunnittelemista, demoamista yms. on todella paljon myös. Sanoisin, että koodaustaitoja tärkeämpiä ovat ihmissuhdetaidot. Esiintymistaitoja myös tarvitsee. Ei todellakaan introvertin työtä, vaikka usein niin sanotaan. Ihan antoisaa työtä kuitenkin.

Kilpailuhenkistä ei oikeastaan ole, ainakaan omasta näkökulmasta, vaan tiimin kanssa yhdessä tehdään mitä tehdään. Kiirettä ajoittain on, mutta omissa työpaikoissani ei ole koskaan edes pyydetty tekemään yli työajan. Itse sitten toki mielellään tekee silloin, kun työpanosta tarvitaan. Vastapainona on sitten myös löysiä päiviä, kun ei viitsi ottaa mitään isoa työn alle sprintin loppumisen vuoksi.

Vierailija
7/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on töitä, alalle vaan jos kiinnostaa.

Vierailija
8/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kyllä näyttää ainakin avoimessa haussa olevien työpaikkojen osalta, että suurimmaksi osaksi töitä on vain senior-tason koodareille. Junior-paikkoja on tosi vähän. Sitten on myös jonkin verran trainee eli siis harjoittelijan paikkoja, mutta ne on vaan opiskelijoille ja/tai kesätyöntekijöille.

Eli tuolla perusteella luulen, että se paljon puhuttu koodaripula koskee vain senior-koodareita. Kyllä on vastavalmistuneet ja työuransa alkupuolella olevat vaikeassa asemassa, kun heille ei ole kunnolla heidän kokemustaan ja osaamistaan vastaavia työpaikkoja juuri lainkaan.

Vierailija
9/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi kun en ole koodari, yhden tunnen läheisesti.

Koodia on kaikkialla, ei pelkästään niiden nettisivujen tai peleissä ja sille tarvitaan vääntäjiä. Eri asia on minkä tasoisia. Huippujen tarvitse duunia hakea, headhunterit tekee sen heidän puolestaan. Rivi tyypeillä varmaan vaikeampaa saada se eka paikka.

Mihinkään 6kk ( viime vuonna tjsp.joku markkinoi ) pikakoulutuksiin en usko,

Paineen sietokykyä on oltava.

Vierailija
10/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta kyllä näyttää ainakin avoimessa haussa olevien työpaikkojen osalta, että suurimmaksi osaksi töitä on vain senior-tason koodareille. Junior-paikkoja on tosi vähän. Sitten on myös jonkin verran trainee eli siis harjoittelijan paikkoja, mutta ne on vaan opiskelijoille ja/tai kesätyöntekijöille.

Eli tuolla perusteella luulen, että se paljon puhuttu koodaripula koskee vain senior-koodareita. Kyllä on vastavalmistuneet ja työuransa alkupuolella olevat vaikeassa asemassa, kun heille ei ole kunnolla heidän kokemustaan ja osaamistaan vastaavia työpaikkoja juuri lainkaan.

Itse olen junior-tasoisena hakenut niitä senior-paikkoja ja muutaman kerran sieltä onkin ollut halukkuutta palkata tarvitsemansa lisäksi myös uusi osaaja. Monet kuitenkin haluavat kasvattaa oman talon osaamista ja palkkaavat junior-koodareita sillä mielellä, että hankkivat heistä pitkän työsuhteen tekijöitä.

Vierailija
11/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni joka on hakenut meiltä koodari/data scientist paikkaa ei ole osannut paskaakaan.

En tiedä mistä mättää. Kyllä noita kursseja löytyy yliopistolta kun katsoin.

Takuulla löytyy hyvä palkkainen työ jos on kunnon näytöt. Muutama projekti githubissa, nanodegree, jotenkuten sijoittunut kaggle kilpailuissa niin sen pitäisi riittää haastatteluun.

Vierailija
12/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.hive.fi/en/

Voitte hakee tonne

Vierailija
13/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se duuni on sit 24h+ koodarimaratoneita es:llä, kokiksella ja sipseillä. Siis jos haluut tulla joksikin.

Vierailija
14/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun otit esiin nuo ihmissuhdetaidot. On vaika keksiä äkkiä toista ammattiryhmää, jossa projektipalaverit ovat niin olennaisesti työhön sisältyviä kuin koodareilla. Asiakaspalaverien lisäksi on moniammatillisia asiantuntijakokouksia, suunnittelun koordinointia muiden projektiryhmien kanssa, seurantaa, testausta. Tietysti myös sitä ohjelmointia.  Työ sopii erinomaisen hyvin myös naisille. Olisi jo aika romuttaa myytit eristäytyvistä nörteistä. Introvertteja on alalla paljon, mutta he ovat yleensä työasioissa hyvin avoimia, innokkaita ja tehokkaita.

Vierailija
15/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kun otit esiin nuo ihmissuhdetaidot. On vaika keksiä äkkiä toista ammattiryhmää, jossa projektipalaverit ovat niin olennaisesti työhön sisältyviä kuin koodareilla. Asiakaspalaverien lisäksi on moniammatillisia asiantuntijakokouksia, suunnittelun koordinointia muiden projektiryhmien kanssa, seurantaa, testausta. Tietysti myös sitä ohjelmointia.  Työ sopii erinomaisen hyvin myös naisille. Olisi jo aika romuttaa myytit eristäytyvistä nörteistä. Introvertteja on alalla paljon, mutta he ovat yleensä työasioissa hyvin avoimia, innokkaita ja tehokkaita.

Tämä kuulostaa loistavalta!

Täällä on tosi hyvänkuuloisia kommentteja mutta nuo muutamat kyllä kuulostavat hyvin epäkannustavilta. Minullakin on eläimiä ja perhe, joten en voi istua hämyisessä huoneessa koodaamassa ilman unta 24h. Joustava kyllä olen ja niin vanhoissa kuin nykyisessäkin työpaikassa päivät saattavat venyä jos sitä tarvitaan.

Vierailija
16/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaudu tänne: https://mimmitkoodaa.ohjelmistoebusiness.fi/thisisnotawebinar/

Ja käy siellä jonkun firman virtuaaliständillä juttelemassa noista kysymyksistä, mitä nostit esiin!

Joissain puheenvuoroissakin vastataan sun kysymyksiin. Noiden edellisvuoden launch-tapahtuman videotkin löytyy netistä. Niissäkin on hyvää asiaa.

Vierailija
17/472 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, ilmottauduin!

Vierailija
18/472 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko vielä ihmisillä kokemuksia?

Vierailija
19/472 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle osui silmään aloituksesta, että AP:ta kiinnostaisi nimeonaan nettisivujen koodaus. Tämä nyt ei ole ehkä koodausta sanan varsinaisessa mielessä, ja tällä puolella ei sitä työvoimapulaa ole. Ennemminkin toisin päin.

Vierailija
20/472 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö!

Kyllä koodarit työllistyy aina jos on sen verran sosiaalinen että uskaltaa työhaastattelussa katsoa silmiin ja kertoa osaamisestaan.

Olen itse palkannut 3 itseoppinutta koodaria. Sellaista joilla ei ole joko lainkaan koulutusta tai on koulutus ihan väärälle alalle. Taitoja näillä kuitenkin on ja se riittää mulle. Eikä mua haastattelijana kiinnosta pätkääkään se mitä hakija on opiskellut vaan se mitä se osaa ja tuleeko toimeen sen tiimin kanssa johon on sijoittumassa.

Olen minä pari ohjelmoinnin maikkaa jättänyt valitsemattakin, kun toisen taidot ei sopineet käytännön työelämään - en oikein tee mitään hyvällä tutkielmalla kun asiakkaalle pitää saada verkkokauppa pystyyn. Toisen englanninkielen taidot oli niin onnettomat ettei sopinut kansainväliseen tiimiin.

Ei ole väliä miten opiskelet, kunhan sulla on hyvät näytöt ja suoriudut teknisestä testistä. Jos sulla on visuaalista silmää niin rakenna itsellesi sivut joita voit esitellä haastattelussa. Käytä moderneja tekniikoita niiden rakentamiseen. Voit ottaa mallia isoilta suosituilta kaupoilta, kunhan kokonaisuudesta näkyy sun kädenjälki

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi