Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?
Onko tuossa jotain estettä?
Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin.
Kommentit (656)
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse oyytää jos on krstalo tai rivari, saman yhtiön myytyjen hinnat löytyy googlaamalla
Taitaa löytyä vain postinumeron tarkkuudella.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaisten raivovuokralaisten takia pidämme kuolinpesän asunnon tyhjänä emmekä vuokraa sitä. Vuokralaisista ei ole kun haittaa. Pahimmassa tapauksessa tuhoavat asunnon kun joutuvat lähtemään.
Raivovuokralainen on osuva nimitys tätä ketjua ylläpitävälle jankkaajalle.
Luuli ilmeisesti saavansa sympatioita, ja elää harhoissa että vuokrasopimuksensa turvin vuokranantajan täytyy myydä asunto hänelle hänen palkkaaman välittäjän ilmoittamaan hintaan.
Ei ihan mennyt kuten kuvitteli ja nyt purkaa täällä kiukkuaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei armoa vuokraisännille. He lypsävät KELAn rahoja (vuokralaisten asumistukia) itselleen ja sitten huutavat vauvapalstalla "Pummit töihin!" ja "Etuudet pois!"
Vuokraisäntä olisi täysin kusessa, jos pummit menisivät töihin ja ostaisivat asumisoikeusasunnon tai omistusasunnon. 😂😂😂
En muuten olisi yhtään kusessa :)
Mulla oli asunto tyhjillään pahimman julkkariremontin ajan ja samalla teetin ja tein asuntoon omaa remonttia. Jos se satasen vastike jotenkin ajaisi mut perikatoon, niin en todella omistaisi ylimääräistä asuntoa.
Nykyinen vuokralainen kun lähtee, niin uutta en enää ota. Jos oma muksu siihen haluaa muuttaa, niin muuttakoon, ehkä lahjoitan hänelle osan (alle ensiasunnon rajan) tai myyn kokonaan pois, tai otan omaan käyttöön ja alan "säästää" keikkailtojen/festarien taksimaksuissa.
Trollit eivät löytäneet faktaperusteita oman riehumisensa ja öyhötyksensä tueksi. Tuli äkkiä hiljaista. Joku trolli vielä yrittää uhriutua. Siis leimata täysjärkiset vuokralaiset "raivovuokralaisiksi" ja kontrollifriikit vuokraisännät "uhreiksi".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välittäjänä annan asunto-osakkeista hinta-arvioita osakkeenomistajille, jotka toimittavat minulle arvioon vaikuttavat taloyhtiön asiakirjat, mm. viimeisimmän tilinpäätöksen, yhtiökokouspöytäkirjan ja isännöitsijäntodistuksen. En yhtäkkiä näe syytä arvioida asunto-osakkeita ilman näitä asiakirjoja.
Taas joku trolli valehtelee mustan valkoiseksi. Suurin osa taloyhtiön tiedoista on julkisia (saatavissa eri lähteistä) ja välittäjä ei tarvitse asunnon omistajalta lupaa näiden tietojen hankkimiseen. Riittää kun vuokralainen sanoo, että haluaa hinta-arvion omasta kodistaan. Sehän on juridisesti hänen kotinsa, koska hänellä on vuokrasopimus ja hän maksaa vuokraa. Omistajalla ei ole mitään sananvaltaa vuokralaisen kiinteistöbisneksiin (ostotoimeksiannot).
Itse boikotoin välittäjiä, jotka eivät ota vastaan ostotoimeksiantoja vuokra-asunnon asukkailta. Täytyy olla epätavallisen tyhmä välittäjä, jos ei tajua että ostajaehdokas on jo "koekäyttänyt" asunnon (asuu siinä nyt vuokralla) ja todennut, että tämän voisi ostaa omaksi jos hinta on sopiva.Kyllä asunnonomistajalla on päätäntävalta myykö asunnomn vai ei. Vuokralainen ei voi tehdä bisnestä asunnolla sen perusteella, että on sen vuokrannu.
Hinta-arvioo voi tietty kysyä, mutta tuskin välittäjä paljoa vaivaa näkee, jos asunnonomostajaan yhteyttä ottaessa selviää, että myyntiaikeita ei ole
Mikäs autisti-trolli siellä jankuttaa? Autisti ei pysy asiassa, koska sotkeentuu aina lillukanvarsiin. :D
Otetaan nopea reality check. Vuokra-asunnon omistajalla ei ole mitään sananvaltaa vuokralaisen kiinteistöbisneksiin (ostotoimeksiannot, myyntitoimeksiannot, yms) koska toimeksianto voidaan tehdä ilman omistajan suostumusta. Suostumusta ei tarvitse kysyä, koska toimeksianto on täysin eri asia kuin lopullinen asuntokauppa. Lopullisessa asuntokaupassa omistajalla on mahdollisuus hyväksyä ostajan tarjous tai hylätä se. Mitään muuta valtaa omistajalla ei ole.
Fiksu kiinteistönvälittäjä tekee kyllä hinta-arvion vuokrakämpästä, vaikka välittäjä itse etukäteen tietäisi että omistaja ei halua myydä. Välittäjä ottaa vuokralaiselta rahat pois. Helppoa rahaa, täysin laillista, ja vuokralainen on tyytyväinen kun saa hinta-arvion asunnosta. Arvio voi olla hyvinkin tarpeellinen ja hyödyllinen. Ei kukaan voi ennustaa, milloin vuokraisäntä kuolee ja perikunta myy asunnon pois. Ensimmäisenä asuntoa tarjotaan sille, joka siinä nyt asuu (vuokralainen).
Lopullinen asuntokauppa ei sinun mielestä ole osa sitä bisnestä?
Ei tuossa missään vaiheessa kielletä ostotarjouksen tekoa,se on sinun päähän pinttymä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällaisten raivovuokralaisten takia pidämme kuolinpesän asunnon tyhjänä emmekä vuokraa sitä. Vuokralaisista ei ole kun haittaa. Pahimmassa tapauksessa tuhoavat asunnon kun joutuvat lähtemään.
Luuli ilmeisesti saavansa sympatioita, ja elää harhoissa että vuokrasopimuksensa turvin vuokranantajan täytyy myydä asunto hänelle hänen palkkaaman välittäjän ilmoittamaan hintaan.
Koko ketjun läpi lukeneena sanoisin että raivovuokralainen ei ole ap vaan joku muu. Enempi on myös raivo-omistajia joiden kämppää ei kukaan saa arvioida.
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Vetäisit, mutta minkäs teet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä näin on kerrottu? Keksit omiasi senkin höppänä. 😄
Ei kukaan ole pakottamassa ketään eikä pakkohintaan. Kyseessä on vain arvio.
Vierailija kirjoitti:
Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.
Eihän sitä tarvitse omistajalle kertoa, että on teettänyt itselleen hinta-arvioinnin vuokra-asunnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä tarvitse omistajalle kertoa, että on teettänyt itselleen hinta-arvioinnin vuokra-asunnostaan.
Itse vuokranantajana tahtoisin tietää arvion. Sellainen maksaa ja nyt sen saisi ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri. Mitä sinä sekoilet? Ei välittäjän hinta-arvio velvoita myymään asuntoa siihen hintaa. Mistä sinä olet saanut tuollaisen käsityksen?
Saa kai sitä ystäviä kutsua kylään. Jos sattuu samalla arvioimaan asunnon hinnan, niin minkäs sille mahtaa.
Ennenkuin aloittaja lähtee kysymään myyntiä tai arviota, selvitä mahdollinen rahoitus ja kuinka paljon saisit lainaa jos sitä tarvitaan.
Käyt oikotiellä katselemassa talosivua, onko myynnissä asuntoja ja sieltä mahdollisesti rahoitusvastikkeet, joka sitäkin huoneistoa tulee koskemaan. Pienentää pankkilainan tarvetta.
Sitten käyt vilkaisemassa https://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/ sivua, näet toteutuneet kaupat alueella, talon ikä, koko ym.
Sen jälkeen, kun saat vihiä huoneiston myynnistä, vinkaa vaikka jollekin talon asukkaalle, joka omistaa asunnon.
Nyt on yhtiökokousten aika. Voihan se olla, että sen huoneiston omistaja tulee kokoukseen ja mahdollisesti käy katsomassa sitä. Esitä niin, et jos hän on myymässä, olisit kiinnostunut ostamaan. Saman voit sanoa välittäjälle, jos omistaja on antanut toimeksiannon välittäjälle.
Pyydätkö myös arvioita veljesi metsistä? Työkaverisi omaisuudesta? Naapurisi karjasta? Mikä rikollisgeenin omaava tämä ap-kysyjä oikein on.
Vaikuttaa, että kaikki inhimillinen nöyryys, hienotunteisuus ja oikeudentunto häneltä puuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Pyydätkö myös arvioita veljesi metsistä? Työkaverisi omaisuudesta? Naapurisi karjasta? Mikä rikollisgeenin omaava tämä ap-kysyjä oikein on.
Vaikuttaa, että kaikki inhimillinen nöyryys, hienotunteisuus ja oikeudentunto häneltä puuttuvat.
Eri. Kyse on asunnosta jossa AP asuu ja jonka hän haluaisi ostaa. Ei karjasta, ei metsästä eikä työkaverin omaisuudesta.
Jos sinä haluaisit ostaa veljesi metsän, niin etkö sinä ottaisi selvää missä hintaluokassa se voisi olla? Jos nyt jostain syystä et voisi sitä veljeltäsi kysyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri. Kyse on asunnosta jossa AP asuu ja jonka hän haluaisi ostaa. Ei karjasta, ei metsästä eikä työkaverin omaisuudesta.
Jos sinä haluaisit ostaa veljesi metsän, niin etkö sinä ottaisi selvää missä hintaluokassa se voisi olla? Jos nyt jostain syystä et voisi sitä veljeltäsi kysyä.
Miksi sitä pitää kysyä keneltäkään muulta kuin sen omistajalta? Jos veli ei halua myydä metsää, niin ihan samahan se on mitä joku sen hinnaksi sanoo. Välittäjä voi arvioida vaikka minun asuntoni kolmeksisadaksituhanneksi, mutta kun minä en halua myydä ellen saisi vaikka 400 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sitä pitää kysyä keneltäkään muulta kuin sen omistajalta? Jos veli ei halua myydä metsää, niin ihan samahan se on mitä joku sen hinnaksi sanoo. Välittäjä voi arvioida vaikka minun asuntoni kolmeksisadaksituhanneksi, mutta kun minä en halua myydä ellen saisi vaikka 400 000.
Koska omistajalla voi olla hinnasta epärealistinen näkemys. Kuten myös ostajalla. Parasta on kysyä hintaa ulkopuoliselta, vaikka useammalta.
Välittäjä antaa arvion. Se ei ole mitään muuta kuin arvio. Ymmärrätkö sanan? Se ei ole laki eikä pakkohinta. Sinä saat pyytää asunnostasi ihan mitä sinä haluat. Ei kukaan sitä kiellä. Samoin ostaja voi tarjota aivan mitä haluaa. Ei sitäkään kiellä kukaan. Vain sillä on merkitystä pääsettekö te yhteisymmärrykseen hinnasta jotta kauppa toteutuu.
Asunnonvälittäjä näkee osakasluettelosta kuka kämpän omistaa. Vai meinaatko esiintyä välittäjälle vuokranantajasi nimellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska omistajalla voi olla hinnasta epärealistinen näkemys. Kuten myös ostajalla. Parasta on kysyä hintaa ulkopuoliselta, vaikka useammalta.
Välittäjä antaa arvion. Se ei ole mitään muuta kuin arvio. Ymmärrätkö sanan? Se ei ole laki eikä pakkohinta. Sinä saat pyytää asunnostasi ihan mitä sinä haluat. Ei kukaan sitä kiellä. Samoin ostaja voi tarjota aivan mitä haluaa. Ei sitäkään kiellä kukaan. Vain sillä on merkitystä pääsettekö te yhteisymmärrykseen hinnasta jotta kauppa toteutuu.
Ei se 400 000 ole epärealistista, jos minä en halua varsinaisesti myydä. Eikä se välittäjän 100 000 pienempi arvio sitä muuta.
Yrittäkää nyt vielä kerran vääntää mulle rautalangasta miksi välittäjä ottaisi yhteyttä omistajaan jos pyydän häneltä arviota velattomasta hinnasta tästä asunnosta johon hänet kutsuin käymään? Hän antaa arvionsa niillä reunaehdoilla jotka hänellä sillähetkellä on tiedossa ja kirjoittaa minulle laskun tunnin tai kahden työstä.