Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älykkäillä ihmisillä ei ole juurikaan ystäviä

Vierailija
29.03.2026 |

Ihan tutkittu tieto. Tunnistan itsessänikin tämän. En kestä juoruilevia, pahantahtoisia, kateellisia ja katkeria ihmisiä. Yhdistän noihin piirteisiin tietynlaisen vähä-älyisyyden. Heidän oma elämä pyörii muiden ihmisten asioiden ympärillä, kuunnellaan juoruja ja levitetään niitä ottamatta selvää onko niissä perää vai ei. 

Kommentit (167)

Vierailija
101/167 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin

Vierailija
102/167 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun pitää itseään älykkäänä paljastaa tyhmyytensä.

Tämä on totta. 

Kyllä. Mitä enemmän tuntee itseänsä, sen kauempana on mistään älykkyydestä. On parempi antaa muiden kertoa millainen olet.

Kyllä ÄO on mitattavissa oleva asia, ja jos saat korkeat pisteet, olet älykäs, sanoit niin tai et. Faktan sanominen ääneen ei faktaa toiseksi muuta.

Toinen asia sitten on, oletko viisas saati mukava. Voit olla Mensan testeillä älykkääksi todettu, ja silti sietämättömän tyhmä vaikkapa sosiaalisessa kanssakäymisessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/167 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä vaiheessa kun pitää itseään älykkäänä paljastaa tyhmyytensä.

Tämä on totta. 

Kyllä. Mitä enemmän tuntee itseänsä, sen kauempana on mistään älykkyydestä. On parempi antaa muiden kertoa millainen olet.

Kyllä ÄO on mitattavissa oleva asia, ja jos saat korkeat pisteet, olet älykäs, sanoit niin tai et. Faktan sanominen ääneen ei faktaa toiseksi muuta.

Toinen asia sitten on, oletko viisas saati mukava. Voit olla Mensan testeillä älykkääksi todettu, ja silti sietämättömän tyhmä vaikkapa sosiaalisessa kanssakäymisessä.

Yhtä hyvin voi olla mensan jäsen ja erittäin hyvä sosiaalisessa kanssakäymisessä. Rikaskin voi olla, kun käyttää älyään. Ja hyvän näköinen. Kateellisia vähemmän älykkäitä riittää joka paikassa.

Vierailija
104/167 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minun tuntemillani älykkäillä ihmisillä on juurikin sitä sosiaalista elämää. Eri asia sitten erakkoluonteet. 

Vierailija
105/167 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni "älykäs" on täysin tumpelo joka päiväisissä asioissa, millä sitä älykkyyttä loppujen lopuksi mitataan, ei ainakaan mensan testillä jossa tuurillakin voi saada korkean piste määrän.

Muista nyt ensin ne yhdys sanat, ennen kuin arvioit kenenkään älykkyyttä.

Vierailija
106/167 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos älykäs päätyy älykkäiden seuraan, kaikki hyvin. Mielestäni älykkään ihmisen eräs ongelma on ,asiaa kärjistäen, tyhmät ihmiset, ei niitä jaksa.

Vierailija
107/167 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos älykäs päätyy älykkäiden seuraan, kaikki hyvin. Mielestäni älykkään ihmisen eräs ongelma on ,asiaa kärjistäen, tyhmät ihmiset, ei niitä jaksa.

Kumminkin tälläiseen seuraan päätyy helposti ellei osaa vetää rajoja. Siis kiltteyttään.  Itse ajattelen tyhmyyden itsekeskeisyytenä ja kyvyttömyytenä kriittisyyteen siinä mihin uskoo ja mihin suostuu; siis vaihtoehtoporukoissakin on ihan vedätettäviä tyyppejä jo alkaen siitä että pilataan elämä lopun ajan rappio- mässäilyllä, joka on ihan painajaismainen maailma. Siis kaikki inhimillinen hyvyys, totuudellisuus ja kauneus siirrtetään omaa tyhmyyttä syrjään jotta maailma näyttää mahdollisimman tuhoontuomitulta.

Mielestäni tuo on eri asia kuin se että seuraa näitä ikäviä ja osin kiistanalaisiakin kehityskulkuja ja vaikuttimia niiden taustalla mutta koettaa silti muistaa että mahdollisuuksia parempaan on ja innostaa mieluummin kuin lannistaa. Näitä kummallisia masokisti vai sadisti?lannistajia näkyy valtavasti - pusketaan kauheaa tietoa mutta ei esitetä mitään toimintaehdotuksia tai ratkaisuja. En arvosta tälläistä yhtään etenkin kun moni näitä tyypeistä esiintyy sekä älykkäinä että totuudenpuhujina. Jokin tuosta yhtälöstä selvästi puuttuu että käyttäisin älykäs- sanaa.

Vierailija
108/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tunnen älyni puolesta alemmuuden tunnetta. Eli pidän itseäni keskimääräistä tyhmempänä. Ehkä se on jopa totta. Tunteeni eristää minua ihmisistä enkä oikein usko kiinnostavani ketään. Koulussa aina pidettiin tyhmänä, niin aloin lopulta uskomaan siihen itsekin. Kiitos kiusaajat

Vierailija
109/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntemillani älykkäillä ihmisillä on kyllä laajat ystäväpiirit ja kansainväliset sosiaaliset verkostot. Eri asia jos on lisäksi jotenkin yhteiskuntaan sopeutumaton tai ikävä ihminen.

Tietenkin, jos on ainoa älykäs jossakin tuppukylässä, niin voi käydä noinkin. Heti suuremmilla paikkakunnilla älykkäät kyllä yleensä löytävät kaltaisistaan. Jos, peruskoulussa on tuollaisia ongelmia, ne helpottavat lukiossa ja viimeistään yliopistossa, kun on enemmän kaltaistaan seuraa.

Vierailija
110/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkään on vaikea löytää ystäviä, koska ihminen hakee lähimmissä ihmissuhteissa vertaistaan. (En minäkään jaksa jankata, toistaa, muuttua hitaammaksi, vääntää rautalangasta tai pyrkiä konkreettiselle tasolle kaikessa ilmaisussani vain kokeakseni sen, "että voin kuulua joukkoon".) Tottakai se on vaikeaa, koska meitä ei ole 98 %, vaan 2. Mensatason älykkäälle ei pikkukunnasta löydy välttämättä yhtään ystävää. Itsekin muutin maalle ja vaikeaa on seuranhaku nyt. Toisaalta viihdyn yksinkin. Fiksua keskusteluseuraa löytyy aina kauempana asuvista ystävistä, vaikkeivät samassa huoneessa turinoisikaan.

Vierailija
111/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ystäviä ei olisi, niin se ei tarkoita ettei kavereita tai tuttuja ole. Mulla siis sama juttu ettei ystäviä niinkään ole kuin yksi hyvin läheinen, mutta esim harrastuskavereita, työkavereita jne löytyy. Näissä piireissä keskustelemme juurikin älykkäästi koskien harrastusta tai töitä. Mun elämästä nämä henkilöt eivät juurikaan tiedä kun emme käy sellaisia keskusteluja, mitä nyt olen perheestä kertonut ja millaisia töitä olen aikaisemmin tehnyt jne. vähimmäistietoa. 

Monet mainitsevat ystäviksi kaverit ja jopa tututkin. Pyysin kerran eräältä vähemmän tunnetulta kirjailijalta nimmaria hänen kirjoittamaansa kirjaan. Olin nähnyt tyypin aiemminkin ja tiesin, kuka hän oli. Varsinaisesti tapasin hänet ensimmäistä kertaa. Hän kirjoitti kirjaan:  *Ystävälleni x:lle päivämäärä ja oman nimensä*.

Vierailija
112/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde?

Se on tutkittu, että ääriajattelijat (persut, hihhelit ja torkkupeitto-Juhana Vartiainen) on muita tyhmempiä.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22222219/

Itselläni on paljon ystäviä ja tuttavia ja äo 146. 

Vierailija
113/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka ystäviä ei olisi, niin se ei tarkoita ettei kavereita tai tuttuja ole. Mulla siis sama juttu ettei ystäviä niinkään ole kuin yksi hyvin läheinen, mutta esim harrastuskavereita, työkavereita jne löytyy. Näissä piireissä keskustelemme juurikin älykkäästi koskien harrastusta tai töitä. Mun elämästä nämä henkilöt eivät juurikaan tiedä kun emme käy sellaisia keskusteluja, mitä nyt olen perheestä kertonut ja millaisia töitä olen aikaisemmin tehnyt jne. vähimmäistietoa. 

Monet mainitsevat ystäviksi kaverit ja jopa tututkin. Pyysin kerran eräältä vähemmän tunnetulta kirjailijalta nimmaria hänen kirjoittamaansa kirjaan. Olin nähnyt tyypin aiemminkin ja tiesin, kuka hän oli. Varsinaisesti tapasin hänet ensimmäistä kertaa. Hän kirjoitti kirjaan:  *Ystävälleni x:lle päivämäärä ja oman nimensä*.

Niin? 

Vierailija
114/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde?

Vierailija
115/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tunnen älyni puolesta alemmuuden tunnetta. Eli pidän itseäni keskimääräistä tyhmempänä. Ehkä se on jopa totta. Tunteeni eristää minua ihmisistä enkä oikein usko kiinnostavani ketään. Koulussa aina pidettiin tyhmänä, niin aloin lopulta uskomaan siihen itsekin. Kiitos kiusaajat

Tämä on muuten totta. Olen kokenut ton saman. Toki oma elämäntilanne silloin kouluaikoina on vaikuttanut asiaan (ei ollut mahdollista mennä ja olla niin kuin ne muut kun koko ajan oli ns selviytymismoodissa).

Empaattinen älykäs on se pahin. Ne psykot varsinkin tekevät silloin elämästä helvettiä.

Vierailija
116/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Ystävä taitaa olla aika monella (useimmilla?) jo täysin käsittämätön asia.

Vierailija
117/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni "älykäs" on täysin tumpelo joka päiväisissä asioissa, millä sitä älykkyyttä loppujen lopuksi mitataan, ei ainakaan mensan testillä jossa tuurillakin voi saada korkean piste määrän.

näin kai lohduttautuu vähemmän älykäs

Vierailija
118/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhdys sanoja ei älykäs turhaan käytä se on tyhmää snobbailua. Älykäs usein saa mensa tyyppisissä testeissä noin 90 pistettä.

Oikeasti älykäs osaa keskustella temppareista ka beebeestä ja tassii tähtien kanssasta.

Vierailija
119/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän omasta rauhasta ja yksin olosta viimevuosina enemmän, mutta en pietä itseäni viisaana tai fiksuna. Enemmänkin henkisesti kypsempänä, mutta en läheskään täydellisenä.

Minulla on paljon kehitettävää itsenikanssa enkä halua siihen ketään jarruttelemaan tai estelemään. Siksi olen ronskilla kädellä vähentänyt ystäviä ja viihtynyt yksin kotonani mikä taas aiheuttaa muissa jostainsyystä isoa huolta, ettei kaikki ole minulla muka hyvin kun ennen monta vuotta juossut muiden perässä sosiaalisissa kanssakäymisissä. 

Yksin tunnen vain olevani vahvimmillani sekä pystyn keskittymään itseeni enemmän kuin muidenkanssa menee liikaa heitä ajatellessa ja unohdan itseni hyvinvoinnin ja mitä itse haluan.

Kun lakkasin juoksemasta muidenperässä kummasti on ihmisiä vähentynyt kun eivät jaksa juosta minun perässä tyyliin edes paria viikkoa.

Vierailija
120/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyys on arvokasta. Harmi vain, että ap:lla ei sitä ole.