Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alppiero: mies hylkää naisen vaelluksella, kiipeämässä tms.

Vierailija
01.04.2026 |

https://www.hs.fi/maailma/art-2000011899512.html

Mitä mieltä? Onko todellinen ilmiö vai pitäisikö naisten opetella erätaitoja?

Kommentit (417)

Vierailija
221/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tunnet sä ystävän?Önko oikea sulle hän?

Anna meren se selvittää, kuka viereesi jää.

Ja jos silloin kun myrsky soi

vain sun kumppanis vaikeroi

vene lähimpään rantaan vie.

Jääköön pois mikä lie.

( Ystävän laulu )

Vierailija
222/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut naiset on näköjään avuttomia. Tyypillistä omasta osaamattomuudesta syyttää jotakuta toista. Todennäköisesti nuo naiset myös valittaa koko matkan joka asiasta, ei ihme että hermot ei miehellä kestä. Itse olen vaeltaja nainen että ei ole tämä mitään naisvihaa vaan kokemuksen tuomaa tietoa.

Aah, pick me -girl! Toivottavasti sentään tajuat pysyä lapsettomana, kun et kestä toisen osaamattomuutta, tarvitsevuutta tai avuttomuutta. Jos olet jo lapsia tehnyt, niin toivottavasti pääsevät hyvään sijoitukseen vallankäytöltäsi, jos eivät ole jo. Jonain päivänä olet itse avuton, sairaana, vanhus. Silloin viimeistään joudut miettimään sanojasi.

Pick me -girliksi haukkuminen on sisäistettyä naisvihaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla mies ulkomailla hipsi autoon ja ajoi sen autolautalle, meinasi jättää sekä minut että vauvan illalla keskelle ei mitään, ilman rahaa, ilman mitään vauvan tarvikkeita, ilman mahdollisuutta päästä kotiin tai edes löytää yöpaikkaa. Juuri ennen lautan lähtöä hypättiin kyytiin kun tajusin että mies ei pitänyt lupaustaan tapaamispaikasta ja ajasta, että kaikki autot oli jo lastattu, ja että hän jättää vastaamatta puhelimeen tarkoituksella. Hän oli suuttunut siitä kun olin mennyt ostamaan voileivän nälkään, hyvissäajoin ennen kuin autoja edes alettiin lastata.

Exä nykyään. Hyvin ne osaa peittää nuo psykopiirteensä, mutta loputtomiin mahdotonta.

Vierailija
224/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuokin mies olisi voinut mennä yksin tai toisen miehen kanssa, niin ei tarvitse odotella (jos siitä nyt oli kyse, kun ilmiö toistuu tyttöystävästä toiseen)? Tytöt voi retkeillä keskenäänkin, niin on mukavampaa.

Olisi tuo mies jättänyt taakseen toisen miehenkin, jos se olisi ollut liian hidas.

Vierailija
225/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ihan oikea ilmiö. Miehet ovat kautta aikojen vieneet naisia keskelle ei mitään joko ihan murhatarkoituksessa ("onnettomuus"), tai retkellä ollessa suututtu naiselle siitä ettei tämä anna seksiä, tai koska on tullut riitaa tilanteesta jossa kaikilla hermot kireenä, tai siksi ettei nainen pysy perässä koska mies on valinnut retkikohteen vaatimustason ja liikkumistahdin omien mielihalujensa mukaisesti eikä sen toisen tarpeet huomioiden, vaikka on sovittu että mennään yhdessä, mies on pakottanut mukaan, tai mies on jopa luvannut opastaa ummikkonaista. Selvä heitteillejättöhän tuo, ehkä jopa murhanyritys jos esim. jätetään ilman suuntaa, vettä ja varusteita jonnekin autiomaahan.

En osaa edes kuvitella naista joka ensinnäkin raahaisi lapsensa tai vaikka mumminsa jonnekin erämaahan, täysin tietoisena siitä että nämä vaativat erityistä huomaavaisuutta siinä ympäristössä, ja sitten vielä hylkäisi sinne kun se ärsytti/valitti/ei jaksanut kävellä yhtä nopeasti. Naisilla enemmän empatiaa ja vastuuntuntoa, kykyä ajatella muita ja käsitellä negatiivisia tunteita?

Muuta neuvoa ei naisille ole kuin että miehen lupauksiin ei kannata koskaan luottaa. Heillä on tarve esittää etevää ja ihanaa silloin kun he kokevat siitä olevan hyötyä itselleen (=mahdollisuus uida pöksyihin). Mutta sillä sekunilla kun nainen on ns. hankala, eli miehestä erillinen olento jolla on oma tahto ja tarpeet, niin se suojelevuus, välittäminen, rakkaus ja kiltteys katoaa. Puhumattakaan siitä jos mies haukkaa liian suuren palan itsekin ja johtaa molemmat vaaralliseen tilanteeseen riskinotollaan, liian vaikeatasoiseen retkikohteeseen ja huonosti varustautuneena.

Sellaisen miehen kanssa ei pidä mennä yhtään minnekään jota et tunne läpikotaisin - myös paineen alaisena - ja jossa on piiruakaan narsistista pershäiriötä, ilman että sinulla on 100% varmuudella pääsy turvallisesti pois omin avuin, eikä kyllä mieluiten silloinkaan turvallisuussyistä.

Puhut sinänsä asiaa, mutta ihmettelen että ovatko naiset todella noin paljon heikompia mielestäsi? Olen vienyt naispuoleisia ystäviä vaeltamaan ja he pärjäävät oikein hyvin. Ei pelkkä sukupuoli kerro mitään fyysisestä kestävyydestä. Sohvaperunaa en ottaisi mukaan, sukupuolesta riippumatta.

Oletko sinä vienyt ystäväsi vaeltamaan reittiä, jonka rankkuus ylittää hänen tasonsa? Ei ole normaalia, että keskivertonainen pärjää tuosta vaan extreme vaelluksella tai kiipeilyssä. 

En ole, koska en menen tuttujen kanssa reissuun.

Kerro, onko jotenkin normaalia, että keskivertomies pärjää extreme vaelluksella saati sitten kiipeilyssä? Olen itse kiipeilijä, ja naiset ovat aivan yhtä päteviä tässä hommassa, ellei jopa parempia keveyden ja hyvän liikkuvuuden ansiosta.

Pointtini on, miksi haluat korostaa naisten heikkoutta? Ei extreme hommat sovi yhtään kenellekään, jolla ei ole hyvä kunto. Tämä ei ole sukupuoliasia.

Tämän keskustelun pointti ei ole kenenkään heikkous. Kyllä järeinkin mies kuolee, kun ase on sopiva. Kyse on toisen terveyden ja hengen vaarantamisesta ja henkisen kivun aiheuttamisesta. 

Ei varmaan ollutkaan. Silti tuo pistää silmään pahasti, miksi naisia aletaan verrata lapsiin ja vanhuksiin. 

Mua pistää taas silmään, miten jotkut alkaa syyllistämään ja vastuuttamaan sitä yksin jätettyä naista sen toisen rumasta ja vaarallisestakin teosta.

On eri asia miettiä sitä, miten voi parantaa omaa turvallisuuttaan, kun syyllistää, jos tällaista on tapahtunut.

Vierailija
226/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa harva kohde on luokkaa vuorilla vaellus, mutta eipä ole silti tullut mieleen hylätä vaikka mukaan vaivautunutta ystävää tai velipoikaa edes Nuuksioon, saati jonnekin tunturille kun minä olen se jolla on tieto reitistä ja kokemusta eräilystä :/ 

Onpas kyllä veemäisiä kommentteja. 

Vierailija
227/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt sanoko, että tää juttu ei ollutkaan aprillipila?! 😳 Tosin pikkuisen hyvän maun rajojen ulkopuolella, jos sellainen on. 

Vierailija
228/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen ihminen jättää puolison tai kaverin Alpeille, suurkaupunkiin, Prismaan? Vaikka olisi miten vaikea riita, niin ketään ei vaan jätetä noin!

No kai nyt PRISMASTA ihminen selviää ilman traumoja 

Oli siellä eksyttäjä ketjussa, että joku väsynyt perheenäiti (en muista tarkkaan hänen tilaansa, saattoi olla raskaanakin tai jostain toipumassa) oli miehen kanssa Prismassa tms. Kassajonossa mies häipyi. Jätti naisen maksanaan ja pakkaamaan pari kassillista ruokaa ja kantamaan ne yksin. Ei näkynyt autoa parkkipaikalla. Lopulta nainen käveli kotiin niiden kassien kanssa, missä mies viattomana loikoilee sohvalla. 

Vierailija
229/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt sanoko, että tää juttu ei ollutkaan aprillipila?! 😳 Tosin pikkuisen hyvän maun rajojen ulkopuolella, jos sellainen on. 

Ei valitettavasti ole pila. 

Vierailija
230/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä käsite "Alppiero" juontaa juurensa Robert Barrin novelliin nimeltä An Alpine Divorce.

Tarinassa onneton aviomies suunnittelee vievänäs vaimonsa Sveitsiin lomalle ja tyrkkäävänsä hänet sieltä kalliolta alas. Mutta vaimo onkin askeleen edellä ... 

Novelli löytyy Youtubesta hakusanalla:  "An Alpine Divorce" By Robert Barr  Short Story 

Vierailija
231/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksäni hylkäsi minut  keskelle norjan tuntureita  kun nousin autosta ottamaan valokuvia, takki ja tavarani autossa.

Myöhemmin raivosi minulle kun asiasta oli takiani noussut iso häly!

Väitti että oli ajellut takaisin päin ja etsinyt minua, mutta olin typeryyttäni panikoinut  ja juossut ties minne eikä ollut löytänyt minua enää.

Meidän piti muuttaa yhteen, tuon tapauksen jälkeen ilmoitin  että saa muuten muuttaa ihan keskenään!

Hyvä, että eksäsi todellinen luonto paljastui ennen yhteenmuuttoa.

Hän voisi tosin laittaa linkin johonkin lehtijuttuun, koska iso häly tarkoittaa että asiasta on kirjoiteltu.

Ei tarkoita.

Vierailija
232/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eksä teki sitä, että suuttuessaan jätti minut vieraaseen paikkaan.  Ajassa ennen kännyköitä. Tiesi, että minulla oli huono suuntavaisto.

Vierailija
233/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihana" ex oikein kunnostautui tässä!

-  Turkissa juoksi pois kun selän käänsin  ja jätti minut ihmettelemään basaariin.

-  Baareissa saattoi sanoa menevänsä vessaan ja lähteä kotiin.

- Vanhempiensa kesämökillä joka on saaressa päätti vain häipyä veneellä.

Alkuun luulin suuttaneeni miehen jotenkin ja koetin keskustella asiasta, mutta naureskeli vaan että "tuliko hätä?" jne. Sen jälkeen kun olin jäänyt yksin saareen ymmärsin, ettei vika  ole minun sanoissani eikä teoissani. Asia vahvistui kun  pääsin sattumalta juttusille miehen entisen kihlatun kanssa joka kertoi,että kun oli olivat aikoinaan reppureissanneet  maailmalla niin mies oli yrittänyt koko ajan joko juosta karkuun tai piiloutua  johonkin, nainen kuitenkin oli pistänyt touhulle pisteen  ja lyöttäytynyt kahden suomalaistytön seuraan loppuajaksi sen sijaan,että olisi selkä hiessä juossut miehen perässä.

Vierailija
234/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo ihan oikea ilmiö. Miehet ovat kautta aikojen vieneet naisia keskelle ei mitään joko ihan murhatarkoituksessa ("onnettomuus"), tai retkellä ollessa suututtu naiselle siitä ettei tämä anna seksiä, tai koska on tullut riitaa tilanteesta jossa kaikilla hermot kireenä, tai siksi ettei nainen pysy perässä koska mies on valinnut retkikohteen vaatimustason ja liikkumistahdin omien mielihalujensa mukaisesti eikä sen toisen tarpeet huomioiden, vaikka on sovittu että mennään yhdessä, mies on pakottanut mukaan, tai mies on jopa luvannut opastaa ummikkonaista. Selvä heitteillejättöhän tuo, ehkä jopa murhanyritys jos esim. jätetään ilman suuntaa, vettä ja varusteita jonnekin autiomaahan.

En osaa edes kuvitella naista joka ensinnäkin raahaisi lapsensa tai vaikka mumminsa jonnekin erämaahan, täysin tietoisena siitä että nämä vaativat erityistä huomaavaisuutta siinä ympäristössä, ja sitten vielä hylkäisi sinne kun se ärsytti/valitti/ei jaksanut kävellä yhtä nopeasti. Naisilla enemmän empatiaa ja vastuuntuntoa, kykyä ajatella muita ja käsitellä negatiivisia tunteita?

Muuta neuvoa ei naisille ole kuin että miehen lupauksiin ei kannata koskaan luottaa. Heillä on tarve esittää etevää ja ihanaa silloin kun he kokevat siitä olevan hyötyä itselleen (=mahdollisuus uida pöksyihin). Mutta sillä sekunilla kun nainen on ns. hankala, eli miehestä erillinen olento jolla on oma tahto ja tarpeet, niin se suojelevuus, välittäminen, rakkaus ja kiltteys katoaa. Puhumattakaan siitä jos mies haukkaa liian suuren palan itsekin ja johtaa molemmat vaaralliseen tilanteeseen riskinotollaan, liian vaikeatasoiseen retkikohteeseen ja huonosti varustautuneena.

Sellaisen miehen kanssa ei pidä mennä yhtään minnekään jota et tunne läpikotaisin - myös paineen alaisena - ja jossa on piiruakaan narsistista pershäiriötä, ilman että sinulla on 100% varmuudella pääsy turvallisesti pois omin avuin, eikä kyllä mieluiten silloinkaan turvallisuussyistä.

Puhut sinänsä asiaa, mutta ihmettelen että ovatko naiset todella noin paljon heikompia mielestäsi? Olen vienyt naispuoleisia ystäviä vaeltamaan ja he pärjäävät oikein hyvin. Ei pelkkä sukupuoli kerro mitään fyysisestä kestävyydestä. Sohvaperunaa en ottaisi mukaan, sukupuolesta riippumatta.

Oletko sinä vienyt ystäväsi vaeltamaan reittiä, jonka rankkuus ylittää hänen tasonsa? Ei ole normaalia, että keskivertonainen pärjää tuosta vaan extreme vaelluksella tai kiipeilyssä. 

En ole, koska en menen tuttujen kanssa reissuun.

Kerro, onko jotenkin normaalia, että keskivertomies pärjää extreme vaelluksella saati sitten kiipeilyssä? Olen itse kiipeilijä, ja naiset ovat aivan yhtä päteviä tässä hommassa, ellei jopa parempia keveyden ja hyvän liikkuvuuden ansiosta.

Pointtini on, miksi haluat korostaa naisten heikkoutta? Ei extreme hommat sovi yhtään kenellekään, jolla ei ole hyvä kunto. Tämä ei ole sukupuoliasia.

Tämän keskustelun pointti ei ole kenenkään heikkous. Kyllä järeinkin mies kuolee, kun ase on sopiva. Kyse on toisen terveyden ja hengen vaarantamisesta ja henkisen kivun aiheuttamisesta. 

Ei varmaan ollutkaan. Silti tuo pistää silmään pahasti, miksi naisia aletaan verrata lapsiin ja vanhuksiin. 

Mua pistää taas silmään, miten jotkut alkaa syyllistämään ja vastuuttamaan sitä yksin jätettyä naista sen toisen rumasta ja vaarallisestakin teosta.

On eri asia miettiä sitä, miten voi parantaa omaa turvallisuuttaan, kun syyllistää, jos tällaista on tapahtunut.

Noissa on monesti tehty muuta, vaativampaa, kuin alunperin sovittu. Kuten lähdettykin kiipeilemään vaikka piti kävellä. Ei siksikään ole varusteita. 

Vierailija
235/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku viisas voisi suomentaa tuon novellin....

Vierailija
236/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun isäni teki tuota jo kun olin lapsi. Muistot ensimmäisiltä hiihtoretkiltä olivat juuri tuota, että jäin yksin suksilla taapertamaan itkien pimenevään metsään sillä välin kun isäni hiihti tunnin lenkin sen ladun ympäri. Olin reilusti alta kouluikäinen, ehkä 4-6 vuotias. 

Hyi olkoon. Muista sitten tehdä sama hänelle, kun on avuton vanhus.

Vierailija
237/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä ne on nimenomaan miehet jotka ovat lausuneet ei-niin-mukavia tai jopa loukkaavia sanoja kun olen ollut ilman miestäni esim. laavulla tai muulla lepopaikalla tai ihan vaan rannalla kalassa. Voisin joskus tuntea itseni jopa turvattomaksi, mutta onneksi minulla on aina koirat mukanani. 

Toivottavasti et enää koskaan saa tuntea oloasi yhteiskunnassa turvalliseksi syntyperäsi johdosta, sitten tiedät miltä miehistä tuntuu.

Mitäh? 

Sitä että miehet ovat väkivaltaisia toisiaan kohtaan ja että feminismi purkaa rakenteita jotka suojelivat naisia tältä samaiselta väkivallalta.

Naiset haluavat tulla alistetuiksi.

Kenellekähän viestisi tarkoitit? Minä vain kirjoitin, että yksin liikkuvana naisena saan tuolla eräillessäkin v-tyyliä sun muuta kuulla miesten, en naisten, suusta. En tajua miksi jotkut miehet käyttäytyy niin kun en provosoi ja haluan vain nauttia luonnon rauhasta. Saatane! 

Naisia oli tapana suojella ja kohdella kuin kukkaa kämmenellä.  Naiset eivät tätä halunneet.

Nauttikaa nyt halunne seurauksista!!! 

Ymmärrättekö?!

Ette voi vaatia eriarvoista kohtelua samalla kun vaaditte tasa-arvoa!  Tasa-arvo on äärimmäinen kilpailuyhteiskunta jossa taistellaan vähistä resursseista keinoja kaihtamatta!  Tätä feminismi halusi ja tätä saatte niellä vaikka väkisin!

Viestisi on täyttä paskaa. Jos   oikeasti ajattelet noin, niin sinäkin olet täynnä samaa sontaa.

Vierailija
238/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla mies ulkomailla hipsi autoon ja ajoi sen autolautalle, meinasi jättää sekä minut että vauvan illalla keskelle ei mitään, ilman rahaa, ilman mitään vauvan tarvikkeita, ilman mahdollisuutta päästä kotiin tai edes löytää yöpaikkaa. Juuri ennen lautan lähtöä hypättiin kyytiin kun tajusin että mies ei pitänyt lupaustaan tapaamispaikasta ja ajasta, että kaikki autot oli jo lastattu, ja että hän jättää vastaamatta puhelimeen tarkoituksella. Hän oli suuttunut siitä kun olin mennyt ostamaan voileivän nälkään, hyvissäajoin ennen kuin autoja edes alettiin lastata.

Exä nykyään. Hyvin ne osaa peittää nuo psykopiirteensä, mutta loputtomiin mahdotonta.

Minä lapsena traumatisoiduin jo meno matkasta niin paljon, että kun palattiin viikon, parin päästä, sain niin hirveän sairauskohtauksen, että meidän oli pakko siirtää paluuta seuraavan päivän laivaan ja mentiin lähimpään hotelliin. 

Se matkakin tietysti oli telttaretki, tuo ainoa hotelliyö. 

Vierailija
239/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää olla häiriintynyt jos nauttii toisen hätääntymisestä ja tietoisesti valitsee jättää toisen pulaan. Anteeksiantamatonta. Ei kannata luottaa enää tuollaisen jälkeen tommoseen ihmiseen.

Vierailija
240/417 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tuokin mies olisi voinut mennä yksin tai toisen miehen kanssa, niin ei tarvitse odotella (jos siitä nyt oli kyse, kun ilmiö toistuu tyttöystävästä toiseen)? Tytöt voi retkeillä keskenäänkin, niin on mukavampaa.

Olisi tuo mies jättänyt taakseen toisen miehenkin, jos se olisi ollut liian hidas.

Kyse ei ollut mistään hitaudesta vaan murhayrityksestä. Kun ensimmäinen ei kuollut, piti yrittää saada seuraava hengiltä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yhdeksän