Siis miten voi olla että keskimääräinen perintö on vain 15000€?
Kuten tuossa Iltalehden jutussa väitetään.
Eli siis sillä kuolleella henkilöllä on keskimäärin vain 30000€ omaisuus, jos siis lasketaan karkeasti että perijöitä eli lapsia olisi keskimäärin kaksi.
Miten voi olla? Eihän tuo summa ole läheskään edes minkään asunnon arvo? Vai miten tuo on laskettu? Otettu huomioon pelkät käteiset, eikä ollenkaan muuta rahaksi muutettavaa omaisuutta?
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän hirvittää kuinka käy aikanaan, kun perin äitini. Äitini on onnistunut kartuttamaan kohtuullisen omaisuuden kovalla työnteolla (sekä omien vanhempiensa perinnöllä) johon kuuluu muutama sijoitusasunto eteläsuomalaisissa kasvukeskuksissa, oma velaton talo (hyväkuntoinen ja hyvin pidetty, hyvällä paikalla), nätisti laitettu kesämökki vesistön äärellä 1.5h päässä helsingistä ja itselleni toistaiseksi tuntematon määrä erilaisia säästöjä ja sijoituksia. Ollaan mutsin kanssa läheisiä ja asioista on paljon puhuttu, sen verran tiedän että mahdollisia hoivakotimaksuja varten sitten aikanaan ei tarvitse likvidoida mitään. Mietin vain että millähän helvetillä ne verot tuosta potista itse aikanaan maksan, mutta eiköhän nämäkin asiat ole mutsin toimesta tarkkaan jo mietitty :D Isältä tosin ei tule jäämään yhtään mitään, hänen tilanteensa on aivan päinvastainen.
Miten maksat verot? Niillä perityillä säästöillä ja/tai myymällä perityn asunnon tai talon.
Pulassa olisit vasta jos kaikki peritty omaisuus on jossain Pankakoskella missä kukaan ei osta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän hirvittää kuinka käy aikanaan, kun perin äitini. Äitini on onnistunut kartuttamaan kohtuullisen omaisuuden kovalla työnteolla (sekä omien vanhempiensa perinnöllä) johon kuuluu muutama sijoitusasunto eteläsuomalaisissa kasvukeskuksissa, oma velaton talo (hyväkuntoinen ja hyvin pidetty, hyvällä paikalla), nätisti laitettu kesämökki vesistön äärellä 1.5h päässä helsingistä ja itselleni toistaiseksi tuntematon määrä erilaisia säästöjä ja sijoituksia. Ollaan mutsin kanssa läheisiä ja asioista on paljon puhuttu, sen verran tiedän että mahdollisia hoivakotimaksuja varten sitten aikanaan ei tarvitse likvidoida mitään. Mietin vain että millähän helvetillä ne verot tuosta potista itse aikanaan maksan, mutta eiköhän nämäkin asiat ole mutsin toimesta tarkkaan jo mietitty :D Isältä tosin ei tule jäämään yhtään mitään, hänen tilanteensa on aivan päinvastainen.
Voi kuule, voit vaikka myydä sen omaisuuden ja maksaa ne perintöverot
Vierailija kirjoitti:
Siis noitahan olisi pitänyt jo kovaa kyytiä siirtää jälkepolven nimiin. Ei siinä kuoleman jälkeen enää ole muuta mahdollisuutta kuin maksaa verot.
Kyllähän monen vanhuksen omaisuus kuluu viimeisinä vuosina, jos on asuu esimerkiksi palvelutalossa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mehiläiset, attendot, esperit ym. pitävät huolen, ettei vanhukselta jää kuin paskaisia vaatteita perinnöksi.
Niin pitävät huolen, kun ihmiset ei huolehdi omista ikääntyvistä vanhemmistaan. Muualla maailmassa ne vanhukset otetaan jossain vaiheessa sinne lasten kotiin asumaan, ja hoidetaan siellä kuolemaan asti. Suomessa tämä on jostain käsittämättömästä syystä ulkoistettu, ja sitten itketään kun firmat tekee sillä rahaa.
Heitäppä tähän ehdotus näillä spekseillä:
- dementoitunut 24/7 hoitoa vaativa mummo
- poika töissä, työmatkoja ympäri maailmaa eli paljon poissa kotoa
- miniä työeläkkeellä, kipusairas mutta selviää omista päivittäisistä toimistaan. Ei voimia nosteluun tms
- 3 lastenlasta joita hoidetaan, haetaan, viedään ja tuodaan - positiivinen puoli rakastavat välit ja laatuaikaa
- okt jossa ei omaa huonetta mummolle, sänky työhuoneeeen vai meidän makkariin?
- - kuka pesee mummon joka on agressiivinen ja painaa enemmän kuin miniä?
- kuka herää 3-8 yössä viemään mummon takaisin petiin
- kuka tekee ruuan ja kotityöt kun mummoa pitää vahtia
Varsinkaan omaishoitajan korvauksella ei ikinä missään tapauksessa!
Vaan kun en heitä. Jokaisen täytyy nämä asiat miettia itse. Mutta fakta on se että jos et itse hoida, niin sitten maksat muille siitä. Siinä tapauksessa on turha itkeä hinnasta.
Vaan kun en heitä. Jokaisen täytyy nämä asiat miettia itse. Mutta fakta on se että jos et itse hoida, niin sitten maksat muille siitä. Siinä tapauksessa on turha itkeä hinnasta.
En itke hinnasta, mummo maksaa omistaan 1300e/kk
Ai että kun sais perintöä. Tonnikin olis mukava. Nolla kumminkin tulossa viimiseltä joka elossa on. Hyvi tämä henkilö kuitenkin vanhemmuuden hoitanut aikoinaan joten eipä voi valittaa. 15000 tuntus mulle lottovoitolta.
On kyllä paljon. Parempi olisi ettei jäisi perinnöksi mitään vaan kaikki nauttisi itse tienaamistaan rahoista.
En ole perinyt mitään eikä jää varmaan minultakaan lapsilleni mitään. Toivottavasti arkkurahojen verran kuitenkin. Kyllähän sitä olis mukava kahisevaa saada itse ja jättääkin mutta raha tulee rahan luo ja kiertää kaukaa tyhjätaskut.
Vierailija kirjoitti:
Joillakin on rahaa, toisilla ei ole. Ei se ole sen kummallisempi yhtälö. Kun oma isä kuoli, sain perinnöksi liki 50 000€ ja veli yhtä paljon. Isä oli juuri sellainen säästäjä, että ei kuluttanut rahaa kuin välttämättömiin tarpeisiin (laskut, asuminen, ruoka). Rahaa oli, mutta hän ei halunnut / uskaltanut käyttää sitä.
Jos nyt kuolisin itse, saisi oma lapseni tämänhetkisen saldon mukaan n. 47 000€ käteistä + rivarista asunnon (tiedossa ei ole tämän hetkistä arvoa).
Eihän tuo ole summa eikä mikään säästäväiseltä ihmiseltä. 100000 e. Jos on ollut töissä ja samalla pihi, niin sanoisin että lähemmäs miljoona on oikea luku. Johonkin se isäsi kulutti,rahaa kuitenkin. Olettaen että isäsi oli kuitenkin vanha ihminen kun kuoli eikä.40+.
Perintö lasketaan jopa 18 vuotiaana liikenteessä kuolleelle jmv.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos henkilö on asunut vuokralla ja omistaa vain kämäsen auton, huonekalut ja sitten mitä tilillä on, niin ei tuossa mitään ihmeellistä. Ei nykyajan suomalainen kykene säästämään. Se on 50-luvun ihmisten asenne ennemminkin.
Eittämättä tuollaisiakin ihmisiä on, tietenkin. Mutta jos tuo on mediaanisumma, niin käytännössä siis puolet suomalaisista on kuollessaan täysin persaukisia.
No näin varmasti on. Eräskin tuntemani vanhus myi mökintötterönsä, sai 50 000€, mikä oli ko. kömmänästä varsin hyvin. Summa oli kolmessa vuodessa käytetty hoitomaksuihin. Me ystävät maksoimme muistotilaisuuden tarjoilut.
Eikö niitten hoitomaksujen pidä olla vähemmän kuin mitä eläke on?
Ennen kuin mitään jaetaan perillisille maksetaan kaikki avoimet kulut. On laskuja: sairaala, ambulanssi, hautajaiset ja muut hautauskulut, verot, sähköt, vedet, luottokorttilasku, perunkirjoituksen asiakirjat : jos on elänyt ja muuttanut paljon jo sukuselvitys maksaa noin 1000 euroa, perunkirjoituksessa ehkä käytetää asianajaa 3000 e jne. Niistä kertyy ihan näppärä summa. Viime vuodet hoitodissa, siihen on mennyt joka kuukausi lähes koko eläke, hyvä jos riittikään.
Irtaimistolla ei ole arvoa, autorotisko muutama tonni. Niin ei sitä sitten jää jaettavaa.
Ei elämisen tarkoitus ole jättää perintöä. Jos omillaan pääsee hautaan, se riittää.
Niinpä ! Köyhälistön näpräystä.Kertoo vain kuolleen työhaluttomuudesta ja punikkiudesta.
Meillä kokoomuslaisilla mediaanin voi laittaa pari nollaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Muualla maailmassa ne vanhukset otetaan jossain vaiheessa sinne lasten kotiin asumaan, ja hoidetaan siellä kuolemaan asti.
Kaikkia niitä vanhuksia ei todellakaan kohdella hyvin, vaan joutuvat henkisen ja ruumiillisen väkivallan kohteeksi, koska aika monella omaisella menee hermot esim. dementoituneen hoidossa. Eivät he välttämättä saa mitään virikkeitä elämäänsä, ruokakin voi olla tosi yksipuolista (jämät muun perheen ruuista) tms. Turha glorifioida perinteitä, joissa perhe hoitaa vanhukset.
Eikös niillä ammattihoitajillakin mene hermot. Jättävät kirjautumatta niin että potilaat eivät voi kutsua apua. "Parhaat" vielä varastavat lääkkeet itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia oikeisto niin voimakkaasti ajaa perintöveron poistoa kun tavikset ei saa juurikaan mitään ja rikkain kymmenys saa lähes kaiken ja he ovat pääsääntöisesti oikeistolaisia.
Säästämällä ja sijoittamalla ne oikeistolaiset varakkuutensa kerryttää. Osa on pienipalkkaisiakin.
No sitten on paljon myös hyväpalkkaisia oikeistolaisia jotka käyttävät rahansa, eivät säästä eivätkä sijoita. He eivät ole varakkaita.
Ei tuossa mitään salatiedettä ole. Suomalainen erikoisuus vaan on Nokian hallitseva asema, että moni osti sitä kalliilla ja liikaa, sitten pettyivät ja luopuivat sijoittamisesta.
vihreä siirtymä on vienyt ihmisten säästöt ja omaisuuden.
maaseudulla taloilla ei ole juuri mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kokoomuslaisilla mediaanin voi laittaa pari nollaa lisää.
meillä työläisillä tuosta voi ottaa nollan pois
Näinhän se tietenkin pitää toimia, mutta hölmöt tuulipuvut ei tätä yleensä tajua.