Ymmärtävätkö työttömät, että kaikki ns. hyvät avoimet työpaikat menevät jo työelämässä oleville? Tämä on ihan yleinen käytäntö. 😐😐😐😐
Suomessa on työpaikoista huutava pula ja ns. kunnollisia avoimia paikkoja ei ole juuri yhtään julkisesti auki, koska niihin rekrytoidaan "sisäpiirin" kautta joku jo työelämässä oleva - yleensä tuttu tai vahvan suosituksen kautta.
Miksi vaativaan ja kovapalkkaiseen vakituiseen tehtävään edes pitäisi ottaa työelämästä pudonnutta tai kokematonta työtöntä? Aika monella on sosiaalisia ongelmia, mielenterveysjuttuja tai elämänhallintaongelmia.
Ne ajat ovat ikuisesti ohi, kun Suomessakin oli oikeasti oikeita töitä kaikille.
Itsekään en ole tehnyt työhakemusta kuin joskus 90-luvulla, jolloin sellaiseksi riitti yksi puhelu. Sen jälkeen olen kysynyt tai minua on kysytty uuteen tehtävään samaan tai toiseen yritykseen.
Joku rekryn sähköpostiin satojen muiden viestien sekaan putkahtava kasvoton työhakemus on ihan tyhjän kanssa. Monet firmat pitävät tällaisia rekrykanavia auki vain imagosyistä. Ei niiden kautta oikeasti ketään palkata.
Teidän olisikin pitänyt päästä työelämään markka-ajan Suomessa. Silloin valittiin työnantaja eikä työntekijöitä. :D
Kommentit (64)
Valmistuin loistavin arvosanoin koulusta ja pääsin töihin määräaikaiseksi. Kun tuli YT-nevottelut määräaikaisia ei enää jatkettu. Nyt yli vuoden työnhakijana, minulla ei liene siis mahdollisuuksia enää? Tuliko minusta siis epäpätevä, vaikka hoidin työni moitteettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärän. Ymmärrättekö, että systeemimme vaatii rakenteellista työttömyyttä ja Orpo ja Purra onnistuneet tässä erinomaisesti
Kulutus ei lisäänny, koska hallituksen pyrkimys on laskea palkkoja. Nousevat palkat ovat kehitystä ja talouden kasvua.
Kokoomus haluaa laskea palkkoja, koska se on suomalaisten työläisten vihollinen. Se on ainoa puolue joka haluaa leikata suomalaisten palkkoja. Kokoomus ei ymmärrä, että palkkojen nousu on talouden kasvua ja kehitystä. Kokoomuksen johdolla yritysten kilpailukyky on otettu matalista palkoista, eikä kilpailukykyisistä tuotteista. Siksi suomalaiset tuotteet eivät menesty ulkomailla ja niitä myydään Suomessa vain kotimaisuuden avulla.
Kokoomus saa suuria summia vaalirahaa yrityksiltä, ja siten yritykset saavat vaikutusvaltaa vaaleissa, vaikka yrityksillä ei ole edes äänioikeutta vaaleissa. Kokoomus ei aja ihmisten asiaa. Kokoomus valehtelee, että kun yrityksillä menee hyvin, niin ihmisillä menee hyvin. Niin hyvin ei yrityksillä tule koskaan menemään, että ne vapaaehtoisesti heruttaisivat ihmisille jotain.
Kokoomuksen ajatus on täydellisen väärä. Ihmiset voivat hyvin kun heidän huolia kuunnellaan ja asioita hoidetaan ihminen edellä. Siihen kuuluu yhteiskunta ja talouden mukana yrityksetkin. Ihminen on kuitenkin se tärkein.
Persujenkin mielestä suomalaisilla on liian hyvä elintaso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö ap, että kaikki työttömät ei ole työelämästä pudonneita tai kokemattomia?
Hyvä työntekijä ei joudu työttömäksi ellei koko yritys mene nurin. Muutosneuvotteluissa työhön jäävät aina parhaat osaajat. Siksi työnantajan on turvallista palkata ensisijaisesti töissä olevia.
Toisaalta, kun etukäteen nykyään - ja itse asiassa aiemminkin lama-aikoina - päätetään etukäteen, että yt-neuvotteluissa vähennetään työntekijöitä vaikkapa 200 henkilötyövuodella, niin jotkuthan on sitten pakko irtisanoa. Eivät ne henkilötyövuodet vähene muuten.
Ja jäljelle jääville jaetaan irtisanottujen työt.
Monena menneenä vuonna itsekin kuulin niitä kokemuksia, joissa työntekijän työmäärää tuplattiin, koska kollega oli irtisanottu.
Se on sitä kustannustehokkuutta.
Nuorena vielä jaksoin ihmetellä, eikö työn laatu kärsi siitä, että työtahtia kiristetään eikä voida tehdä enää yhtä huolellista jälkeä kuin aiemmin. Mutta ei se yleensä näissä tilanteissa huoleta ketään.
Ei huoleta ei. Eikä huoleta osaamisen ja kokemuksen katoaminen, kun potkitaan kokeneemmat pois.
Sitten soitellaan 6 kk päästä, tulisiko takaisin, kun homma ei sujukaan yllätys yllätys.
Kaivan siis persettäni syvemmälle sohvanpohjaan ja vaihdan kanavaa.
Kehitysmaista tänne viime aikoina tulleisiin AP:n väittämät eivät päde. Otetaan töihin heitä mieluummin kuin kantiksia... Helsinki soveltaa ns positiivista syrjintää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osatyö ja yrittäminen on työttömälle tärkeää. Kukaan ei palkkaa sohvanpohjalla pikiä aikoja lojuvaa.
Marjanpoimijatkin pitää lennnättää maapallon toiselta laidalta, kun 350 000 työttömästä ei siihen ole.
Juu, niille ei tarvitse maksaa palkkaa.
Olin rekrytoijana 35 vuotta. Vain pahimman työvoimapulan aikaan palkattiin työttömiä, 95 % palkatuista oli työpaikan vaihtajia eli työssäolevia.
Hain töitä valtiolta ja pääsin soveltuvuuskokeeseen asti. Sitten kuintenkin selvisi, että työn tulee saamaan jo siellä töissä oleva henkilö. Pääsin kuitenkin osa-aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osatyö ja yrittäminen on työttömälle tärkeää. Kukaan ei palkkaa sohvanpohjalla pikiä aikoja lojuvaa.
Marjanpoimijatkin pitää lennnättää maapallon toiselta laidalta, kun 350 000 työttömästä ei siihen ole.
Kokeilin marjanpoimintaa. Silloin oli huono palkka ja täyttä riistoa. Minun oli pakko lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö ap, että kaikki työttömät ei ole työelämästä pudonneita tai kokemattomia?
Hyvä työntekijä ei joudu työttömäksi ellei koko yritys mene nurin. Muutosneuvotteluissa työhön jäävät aina parhaat osaajat. Siksi työnantajan on turvallista palkata ensisijaisesti töissä olevia.
Voi olla hyvä työntekijä ka silti joutua ulos sillä "tuoleja" ei välttämättä ole kaikille tarpeeksi.
Ensin palkataan innoissaan uutta väkeä, ja lopulta huomataan, että ei olekaan varaa kaikkiin.
Sain tänään kivasta paikkaa duunia. Ja todellakin olen ollut työtön. =))
Eli on meilläkin toivoa yhä. Ja syxyllä opiskelen kaikki keskeneräiset opinnot myös loppuun ja sekin onnistuu työn ohessa. lovelove
Uusi esihenkilö palkkasi entisen kollegansa - yllättäen - kaikista vajaasta 200 hakijasta. Kerrassaan mainio yhteensattuma!
Kohta tulee vuoden työsopimukset. Satsaan vaatteisiin. On joka työpäivälle eri vaatteet. Kesäksi 817 mekkoa.
Ihanaa ostaa vaatteita joka viikko.
Suomella ei ole varaa tällaiseen työnantajien elitistiseen nirsoiluun ja heidän typerän matalamielisiin ennakkoluuloihinsa ja ihmisvihamieliseen luonnevikaisuuteensa.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa ostaa vaatteita joka viikko.
On. lovelove
Ja samalla säästää mm. Aussireissuun.
Ilman lapsia elämä on ihanaa, ikuinen vapaudentunne saa täyttymystä ja hippisielu rakastaa elää kahleista, vapaana.
Mulla on ollut 2 kunnollista palkkaa maksavaa työnantajaa: nykyinen, jonne pääsin kesken koulun kun hain kesätöihin ja esimiehet tuli kouluun haastatteleen koko porukan. Edelliseen pääsin kun olin siivoustyössä. Työttömänä olen päässyt vain siivoojaksi joten saattaa se olla, että vaikka työttömästä tuntuisi, että ei kannata huonolla palkalla mennä, niin ehkä sittenkin kannattaa. Eri asia sitten pääseekö nykyään edes siivoojaksi. Mun siivouspesti on vuodelta 2011.
Vierailija kirjoitti:
Pointti ei ole siinä, mitä työttömät ovat vaan siinä, minkä leiman työttömyys aiheuttaa. Koulutus, työhistoria, elämänhallinta, ahkeruus... kaikki nollautuu työttömän kohdalla kädestä ohjattavan ääliön tasolle.
Asenteet on laillisuusvalvojillakin sellaiset, että normaali ihminen menee töihin ja vain ne elämänhallintaongelmaiset jäävät työttömiksi. Ja tietenkin pahimmat ongelmat on niillä, jotka haluavat tehdä palkkatyötä ja näkevät palkattoman pakkotyön lisäävän ongelmia. Eikä se työllisyyspalveluiden ihmiskauppakaan ole yhteiskunnan kannalta hyvä asia.
Lausunto toimeentulotuen kokonaisuudistuksesta | Eduskunnan oikeusasiamies
No jos yhtään lohduttaa, menin kahteen työpaikkaan peräjälkeen kaverini suosituksella. Se oli todella huono päätös, koska molemmissa työpaikoissa oli työpaikkakiusaamista, ilmapiiri ongelmia ja paljon vaihtuvuutta työntekijöissä ym. Hauskaakin oli, mutta ei ne mitään parhaita työpaikkoja olleet ja sisäpiirin sisällä oli sisäpiiri, joten olin itse asiassa ulkopuolinen vaikka sainkin töitä. En tiedä halusiko kaveri tahallaan pilata minunkin työelämän kokemuksen kun jälkeenpäin hän sanoi, että joo olihan siellä ilkeä esimies joka oli vain alussa mukava. Ei sitten kertonut tuota minulle kun töihin menin. Aloin opiskella niin kaveri sanoo, että hänkin jos olisi lukupäätä eli varmaan yritti hidastaa mun tahtia, etten pääsisi etenemään elämässä. Avattu ovi työpaikkaan ei ole aina siunaus vaan hidaste.
Ymmärrän, ja siksi en anna työttömistä ulisijoille mitään painoarvoa. Mielenkiinnolla seuraan myös, mistä jotkut aikovat saada työntekijät, kun nuori, vanha, lisääntymisiässä oleva, kokenut, kokematon, vastavalmistunut, työtön, osatyökykyinen, millään tavalla sairas jne. ei kelpaa.