Ärsyttää tää rahattomuus!!! (valivali)
Joo, töissä käydään ja palkkaa saadaan mutta kaikki vaan kallistuu koko ajan! Tili tuli ja pelkästään laskuihin meni jo yli puolet. Ainuttakaan kulutusluottoa en omista, vaan ns. pakolliset kulut.
Oon tässä vakavasti miettiny irtisanoutumista, jäis päivähoitokulut veks, työmatkat veks jne. Ärsyttää kun ikinä ei oo mihinkään varaa vaikka kuin niukasti eläis!
Mistä te taiotte rahaa jos on tiukkaa? Tai mitä ihmettä tässä vois tehdä et elintaso edes vähän parantuis?!?! Joulukin on tulossa, mä rakastan joulua mut ahdistaa toi pankkitilin saldo jo valmiiks...
Kommentit (250)
Tätä keskustelua olisi hauskaa jatkaa, ajankohtaista tälläkin hetkellä monen kohdalla itseni mukaanlukien.
Tulot vähän vaihtelee kuukausittain, mies on yrittäjä eikä sen vuoksi ole sama summa joka kuukausi tilillä. Itellä 1600 nettopalkka.
Asuntolainaa maksetaan 1000 kuussa (lainaa 150 000e) kahden lapsen päivähoitomaksut 400e, puhelin 20e, netti 24,90. Sähkö 140e, autolyhennys 200e. Lisäks tietty autovakuutus (en nyt muista tarkkaa summaa per kk), bensat työmatkoihin 50km/pvä sekä sitten nelihenkisen perheen ruokaostokset.Että melko kallista kyllä tää elämä on! Mutta onneksi on ollut fiksut vanhemmat jotka on opettaneet että velaksi ei kannata elää vaan pihistellään aina sieltä mistä vähänkin pystyy.
lainaksi osto on tosi epäkannattavaa. Pitää säästää ja ostaa sellainen mihin on varaa. Mulla vanhemmat opetti niin.
Minusta teillä on aika reilu asuntolaina tuloihin nähden. EI ihme, että rahaa ei ole.
ihan muutaman jutun tästä ketjusta. Me tehtiin alkuvuodesta tosi suuri päätös... Myytiin oma talo, muutettiin vuokralle ja minä sanoin itseni irti töistä. Mulla olis ollut osa-aikainen työ ja sit siitä olis mennyt hoitomaksut, työmatkakulut ym. Mulle olis jääny käteen kuussa 100-300€, riippuen aina kuukauden lisistä. Eli ei todellakaan olis ollu mitään järkeä! Mieheni ei tienaa mitään miljoonia, mutta sen verran, että eletään just just hänen tuloillaan. Vanhassa talossa tuli terveyden kanssa ongelmia, lapsilla varsinkin. Nyt asutaan suht uudessa vuokra-asunnossa ja ollaan tosi tyytyväisiä. Rahaa ei todellakaan liikaa ole, eikä mitään tukia saada. Mitään lomareissuja ei tehdä, koska niihin ei ole rahaa. Kaikki synttäri ym. lahjat ostan alesta. Kirppareitakin kolutaan tosi ahkerasti. Itselle on turha haaveilla mistään uusista vaatteista. Ei ole aina kivaa, mutta näillä mennään mitä on. Miehellä välillä töitäkin tosi vähän, niin saa kyllä tosi tarkkaan rahansa laskea. Autosta meilläkin lainaa, koska täällä maalla ei pääse muuten liikkumaan. Jos meinaa edes ruokaa hakea kaupasta, niin auto tarvitaan. Ison perheen autoksi ei käy edes mikä tahansa... Ei sellaisia summia ollut todellakaan säästössä. Aina ei asiat mene niinkun haluaisi. Meillä lapsilla kaikilla pitkäaikaissairauksia, lääkäreihin, lääkkeisiin, kuntoutuksiin ym. menee tosi paljon rahaa vielä näistä vähistäkin. Kaikki ei näitä joudu läpi käymään, joten ei sellaiset edes halua ymmärtää eivätkä voi tajuta, mitä se on, kun rahat ei riitä. Mä yritän iloita niistä arjen pienistä iloista! Niiden avulla jaksaa eteenpäin. :)
Mistä te taiotte rahaa jos on tiukkaa? Tai mitä ihmettä tässä vois tehdä et elintaso edes vähän parantuis?!?!
Kannattaa rohkeasti hakea mm. EU:n ruoka-apua. Kaikki on aina eteenpäin. Lisäksi omia kulutustottumuksia kannattaa miettiä. Paljon säästöniksejä löytyy mm. täältä http://www.saasto.fi
meillä tuloteli 4500 e
lainoihin 1200 e
laskut kuukaudessa noin 900 e (vesi, sähkö, vakuutukset, bensat jne)
lapsille 200 e
säästöön 400 e
ruokaan 800 eeli tämän jälkeen ei paljon jää ylimääräistä, en todellakaan tajua,miten tämän vähemmällä voi tulla toimeen
Kyllä minun käsitykseni mukaan "säästöön 400 e" on nimenomaan ylimääräistä. Teillä on ilmeisesti kohtuullisen suuret säästöt sen lisäksi, että lyhennätte reippaasti lainaa.Ilmeisesti lainanne on jotain erikoisen halpaa kun kannattaa silti laittaa laittaa säästöön rahaa ennen kuin lyhentää lainaa (= vähentää korkoa) silläkin 400 eurolla.
Myös 800 euroa ruokaan on aika paljon, ja "lapsille 200" on myös tavallaan ylimääräistä, jos se laitetaan nimenomaan säästöön (lapsilisiä et maininnut lainkaan erikseen).
Auto kannattaa myös myydä pois ja ajella pyörällä ja bussilla.
Mikäli asutte vuokralla ettekä ole erityisen kiintyneitä asuinpaikkaanne voi olla järkevää myös yrittää muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, jolloin autosta voi helpommin luopua.
Kannattaa vuokrata kunnalta oma viljelypalsta. Ei maksa kuin jotain 10 € ja maksaa itsensä nopeasti takaisin.
Auto kannattaa myös myydä pois ja ajella pyörällä ja bussilla. Mikäli asutte vuokralla ettekä ole erityisen kiintyneitä asuinpaikkaanne voi olla järkevää myös yrittää muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, jolloin autosta voi helpommin luopua. Kannattaa vuokrata kunnalta oma viljelypalsta. Ei maksa kuin jotain 10 € ja maksaa itsensä nopeasti takaisin.
ainakin yli puolessa Suomessa tuo ilamn autoa elely. Itse asun Turku-Tampere-Helsinki-kolmion sisällä, mutta täällä ei ole minkäänlaista julkista liikennettä. Lisäksi työvuoroni ovat sellaiset että olisi sula mahdottomuus mennä julkisilla töihin, vaikka niitä ehkä joskus kulkisikin.
Siis monella oman auton käyttö ei todallakaan ole mitään ylellisyyttä vaan ilman sitä on mahdoton elää.
piti saada avioero ja talo tarvitsi uuden lämmityssysteemin
edes 175 000 eurolla, markoista nyt puhumattakaan.
Ja toisaalta on sanottava, että on turha sanoa ettei kaikki valittajat osaa käyttää rahaa. Jos asut vuokralla etkä käytä rahaa mihinkään, voi olla että tällä hetkellä pärjäät paremmin kuin lainaa maksavat ja elämänsä elävät ihmiset, mutta kunhan eläkeikä tulee, sinulla ei olekaan asuntoa myytävänä. Milläs sitten meinaat elellä? Sillä 40 prosenttia pienestä palkastasi olevalla eläkkeellä, jonka ehkä saat 70-vuotiaana?
Mutta, jos ei ole varaa niin ei saa perheasuntoa vaan joutuu asumaan ahtaasti ja säästään pennosiaan. Nykyään ihmisillä on sellainen pakko saada mentaliteetti. Sisko osti juuri pienen kolmion 130 000 Tampereelta mukavasta lähiöstä uudehkosta hyväkuntoisesta talosta. Kauan kyllä etsivät. He olivat säästäneet ahkerasti joten laina ei ollut mahdottoman iso. Lisäksi ostivat käytetyn ei niin ison auton 9000e sen sijaan, että olisivat hankineet 20 000e auton velaksi. He olivat eläneet pienillä tuloillaan säästeliäästi niin oli rahaa säästössä.
Ennen asuttiin lasten kanssa kaksiossa ja autoa ei vain ollut tai sitten oli pieni. Kyllä pieneenkin mahtuu, jos on vain kaksi lasta. Kolmen kanssa tarvii sitten ostaa vielä vanhempi auto.
ihan muutaman jutun tästä ketjusta. Me tehtiin alkuvuodesta tosi suuri päätös... Myytiin oma talo, muutettiin vuokralle ja minä sanoin itseni irti töistä. Mulla olis ollut osa-aikainen työ ja sit siitä olis mennyt hoitomaksut, työmatkakulut ym. Mulle olis jääny käteen kuussa 100-300€, riippuen aina kuukauden lisistä. Eli ei todellakaan olis ollu mitään järkeä! Mieheni ei tienaa mitään miljoonia, mutta sen verran, että eletään just just hänen tuloillaan. Vanhassa talossa tuli terveyden kanssa ongelmia, lapsilla varsinkin. Nyt asutaan suht uudessa vuokra-asunnossa ja ollaan tosi tyytyväisiä. Rahaa ei todellakaan liikaa ole, eikä mitään tukia saada. Mitään lomareissuja ei tehdä, koska niihin ei ole rahaa. Kaikki synttäri ym. lahjat ostan alesta. Kirppareitakin kolutaan tosi ahkerasti. Itselle on turha haaveilla mistään uusista vaatteista. Ei ole aina kivaa, mutta näillä mennään mitä on. Miehellä välillä töitäkin tosi vähän, niin saa kyllä tosi tarkkaan rahansa laskea. Autosta meilläkin lainaa, koska täällä maalla ei pääse muuten liikkumaan. Jos meinaa edes ruokaa hakea kaupasta, niin auto tarvitaan. Ison perheen autoksi ei käy edes mikä tahansa... Ei sellaisia summia ollut todellakaan säästössä. Aina ei asiat mene niinkun haluaisi. Meillä lapsilla kaikilla pitkäaikaissairauksia, lääkäreihin, lääkkeisiin, kuntoutuksiin ym. menee tosi paljon rahaa vielä näistä vähistäkin. Kaikki ei näitä joudu läpi käymään, joten ei sellaiset edes halua ymmärtää eivätkä voi tajuta, mitä se on, kun rahat ei riitä. Mä yritän iloita niistä arjen pienistä iloista! Niiden avulla jaksaa eteenpäin. :)
Siis myitte hometalon eteen päin!!
Tehtiin iso remontti juuri ennen talon myymistä, revittiin kaikki rakenteisiin saakka auki, kun kaikki sanoivat meidän asuvan hometalossa... Vaan kuinkas kävikään! Yhtään mitään edes kosteutta ei siellä ollut, vaan meillä lapset reagoivat vanhoihin liimoihin, muovimaton alta löytyneeseen kokolattiamattoon ym. Meillä kävi terveystarkastajakin siellä. Moneen laboratorioon lähetettiin näytteitä ja niissä todettiin juuttipohjamaton aiheuttaneen kaikista pahimmat oireet. Kaikki eivät tämmöisiin reagoi, mutta meillä pitkäaikaissairaat lapset kyllä. Eli muukin voi aiheuttaa oireita, kun pelkkä home. Mutta näistä muista oireita aiheuttavista ei puhuta! Kun ainoa, mikä voi oireita aiheuttaa, niin on home. Meidän perhe ei voi koskaan ostaa vanhaa taloa enään, vaikka siellä olikin ihanaa olla. Se oli meidän haave ollut jo kauan, mutta ei lasten terveydellä voi leikkiä. Monta kuntokartoitusta ym. teetettiin taloon. Homekoiriakin mietittiin, mutta kaikki, jotka tarkastuksia tekivät meidän talossa sanoivat, että rahat menee hukkaan. Luultavasti loppuelämämme tullaan asumaan vuokra-asunnossa, koska uudet talot maksaa niin paljon. Aina ei elämässä mene kaikki niinkun on ajatellut! Mutta ehkä näistä kaikista opitaan jotain.
Laskujen jälkeen jäi muutama satanen... kun on köyhä niin on köyhä.. ahdistaa... olen useamman kerran miettinyt, että mitä jos jättäisi vaan kaiken maksamatta... olisi rahaa sitten muuhunkin kun pelkkiin ainaisiin laskuihin.
että en halua kaikkea mahdollista (siis tavaraa). Vietän mukavaa elämää kulutushysterian ulkopuolella. Nimenomaan joulunaikaan sen huomaa, kun itse ei mene siihen hysteriaan mukaan.
200-300€, kolmelle hengelle. Joten on todella tekemistä että jaksaa syödä makaroonia ja kaurapuuroa päivästä toiseen. Eilen hain pankista tililuoton että saa edes kinkun jouluksi. Helppoa ei ole ei todella.
Sama tilanne täällä tosin tämä viikko enää töitä, otin loparit kun vaan kyllästyin paskaan palkkaan ja lisää eivät suostuneet antaa. Laskin kun päivähoito maksut pois ja työmatkat niin käteen jää vähän enemmän kuin työssä olessa kun nyt voin hake asumitukea jne, aika kumma juttu????
mäkin ostan paljon kaikkea, varsinkin lapsille vaatteita, että ei tässä paljon kulutushysteriat vaivaa. Näin joulun alla vaan on pakko ostaa kummilapsille ja omille lahjat. Ei mitään järkkyhintasta, vaan jotain pientä tärkeetä mitä ovat toivoneet.
Tää on vaan niin ahdistavaa kun ei jää mihinkään ylimääräseen rahaa! Ilmanen risteily ois tiedossa, mut maksaa sielläkin ruuat ja kaikki muu, plus auton parkkimaksut joten taitaa sekin ilo jäädä käyttämättä.
-ap
Pyrin välttämään ostoshysteriaa. Mutta lapsille täytyy kuitenkin joulu laittaa ja lahjoja olla. Jätän kaiken muun vähemmälle.
Tunnistan hyvin tuon tunteen, että palkka tuli ja palkka meni laskuihin. Olemme ihan tavallinen työssäkäyvä perhe (opettaja ja virkamies) ja tuntuu, että pelkkä peruseläminen Helsingissä on niin kallista ettei muuhun jää varaa.
Nytkin on ylimääräisenä lasten koulukuvat ja harrastusten urheiluvaatemaksut niin sinnehän se pieni ylimääräinen hurahti mitä olin ajatellut jouluksi;(
No, kyllä tässä kuitenkin pärjätään. Omia toiveita aina vaan siirtää myöhemmäksi, sit joskus...
Että työssäkäyvä ihminen pitää kituttaa päivästä toiseen. Missä on ne Kataisen puheet että työssä käynti pitää olla kannattavaa. Jos helvetti raadat 160tuntia kuussa töitä niin pitäisi nyt olla varaa elää kohtuullista elämää eikä jatkuvasti elää kädestä suuhun.
Jokin on tosi pahasti vinossa jos kattoon räkimällä saa saman rahan kuin työssä käymällä.
mitenkään ruusuilla tanssimista ole..
Rahaa saan n. 1000e/kk ja nyt tässä kuussa menee laskuihin 600e..ens kuussa varmaan toiset 600e..2 lasta, joille pitäisi molemmille saada vielä talvikengät, joululahjojakin pitäisi saada vielä hankittua.
Ja mitään ns. turhia laskuja ei ole, ihan vaan vuokra,netti,puhelin,veromätkyt,lapsen harrastus,sähkölasku.
eli ollaan noin parikymmpinen perhe pkseudulta.
minun tulot;
440e vanhempainpäiväraha
100e lapsilisä
nettona n. 600-700e palkkaa/kk riippuen montako vuoroa oon tehnyt
vammaistuki 21e/kk :DD
eli yhteensä n. 1100-1200e kk
mies;
nettona n. 1300e (joskus enemmän jos tekee ylitöitä)
hänellä myös työsuhdekännykkä ja työsuhdeauto jossa vapaakäyttöetu(? no eli saa ajaa autolla niin paljon kuin haluaa ja firma maksaa bensat ja vakuutukset ym.)
MEIDÄN PERHEEN pakolliset laskut;
vuokra 660e/kk
ruokaan n. 600e/kk (SISÄLTÄÄ 2HENKILÖN TUPAKAT JA MIEHEN ALKOHOLIJUOMAT JOITA JUO JOSKUS)
miehen laina 160e/kk
sähkölasku about 80e/3kuukauden välein?
sitten tietenkin kaikki muut ns. ei pakolliset eli kotivakuutus, mun vaatetilauksien kk maksut, maksut tilatuista tavaroista(pleikkari tilattiin, tallentava digiboksi jne), tv-lupa, maksullisten kanavien kanavapaketti maksu, mun dösäkortti ja kännykkälasku, ym.
meillä menee siis paljon humppaan rahaa. on kuukaudessa aikoja kun ei ole tilillä kuin 20e rahaa viikoksi, mutta silloin on kaapit täynnä ruokaa eli mitään ei oikeastaan tarvitse.
laitan itse säästöön (omaani) myös 20-100e kuukaudessa. olen osa-aikatöissä, mies kokopäiväisesti. ensivuonna syksynä palaan takaisin kouluun ja silloin ollaan saatu jo maksettua kaikki osamaksut pois, ja miehen laina ja toivottavasti näiden poisjäänti korvaa tarhamaksut.
(laskin tuossa että noihin humppiin menee rahaa n. 840e kuussa, pakollisten laskujen ja säästöön laittaman 100euron jälkeen)
huhhuh, typerän suuri summa:O ollaan tykätty miehenkanssa tästä elämäntyylistä että mistään ei ole 'puutetta', rahaa on suurimman osan kuukaudesta ja säästöön saa rahaa mutta tää kyllä vähän avas silmiä että sitä rahaa sais säilöttyä kyllä enemmänkin!