Alppiero: mies hylkää naisen vaelluksella, kiipeämässä tms.
https://www.hs.fi/maailma/art-2000011899512.html
Mitä mieltä? Onko todellinen ilmiö vai pitäisikö naisten opetella erätaitoja?
Kommentit (610)
Jos mies tekisi minulle näin ja jos en osaisi itse ihmisten ilmoille niin soittaisin hätänumeroon ja suhde olisi siinä. Ja rikosilmoitus perään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä helvettiä täällä taas naisia syytellään siitä, että miksi nainen lähtisi kokemattomana jonkun toisen mukaan vuorille tai haastavaan maastoon? Sillä tavallahan niitä taitoja opitaan: toisilta. Et voi oppia esimerkiksi vuorikiipeilyä kotoa käsin, on mentävä vuorille ja annettava muiden opettaa ja opastaa. Ja silloin sillä opastajalla on suuri vastuu, kaikista suurin niissä olosuhteissa. On yksinkertaisesti moraalitonta ja yksiselitteisesti väärin ottaa/houkutella toista ihmistä mukaan (kokematonta tai vähäisellä kokemuksella) maastoon tai vuorille ja jättää sitten sinne selviytymään omin nokkinensa.
Minut on jätetty jopa palkattujen oppaiden toimesta kiipemämään yksin reilu 4100 m vuorelle. Ei luojan kiitos ollut ensimmäinen vuoreni eikä korkein ja talviolosuhteetkin olivat tuttuja aiemmilta reissuilta, mutta mietin koko loppumatkan ajan sitä, että entä jos tämä sama olisi tapahtunut jollekin täysin tai lähes kokemattomalle? Oppaat olivat yllätys yllätys miehiä, heillä oli niin kiire huipulle että heitä ei kiinnostanut tehdä viimeistä laskua siitä, että kaikki asiakkaat ovat varmasti mukana ennen kuin lähdetään juosten huipulle. Olivat siis tuollaisia eksyttäjä-tyyppiä myös. Koska he pystyivät huiputtamaan ko. vuoren puolijuoksua, niin asiakkaidenkin olisi pitänyt. Ilman kunnollisia lepotaukoja juomisesta puhumattakaan.
Tein valituksen ja sain puolet rahoistani takaisin, mutta hirvittää tulevien asiakkaiden puolesta. Luin matkani jälkeen tulleita arvosteluja, niin samat oppaat olivat jollekin toiselle ryhmälle huutaneet ja raivonneet, kun ryhmä oli jättäytynyt jälkeen tsemppaamaan ja odottamaan hitaampaa kiipeilijää. Tuollaiset niin sanotut ammattilaiset ovat kuolemaksi vuorilla.
Oli äärimmäisen tärkeää ja oikein että teitte valituksen näistä pilipali-oppaista. Todennäköisesti säästitte muutaman retkeilijän loukkaantumiselta, eksymiseltä tai pahemmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://english.elpais.com/sports/2025-12-10/a-mountaineer-accused-of-m…
Tuosta voi lukea tapahtumista tarkemmin. Murha mikä murha.
https://english.elpais.com/sports/2025-12-10/a-mountaineer-accused-of-m…
Voi luoja mikä kus*pää-äijä. Aivan selvä tappo ellei jopa harkittu murha. Tyyppi laittanut tyttöystävänsä kiipeämään painavan repun kanssa LUMILAUTA selässä, siis naisella, jalassa lumilautakengät. Tyyppi kieltäytynyt helikopteripelastuksesta ja tämän jälkeen ei vastannut enää puhelimeensa, vaan oli jatkanut naisystävänsä kanssa vaarallisiksi muuttuneissa olosuhteissa kohti huippua. Niin selvä tappo että.Lisäksi ei vastannut enää puhelimeen kieltäydyttyään avusta, koska "puhelin oli äänettömällä". Ja eihän hän voi edes kieltäytyä avusta kuin omasta puolestaan, ei voi päättää toisen puolesta.
Me miehet olemme alfauroksia, ja toimimme kuten haluamme naisten kanssa. Onneksi maailma toimii vahvimman ehdoilla.
Ei toimi. Maailma toimii rikkaitten ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies tekisi minulle näin ja jos en osaisi itse ihmisten ilmoille niin soittaisin hätänumeroon ja suhde olisi siinä. Ja rikosilmoitus perään.
Mistä rikosilmoitus?
Mies käveli pois?
Ja kukaan ei tajunnut että tämä oli aprillipila?
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa tuon pojan reaktio sen jälkeen kun on tyrkännyt tuon tytön yli kallion. Ymmärrätte millaisia tyyppejä on olemassa. Saavat kiksit tuollaisesta.
Robert Barrin novelli An Alpin Divorce, johon HS:n artikkelissa viitataan löytyy gutenberg.org-sivuilta. Ilmaista luettavaa pääsiäisen piinaviikolle.
Vierailija kirjoitti:
Robert Barrin novelli An Alpin Divorce, johon HS:n artikkelissa viitataan löytyy gutenberg.org-sivuilta. Ilmaista luettavaa pääsiäisen piinaviikolle.
Tuo novelli on jo linkitettty tähän ketjuun, mutta kiitos.
On todellinen ilmiö.
Olen kuullut tapauksesta jossa miesystävä erosi niin että lähti naisen mukana naisen mökille hieman syrjäiseen saareen ja vaati että sinne mentiin vain yhdellä autolla, jonka vaati olevan miehen auto. Sitten halusi lähteä sieltä yllättäen pois niin että hylkäsi naisen saareen ilman autoa. Tiesi hyvin ettei naisella ollut rahaa edes taksimatkaan pois sieltä eikä juurikaan tuttavia, joilta kerjätä apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin mies menee aina niin kovaa lenkillä että jään jälkeen kuin rätti. Ei auta vaikka huutaa tai anoo, luomakunnan kruunu haluaa päteä.
Miksi lenkkeilet hänen kanssaan?
Eihän tuossa lenkkeilläkään kahdestaan vaan lähdetään vaan samalle reitille samaan aikaan ja juostaan omaa vauhtia. Joskus on tietty hyväkin mennä sitä omaa tahtia jos juoksuvauhdit on hyvin erilaiset. Tää pitäisi vaan olla molemmille selvää jo lähdettäessä. Tuskin stubbikaan (esim) jaksaisi minun lenkkivauhtiani löntystellä kun tuon normivauhti lienee moninkertainen ja juostut matkatkin moninkertaiset.
Mitä järkeä tuollaisessa on? Lähteä samaan aikaan samalle reitille, mutta kumpikin juoksee eri vauhtia. Jos olisi sovittu, että lenkkeillään yhdessä, mutta mies tekisi noin, lähtisin itse toiseen suuntaan. Jatkossa lenkkeilisin omia aikojani sanomatta miehelle mitään.
Ja jos miehelle kävisi jotain lenkillä, sinua syytettäisiin murhasta :)
Tässä puhutaan tapauksesta, jossa pelastustoimet jo itse tarjoutuivat evakuoimaan heidät. Tuskin lenkkisi tarvitsevat näin järeitä turvatoimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin mies menee aina niin kovaa lenkillä että jään jälkeen kuin rätti. Ei auta vaikka huutaa tai anoo, luomakunnan kruunu haluaa päteä.
Miksi lenkkeilet hänen kanssaan?
Eihän tuossa lenkkeilläkään kahdestaan vaan lähdetään vaan samalle reitille samaan aikaan ja juostaan omaa vauhtia. Joskus on tietty hyväkin mennä sitä omaa tahtia jos juoksuvauhdit on hyvin erilaiset. Tää pitäisi vaan olla molemmille selvää jo lähdettäessä. Tuskin stubbikaan (esim) jaksaisi minun lenkkivauhtiani löntystellä kun tuon normivauhti lienee moninkertainen ja juostut matkatkin moninkertaiset.
Mitä järkeä tuollaisessa on? Lähteä samaan aikaan samalle reitille, mutta kumpikin juoksee eri vauhtia. Jos olisi sovittu, että lenkkeillään yhdessä, mutta mies tekisi noin, lähtisin itse toiseen suuntaan. Jatkossa lenkkeilisin omia aikojani sanomatta miehelle mitään.
Ja jos miehelle kävisi jotain lenkillä, sinua syytettäisiin murhasta :)
Taajama-alueella, jossa on tuhansia asukkaita ja joka on tuttu miehelle vuosikymmenten ajalta. Joo, ihan varmasti.
Heitteillejättö on rikos. Ja etiketin vastaista.
Muista se
Heitteillejättö, kun "uhri" pinkoo sellaista vauhtia, että itse ei pysy perässä? Onko sinulla psykoosi, kun kirjoittelet älyttömyyksiä?
SInä (?) kerrot lähteväsi toiseen suuntaan.
Vähän sama mitä tuo tuomittu mies teki tässä draamassa josta pääsette haukkumaan miessukupuolen víttulimat roiskuen.
Todella vähän sama. Ei oikeastaan yhtään sama. Mies lähti ihan samasn suuntaan, eikä kyse ollut suunnasta muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä selittää poliisille että "ei sen kuolla pitänyt", kun nainen menehtyy hypotermiaan tai tippuu johonkin rotkoon sillä välin,kun mies istuu hotellissa naureskelemassa jekkuunsa tyytyväisenä.
VAELLUS on täysin väärä paikka hylätä kumppani vaikka olisi kuinka kuspää tahansa! On täysin eri asia eksyttää kumppani Lontoon keskustaan kuin Yellowstonen erämaahan.
Mieheillä on oikeus KOSKA TAHANSA päättää ettei naaraan seura kelpaa.
Naaraallakin on oikeus samaan.
Täällä puhutaan ihmisistä, miehistä ja naisista. Mistä lajista sinä puhut kun viittaat naaraaseen? Oletko eläimiinsekaantuja?
Naaras kattaa sekä alaikäiset, että täysi-ikäiset ja on täysin validi termi biologisesti myös ihmisistä puhuttaessa. Ihmiset kun ovat nisäkkäitä.
Millä nimellä kutsut itseäsi? Mies sinä et ainakaan ole. Miehillä on selkäranka.
eri
Olen täysikäinen eli mies.
Miksi tuo on sinulle naaras ongelma?
Trollipoika pitää itseään miehenä 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Nainen oli siinä kunnossa, ettei voinut käyttää puhelinta. Oliko hänellä edes puhelinta, sitä ei taideta mainita. En ihmettelisi, jos mies olisi keksinyt jotain, ettei naisella edes ole puhelinta matkassa. Mutta kun olet huonossa kunnossa hypotermiassa 20 asteen pakkasessa ilman suojaa, aivotoiminta ei enää pysy normaalina eikä sormien koordinaatio.
Ja mies ei vastaa omaansa, vaikka pelastajat soittelevat, "koska puhelin oli äänettömällä". Itse asiassa voisi ajatella rankaistavaksi senkin, että puhelin on äänettömällä tuollaisessa tilanteessa. Tuollaisessa tilanteessa on äärimmäisen tärkeää olla puhelimen ääressä!
Vierailija kirjoitti:
Kerro yksikin hyvä syy miksi nainen lähtisi miehen kanssa yhtään mihinkään jos osaa hommat itse.
vaikea tuota on tavallisen ihmisen selittää vihreälle miehiävihaavalle feministille, kun maailmankuvat ovat niin erilaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa tuon pojan reaktio sen jälkeen kun on tyrkännyt tuon tytön yli kallion. Ymmärrätte millaisia tyyppejä on olemassa. Saavat kiksit tuollaisesta.
Ja mitä nuo muut tyypit olivat? Tuo on ihan sama kuin seksin kanssa. Rais kaaja , joka haluaa suostumuksen jankuttaa ja jankuttaa, vaikka on monesti sanottu ei ja että haluaa pois.
Lukekaa kommentteja. Siellä on myös kerrottu isästä, joka dumppasi lapsensa noin. Kerrotaan myös siitä, että yksi väkivallan muoto on se, että tekijä juo uhrin vedet.
Hannu ja Kerttu ei tainnut ollakaan niin mielikuvituksellinen satu kuin ajattelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tapauksesta on kyse? Linkki ei näy.
Näille jättäjille tulis itselleen hätä,kun ekaa kertaa Everestille kiipeisivät ja opas lähtee edeltä menemään ja katoaa näköpiiristä.
Oho, víttueläimellä meni tunteisiin
Muista hengittää, viimeksi sait aivovaurion