Ärsyttää tää rahattomuus!!! (valivali)
Joo, töissä käydään ja palkkaa saadaan mutta kaikki vaan kallistuu koko ajan! Tili tuli ja pelkästään laskuihin meni jo yli puolet. Ainuttakaan kulutusluottoa en omista, vaan ns. pakolliset kulut.
Oon tässä vakavasti miettiny irtisanoutumista, jäis päivähoitokulut veks, työmatkat veks jne. Ärsyttää kun ikinä ei oo mihinkään varaa vaikka kuin niukasti eläis!
Mistä te taiotte rahaa jos on tiukkaa? Tai mitä ihmettä tässä vois tehdä et elintaso edes vähän parantuis?!?! Joulukin on tulossa, mä rakastan joulua mut ahdistaa toi pankkitilin saldo jo valmiiks...
Kommentit (250)
Mulle tuli itku,niin surullista:(
siis ton 1999 ostetun talon seurausten takia..
Mä en oikeasti ymmärrä näitä ruikuttajia. Suurimmalla osalla kuten aapeella on vain rahankäyttötaidot aivan hukassa, siitä se johtuu! Meillä netto 2300-2600 euroa, 4 henkeä. Ja mithä helvetin pakolliset menot joita kaikilla tuntuu riittävän riittävän? Asuminen ja lainat 1000 euroa Vakuutukset 100 (2 autoa, henki, tapaturma, koti) Päivähoito 95 Puhelinlaskut ja netti n. 100 Tuossa meidän pakolliset ja laina- ja asumiskulut ei mitään ihan pieniä ole. Säästöön menee joka kuukausi vähintään 200 euroa, nyt tulee veronpalautuksia monen monta tonnia ja ne menee säästöön. Ruoasta ei tingitä, ei juoda, ei polteta, 2 autoa, yksi lehti tulee.
Teillä on esmes päivähoitokulut vaan 95 euroa, meillä 400! Pieni ero siinäkin!
Kyllä me ainakin ollaan tarkkaan katottu mihin rahamme laitetaan, mutkun ei riitä niin ei riitä! Yrittäjälläkin on aika paljon kuluja (verot, tyellit, myellit mitä lie, vakuutukset) mitä on pakko maksaa. Asiakkaat ei aina välttämättä maksa ajoissa ja sit on laitettava perintään ja siellä vasta kestääkin. Ja joo, tiedetään että yrittäjyys on sekin valinta, mut en silti usko että palkollisena tienais yhtään sen paremmin.
-ap
Et ole kuullut, että ihmisiä lomautetaan, menee työpaikat alta, sairastuu, vammautuu, masentuu, puoliso kuolee, lapsi syntyy vammaisena jne...
Hyvää elämää sinulle jos olet niin varma, että pystyt hymyilemään ylimielisenä ja oman elämäsi herrana ja hallitsemaan kaiken.
Olen itse lähtöisin kotihelvetistä, missä minua pieksettiin ja hakattiin alkoholisti-isän johdosta. Kotoa muutin 15v pois ja siitä oli lähdettävä ja elätettävä itsensä ja yritettävä kouluja käydä. Tiedän varsin hyvin, mitä on kituuttaminen ja olla köyhä kun nuorena työmatkaa kävellessä pyörryin kun ei ollut tili tullut ja rahaa ruokaan ei ollut.
Toki oli oma valintani, että en ottanut 15v lainaa ja lähtenyt lukioon ja lisää opintolainaa ja muuttanut isompaan kaupunkiin ja hommannut akateemista ammattia, missä olisi hyvä palkka ja missä olisin tiennyt, että en ikinä joudu työttömäksi. Anteeksi, että minun itsetuntoni oli hakattu riekaleiksi ja en uskaltanut ottaa isoja opintolainoja alaikäisenä ja yritin vain selvitä jollain.
Elämäni olen saanut hyvälle mallille ja en ole köyhä. Mutta en koskaan, siis en koskaan voisi hymyillä ylimielisesti köyhien ja sairaiden yläpuolella ja tokaista, että oma valinta, miksi ette tee, kuten minä.
Toivon sinulle todella hyvää ja turvallista tulevaisuutta, ettei elämä vahingossa näytä sitä nurjaa puolta sinulle, koska olet laskenut elämäsi jo niin valmiiksi, ettei sinulle koskaan mitään satu.
Nyt on yhden opiskelijaäidin täältä huomautettava, että nuo teidän tulonne kuulostavat minusta itse asiassa sellaisilta, että saisin niistä ihan helposti säästöön rahaa! :D Ette te tiedä pienistä tuloista vielä mitään! Ja ennen kuin kukaan alkaa avautua, että ihan oma valinta se opiskelu on, sanon heti, että niinhän se onkin. Ja arvatkaa mitä? Tämän kituuttamisen jaksaa ihan hyvin jopa hymyillen kun tietää, että kaiken tämän jälkeen tulen valmistumaan ammattiin, jossa työllisyys on ihan taattu ja palkka erinomainen. Suosittelisin kyllä opiskelua muillekin, vähän älyä se kysyy ja viitseliäisyyttä mutta eipähän tarvitse sen jälkeen kärsiä rahattomuudesta jos osaa alan valita oikein.
Mikä muu kuin laiskuus estää suakin rupeamasta kansanedustajaksi?
Vaalikampanjat maksavat vähintään kymmeniätuhansia ja ainakin osa on maksettava omasta pussista.
ei ap
Enhän minä täällä kenenkään kurjuudelle naura, vaan teidän "pienille" tuloillenne, jotka opiskelijan näkökulmasta ovat varsin ylelliset jopa.
Kivittäkää vaan, mutta mielestäni luuserit jäävät kotiin surkuttelemaan. Elämässään pärjäävät ne, jotka tekevät asioille jotakin.
Mielestäni on ihan uskomatonta, että ihmiset vapaaehtoisesti irtisanoutuvat töistä (niinhän täällä joku teki tai aikoi tehdä) ja jää loisimaan yhteiskunnan tuilla. Ei tämä sosiaaliturvasysteemi sellaista kestä eikä sen kuulukaan.
Ole todella väärässä, jos luulet, että elämäni olisi ollut helppoa. Sitä se ei ole ollut. Olen kuitenkin aina koonnut itseni ja elämäni ja jatkanut eteenpäin. Samaa suosittelisin muillekin.
Vaan siitä että jos käyt töissä niin pitää järjen mukaan olla varaa elää ilman ainaista senttien venyttämistä, siis että rahaa jää kohtuullisten perus menojen jälkeen, elokuviin,ulkonasyömiseen,harrastuksiin ja myös silloin tällöin lomailuun.
Mun miellestä työssä käyvän ihmisen oikeus ja palkinto siitä että maksaa veroja ja osallistuu yhteiskunnan pyörittämiseen.
...rahankäyttö ei ole suhteessa tuloihin. Jos ei oikeasti ole varaa käydä ulkona syömässä niin sitten ei käydä. Mutta nämä "en ole kolmeen vuoteen voinut käydä kampaajalla" jutut ovat ihan uskomattomia, koska suurimmalla osalla on varaa polttaa tupakkaa tai ostaa olutta perjantaiksi. Kampaajalla käyminen maksaa n. 50€, jos pistää 5€/kk säästöön vuoden ajan niin kyllä vaan pääsee kampaajalle ja uskonpa, että moni voi säästää sen 10€/kk ihan hyvin.
Tää on vaan niin ahdistavaa kun ei jää mihinkään ylimääräseen rahaa! Ilmanen risteily ois tiedossa, mut maksaa sielläkin ruuat ja kaikki muu, plus auton parkkimaksut joten taitaa sekin ilo jäädä käyttämättä.
-ap
Otatte omat eväät mukaan, jätätte auton kauemmas ilmaiseen parkkiin ja kuljette satamaan bussilla.
Sillä saa ruokaa, vaatteet ja katon pään päälle. Loppu on perheen itsensä ratkaistavissa. Jotkut eivät vaan osaa käyttää rahaa, oli sitä sitten paljon tai vähän.
kaikki neuvot otan ilolla vastaan. Pitäskö lopettaa vakuutuksetkin ni helpottas
Sillä saa ruokaa, vaatteet ja katon pään päälle. Loppu on perheen itsensä ratkaistavissa. Jotkut eivät vaan osaa käyttää rahaa, oli sitä sitten paljon tai vähän.
kaikki neuvot otan ilolla vastaan. Pitäskö lopettaa vakuutuksetkin ni helpottas
Tuohon aiempaan viitaten, miksi se auto pitäisi jättää sinne laivarantaan parkkiin? Menkää julkisilla!
Laita ylös kuukauden ajan mihin rahanne menevät, yllättäen huomaat, että aika paljon sitä ns. vaan valuu käsien välistä.
Vakuutuksia en suosittele lopettamaan, mutta onko kaikki lehtitilaukset pakollisia? Jne.
Vaan siitä että jos käyt töissä niin pitää järjen mukaan olla varaa elää ilman ainaista senttien venyttämistä, siis että rahaa jää kohtuullisten perus menojen jälkeen, elokuviin,ulkonasyömiseen,harrastuksiin ja myös silloin tällöin lomailuun.
Mun miellestä työssä käyvän ihmisen oikeus ja palkinto siitä että maksaa veroja ja osallistuu yhteiskunnan pyörittämiseen.
Tupakointi ja ryyppääminen tuskin kuuluu itsensä hemmotteluun? Nyt en tarkoita silloin tällöin viinilasillisen juontia tai sauna olutta.
Itse kyllä pärjäämme kun olemme karsineet omat menot todella pieniksi. Lapsille ja teineille saa laitettua sen, mitä pitää. Olemme keskitulosia, joten ei tässä hätää.
Mutta joskus ärsyttää, että minä esimerkiksi teen fyysisesti raskasta työtä ja tulen menettämään terveyteni työn takia ennen virallista eläkeikää. En saa kuitenkaan siitä korvaukseksi sen vertaa rahaa, että voisi laittaa mitään ylellisyyttä.
Eli tätä joskus mietin. Olen juuri nyt päässyt eläkekertymässä päälle 700 euroa ja olen tehnyt töitä 14 vuotiaasta asti ja ikää minull aon 47v. Eli olen nyt eläkkeessä siinä pistessä, että en olisi ikinä tehnyt päivääkään töitä eli tuon 700 euroa saisin kuitenkin, vaikka olisin elänyt yhteiskunnan tuella.
Mutta eniten minua säälittää ne todella pienipalkkaiset, jotka on kuitenkin tarpeellisia yhteiskunnan pyöritykselle. Kun palkka on todella pieni ja tekevät vuorotyötä ja silti juuri niukin naukin pärjäävät. Kun käteen ei todellakaan jää rahaa niin paljon, että voisi joskus vaikka sen siiderin nauttia. Hus pois se köyhiltä.
Ja on turha sanoa, että oma valinta, miksi ette lukeneet. Kaikki ei voi olla akateemisia. Nyt on jo akateeminen työttömyys huipussaan.
Kyllä pienituloinenkin kaipaisi joskus sen pienen ylellisyyden. Raha on heillä tiukilla, vaikka ei tupakkaa polttaisi ja sen yhden siiderin joisi vain kerran kuussa.
mutta minua kyllä enemmän ihmetyttää nämä "tulot nettona 2000 euroa, neljä lasta, ulkona syödään, vaatteita ostetaan ja matkustellaan ja rahaa jää vielä säästöönkin" -ihmiset. Jollakin vastaajalla oli asumiskulut 300 euroa, miten ihmeessä? Johan sähkö, vesi ja vakuutuksetkin vievät tekevät noin paljon, siihen päälle tulee yleensä lainanlyhennykset tai vuokrat ja vastikkeet (omakotitalossa kukaan tuskin 300 euron asumiskuluilla asuu). Ja jollakin taas oli päivähoitokulut 95 euroa. Meillä on yksi lapsi, ollut kunnallisessa päivähoidossa, eikä ikinä ole päivähoitokuluista selvitty alle satasella. Päivähoitomaksutkin ovat käsittääkseni sittemmin vielä nousseet...
mutta minua kyllä enemmän ihmetyttää nämä "tulot nettona 2000 euroa, neljä lasta, ulkona syödään, vaatteita ostetaan ja matkustellaan ja rahaa jää vielä säästöönkin" -ihmiset. Jollakin vastaajalla oli asumiskulut 300 euroa, miten ihmeessä? Johan sähkö, vesi ja vakuutuksetkin vievät tekevät noin paljon, siihen päälle tulee yleensä lainanlyhennykset tai vuokrat ja vastikkeet (omakotitalossa kukaan tuskin 300 euron asumiskuluilla asuu). Ja jollakin taas oli päivähoitokulut 95 euroa. Meillä on yksi lapsi, ollut kunnallisessa päivähoidossa, eikä ikinä ole päivähoitokuluista selvitty alle satasella. Päivähoitomaksutkin ovat käsittääkseni sittemmin vielä nousseet...
Aikoinaan kun meidän tulomme olivat samaa luokkaa.
-800 euroa asumismenot
-400 euroa päivähoitomaksut
-joka kuukausi tulevia sekalaisia laskuja esim. tv-lupa tai autovero tai jätemaksu yms. 200 euroa
-kauppaan ruoka ja pesuaineet, sukkaa ja käsinetta yms. pientä 700 euroa
-puhelin+netti 100 euroa
-bensat 200 euroa
Lisäksi tähän lapsille vaatetta, luistimia, suksia, kenkiä, auton remonttia, talvirenkaita yms.
Hassua, että teillä ei ole tällaisia menoja esim. bensat ja renkaat ja sekalaiset laskut ja vaatteet yms.
Kyllä meillä talous oli aika tiukilla kun tulot olivat tuota luokkaa.
Mä en oikeasti ymmärrä näitä ruikuttajia. Suurimmalla osalla kuten aapeella on vain rahankäyttötaidot aivan hukassa, siitä se johtuu! Meillä netto 2300-2600 euroa, 4 henkeä. Ja mithä helvetin pakolliset menot joita kaikilla tuntuu riittävän riittävän?
Asuminen ja lainat 1000 euroa
Vakuutukset 100 (2 autoa, henki, tapaturma, koti)
Päivähoito 95
Puhelinlaskut ja netti n. 100
Tuossa meidän pakolliset ja laina- ja asumiskulut ei mitään ihan pieniä ole. Säästöön menee joka kuukausi vähintään 200 euroa, nyt tulee veronpalautuksia monen monta tonnia ja ne menee säästöön. Ruoasta ei tingitä, ei juoda, ei polteta, 2 autoa, yksi lehti tulee.
Tai kuten eräälle ystävälleni vanhemmat oli ostaneet opiskelukämpäksi keskeltä kaupunkia kolmion ja lisäksi auton. Nyt selittää, että miten hän osaa rahaa käyttää kun on pienet menot yms. On toki kun ei ole tarvinnut sijoittaa euroakaan asuntoon, eikä autoon. Kuluja vain makselee ja taitaa vanhemmat vieläkin osan laskuista maksaa tältä perheeltä.
että asumiskulumme ovat n. 300 € luokkaa.
Siihen kuuluu juurikin se vesi (15€), sähkö (60€), jätehuolto (5€), kiinteistövero ja nuohous (15 €), öljy (120€) tekee yhteensä vähän yli 200, mutta joskus on sitten jotain ylimääräistä, mutta tuo 300 riittää erinomaisesti.
Vuokraa, vastiketta tai lainaa ei ole, kun omassa maksetussa talossa asutaan.
Vakuutukset laitoin erikseen siihen menolistaani.
tai sitä on tuettu tms.
Toisaalta, minäkin voin tulla vuoden päästä haukkumaan köyhiä, että mihin te panette rahanne kun vuoden päästä on talo maksettu. Unohdan kokonaan, että vielä menee lainaa päälle 1000 euroa kuussa. Ensi vuonna tähän aikaan selitän silmä kirkkaana, että "minä olen osannut tehdä valintoja ja meillä menee vain asumiseen 300 euroa. Miten joku muu kehtaa ja viitsii maksaa elämisestä enemmän ja miten ei muka tule palkallaan toimeen"
että asumiskulumme ovat n. 300 € luokkaa.
Siihen kuuluu juurikin se vesi (15€), sähkö (60€), jätehuolto (5€), kiinteistövero ja nuohous (15 €), öljy (120€) tekee yhteensä vähän yli 200, mutta joskus on sitten jotain ylimääräistä, mutta tuo 300 riittää erinomaisesti.
Vuokraa, vastiketta tai lainaa ei ole, kun omassa maksetussa talossa asutaan.
Vakuutukset laitoin erikseen siihen menolistaani.
Nyt on yhden opiskelijaäidin täältä huomautettava, että nuo teidän tulonne kuulostavat minusta itse asiassa sellaisilta, että saisin niistä ihan helposti säästöön rahaa! :D
Ette te tiedä pienistä tuloista vielä mitään!
Ja ennen kuin kukaan alkaa avautua, että ihan oma valinta se opiskelu on, sanon heti, että niinhän se onkin. Ja arvatkaa mitä? Tämän kituuttamisen jaksaa ihan hyvin jopa hymyillen kun tietää, että kaiken tämän jälkeen tulen valmistumaan ammattiin, jossa työllisyys on ihan taattu ja palkka erinomainen. Suosittelisin kyllä opiskelua muillekin, vähän älyä se kysyy ja viitseliäisyyttä mutta eipähän tarvitse sen jälkeen kärsiä rahattomuudesta jos osaa alan valita oikein.