Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisaloite kolmannesta juridisesta sukupuolesta etenee eduskuntaan

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

PS torppaa kyllä tämän käsittelyn vedoten ajanpuutteeseen. 

Aivan oikeen. Täällä Ruotsissa sairaita androgyynejä joka paikassa.Moni katuu että ovat menneet leikkauttamaan itsensä ja nyt on kakssukupuolisia. 

Vierailija
82/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin tämän ketjun ihan mielenkiinnosta, nähdäkseni millaista sukupuolikeskustelu palstalla on. Ja kyllä huomaa, että palstan keski-ikä on 50+, plus jokunen eksynyt ylilautalainen seassa. Onneksi voin normaalielämässä ympäröidä itseni omanikäisilläni "liberaalimmilla" ihmisillä, jotka hyväksyvät sukupuoli-identiteettini, eikä siitä tarvitse käydä tällaista vääntöä ja väittelyä.

Mutta tiedänpähän vastaisuudessakin pysyä tällaisista ketjuista poissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein joku sanoo, ettei koe olevansa mies tai nainen. Mitä se semmoinen kokeminen mahtaa olla ja mihin sitä tarvitaan? Jos joku on mies, hän on mies. Jos joku on nainen, hän on nainen. Kokeminen ei asiaa muuksi muuta. Jos sanon olevani hevonen, en silti ole hevonen, vaikka niin kokisin joka ikinen päivä ja joka ikinen yö. "Koen olevani..." on hokema, joka ei asiaa muuksi muuta.

Vierailija
84/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avasin tämän ketjun ihan mielenkiinnosta, nähdäkseni millaista sukupuolikeskustelu palstalla on. Ja kyllä huomaa, että palstan keski-ikä on 50+, plus jokunen eksynyt ylilautalainen seassa. Onneksi voin normaalielämässä ympäröidä itseni omanikäisilläni "liberaalimmilla" ihmisillä, jotka hyväksyvät sukupuoli-identiteettini, eikä siitä tarvitse käydä tällaista vääntöä ja väittelyä.

Keskustelussa taitaa olla paljon totta mitä et hyväksy koska noin loukkaannuit. Kyse ei kuitenkaan ole keskustelijoista jotka loukkasivat sinua. Kyse on kolmannesta sukupuolesta.

Vierailija
85/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se sairasta leikellä itseään ja katua jälkeenpäin. Olla aina erilainen. 

Vierailija
86/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää katsoa 2 metrisiä lihasmassoja mekoissa ja meikeillä TV ssä. 

Vierailija
87/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en muunsukupuolisissa ymmärrä, miksi ne aina kuvittelee että kaikilla muilla on joku mystinen vahva "sukupuolitunne". En minä ainakaan ole keksinyt mikä sellainen on, en minä päänsisälläni tunne jotain "naistunnetta". Mulle sukupuoli on sitä mihin kehoni pystyy tai ei pysty. Ja kyllä paljon epämukavuuttakin siihen liittyy, josta en yhtään pidä, esimerkiksi kuukautiset, synnytyskipu jne. Ja ei, en pidä mekoistakaan. 

Tämä!

Mulle yksi selitti, että hän on pienestä asti "selvästi" ollut muunsukupuolinen, koska ei tuntenut itseään tytöksi, ei koulussa kuulunut tyttöporukoihin, ei ole koskaan tykännyt meikata. 

Enhän minä nyt muutenkaan koko ajan ajattele tai "tunne" olevani jotain mitä olen. Esim. en minä tunne olevani 168 cm, olenko minä silloin jotain muuta?

Juuri näin. Jos en koko ajan ajattele ja tunne, että olen 45-vuotias, niin muutunko lapseksi jälleen?

Vierailija
88/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein joku sanoo, ettei koe olevansa mies tai nainen. Mitä se semmoinen kokeminen mahtaa olla ja mihin sitä tarvitaan? Jos joku on mies, hän on mies. Jos joku on nainen, hän on nainen. Kokeminen ei asiaa muuksi muuta. Jos sanon olevani hevonen, en silti ole hevonen, vaikka niin kokisin joka ikinen päivä ja joka ikinen yö. "Koen olevani..." on hokema, joka ei asiaa muuksi muuta.

Naiset ja soijaiset epämiehet eivät osaa jäsennellä maailmaa noin tarkasti. Siksi maailma on sekaisin eikä maailma kestä enää yhtään näiden ryhmien epäloogista paskamyrskyä. 

Naisten ideologiset perseillyt päättyvät aina karmeaan katastrofiin. Siksi maailmassa ei ole yhtään matriarkkaaista yhteiskuntaa olemassa, koska ne ovat historiassa kaatuneet omaan mahdottomuuteensa tai naapurit ovat sen valloittaneet ja tuhonneet.

Vierailija
89/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet ikärasisti? Miksi haukut ihmisiä jotka ovat eri mieltä kanssasi? 

Vierailija
90/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Toivottavasti laki menee läpi. Vaikka itse toivoisin enemmän vaan koko sukupuolimerkinnän poistamista siellä missä sillä ei ole oikeasti merkitystä, eli lähinnä jossain terveydenhoidon tietokannoissa

Onnea yritykseen matkustella islamilaisiin maihin jos ei passissa lue selkokielellä mikä on.

Kukapa sinne nyt muutenkaan haluaisi?

Vierailija
91/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä antaa mahdollisuus halukkaille tuohon kolmanteen sukupuolikäsitykseen. Jos sillä on kysyntää, se tulee tarpeeseen. Jos ei ole, se hiipuu pois. 

Jokaisella on oikeus käsityksiinsä nytkin (valitettavasti). Kenenkään itsemääräämisoikeutta ei ole rajattu vain jonkin lomakkeen valinnoilla. 

Vierailija
92/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet ikärasisti? Miksi haukut ihmisiä jotka ovat eri mieltä kanssasi? 

Rasismi on rotusyrjintää. Väitätkö, että viiskymppiset ovat joku oma rotunsa?

eri

Vierailija
93/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaiset vehkeet sillä kolmannella versiolla on jalkojen välissä?

Vierailija
94/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en muunsukupuolisissa ymmärrä, miksi ne aina kuvittelee että kaikilla muilla on joku mystinen vahva "sukupuolitunne". En minä ainakaan ole keksinyt mikä sellainen on, en minä päänsisälläni tunne jotain "naistunnetta". Mulle sukupuoli on sitä mihin kehoni pystyy tai ei pysty. Ja kyllä paljon epämukavuuttakin siihen liittyy, josta en yhtään pidä, esimerkiksi kuukautiset, synnytyskipu jne. Ja ei, en pidä mekoistakaan. 

Niin totta! Itsekin olen ihmetellyt, miltä sukupuolen pitäisi "tuntua". 

Vierailija
95/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersukupuolisilla voisi olla oma luokka, ainakin lääketieteellisissä yhteyksissä, ehkä passissakin.

Vierailija
96/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Toivottavasti laki menee läpi. Vaikka itse toivoisin enemmän vaan koko sukupuolimerkinnän poistamista siellä missä sillä ei ole oikeasti merkitystä, eli lähinnä jossain terveydenhoidon tietokannoissa

Aivan kahjo ehdotus muutoin, mutta tämä olisi varsin käyttökelpoinen idea määräaikaisena lakina, vaikkapa 5 vuodeksi. Suomen talous korjaantuisi kertaheitolla kun maasta poistuisi niin paljon tukien varassa eläviä miehiä.

Vierailija
97/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kuitenkin, kaikki tätäkin kannattavista ovat syntyneet joko miehiksi tai naisiksi.

Ei kaikki. Joillakin sukupuoli jää syntyessä määrittelemättömäksi.

Svinefeltterit ja muut kromosomipoikkeamat edustavat niin pientä osaa syntyneistä, että sillä ei ole merkitystä. Lisäksi heidät kyllä määritellään myöhemmin mieheksi tai naiseksi.

Vierailija
98/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset vehkeet sillä kolmannella versiolla on jalkojen välissä?

Toisella puolella häpyhuuli, toisella puolella roikkuva kives.

Vierailija
99/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä muut sukupuolet. Taas vähemmistöjen vastaista!

Vierailija
100/147 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi meitä pitäisi kiinnostaa, AP?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi