Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesari se yrittää canceloida J.K. Rowlingia

Vierailija
02.04.2026 |

Taas nillitetään Rowlingin ”transvihamielisyydestä. Oikeasti Rowling vaan haluaa puolustaa biologisten naisten rajoja ja itsemääräämisoikeutta. 

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011908714.html

Kommentit (217)

Vierailija
21/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä on Ap:n luetunymmärtäminen?

HS:n artikkeli ei pilkkaa Rowlingia. Siinä kerrotaan ilmiöstä, jossa entiset Potter-fanit ovat niin pettyneitä Rowlingiin, että poistavat pottertatuointejaan ja hankkiutuvat eroon potterfanituotteista. 

Ilmiö on iso, joten artikkeli on ihan paikallaan. Minäkin olen pettynyt Rowlingiin. Potter oli minulle tärkeä teini-ikäisenä, ja harmittaa että oma kirjatoukka lapsi ei saa kokea samaa. Olen yrittänyt suositella Pottereita, mutta lapsi pyörittelee silmiään järkyttyneenä, niin kuin yrittäisin saada hänet lukemaan jotain uusnatsijärjestön pamflettia.

V*tun nazzi!

Vierailija
22/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Outoa Potter-hommissa on mielestäni aina ollut se, että miten millenniaalit näin myöhään heräsi vasta näiden Rowlingin transjuttujen myötä. Ne kirjathan on läskifobiaa alusta alkaen, miten se ei näitä faneja haitannut. 

Joo, tuohon läskifobiaan olisi pitänyt herätä jo 20 vuotta sitten, mutta ei niin ei...

Mikä esti sua heräämästä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoinen on kyllä Hesarin linja:

Maya Forstaterin tapauksesta uutisoitiin tasan niin kauan, että voitti lopulta jutun. Se ei enää ylittänyt HS:n uutiskynnystä.

Transaktivistit vainosivat professori Kathleen Stockia, kunnes irtisanoutui, yliopisto katseli vieressä tumput suorana. Eli eurooppalaisessa yliopistossa aktivistien annetaan hiljentää professori. Ei ylitä HS:n uutiskynnystä.

Transaktivistit hakkaavat Stonewall-veteraanin Pride-tapahtumassa. Ei ylitä uutiskynnystä.

Joku random ex-harrypotterfani haluaa poistaa tatuoinnin. Uutiskynnys ylittyy.

Vierailija
24/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS:n artikkeli ei pilkkaa Rowlingia. Siinä kerrotaan ilmiöstä, jossa entiset Potter-fanit ovat niin pettyneitä Rowlingiin, että poistavat pottertatuointejaan ja hankkiutuvat eroon potterfanituotteista. 

Ilmiö on iso, joten artikkeli on ihan paikallaan. Minäkin olen pettynyt Rowlingiin. Potter oli minulle tärkeä teini-ikäisenä, ja harmittaa että oma kirjatoukka lapsi ei saa kokea samaa. Olen yrittänyt suositella Pottereita, mutta lapsi pyörittelee silmiään järkyttyneenä, niin kuin yrittäisin saada hänet lukemaan jotain uusnatsijärjestön pamflettia.

Niinpä, kamala nazzi tämä Rowling kun ei halua miehiä naisten pukuhuoneisiin ja kilpaurheiluun. Kyllä aivopesu on hyvin toiminut lapsesi kohdalla.

Vierailija
25/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa Potter-hommissa on mielestäni aina ollut se, että miten millenniaalit näin myöhään heräsi vasta näiden Rowlingin transjuttujen myötä. Ne kirjathan on läskifobiaa alusta alkaen, miten se ei näitä faneja haitannut. 

No tämä. Eikä ainoastaan se läskifobia, vaan yleisesti sellainen ilkeys. Mulla jäi Potterien lukeminen siihen jo silloin vuosikymmeniä sitten, koska mun mielestä oli jotenkin ällöttävää, että aikuinen ihminen kirjoittaa lapsista niin ilkeästi (toki aikuisistakin). 

Lisäksi niissä ei ollut mitään sisäistä logiikkaa siinä maailmassa. Fantasiaharrastajana vaan ihmetteli, että miten kaikesta nuorten fantasiasta juuri tästä yhdestä kököstä tuli niin suuri ilmiö. En ymmärrä vieläkään. 

Vierailija
26/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on helposti vietävissä oleva lapsi.

Vierailija
27/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuohon läskifobiaan olisi pitänyt herätä jo 20 vuotta sitten, mutta ei niin ei...

Mikä esti sua heräämästä?

Vaaka...

Vierailija
28/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä muutenkaan kiinnostaa jonkun satukirjailijan jutut?

Vierailija
29/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

voin kuvitella että nuoret ovat pettyneitä. Meidän transuori pitää Rowlingin mielipiteitä typerinä, eikä Rowlingin tulisi olla mikään auktoriteetti tässä asiassa. Kirjat on silti hyviä. Aina välillä itsekin unohtuu katsomaan noita varhaisimpia Potter-elokuvia kun niitä telkkarista tulee, myöhäisemmeät on teiniangstista vaiheilua mutta ne ekat on hämmästyttävän hienoja. Jopa hyvin tehtyjä filmatisointeja. Olin jo aikuinen kun ekat Potter-kirjat ilmestyivät mutta minäkin ostin niitä sukulaislapsille ja lainasin ne sitten myöhemmin ja luin :) 

Rowlingin aikuistenkirja, "Paikka vapaana" on sekin arvostelujaan parempi. ,

Vierailija
30/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöh. Kyllä on itselläkin mennyt maku Rowligista yhtä pahoin kuin Elon Muskista. Molemmat alkoivat politikoimaan. Suutari pysyköön lestissään.

Miksi Rowlingilla ei saisi olla mielipiteitä?

Saa olla, mutta miksi niistä olisi pakko olla samaa mieltä? Tuntuu, että teidän Rowlingia ihannoivien näkökulmasta se, että ei jaa Rowlingin mielipiteitä = Rowlingin cancelointi. 

Vierailija
31/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ketkä nytkin ovat noita Rowlingin lynkkaajia? Läskit tatskatut lesbot! Maailman syöpä. 

Vierailija
32/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko sanoa, että transaktivistien agendaan mukaan meneminen oli se, joka mun kohdalla alkoi horjuttaa luottamusta mediaan (ei sillä, että kaikki toimittajat olisivat tuon agendan omaksuneet, mutta kuitenkin niin iso osa, että sen kyseenalaistaminen on poikkeus). Se, miten transkokemusta kuvaileva kieli on muuttunut, ei perustu vaikkapa tieteelliseen tutkimukseen, vaan puhtaasti aktivismiin. Jos otetaan esimerkiksi vaikkapa termi "sukupuolenkorjaushoidot", niin mikään siinä pohjaudu tieteelliseen tutkimukseen - sukupuolta ei hoidoissa korjata, koska se ei ole rikki. Ihmisen kehoa muokataan hormoneilla ja leikkauksilla sekundääristen sukupuolipiirteiden aikaansaamiseksi ja häivyttämiseksi. Aktivistien mukaan uudet termit vähentävät ihmisten ahdistusta. Tästäkään ei ole tieteellistä tutkimusta, vaan ainoastaan aktivistien sana.

Ymmärrän kyllä, mistä uuskielen omaksuminen kumpuaa: halusta olla kiltti. Mutta mun mielestä median ensisijainen tehtävä ei ole olla kiltti. Sen tehtävänä on uutisoida asioista, joilla on merkitystä ihmisille. Itse asiassa voisi jopa sanoa, että pyrkimys kiltteyteen on haitallista medialle, koska jos halutaan olla kilttejä, jätetään käsittelemättä monia vaikeita asioita, jotta kenellekään ei vain tulisi paha mieli.

Mitä ihmettä nyt taas? Siinä korjataan kehon ulkoisia piirteitä vastaamaan ihmisen sisäistä kokemusta. Sehän on juurikin oikea ilmaus. Sukupuolenvaihdoshan viittaisi siihen, että sukupuolta oikeasti vaihdetaan. 

Sukupuolenkorjaus on virallinen lääketieteellinen termi transhoidoille, niin totta kai media käyttää sitä. Eihän media voi omia termejä keksiä asioille. 

Vierailija
33/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

voin kuvitella että nuoret ovat pettyneitä. Meidän transuori pitää Rowlingin mielipiteitä typerinä, eikä Rowlingin tulisi olla mikään auktoriteetti tässä asiassa. Kirjat on silti hyviä. Aina välillä itsekin unohtuu katsomaan noita varhaisimpia Potter-elokuvia kun niitä telkkarista tulee, myöhäisemmeät on teiniangstista vaiheilua mutta ne ekat on hämmästyttävän hienoja. Jopa hyvin tehtyjä filmatisointeja. Olin jo aikuinen kun ekat Potter-kirjat ilmestyivät mutta minäkin ostin niitä sukulaislapsille ja lainasin ne sitten myöhemmin ja luin :) 

Mäkin tiesin yhden perheen, jossa oli transnuori. Perhe ja kaikki ympärillä vahvistivat hänen transkokemuksensa. Tämä nuori kävikin sitten täysi-ikäistyttyään rintojenpoistossa ja aloitti hormonitkin. Huomasi sitten, että kyse olikin siitä, että hän on lesbo, ei poika. Mutta rintoja ei tietenkään saa takaisin ja testosteronin muutokset ovat pysyvät.

Vierailija
34/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämä. Eikä ainoastaan se läskifobia, vaan yleisesti sellainen ilkeys. Mulla jäi Potterien lukeminen siihen jo silloin vuosikymmeniä sitten, koska mun mielestä oli jotenkin ällöttävää, että aikuinen ihminen kirjoittaa lapsista niin ilkeästi (toki aikuisistakin). 

Lisäksi niissä ei ollut mitään sisäistä logiikkaa siinä maailmassa. Fantasiaharrastajana vaan ihmetteli, että miten kaikesta nuorten fantasiasta juuri tästä yhdestä kököstä tuli niin suuri ilmiö. En ymmärrä vieläkään. 

Mua taas huvittaa se, että Pottereiden kohdalla itketään jostain ilkeydestä, mutta kun Martin kirjoittelee kirja toisensa jälkeen hahmoista, jotka r*iskaa, harrastaa pedofiliaa ja insestiä, pettää ja tappaa niin ne on vaan ihania harmaan sävyjä hahmoissa.

Rowlingia taas syytetään sekä ilkeydestä että siitä, että hyvikset on liian selvästi hyviksiä ja pahikset pahiksia. Koittakaa edes päättää.

Vierailija
35/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rowling on erittäin viisas ja älykäs ja sanonut suoraan sen totuuden että lapset ja nuoret ovat alttiita TRENDEILLE ja hysterialle. Trendit määräävät nykyään, kuten aina, myös seksuaalisuutta. 

Vierailija
36/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöh. Kyllä on itselläkin mennyt maku Rowligista yhtä pahoin kuin Elon Muskista. Molemmat alkoivat politikoimaan. Suutari pysyköön lestissään.

Toki hänellä saa olla mielipiteitä, mutta ei kuitenkaan vääriä mielipiteitä. Rowling on sitkeästi sitä mieltä ettei biologinen mies voi synnyttää.

Vierailija
37/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin yritin lukea pottereita itse teininä. Ne ovat ilkeämielistä kouludraamaa, jossa pilkataan useita ominaisuuksia ihmisissä. En ymmärrä miten monet näkevät ne jonain suvaitsevuuden tyyssijana. Ne ovat ihan perus tuon ajan ilkeämielistä sanailua ja kehojen ja ominaisuuksien kuvailua ikävään sävyyn. Rowlingin mielipiteetkin huomioon ottamatta ne olisivat mielestäni lapsille huonoa luettavaa. 

Vierailija
38/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä niin väitin ettei saisi? Yrität juuri samaa kärjistämistä mitä nuokin pässinpäät harjoittavat.  Kenenkään elämää he eivät tuolla asiattomuuksiin menevällä kärjistämisellä paranna.

Vierailija
39/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko sanoa, että transaktivistien agendaan mukaan meneminen oli se, joka mun kohdalla alkoi horjuttaa luottamusta mediaan (ei sillä, että kaikki toimittajat olisivat tuon agendan omaksuneet, mutta kuitenkin niin iso osa, että sen kyseenalaistaminen on poikkeus). Se, miten transkokemusta kuvaileva kieli on muuttunut, ei perustu vaikkapa tieteelliseen tutkimukseen, vaan puhtaasti aktivismiin. Jos otetaan esimerkiksi vaikkapa termi "sukupuolenkorjaushoidot", niin mikään siinä pohjaudu tieteelliseen tutkimukseen - sukupuolta ei hoidoissa korjata, koska se ei ole rikki. Ihmisen kehoa muokataan hormoneilla ja leikkauksilla sekundääristen sukupuolipiirteiden aikaansaamiseksi ja häivyttämiseksi. Aktivistien mukaan uudet termit vähentävät ihmisten ahdistusta. Tästäkään ei ole tieteellistä tutkimusta, vaan ainoastaan aktivistien sana.

Ymmärrän kyllä, mistä uuskielen omaksuminen kumpuaa: halusta olla kiltti. Mutta mun mielestä median ensisijainen tehtävä ei ole olla kiltti. Sen tehtävänä on uutisoida asioista, joilla on merkitystä ihmisille. Itse asiassa voisi jopa sanoa, että pyrkimys kiltteyteen on haitallista medialle, koska jos halutaan olla kilttejä, jätetään käsittelemättä monia vaikeita asioita, jotta kenellekään ei vain tulisi paha mieli.

Mitä ihmettä nyt taas? Siinä korjataan kehon ulkoisia piirteitä vastaamaan ihmisen sisäistä kokemusta. Sehän on juurikin oikea ilmaus. Sukupuolenvaihdoshan viittaisi siihen, että sukupuolta oikeasti vaihdetaan. 

Sukupuolenkorjaus on virallinen lääketieteellinen termi transhoidoille, niin totta kai media käyttää sitä. Eihän media voi omia termejä keksiä asioille. 

Sitä ihmettä, että mitä enemmän noita toimenpiteitä markkinoidaan korjaavina, sitä enemmän ihmiset uskovat siihen, että niistä on apua heidän sisäisiin ristiriitoihinsa. Nyt kannattaa huomata, että transtoimenpiteet eivät varsinaisesti perustu tieteelliseen tutkimukseen. Jos luet suomalaiset palveluvalikoimaneuvoston muutokset, tämä myönnetään siellä - tutkimusta ei juurikaan ole, ja jos on, se on suurimmaksi osaksi heikkolaatuista. Käsittääkseni paras ja kattavin pitkäaikaistutkimus tulee Ruotsista, ja siinä kerrotaan, että transhoidot eivät paranna ihmisen psykososiaalista elämänlaatua, vaikka henkilöt olisivatkin tyytyväisiä kosmeettisiin tuloksiin. 

Tuossa juuri yritin sanoa, että vaikka sukupuolenkorjaus on virallinen nimi, sitä ei ole valittu siksi, että sillä olisi tieteellistä pohjaa.

Vierailija
40/217 |
02.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mäkin tiesin yhden perheen, jossa oli transnuori. Perhe ja kaikki ympärillä vahvistivat hänen transkokemuksensa. Tämä nuori kävikin sitten täysi-ikäistyttyään rintojenpoistossa ja aloitti hormonitkin. Huomasi sitten, että kyse olikin siitä, että hän on lesbo, ei poika. Mutta rintoja ei tietenkään saa takaisin ja testosteronin muutokset ovat pysyvät.

Hah hah, siitäs sai mitä tilasi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi