Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää tää rahattomuus!!! (valivali)

Vierailija
16.11.2011 |

Joo, töissä käydään ja palkkaa saadaan mutta kaikki vaan kallistuu koko ajan! Tili tuli ja pelkästään laskuihin meni jo yli puolet. Ainuttakaan kulutusluottoa en omista, vaan ns. pakolliset kulut.

Oon tässä vakavasti miettiny irtisanoutumista, jäis päivähoitokulut veks, työmatkat veks jne. Ärsyttää kun ikinä ei oo mihinkään varaa vaikka kuin niukasti eläis!

Mistä te taiotte rahaa jos on tiukkaa? Tai mitä ihmettä tässä vois tehdä et elintaso edes vähän parantuis?!?! Joulukin on tulossa, mä rakastan joulua mut ahdistaa toi pankkitilin saldo jo valmiiks...

Kommentit (250)

Vierailija
121/250 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asun Turku-Tampere-Helsinki-kolmion sisällä, mutta täällä ei ole minkäänlaista julkista liikennettä. Lisäksi työvuoroni ovat sellaiset että olisi sula mahdottomuus mennä julkisilla töihin, vaikka niitä ehkä joskus kulkisikin. Siis monella oman auton käyttö ei todallakaan ole mitään ylellisyyttä vaan ilman sitä on mahdoton elää.

Näinhän se joukkoliikenne ikävä kyllä on huonoa, jopa eteläisessä Suomessa. Mikäli sopivaa joukkoliikennettä ei ole, niin yksi vaihtoehto on yrittää kimppakyytiä jos vaan joku muu kulkee vähänkään samalle suunnalle samalta suunnalta jossa itse asutte. Vaikka saisitte edes yhtenä päivänä viikossa aikataulunne sopiviksi niin siinäkin säästää vuoden mittaan melko paljon.

mutta työmatkoihinei se kovin hyvin sovi. Minulla eiollenkaan, mies pystyy joskus menemään naapurin kanssa, kun vuorot sopivat suunnilleen yhteen.

Pointti oli kuitenkin se, että vaikka asuu ns. ruuhka-Suomessa,ei joukkoliikenne silti palvele ja oma auto (joskus kaksikin) on ihan välttämättömyys.

Vierailija
122/250 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei sitä elintasoa voi nostaa, jos ei ole valmis säästämään vaan näitä ylellisyyksiä ja nautintoja pitää olla koko ajan. Se on myös valinta, ei pelkkä seuraamus. Nykyään ei vain olla valmiita säästämään, sen huomaa oikein hyvin esim. töissä.

Jos ajatellaan esim. 10 vuotta taaksepäin, puhumattakaan 20 vuotta, niin nykyihmisen oli sitten nuori tai vanha pitää saada heti kaikki.

Lasten puhelimiin, tietokoneisiin ja harrastuksiin menee isot summat rahaa, eikä niitä kyseenalaisteta ollenkaan. Pitää olla, kun "kaikila muillakin" on, oli itsellä varaa tai ei.

Äkkiäkös sitä joutuu taloudelliseen ahdinkoon, jos ei oikein osaa käyttää rahaa ja suunnitella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/250 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kyllä vähän kilpailuttaa vakuutuksia. Teillähän menee yli 1000 vuodessa niihin.

Meillä irtaimistovakuutus on noin 100 e ja matkavakuutus oli noin 50 € per lärvi ja tapaturmavakuutuksetkin jotain 100 € per lärvi. Mitä lajia sun mies harrastaa kun on noin kalliit vakuutukset?

Meillä seuraavat vakuutukset

2 lasten sairaskuluvakuutus

1 aikuisten sairaskuluvakuutus

1 aikuisten tapaturmavakuutus

henkivakuutus pariturvana

autovakuutus

kotivakuutus

-> 1500€/vuosi.

Vierailija
124/250 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun samalla hinnalla lyhentää lainaa ihan mukavasti. Tonnin maksaa lainaa ne, jotka pystyy. Me maksamme vain 450 euroa.

Jos lainasta joskus eroon haluaa niin ei tuo riitä mihinkään. Meillä lyhennys 1300€/kk.

Vierailija
125/250 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista. Oma valinta. Me olemme hakeneet edullisen vuokra-asunnon läheltä työpaikkoja, joten pystyimme myymään autot pois ja myimme myös asunnon. Nyt on kulut pienet ja myyntivoitot on sijoitettu.

Auto kannattaa myös myydä pois ja ajella pyörällä ja bussilla. Mikäli asutte vuokralla ettekä ole erityisen kiintyneitä asuinpaikkaanne voi olla järkevää myös yrittää muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, jolloin autosta voi helpommin luopua. Kannattaa vuokrata kunnalta oma viljelypalsta. Ei maksa kuin jotain 10 € ja maksaa itsensä nopeasti takaisin.

ainakin yli puolessa Suomessa tuo ilamn autoa elely. Itse asun Turku-Tampere-Helsinki-kolmion sisällä, mutta täällä ei ole minkäänlaista julkista liikennettä. Lisäksi työvuoroni ovat sellaiset että olisi sula mahdottomuus mennä julkisilla töihin, vaikka niitä ehkä joskus kulkisikin.

Siis monella oman auton käyttö ei todallakaan ole mitään ylellisyyttä vaan ilman sitä on mahdoton elää.

Vierailija
126/250 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinkertaista. Oma valinta. Me olemme hakeneet edullisen vuokra-asunnon läheltä työpaikkoja, joten pystyimme myymään autot pois ja myimme myös asunnon. Nyt on kulut pienet ja myyntivoitot on sijoitettu.

Auto kannattaa myös myydä pois ja ajella pyörällä ja bussilla. Mikäli asutte vuokralla ettekä ole erityisen kiintyneitä asuinpaikkaanne voi olla järkevää myös yrittää muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, jolloin autosta voi helpommin luopua. Kannattaa vuokrata kunnalta oma viljelypalsta. Ei maksa kuin jotain 10 € ja maksaa itsensä nopeasti takaisin.

ainakin yli puolessa Suomessa tuo ilamn autoa elely. Itse asun Turku-Tampere-Helsinki-kolmion sisällä, mutta täällä ei ole minkäänlaista julkista liikennettä. Lisäksi työvuoroni ovat sellaiset että olisi sula mahdottomuus mennä julkisilla töihin, vaikka niitä ehkä joskus kulkisikin. Siis monella oman auton käyttö ei todallakaan ole mitään ylellisyyttä vaan ilman sitä on mahdoton elää.

No en todellakaan etsi. Ja kumman työpaikan läheltä se sitten pitäisi olla, minun vai miehen? Asumme ihanassa omassa (jo maksetussa) omakotitalossa. Lapset ovat koulussa ja harrastuksissa ja isovanhemmat asuvat 4 km:n päässä. En todellakaan vaihda tätä kaikkea johonkin vuokra-asuntoon työpaikan vieressä. Sitä paitsi mun työpaikan ympäristössä 7 km:n säteellä ei ole yhtään vuokra-asuntoa edes olemassa.

Vierailija
127/250 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä seuraavat vakuutukset 2 lasten sairaskuluvakuutus 1 aikuisten sairaskuluvakuutus 1 aikuisten tapaturmavakuutus henkivakuutus pariturvana autovakuutus kotivakuutus -> 1500€/vuosi.

Meillä kahden lapsen tapaturma, henkivakuutus, 2 auton vakuutukset, vanhempien tapaturmavakuutukset+miehelle sairaskulu ja kotivakuutus. 900 euroa vuodessa. Kilpailutuksella tippu hinta yli 300 euroa.

Vierailija
128/250 |
21.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan pienessä kaupungissa etelä-Suomessa: Palkkatulot 2700 netto, lapsilisät 350 ja osittainen hoitoraha 150 (molemmat vanhemmat tekee osa-aikatyötä) kaikki tulot siis 3200. Ja menot: Asumiseen 300 ruokaan 700 autoihin (2kpl) 500 vakuutuksiin 150 puhelimiin ja nettiin 100 Ylimääräistä jää joka kuukausi noin 1500, josta ostetaan vaatteet ja huvitukset. Rahastoihin laitamme tästä summasta joka kuukausi 300. Mielestäni meillä ei ole tiukkaa rahasta, jonkun muun mielestä on ihan varmaan.

Missähän mahdatte asua ? vanhempien nurkissa vai perintöasunnossa ?

ÄLÄ kuule viitsi valehdella

Vierailija
129/250 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että monella on kyse vain siitä, että miettii enemmän mihin rahansa laittaa!

Vierailija
130/250 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko järkeä käydä töissä jos rahaa ei ole sen enempää kuin yhteiskunnan tuilla elävällä?

Kyllähän sitä voi pihistää ihan kaikesta, mutta mistä saa kiksejä työntekoon jos elämä on pelkkää köyhäilyä?

Vierailija
131/250 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämää köyhäilemättäkin. Jättää vaan kaiken turhan pois. Ja niihin turhiin asioihin sitä rahaa yleensä meneekin. Jokainen voi miettiä omalla kohdallaan, mitä se turha on. Ei se ole yksiselitteistä!

Vierailija
132/250 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko järkeä käydä töissä jos rahaa ei ole sen enempää kuin yhteiskunnan tuilla elävällä?

Kyllähän sitä voi pihistää ihan kaikesta, mutta mistä saa kiksejä työntekoon jos elämä on pelkkää köyhäilyä?

Jos kerran näin on.

Ja täälläkin moni kertoo, että asuntolainaa on 150 000 euroa ja tulot on pienet. Onko se laina sitten tuloihin nähden liian iso?

Vierailija
133/250 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko järkeä käydä töissä jos rahaa ei ole sen enempää kuin yhteiskunnan tuilla elävällä? Kyllähän sitä voi pihistää ihan kaikesta, mutta mistä saa kiksejä työntekoon jos elämä on pelkkää köyhäilyä?

Jos kerran näin on. Ja täälläkin moni kertoo, että asuntolainaa on 150 000 euroa ja tulot on pienet. Onko se laina sitten tuloihin nähden liian iso?

"ennen vanhaan" ostettiin ensiasunnoksi pieni ja vaatimaton ja siitä sitten vaihdettiin isompaan kun tarve tuli.

Nyt rakennetaan sellaisia 250 neliön taloja heti ja otetaan iso laina, kun säästöjä ei ole. Kai siinä tuleekin kolo lompakkoon.

Vierailija
134/250 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onko järkeä käydä töissä jos rahaa ei ole sen enempää kuin yhteiskunnan tuilla elävällä? Kyllähän sitä voi pihistää ihan kaikesta, mutta mistä saa kiksejä työntekoon jos elämä on pelkkää köyhäilyä?

Jos kerran näin on. Ja täälläkin moni kertoo, että asuntolainaa on 150 000 euroa ja tulot on pienet. Onko se laina sitten tuloihin nähden liian iso?

"ennen vanhaan" ostettiin ensiasunnoksi pieni ja vaatimaton ja siitä sitten vaihdettiin isompaan kun tarve tuli.

Nyt rakennetaan sellaisia 250 neliön taloja heti ja otetaan iso laina, kun säästöjä ei ole. Kai siinä tuleekin kolo lompakkoon.

Vierailija
135/250 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetko montakin tällaista ihmistä?

Itse en tunne yhtäkään. Omat ystäväni asuvat kerrostaloissa, ja keskituloisina lapsiperheinä elävät silti varsin vaatimatonta elämää kun muuhun ei ole varaa.

Vierailija
136/250 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki asu kaupungissa tai lähiössä, ei täältä maalt akuule bussit kulje! Se auto on pakko olla!

Vierailija
137/250 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tuloteli 4500 e lainoihin 1200 e laskut kuukaudessa noin 900 e (vesi, sähkö, vakuutukset, bensat jne) lapsille 200 e säästöön 400 e ruokaan 800 e eli tämän jälkeen ei paljon jää ylimääräistä, en todellakaan tajua,miten tämän vähemmällä voi tulla toimeen

Kyllä minun käsitykseni mukaan "säästöön 400 e" on nimenomaan ylimääräistä. Teillä on ilmeisesti kohtuullisen suuret säästöt sen lisäksi, että lyhennätte reippaasti lainaa. Ilmeisesti lainanne on jotain erikoisen halpaa kun kannattaa silti laittaa laittaa säästöön rahaa ennen kuin lyhentää lainaa (= vähentää korkoa) silläkin 400 eurolla. Myös 800 euroa ruokaan on aika paljon, ja "lapsille 200" on myös tavallaan ylimääräistä, jos se laitetaan nimenomaan säästöön (lapsilisiä et maininnut lainkaan erikseen).

No on se 400 ylimääräistä, mutta sen lisäksi ei ole hulluna rahaa matkustella ulkomaillé jne (tuntuu että joka toinen viettää Thaimaassa viikkotolkulla joka vuosi)

Lainaa on jäljellä 15 000 ja siinä on tosi edullinen korko eli siksi emme sitä lyhennä enempää

Niin ja tuo 200 e lapsille on siis laspilisä jonka saavat käyttöönsä

Vierailija
138/250 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tuloteli 4500 e lainoihin 1200 e laskut kuukaudessa noin 900 e (vesi, sähkö, vakuutukset, bensat jne) lapsille 200 e säästöön 400 e ruokaan 800 e eli tämän jälkeen ei paljon jää ylimääräistä, en todellakaan tajua,miten tämän vähemmällä voi tulla toimeen

Kyllä minun käsitykseni mukaan "säästöön 400 e" on nimenomaan ylimääräistä. Teillä on ilmeisesti kohtuullisen suuret säästöt sen lisäksi, että lyhennätte reippaasti lainaa. Ilmeisesti lainanne on jotain erikoisen halpaa kun kannattaa silti laittaa laittaa säästöön rahaa ennen kuin lyhentää lainaa (= vähentää korkoa) silläkin 400 eurolla. Myös 800 euroa ruokaan on aika paljon, ja "lapsille 200" on myös tavallaan ylimääräistä, jos se laitetaan nimenomaan säästöön (lapsilisiä et maininnut lainkaan erikseen).

No on se 400 ylimääräistä, mutta sen lisäksi ei ole hulluna rahaa matkustella ulkomaillé jne (tuntuu että joka toinen viettää Thaimaassa viikkotolkulla joka vuosi)

Lainaa on jäljellä 15 000 ja siinä on tosi edullinen korko eli siksi emme sitä lyhennä enempää

Vierailija
139/250 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
140/250 |
23.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin rahaa ei tilillä ole, onneksi joulumessut alkaa kohta ja toivotaan että kauppa käy.

Mä olen viikko-viikko yh-äiti ja lapset olivat isänsä kanssa heinäkuussa 4 vkoa ulkomailla. Olin sen aikaa torilla töissä, sain 20 euroa rahaa ja pussillisen kaikkea mahdollista mikä ei mennyt kaupaksi. Sain 23 työpäivän aikana pakkasen ihan täyteen ja nyt olen ostanut kesästä saakka paljon vähemmän ruokaa.

Lisäksi otan maanantaisin ruokailuravintolan bion mukaan ja saan tästä "palkaksi" sen päivän myymättä jääneet ruuat, eli se käytännössä riittää mulle koko viikoksi.

Vaatteet maksaa lasten isä, itselleni en ole ostanut mitään vuosiin.

Tänä vuonna olen ostanut ripsien ja kulmien kestoväriainetta sekä muutaman parin sukkia.

En tupakoi ja olen käynyt Alkossa tänä vuonna 2 krt, ostanut alle 10 euron viinipullon ja vienyt sen mukana nyyttäreihin, joihin on pitänyt viedä oma pullo.

Tiukkaa on, mutta lainaa on jäljellä vielä vajaa 9v. Vaihtoehtoja ei hirveesti ole mitä tekis. Työstä tulee kuitenkin palkkaa, työ joustaa älyttömästi kaikesta.

Nyt ehkä otan toisen työn, meillä duunissa osa miehistä jättää tekemättä päivärahahakemuksen ja olen niitä jo muutaman tehnyt, veloitan siitä 20 euroa per hakemus ja mulla menee siihen n 20 min per hakemus.

Ex.n työkaverin vaimo on yksityisyrittäjä, kiinteistövälittäjä. Hänellä on myös ns täyden palvelun palvelu. Jos on kuolinpesä, minä tyhjennän asunnon kaikesta. Välittäjällä on iso varasto täynnä huonekaluja, joten stailataan asunto. Arvokkaat annan omaisille ja sellaiset peruskirpparitavarat saan ns palkaksi. Ja mulla on jatkuva kirpputoripaikan vuokrapaikka.

Pieni lisätulo on kun teen leipää kotona leipäkoneella. Illalla laitan raaka-aineet koneisiin. Mulla oli pitkään 3 konetta, nyt löytyi kirpparilta 2 lisää, eli nyt on 5 leipää. Kuluja leivästä tulee n 50 senttiä, myyn niitä 1,5 euron hintaan. Mulla menee aikaa tähän alle tunti ja tienaan 5 euroa päivässä. Eihän nämä suuria summia ole, mutta mä maksan tällä esim bussilipun ja maitolaskun.

Olen koko ajan silmät auki ja toteutan kaiken mahdollisen.

Ja mietin asioita, jotka eivät paljoa maksa mutta tulen niistä hyvälle päälle. Esim tykkään muutamasta lakanasta, käytän vain näitä. Aamulla laitan petivaatteet ulos, tykkään illalla kun on raikas tuoksu ja 1000 monta muuta juttua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme