Ärsyttää tää rahattomuus!!! (valivali)
Joo, töissä käydään ja palkkaa saadaan mutta kaikki vaan kallistuu koko ajan! Tili tuli ja pelkästään laskuihin meni jo yli puolet. Ainuttakaan kulutusluottoa en omista, vaan ns. pakolliset kulut.
Oon tässä vakavasti miettiny irtisanoutumista, jäis päivähoitokulut veks, työmatkat veks jne. Ärsyttää kun ikinä ei oo mihinkään varaa vaikka kuin niukasti eläis!
Mistä te taiotte rahaa jos on tiukkaa? Tai mitä ihmettä tässä vois tehdä et elintaso edes vähän parantuis?!?! Joulukin on tulossa, mä rakastan joulua mut ahdistaa toi pankkitilin saldo jo valmiiks...
Kommentit (250)
ja askartelevat lapsille huopatossut kissankarvasta kun se nyt vaan on niin halpaa ja aikaa on.
Sitten on ihmisiä, joiden aika ei riitä kissankarvanhuovutukseen ja säännöllisiin kirpparivierailuihin. Hyvä kun ehtii hikisesti marketin kiertää pari kertaa viikossa. Ei siinä hirveästi alennuksia metsästellä. Tietenkin jos olisi työtön, tilanne olisi toinen, eikä tarvitsisi ulkonäöstäänkään huolehtia.
Oli miten oli, köyhyys ei ole ilo vaikka se naurattaakin. Ärsyttävimpiä on nämä besserwisserit jotka ostavat ja korjauttavat autonsa ilmaiseksi, ovat ostaneet asuntonsa jostain kehitysalueelta 100 kilometrin päästä lähimmästä työpaikasta 30 000 eurolla joskus vuonna keppi ja kivi ja antavat täällä kovasti ohjeita elämänhallintaan ihmisille, joiden on pakko asua ihmisten ilmoilla ja autonkin joutuu rahalla ostamaan ja korjauttamaan. Kyllä meillekin jäisi enemmän käteen jos muutettaisiin työttömiksi johonkin Paltamoon, mutta elämä on valintoja.
Alkaisivat perustaa perhettä nyt noilla tuloilla ja näillä asuntojen hinnoilla, niin voisi olla viikottaisen siiderin hankinta aika tiukilla.
Tässä on nyt keskusteltu siitä miksi ei rahat riitä ja kaikki on kallista. Minä olen kertonut omasta elämästäni, että tulen toimeen osa-aikatyön palkalla ja vielä yksilöinyt mihin ne rahani laitan ja miksi tulen niin pienellä toimeen. Ei se kaikille käy, jos jokainen eläisi kuin minä, niin ei olisi kirppareilla vanhaa tavaraa myynnissä, kun kukaan ei ostaisi uutta.
Mutta ymmärrä nyt sinä se, että ei kaikki elä samalla tavalla. Kyllä minulla on omassa tuttavapiirissä sellaisia, jotka valittavat, että ruoka on kallista. Kun sanon, että esim. juurekset ovat halpoja niin mulle vastataan, että ei voi laittaa mitään ruokaa, mihin menee aikaa, ruoan pitää olla valmis 10 minuutin kuluttua kun perhe saapuu töistä/koulusta/hoidosta kotiin. No, kohautan olkiani, että ei sitten. Minulla taas on aikaa laittaa sitä edullista ruokaa perheelle, kun teen vaan sitä osa-aikatyötä.
Elämä on kuitenkin valintoja. Ja minä olen valinnut esim. edullisen omakotitalon pikkukaupungin laitamilta, en mitään luksushuoneistoa kaupungista. Niinpä on sitten enemmän aikaa olla siellä omassa kodissa :)
ja askartelevat lapsille huopatossut kissankarvasta kun se nyt vaan on niin halpaa ja aikaa on.
Sitten on ihmisiä, joiden aika ei riitä kissankarvanhuovutukseen ja säännöllisiin kirpparivierailuihin. Hyvä kun ehtii hikisesti marketin kiertää pari kertaa viikossa. Ei siinä hirveästi alennuksia metsästellä. Tietenkin jos olisi työtön, tilanne olisi toinen, eikä tarvitsisi ulkonäöstäänkään huolehtia.
Oli miten oli, köyhyys ei ole ilo vaikka se naurattaakin. Ärsyttävimpiä on nämä besserwisserit jotka ostavat ja korjauttavat autonsa ilmaiseksi, ovat ostaneet asuntonsa jostain kehitysalueelta 100 kilometrin päästä lähimmästä työpaikasta 30 000 eurolla joskus vuonna keppi ja kivi ja antavat täällä kovasti ohjeita elämänhallintaan ihmisille, joiden on pakko asua ihmisten ilmoilla ja autonkin joutuu rahalla ostamaan ja korjauttamaan. Kyllä meillekin jäisi enemmän käteen jos muutettaisiin työttömiksi johonkin Paltamoon, mutta elämä on valintoja.
Eli rahan lisäksi puuttuu myös aikaa? Mihinkäs se kuluu, jos ei kahdessa viikossa ehdi kuin lähimarkettiin?
täällä hakutaan ap: ta ja muita huonosta rahankäytöstä ja syyllistetään siitä että omistaa auton tai että haluaa asua kohtuullisen kokoisessa asunnossa tai käydä joskus kampaajalla.
Itse en näe mitää väärää siinä, että TYÖSSÄKÄYVÄ ihminen haluaa elämäänsä pieniä nautintoja tai mukavuuksia. Mikä järki käydä töissä jos sillä ei saa omaa elintasoaan nostettua?
itsekin jäisin työttömänä plussan puolelle kun ei tarvitsisi maksaa päivähoitomaksuja ja työmatkoja. Ammatiltani olen sh.
Jotain tässä yhteiskunnassa on vialla.
Tulot 2600, maksu 95€ -> päivähoidon osuus tuloista 3,6% Tulot 4600, maksu 450€ -> päivähoidon osuus tuloista 9,8%
Meidän perustulot on 2300 euroa ja sen mukaan on tullut hoitomaksu. 2600 euroa tulee pari kertaa vuodessa, mutta laitoin sen etten vääristelisi yhtään. Sinun logiikalla mun pitäisi jo nyt valittaa päivähoitomaksusta mutta se on halpaa! En tiedä missä on noin kallista hoitoa mutta jos meidän brutto olisi 4600 euroa niin maksaisimme 254 euroa hoidosta ja seKIN olisi todella halpaa! Mielelläni maksaisin ja kai mä nyt itsekin tiedän mitä pidän halpana ja mitä en =) En tosiaan tiedä missä asut kun noin kallista on kun tuo meidän 95 euroa on yhden lapsen päivähoitomaksu.
Päivähoito 95
OIKEESTI, jollain voi olla päivähoitomasktut 500 /kk
ja askartelevat lapsille huopatossut kissankarvasta kun se nyt vaan on niin halpaa ja aikaa on. Sitten on ihmisiä, joiden aika ei riitä kissankarvanhuovutukseen ja säännöllisiin kirpparivierailuihin. Hyvä kun ehtii hikisesti marketin kiertää pari kertaa viikossa. Ei siinä hirveästi alennuksia metsästellä. Tietenkin jos olisi työtön, tilanne olisi toinen, eikä tarvitsisi ulkonäöstäänkään huolehtia. Oli miten oli, köyhyys ei ole ilo vaikka se naurattaakin. Ärsyttävimpiä on nämä besserwisserit jotka ostavat ja korjauttavat autonsa ilmaiseksi, ovat ostaneet asuntonsa jostain kehitysalueelta 100 kilometrin päästä lähimmästä työpaikasta 30 000 eurolla joskus vuonna keppi ja kivi ja antavat täällä kovasti ohjeita elämänhallintaan ihmisille, joiden on pakko asua ihmisten ilmoilla ja autonkin joutuu rahalla ostamaan ja korjauttamaan. Kyllä meillekin jäisi enemmän käteen jos muutettaisiin työttömiksi johonkin Paltamoon, mutta elämä on valintoja.
Ihanan katkeraa tilitystä :D Meillä netto tuo 2300-2600 euroa ja minä olen harrastanut kirppiksiä aina. Jopa silloin kun opiskelin JA kävin töissä ja oli jo lapsi. Työtön en ole nytkään. Meillä on asuntolainaa 90000 euroa ja siihen päälle remonttilainaa- ja opintolainaa melkein 15000 eurolla. Paltamokin on turhan kaukana. Autolainakin oli mutta se on maksettu jo pois. Ai niin joo, hoitovapaalla ollessa säästettiin 7000 euroa 1.5 vuodessa häihin =) Toiset hallitsee rahan käytön, toiset ei. Elämä on valintoja.
Päivähoito 95
Kunnallisessa hoidossa ei yhdenkään lapsen hoitomaksu ole 500 euroa. Jos et siis tajunnut että tuo oli yhden lapsen hoitomaksu. Tietenkin maksaisimme enemmän jos olisi kaksi lasta päivähoidossa. Jos mulla olisi 500 euron hoitomaksut niin kyllä myös tulot olisi suhteessa sen verran hyvät että säästäisimme ihan yhtä lailla ellei enemmän =)
ja askartelevat lapsille huopatossut kissankarvasta kun se nyt vaan on niin halpaa ja aikaa on. Sitten on ihmisiä, joiden aika ei riitä kissankarvanhuovutukseen ja säännöllisiin kirpparivierailuihin. Hyvä kun ehtii hikisesti marketin kiertää pari kertaa viikossa. Ei siinä hirveästi alennuksia metsästellä. Tietenkin jos olisi työtön, tilanne olisi toinen, eikä tarvitsisi ulkonäöstäänkään huolehtia. Oli miten oli, köyhyys ei ole ilo vaikka se naurattaakin. Ärsyttävimpiä on nämä besserwisserit jotka ostavat ja korjauttavat autonsa ilmaiseksi, ovat ostaneet asuntonsa jostain kehitysalueelta 100 kilometrin päästä lähimmästä työpaikasta 30 000 eurolla joskus vuonna keppi ja kivi ja antavat täällä kovasti ohjeita elämänhallintaan ihmisille, joiden on pakko asua ihmisten ilmoilla ja autonkin joutuu rahalla ostamaan ja korjauttamaan. Kyllä meillekin jäisi enemmän käteen jos muutettaisiin työttömiksi johonkin Paltamoon, mutta elämä on valintoja.
Ihanan katkeraa tilitystä :D Meillä netto tuo 2300-2600 euroa ja minä olen harrastanut kirppiksiä aina. Jopa silloin kun opiskelin JA kävin töissä ja oli jo lapsi. Työtön en ole nytkään. Meillä on asuntolainaa 90000 euroa ja siihen päälle remonttilainaa- ja opintolainaa melkein 15000 eurolla. Paltamokin on turhan kaukana. Autolainakin oli mutta se on maksettu jo pois. Ai niin joo, hoitovapaalla ollessa säästettiin 7000 euroa 1.5 vuodessa häihin =) Toiset hallitsee rahan käytön, toiset ei. Elämä on valintoja.
Ja nimenomaan se on niin, että jotkut ihmiset käyttävät aina kirppareita, tekevät itse ja säästävät eivätkä vain kriisin tullessa. Se on siis osa luontevaa omaa elämää, josta saa itsessään jo hyvän mielen!
Päivähoito 95
Kunnallisessa hoidossa ei yhdenkään lapsen hoitomaksu ole 500 euroa. Jos et siis tajunnut että tuo oli yhden lapsen hoitomaksu. Tietenkin maksaisimme enemmän jos olisi kaksi lasta päivähoidossa. Jos mulla olisi 500 euron hoitomaksut niin kyllä myös tulot olisi suhteessa sen verran hyvät että säästäisimme ihan yhtä lailla ellei enemmän =)
Kyllä on helppoa olla aina oikeassa, kaikilla kun EI OLE sitä kunnallista paikkaa kun SITÄ EI saa sanoo laki mitä tahansa. Yksityisessä päiväkodissa 2 lapsen päivähooit 257 + 257 = 514 e.
onko olemassa joku (laissa määritelty) raja, mitä yksityiset saa laskuttaa hoitomaksuja?
Elämä on todellakin valintoja ja vaikka tienaa enemmän niin joitain juttuja on järkevämpää ostaa käytettynä ja tehdä itse.
onko olemassa joku (laissa määritelty) raja, mitä yksityiset saa laskuttaa hoitomaksuja?
Ja siihen tuo perustui.
En ole sanonut missään vaiheessa että 2 lasta olisi hoidossa vaikka 2 lasta onkin.
Ja tuolle toiselle ärhentelijälle, viestissäni lukeekin että kunnallisella puolella ei tuollaisia maksuja ole yhdestä lapsesta, yksityisiin en ota kantaa kun en niistä tiedä. Suhteessa meihin teidän tulojen tulisi olla 2700-3000 euroa jolloin meillä olisi käytössä saman verran rahaa.
ei sitä elintasoa voi nostaa, jos ei ole valmis säästämään vaan näitä ylellisyyksiä ja nautintoja pitää olla koko ajan. Se on myös valinta, ei pelkkä seuraamus. Nykyään ei vain olla valmiita säästämään, sen huomaa oikein hyvin esim. töissä.
Toisille se on arvostettu työpaikka, ulkomaanmatkoja, hienoja vaatteita ja juhlia.
Joillekin luksuselämää on oman alan vakituinen työpaikka, perhe, terveet lapset ja tasapainoinen elämä.
Itselleni luksuselämää on se, että ehdin tehdä muutakin elämässäni kuin käydä töissä. Terkuin se (jo juopoksikin) haukuttu osa-aikainen lähihoitaja
Itselleni luksuselämää on se, että ehdin tehdä muutakin elämässäni kuin käydä töissä. Terkuin se (jo juopoksikin) haukuttu osa-aikainen lähihoitaja
Peesaan!- se jolla hoitomaksu 95:D-
572,87e/kk.
Lapset ovat yksityisessä tarhassa, koska kunnan päiväkodeissa ei ole tilaa (vaikka paikkoja on haettu yli 4kk ja olis pitänyt järjestyä!)
Onko tuosta sitten olemassa joku laki, mitä yksityiset saa laskuttaa? Jos on, niin menen valittamaan!