Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vuokralainen pyytää asunnosta hinta-arviota?

Vierailija
02.04.2026 |

Onko tuossa jotain estettä? 

Asumme kivassa vuokra-asunnossa tällä hetkellä, ja olemme ajatelleet, että voisimme tehdä tästä ostotarjouksen. Tiedämme että asunto todennäköisesti jossain vaiheessa tulee myyntiin. 

Kommentit (657)

Vierailija
641/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyydätkö myös arvioita veljesi metsistä? Työkaverisi omaisuudesta? Naapurisi karjasta? Mikä rikollisgeenin omaava tämä ap-kysyjä oikein on. 

Vaikuttaa, että kaikki inhimillinen nöyryys, hienotunteisuus ja oikeudentunto häneltä puuttuvat.

Eri. Kyse on asunnosta jossa AP asuu ja jonka hän haluaisi ostaa. Ei karjasta, ei metsästä eikä työkaverin omaisuudesta.

Jos sinä haluaisit ostaa veljesi metsän, niin etkö sinä ottaisi selvää missä hintaluokassa se voisi olla? Jos nyt jostain syystä et voisi sitä veljeltäsi kysyä.

Miksi sitä pitää kysyä keneltäkään muulta kuin sen omistajalta? Jos veli ei halua myydä metsää, niin ihan samahan se on mitä joku sen hinnaksi sanoo. Välittäjä voi arvioida vaikka minun asuntoni kolmeksisadaksituhanneksi, mutta kun minä en halua myydä ellen saisi vaikka 400 000. 

Koska omistajalla voi olla hinnasta epärealistinen näkemys. Kuten myös ostajalla. Parasta on kysyä hintaa ulkopuoliselta, vaikka useammalta.

Välittäjä antaa arvion. Se ei ole mitään muuta kuin arvio. Ymmärrätkö sanan? Se ei ole laki eikä pakkohinta.  Sinä saat pyytää asunnostasi ihan mitä sinä haluat. Ei kukaan sitä kiellä. Samoin ostaja voi tarjota aivan mitä haluaa. Ei sitäkään kiellä kukaan. Vain sillä on merkitystä pääsettekö te yhteisymmärrykseen hinnasta jotta kauppa toteutuu.

Ei se 400 000 ole epärealistista, jos minä en halua varsinaisesti myydä. Eikä se välittäjän 100 000 pienempi arvio sitä muuta. 

Hinnalla ei ole mitään merkitystä, jos et aio myydä tai ottaa lainaa sitä vastaan tai hakea tukia. Voit ilmoittaa hinnaksi vaikka 1 - 10 00000€. Ei sillä ole mitään merkitystä.

Hinnalla on merkitystä vasta kun sitä realisoidaan. Siinä tilanteessa sinun hintasi ei ole epärealistinen jos sen joku ostaa sillä hinnalla. Tai saat lainaa pankista siihen hintaan. Jos et saa kuin 300 000€, niin välittäjän hinta-arvio oli realistinen.

Vierailija
642/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydätkö myös arvioita veljesi metsistä? Työkaverisi omaisuudesta? Naapurisi karjasta? Mikä rikollisgeenin omaava tämä ap-kysyjä oikein on. 

Vaikuttaa, että kaikki inhimillinen nöyryys, hienotunteisuus ja oikeudentunto häneltä puuttuvat.

Puolison sisarusten metsistä tuli tiedot ja arviot jaon yhteydessä, eri arvio kuin perukirjassa 16 vuotta aiemmin :) Tiedän neliölleen, mitä heidän metsissään on. Ei myöskään ole kiellettyä mennä metsäån ammattihenkilön kanssa ja kysyä naapurin palstalle arvoa osto mielessään.

Puolisokin sai sellaisen epämääräisen myyntihalukkuuskyselyn naapuripalstalaiselta. Vastattiin asiallisesti että ei oo myynti nyt mielessä. Olisi ehkä saanut sen ostaa jos olisi tarjonkut houkuttelevaa hintaa ja lohkomiskuluja. Sellanen epämääräinen halukkuus taas ei saanut puolisoa laittamaan tikkua ristiin asian eteen ja se irtonainen pikkupala siellä rannassa edelleen on irrallaan muusta metsästä,  joulukuusi sieltä joskus haetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennenkuin aloittaja lähtee kysymään myyntiä tai arviota, selvitä mahdollinen rahoitus ja kuinka paljon saisit lainaa jos sitä tarvitaan.

Käyt oikotiellä katselemassa talosivua, onko myynnissä asuntoja ja sieltä mahdollisesti rahoitusvastikkeet, joka sitäkin huoneistoa tulee koskemaan. Pienentää pankkilainan tarvetta.

Sitten käyt vilkaisemassa https://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/ sivua, näet toteutuneet kaupat alueella, talon ikä, koko ym.

Sen jälkeen, kun saat vihiä huoneiston myynnistä, vinkaa vaikka jollekin talon asukkaalle, joka omistaa asunnon.

Nyt on yhtiökokousten aika. Voihan se olla, että sen huoneiston omistaja tulee kokoukseen ja mahdollisesti käy katsomassa sitä. Esitä niin, et jos hän on myymässä, olisit kiinnostunut ostamaan. Saman voit sanoa välittäjälle, jos omistaja on antanut toimeksiannon välittäjälle.

Koko postinumeroalueella yksiöitä on myyty alle 3, joten ei kerro mitään hintatietoja. AI heitti 2300-2700 neliöhinnaksi, ilmeisesti etuoven pyyntihintojen perusteella. Eli onko mun vuokraluukku nyt sitten 69 vai 81 tuhatta... aika iso haitari, eikä lopulta kerro mitään. Ammattilainen osaisi vastata kysymykseen paremmin.

Vierailija
644/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennenkuin aloittaja lähtee kysymään myyntiä tai arviota, selvitä mahdollinen rahoitus ja kuinka paljon saisit lainaa jos sitä tarvitaan.

Käyt oikotiellä katselemassa talosivua, onko myynnissä asuntoja ja sieltä mahdollisesti rahoitusvastikkeet, joka sitäkin huoneistoa tulee koskemaan. Pienentää pankkilainan tarvetta.

Sitten käyt vilkaisemassa https://asuntojen.hintatiedot.fi/haku/ sivua, näet toteutuneet kaupat alueella, talon ikä, koko ym.

Sen jälkeen, kun saat vihiä huoneiston myynnistä, vinkaa vaikka jollekin talon asukkaalle, joka omistaa asunnon.

Nyt on yhtiökokousten aika. Voihan se olla, että sen huoneiston omistaja tulee kokoukseen ja mahdollisesti käy katsomassa sitä. Esitä niin, et jos hän on myymässä, olisit kiinnostunut ostamaan. Saman voit sanoa välittäjälle, jos omistaja on antanut toimeksiannon välittäjälle.

Koko postinumeroalueella yksiöitä on myyty alle 3, joten ei kerro mitään hintatietoja. AI heitti 2300-2700 neliöhinnaksi, ilmeisesti etuoven pyyntihintojen perusteella. Eli onko mun vuokraluukku nyt sitten 69 vai 81 tuhatta... aika iso haitari, eikä lopulta kerro mitään. Ammattilainen osaisi vastata kysymykseen paremmin.

Olen siis vuokranantaja eikä mulla ole kärpäsen paskan vertaa hajua luukun tämänhetken (romahtaneesta?) arvosta. Jos vuokralainen nyt ehdottaisi ostamista, niin parin eri välittäjän kanssa mä sinne kylään änkeäisin arvioita teettämään.

Tai vaihtoehtoisesti heittäisin hinnan jolla siitä hyvillä mielin luopuisin, mutta ostaja olisi typerä jos siihen hintaan ostaisi.

Vierailija
645/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen siis vuokranantaja eikä mulla ole kärpäsen paskan vertaa hajua luukun tämänhetken (romahtaneesta?) arvosta. Jos vuokralainen nyt ehdottaisi ostamista, niin parin eri välittäjän kanssa mä sinne kylään änkeäisin arvioita teettämään.

Tai vaihtoehtoisesti heittäisin hinnan jolla siitä hyvillä mielin luopuisin, mutta ostaja olisi typerä jos siihen hintaan ostaisi.

Ei välttämättä typerä. Tiedän tapauksia joissa asunto on ostettu ylihintaan, mutta ostajat halusivat juuri sen asunnon. He olivat valmiita maksamaan enemmän saadakseen haluamansa.

Vierailija
646/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi olla vaikeaa löytää välttäjä huijari suurin osa ammattikunnasta on vankiloissa.

Vierailija
647/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimimerkillä "allekirjoitettiinko kauppakirjat turhaan?"

Vierailija
648/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisen mahdollisuudet pyytää asunnosta hinta-arviota ovat rajalliset. Kukaan itseään arvostava auktorisoitu asuntojen hinta-arvioija ei suostu ilman korvausta tällaista tekemään, joten vuokralaisella tulee olla ensinnäkin rahaa hinta-arviopalkkioon sekä aidosti nöyrä asunnonostamiseen tähtäävä vahva tahtotila.

Väärin. Mitään nöyryyttä ei tarvita. Eikä mitään tahtotilaa. Hinta-arvion voi tilata jos huvittaa. Mitään rajoituksia ei ole. Trolliarmeija kyllä keksii miljoona tekosyytä, minkä vuoksi kaikki on heille itselleen aina vaikeaa. Jopa seksin saanti.

Mistä löytyy välittäjä, joka on valmis antamaan arvion ilman isännöitsijäntodistusta? Se toimitetaan vain asunnon omistajaksi merkitylle. 

Vierailija
649/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri. Kyse on asunnosta jossa AP asuu ja jonka hän haluaisi ostaa. Ei karjasta, ei metsästä eikä työkaverin omaisuudesta.

Jos sinä haluaisit ostaa veljesi metsän, niin etkö sinä ottaisi selvää missä hintaluokassa se voisi olla? Jos nyt jostain syystä et voisi sitä veljeltäsi kysyä.

Miksi sitä pitää kysyä keneltäkään muulta kuin sen omistajalta? Jos veli ei halua myydä metsää, niin ihan samahan se on mitä joku sen hinnaksi sanoo. Välittäjä voi arvioida vaikka minun asuntoni kolmeksisadaksituhanneksi, mutta kun minä en halua myydä ellen saisi vaikka 400 000. 

Koska omistajalla voi olla hinnasta epärealistinen näkemys. Kuten myös ostajalla. Parasta on kysyä hintaa ulkopuoliselta, vaikka useammalta.

Välittäjä antaa arvion. Se ei ole mitään muuta kuin arvio. Ymmärrätkö sanan? Se ei ole laki eikä pakkohinta.  Sinä saat pyytää asunnostasi ihan mitä sinä haluat. Ei kukaan sitä kiellä. Samoin ostaja voi tarjota aivan mitä haluaa. Ei sitäkään kiellä kukaan. Vain sillä on merkitystä pääsettekö te yhteisymmärrykseen hinnasta jotta kauppa toteutuu.

Mihin tarvit hinta-arvioo, jos omistajalla ei ole myyntiaikeita?

Vierailija
650/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trollit eivät löytäneet faktaperusteita oman riehumisensa ja öyhötyksensä tueksi. Tuli äkkiä hiljaista. Joku trolli vielä yrittää uhriutua. Siis leimata täysjärkiset vuokralaiset "raivovuokralaisiksi" ja kontrollifriikit vuokraisännät "uhreiksi". 

Noinhan se menee. Trolliarmeija rellestää 30 sivua, kunnes tuleekin vastaan liian kovia faktoja. Apua, miten tää fakta voitaisiin nyt kumota? Ei mitenkään. Ainoa vaihtoehto on ad hominem -hyökkäys eli faktoja puhuvan rauhallisen kirjoittajan leimaaminen riehujaksi. 🤣

Vierailija
651/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tehdä hävytön tarjous ja uhata samalla että muutatte pois jos ei myy. Pyytäkää arvio ja tarjotkaa puolet siitä.

Huono ohje, jos tekee häivyttämään tarjouksen, kyllä omistaja löytää keinon, millä häätää teidät ensitilassa.

Vierailija
652/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tarvit hinta-arvioo, jos omistajalla ei ole myyntiaikeita?

Mitä tarkoitat? En minä tarvitse mitään. En ole ostamassa enkä myymässä. Tuo oli yleinen ajatelma hänelle joka ihmettelee hinta-arviota ja luulee sen oleva laillisesti pätevä myyntihinta.

Vierailija
653/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokralaisen mahdollisuudet pyytää asunnosta hinta-arviota ovat rajalliset. Kukaan itseään arvostava auktorisoitu asuntojen hinta-arvioija ei suostu ilman korvausta tällaista tekemään, joten vuokralaisella tulee olla ensinnäkin rahaa hinta-arviopalkkioon sekä aidosti nöyrä asunnonostamiseen tähtäävä vahva tahtotila.

Väärin. Mitään nöyryyttä ei tarvita. Eikä mitään tahtotilaa. Hinta-arvion voi tilata jos huvittaa. Mitään rajoituksia ei ole. Trolliarmeija kyllä keksii miljoona tekosyytä, minkä vuoksi kaikki on heille itselleen aina vaikeaa. Jopa seksin saanti.

Mistä löytyy välittäjä, joka on valmis antamaan arvion ilman isännöitsijäntodistusta? Se toimitetaan vain asunnon omistajaksi merkitylle. 

Ei sen tarvitse olla virallinen arvio. Voi hän kertoa epävirallisen arvion asunnon hinnasta. Kuten sinä tai minä. Ainoa ero on, että hänellä on enemmän tietoa kuin meillä tavallisilla tallaajilla.

Vierailija
654/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

juurikin näin.   tyylikkäintä olisi ottaa yhteys vuokranantajaan ja kertoa, etä olisi ns  ostohousut jalassa ja olette mieltyneet huoneistoon.  joko hän määrittää myyntihinnan tai käyttää välittäjää.

alueen keskihinnatkin antavat suunnan-

toki jos erikoiskeittiö, materiaalit kalliimpia.

välittäjät eivät tule vuokrauskohteeseen ilma huom. omistan lupaa.  tyhmää---ikäänkuin   möisit seläntakana toisen omaisuutta.

automyyjä käy katsomassa  sun autoa  kun naapuri haluaa ostaa sen- hei nyt tajuntynkää päähäsi.

silloin vuokraa jo alkujaankin--- voi esittää mahdolliset ostotoiveet xx vuokrallaolovuosien jälkeen- ikänkuin varaa jo asuntoa tulevaa- jos tiedossa takuuvarmarahoitus, perintö, takaaja, oma työ jne.

omistaja ei myy teille mitään jos  ominpäin arvioitatte hänen omaisuuttaan.  käytäydy ennen kuin nousee rähinä ja saat irtisanomislapun käteen. nolo.

Itse olet nolo, kun uhkailet vuokrasopimuksen irtisanomisen mahdollisuudella. Siinäkin on omat sääntönsä, kuinka sen voi tehdä.

sunlaisesta retaleesta pääsee helposti eroon, siksi on vuokrasopimus ja retku pellolle , mee kaivoon asumaan peikkopaska

Olet kyllä pahasti päävikainen. Se, että ihminen huomauttaa ettei noin vain voi vuokralaista heittää pihalle ei tee tuota kirjoittajasta retalesta. Eikä myöskään se, että jos vuokralainen kysyy olisiko asunto myytävänä.

Sun kaltainen ihminen kuuluu psykiatriseen hoitoon.

Vierailija
655/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Trollit eivät löytäneet faktaperusteita oman riehumisensa ja öyhötyksensä tueksi. Tuli äkkiä hiljaista. Joku trolli vielä yrittää uhriutua. Siis leimata täysjärkiset vuokralaiset "raivovuokralaisiksi" ja kontrollifriikit vuokraisännät "uhreiksi". 

Noinhan se menee. Trolliarmeija rellestää 30 sivua, kunnes tuleekin vastaan liian kovia faktoja. Apua, miten tää fakta voitaisiin nyt kumota? Ei mitenkään. Ainoa vaihtoehto on ad hominem -hyökkäys eli faktoja puhuvan rauhallisen kirjoittajan leimaaminen riehujaksi. 🤣

Nyt korkki kiinni! 

Ei kaikki ole niin fanaattisesti kiinnostuneita sinun mielipiteistäsi. Eivät vaan jaksa jankata kun tuossa kiihkossasi haluat vaan riidellä. Sattui rähinäpullo ostoskoriin?

Vierailija
656/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse vetäisin asunnon omistajana hernepellon nenään jos vuokralainen omin päin arvioittaisi minun omaisuuttani. Kyllä se on omistajan tehtävä. Enkä myisi ainakaan hänelle sen jälkeen. Omistaja määrää myyntihinnan, muista se. Sä et tee hinta-arviolla mitään. Voit katsoa netistä alueen neliöhinnat ja arvioida itse.

Pyytäisin välittäjältä hinta-arvion. Jos kämpän omistaja vetää herneet nenään, niin sitten minä EN jatka asumista (irtisanon vuokrasopimuksen) ENKÄ tee ostotarjousta asunnosta.

Minä en tarvitse vuokranantajaa, joka on kontrollifriikki. Vuokralainen saa itse pyytää kiinteistönvälittäjältä hinta-arvion asunnosta, missä hän asuu. Omistajalla ei ole mitään sananvaltaa tässä asiassa. Omistaja voi vain kiukutella. Ja jos niin tekee, hän paljastaa olevansa amatööri. Hänellä on liian tunnepitoinen side asuntoon (sijoitusasunto) missä hän ei itse edes asu. Hän pani kämppänsä vuokralle, koska ei pidä sitä niin "hyvänä" että itse asuisi omassa "rakkaassa" kämpässään.

Ei kaikki vuokranantajat ole jotakin sijoittajia jotka haalii sijoitusasuntoja. Kyllä voi oikeasti olla tunneside asuntoon jos on siinä itse asunut ja jostakin syystä asuu nyt muualla. On tullut perhettä ja tarvittu isompi asunto, muutettu kumppanin kanssa yhteen tai on saatu lapsuudenkoti perinnöksi.

Uskomattoman puusilmäistä porukkaa täällä puolin ja toisin. Ja melkoisen päävikaisia moni.

Vierailija
657/657 |
05.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sen tarvitse olla virallinen arvio. Voi hän kertoa epävirallisen arvion asunnon hinnasta. Kuten sinä tai minä. Ainoa ero on, että hänellä on enemmän tietoa kuin meillä tavallisilla tallaajilla.

Miksi välittäjä käyttäisi tähän aikaansa ilmaiseksi? Ja tietotaitoaan, jota tässä halutaan hyödyntää? Yleensä toimeksiannon toivossa, eli olet myymässä tai sitten hän esittelee ostajalle asuntoja, joita on myymässä? Nimittäin apn vuokraisäntä käyttää todennäköisesti itse valitsemaansa välittäjää (toinen mielipide), mikäli asuntoa myisi aikanaan. Eli miksi välittäjä tekisi ilmaista työtä, kun AP ei ole ostamassa mitään välittäjän esittelemään asuntoa, eikä arviosta ole tulossa toimeksiantoa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi