Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Älykkäillä ihmisillä ei ole juurikaan ystäviä

Vierailija
29.03.2026 |

Ihan tutkittu tieto. Tunnistan itsessänikin tämän. En kestä juoruilevia, pahantahtoisia, kateellisia ja katkeria ihmisiä. Yhdistän noihin piirteisiin tietynlaisen vähä-älyisyyden. Heidän oma elämä pyörii muiden ihmisten asioiden ympärillä, kuunnellaan juoruja ja levitetään niitä ottamatta selvää onko niissä perää vai ei. 

Kommentit (167)

Vierailija
121/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ainoastaan peruskoulun aikanaan käynyt. Maantieto, biologia ja liikunta oli kymppejä ja muut aineet pääosin 5-7. Olen erinlainen oppija. Töitä tehnyt kurasissa haalarihommissa, jossa en ystävysty kenenkään kanssa. 

Parisuhteissa olen ollut kolmen eri maisterin kanssa. Niiden kanssa synkkaa treffeillä heti jutut yhteen. 

Minulle on ikuinen arvoitus olenko älykäs vaiko tyhmä. Ainakaan en keskivertotapaus.

Vierailija
122/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta on oppia nauttimaan omasta seurasta. Voit olla itsesi paras ystävä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä aivan loogista, että jos kuuluu älynsä puolesta vähemmistöön, kuuluu siihen todennäköisemmin myös jonkinasteinen yksinäisyys ellei sattumalta liiku ja hakeudu muiden harvinaisten älykkäiden pariin. 

Vierailija
124/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykkyyttä on monenlaista, mutta älykkäällä voi myös joko olla sosiaalisia taitoja tai sitten niitä ei juurikaan ole. Aloittaja kuulostaa jälkimmäiseltä tapaukselta.  Lisäksi tämä lause "En kestä juoruilevia, pahantahtoisia, kateellisia ja katkeria ihmisiä." Tuo kuulostaa siltä, että älykkyydestään huolimatta aloittaja kuvittelee ja projisoi sen sijaan, että muistaisi aina toisten käytökselle olevan useampiakin selityksiä kuin se ensimmäinen päähän putkahtava.  Älykäskin ihminen voi olla niin epäviisas, että tarrautuu ensimmäiseen selitykseen jonka hänen aivonsa tarjoavat,  eikä edes pohdi onko muitakin selityksiä olemassa.

Minulla on ÄO jolla pääsisi helposti mensaan, mutta ystäviä on kyllä silti ihan riittävästi. 

Vierailija
125/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älykkyyttä on monenlaista, mutta älykkäällä voi myös joko olla sosiaalisia taitoja tai sitten niitä ei juurikaan ole. Aloittaja kuulostaa jälkimmäiseltä tapaukselta.  Lisäksi tämä lause "En kestä juoruilevia, pahantahtoisia, kateellisia ja katkeria ihmisiä." Tuo kuulostaa siltä, että älykkyydestään huolimatta aloittaja kuvittelee ja projisoi sen sijaan, että muistaisi aina toisten käytökselle olevan useampiakin selityksiä kuin se ensimmäinen päähän putkahtava.  Älykäskin ihminen voi olla niin epäviisas, että tarrautuu ensimmäiseen selitykseen jonka hänen aivonsa tarjoavat,  eikä edes pohdi onko muitakin selityksiä olemassa.

Minulla on ÄO jolla pääsisi helposti mensaan, mutta ystäviä on kyllä silti ihan riittävästi. 

Tietysti sitä aina tulkitsee asioita oman ennakkoasenteen mukaisesti, mutta onhan se myös fakta, että vaikeampi älykkään on löytää kaltaistaan seuraa. Yleensähän ihmiset viihtyvät paljolti tavalla tai toisella kaltaistensa kanssa. 

Selittäviä tekijöitä on varmasti useita, mutta yleisesti korkeampi älykkyys sulkee vaihtoehtoja pois jos haluaa tuntea jotenkin olevansa samalla aaltopituudella. 

Vierailija
126/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näinhän se on. Se johtuu siitä, että ei jaksa mitään aivotonta hyvänpäivänjutustelua, vaikka nyt verhojen valinnasta tai mistä ikinä ihmiset höpöttävät päivät pitkät. Musta varmaan näkee kilometrin päähän, että olen poistunut kehostani silkasta tylsistymisestä ja kasvoilla on se tonnin seteli -ilme.

Harvan kanssa saa aikaiseksi stimuloivan ja mielenkiintoisen keskustelun. Lisäksi ihmisten typeryys on vaan jotain niin sietämätöntä. Yritän aina olla pintapuolisen kohtelias niille pölkyimmillekin, vaikka sisäisesti ajattelen, että ei herranjestas mikä troglodyytti.

Mulla on muutamia smaanhenkisiä hyviä ystäviä ja heidän kanssaan viihdyn äärettömän hyvin. Sattuneesta syystä olemme kaikki enemmän tai vähemmän erakkoluonteisia, joten näemme melko harvoin. Ihanaa kuitenkin, että sieltä somesta taantuneiden suuhengittäjien ihmismassasta on löytynyt niitä hengeheimolaisiakin.

Vierailija
127/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ainoastaan peruskoulun aikanaan käynyt. Maantieto, biologia ja liikunta oli kymppejä ja muut aineet pääosin 5-7. Olen erinlainen oppija. Töitä tehnyt kurasissa haalarihommissa, jossa en ystävysty kenenkään kanssa. 

Parisuhteissa olen ollut kolmen eri maisterin kanssa. Niiden kanssa synkkaa treffeillä heti jutut yhteen. 

Minulle on ikuinen arvoitus olenko älykäs vaiko tyhmä. Ainakaan en keskivertotapaus.

Erilainen oppijakin voi olla älykäs. Olisit varmasti pärjännyt opinnoissakin, jos sinulle olisi annettu parempia työkaluja oppimiseen. Jos opiskelu aikuisiällä kiinnostaa, niin nykyään vaihtoehtoisista oppimistavoista löytyy laajalti tietoa ja vinkkejä.

Vierailija
128/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos älykäs päätyy älykkäiden seuraan, kaikki hyvin. Mielestäni älykkään ihmisen eräs ongelma on ,asiaa kärjistäen, tyhmät ihmiset, ei niitä jaksa.

Ei niin. Tuntuu kuin elettäisiin aivan eri maailmoissa.

Vierailija
129/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen todella älykäs eikä minulla ole yhtään ystävää. Älykkyyden ja ystävien puutteen välillä on näin selvä korrellaatio, eikä kysymyksessä siis olekkaan siitä, että olen itserakas, omahyväinen kusipää jota kukaan ei siedä👍.

Toinen: "eikä kysymyksessä (olekaan 1. korjaus.) SE, ( ei "siitä").

- mummo 2 -

Vierailija
130/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni "älykäs" on täysin tumpelo joka päiväisissä asioissa, millä sitä älykkyyttä loppujen lopuksi mitataan, ei ainakaan mensan testillä jossa tuurillakin voi saada korkean piste määrän.

Jonkinasteista älykkyyden tasoa osoittaa sekin, että on koulussa oppinut yhdyssanat

Mittarinsa kullakin

Vierailija
131/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemillani älykkäillä ihmisillä on kyllä laajat ystäväpiirit ja kansainväliset sosiaaliset verkostot. Eri asia jos on lisäksi jotenkin yhteiskuntaan sopeutumaton tai ikävä ihminen.

Tietenkin, jos on ainoa älykäs jossakin tuppukylässä, niin voi käydä noinkin. Heti suuremmilla paikkakunnilla älykkäät kyllä yleensä löytävät kaltaisistaan. Jos, peruskoulussa on tuollaisia ongelmia, ne helpottavat lukiossa ja viimeistään yliopistossa, kun on enemmän kaltaistaan seuraa.

Yliopisto oli itselleni melkoinen pettymys. Olin juuri ajatellut, että siellä niitä älykkäitä ihmisiä on joka oksalla. Todellisuus oli varsin kaukana tästä haavekuvasta. Suurin osa yliopiston opiskelijoista on aivan tavallisia ihmisiä, jotka ovat hyviä koulussa. Menestyminen opinnoissa ei välttämättä tarkoita vaikka kriittistä ajattelukykyä tai kykyä käsittää syvällisesti laajoja konsepteja. Vielä vähemmän kykyä soveltaa laajoja konsepteja empiirisesti. Erityisesti tämä tuli ilmi ryhmätöissä. Lukiessani muiden opiskelijoiden turauksia en tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa.

Vierailija
132/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli kusipäiset, yksinäiset juopot ovat kaikkein älykkäimpiä. Jepjep. Jatkakaa vaan.

Vierailija
133/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntemillani älykkäillä ihmisillä on kyllä laajat ystäväpiirit ja kansainväliset sosiaaliset verkostot. Eri asia jos on lisäksi jotenkin yhteiskuntaan sopeutumaton tai ikävä ihminen.

Tietenkin, jos on ainoa älykäs jossakin tuppukylässä, niin voi käydä noinkin. Heti suuremmilla paikkakunnilla älykkäät kyllä yleensä löytävät kaltaisistaan. Jos, peruskoulussa on tuollaisia ongelmia, ne helpottavat lukiossa ja viimeistään yliopistossa, kun on enemmän kaltaistaan seuraa.

Yliopisto oli itselleni melkoinen pettymys. Olin juuri ajatellut, että siellä niitä älykkäitä ihmisiä on joka oksalla. Todellisuus oli varsin kaukana tästä haavekuvasta. Suurin osa yliopiston opiskelijoista on aivan tavallisia ihmisiä, jotka ovat hyviä koulussa. Menestyminen opinnoissa ei välttämättä tarkoita vaikka kriittistä ajattelukykyä tai kykyä käsittää syvällisesti laajoja konsepteja. Vielä vähemmän kykyä soveltaa laajoja konsepteja empiirisesti. Erityisesti tämä tuli ilmi ryhmätöissä. Lukiessani muiden opiskelijoiden turauksia en tiennyt olisiko pitänyt itkeä vai nauraa.

Oma kokemus on sama kuin sinulla, mutta ne älykkäät ovat kuitenkin yliopistolla. Heidät löytää sieltä, harvemmin ammattikoululta. 

Vierailija
134/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin eli kusipäiset, yksinäiset juopot ovat kaikkein älykkäimpiä. Jepjep. Jatkakaa vaan.

Oman älykkyyden toitottajat ovat usein jotain kusipäitä. 

Vierailija
135/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni "älykäs" on täysin tumpelo joka päiväisissä asioissa, millä sitä älykkyyttä loppujen lopuksi mitataan, ei ainakaan mensan testillä jossa tuurillakin voi saada korkean piste määrän.

Yhdys sanoja ei älykäs turhaan käytä se on tyhmää snobbailua. Älykäs usein saa mensa tyyppisissä testeissä noin 90 pistettä.

Oikeasti älykäs osaa keskustella temppareista ka beebeestä ja tassii tähtien kanssasta.

"Oikeasti älykäs osaa keskustella temppareista ka beebeestä ja tassii tähtien kanssasta."

"Keskustella" siis miten? Kun ei voisi vähempää kiinnostaa. Edes keskustelunaiheena. Eikä katsele moisia ollenkaan. "Keskustella" (kertoa itsestään, eli puhua henkilöstä asian sijaan), tuomalla esiin edellisen. Siinäpä se "keskustelu" sitten olisi. Melko typistyneenä siis. Eikä aiheesta keskustelua yksinkertaisesti kiinnosta jatkaa. Toisen jaarittelun kuunteluoppilaana oleminen vastaa epäkiinnostavuudellaan samaa, kuin tuon seuraaminen telkkarista. Ajankäyttöä, joka lähinnä tuntuu ikävältä/vastenmieliseltä.

Useimmiten jää yhtä lyhyeksi "keskustelu", kun itse otat aiheeksi jonkun kiinnostavan asian/ilmiön esim. tieteen/teknologian aihepiiristä, joka kiinnostaa, jossa olemassaoleva tieto lisääntyy nopeasti, ja josta oikeasti saataisiin aikaan moninäkökulmainen keskustelu. Siis toisin kuin esittämistäsi, joista keskustellessa on pohjavireeltään kyse samanmielisten fanien keskinäisistä detaljien puimisesta kehumisen ja päivittelyn lisäksi.

Vierailija
136/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kyse on myös siitä, että työpaikan ulkopuolella en kaipaa muita ihmisiä validoimaan näkemyksiäni, eikä minulla ole erityistä kiinnostusta yrittää vaikuttaa toisten mielipiteisiin. Joskus on ihan mielenkiintoista keskustella henkilön kanssa, joka ajattelee eri tavalla ja osaa keskustella neutraalisti. 

Vierailija
137/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon on myös varmaan siitä kyse, että mitä älykkäämpään mennään, sitä todennäköisemmin henkilö on myös introvertti, eli ei edes oikein kaipaa toisten seuraa. Mulla on veli, joka on teoreettinen fyysikko ja erittäin älykäs. Ei häntä ole koskaan oikein ihmiset kiinnostaneet, enemmän asiat. On valinnut elää ilman parisuhteita tai ystäviä, itsekseen. On tyytyväinen niin. 

Vierailija
138/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman älykkyyden toitottajat ovat usein jotain kusipäitä. 

Ehkä vähän näin. Kai pitävät itseään muita parempana. Älykkyys ei välttämättä tee ihmisestä sielultaan kauniimpaa. 

Vierailija
139/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulo on kuitenkin tiedon väärti, tyhmien joukko ympärilla on eri asia kun ehkä vähemmän mutta välkympää.

Vierailija
140/167 |
30.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka nyt sitten on älykäs ja kuka ei. Kaikkihan itseään älykkäänä pitävät.

Tämä! Jos keneltä tahansa kysytään, niin pitävät itseään älykkäinä, ja muita ei.

Jaa, itse viihdyn itseäni älykkäämpien seurassa.

Koska sinulla ei ole älyä omasta takaa