Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kansalaisaloite kolmannesta juridisesta sukupuolesta etenee eduskuntaan

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen kerran asia mikä vaikuttaa vain niihin ihmisiin, jotka kyseistä merkintää kaipaavat omiin tietoihinsa. Omaan elämääni ei vaikuttaisi millään tavalla, ei vaikka se olisi läheinen tai työkaveri jonka passimerkintä muuttuu, koska nimellä minä heistä puhun silti. 

Silti jotkut yrittää täällä keksimällä keksiä miksi tämä olisi huono ajatus. "Ööööh et voi enää matkustaa (täysin ihmisarvoja rikkovaan maahan mihin et varmaan muutenkaan menisi vaikka maksettaisi)". Säälittävää. Sanokaa nyt edes suoraan että ette ymmärrä ja se ahdistaa kun ette ymmärrä.

Minun kurssilla yksi hihkui, että voidaanko hei ihan aluks käydä kaikkien pronominit läpi, et ei vahingossa määritetä toisii....

Onneksi luennoitsija tokaisi vain, että kaikki normaalit pronominit on käytössä, ja käytetään suomen kielen periaatteiden mukaan, jos et osaa, "tuossa" on kirjasto ja tule sitten takaisin, me ei tähän käytetä aikaa.

Vierailija
122/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Toivottavasti laki menee läpi. Vaikka itse toivoisin enemmän vaan koko sukupuolimerkinnän poistamista siellä missä sillä ei ole oikeasti merkitystä, eli lähinnä jossain terveydenhoidon tietokannoissa

Onnea yritykseen matkustella islamilaisiin maihin jos ei passissa lue selkokielellä mikä on.

Miksi matkustelisin ihmisoikeuksia polkeviin paskastanioihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen kerran asia mikä vaikuttaa vain niihin ihmisiin, jotka kyseistä merkintää kaipaavat omiin tietoihinsa. Omaan elämääni ei vaikuttaisi millään tavalla, ei vaikka se olisi läheinen tai työkaveri jonka passimerkintä muuttuu, koska nimellä minä heistä puhun silti. 

Silti jotkut yrittää täällä keksimällä keksiä miksi tämä olisi huono ajatus. "Ööööh et voi enää matkustaa (täysin ihmisarvoja rikkovaan maahan mihin et varmaan muutenkaan menisi vaikka maksettaisi)". Säälittävää. Sanokaa nyt edes suoraan että ette ymmärrä ja se ahdistaa kun ette ymmärrä.

Minun kurssilla yksi hihkui, että voidaanko hei ihan aluks käydä kaikkien pronominit läpi, et ei vahingossa määritetä toisii....

Onneksi luennoitsija tokaisi vain, että kaikki normaalit pronominit on käytössä, ja käytetään suomen kielen periaatteiden mukaan, jos et osaa, "tuossa" on kirjasto ja tule sitten takaisin, me ei tähän käytetä aikaa.

No mutta helppohan se pronominien läpikäyminen on. Suomessa jokainen ihminen on hän, riippumatta sukupuolesta tai siitä miten hän haluaa identifioitua.

Vierailija
124/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä asiaa en muunsukupuolisissa ymmärrä, miksi ne aina kuvittelee että kaikilla muilla on joku mystinen vahva "sukupuolitunne". En minä ainakaan ole keksinyt mikä sellainen on, en minä päänsisälläni tunne jotain "naistunnetta". Mulle sukupuoli on sitä mihin kehoni pystyy tai ei pysty. Ja kyllä paljon epämukavuuttakin siihen liittyy, josta en yhtään pidä, esimerkiksi kuukautiset, synnytyskipu jne. Ja ei, en pidä mekoistakaan. 

Niin totta! Itsekin olen ihmetellyt, miltä sukupuolen pitäisi "tuntua". 

Ilmeisesti sinä ja minä ja useat muutkin ollaan näitä muusukupuolisia, ehkä sukupuolettomia, kun ei tunneta eikä koeta sukupuolia mitenkään🤷 

Vierailija
125/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi muiden pitää hyväksyä tuo identiteetti?Ollaanko niin muitten hyväksynnästä riippuvia luusereita, että anotaan hyväksyntää tämä ihmislaji. Jos tuntee itsensä joksikin, mitä hittoa se muille kuuluu?

Ei kuulukaan. Miksi sitten vaahtoat siitä? Elä omaa elämääsi.

Sehän se ongelma on, että nämä ns muunsukupuoliset ei hyväksy sitä, että muut ei mene mukaan tuohon hörhöilyyn. Hehän vaatimalla vaatii että muiden pitää ajatella samoin kuin he. Väkisin tyrkytetään pride-paskaa, ja pöyristytään jos joku ei tällaiseen halua osallistua. Nyt sitten ihan eduskuntaa myöten jo meuhkataan ja vaaditaan. Ihan kuin joku sairas ääriliike, joka pyrkii levittämään agendaansa ja käännyttämään ihmisiä. Olisivat mitä ovat, mutta ei sitä tarvitse maailmalle kuuluttaa. Kun se ei kuulu muille, eikä kiinnosta muita, niin ihan voisi pitää vaan matalaa profiilia ja elää sitä omaa elämäänsä. 

Vierailija
126/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on vain yksi "hän", eli mistähän pronomineista oikein puhut?

Vierailija
127/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyykö kolmanteen valtakuntaan?

Vierailija
128/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolia on kaksi biologian mukaan. Ei siitä miksikään muutu, vaikka nämä vasemmistolaiset päästään sairaat muuta yrittävät. Minä nauran ja halveksin näitä sekopäitä, en tiedä onko heidän äitinsä vetänyt viinaa raskausaikana vai mistä tällainen käytös johtuu, eivät ole terveitä ja kuuluvat mielestäni laitoshoitoon. 

Vierailija
129/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraava vaihe sitten on, että kaikki ne, jotka eivät vastaa stereotyyppista naista tai miestä, luokitellaan "muuksi". Nainen saa ehkä valita leikkauttaako itselleen silikonit ja ghettoper seen vai tyytyykö olemaan "muu", jolloin sitten silvotaan sukupuolielimet pois harhauttamasta muu-identiteettiä.

Kukaan ei määrittele ketään miksikään. Ihminen saa itse määritellä itsensä. Ja tekee niin tuosta laista huolimattakin. Joten mikä se iso juttu tässä nyt on? Sä et näe mistään kenenkään sukupuolimerkintää. Ei vaikura sun elämään millään tavalla mitä kelläkin missäkin lukee.

Kyllähän nämä vähemmistöt haluavat enemmän ihmisiä joukkoihinsa. Jo nyt lapsia aivopestään kouluissa ajattelemaan, että ovat jotakin muuta sukupuolta kuin mitä syntymässään on todettu ja mitkä vehkeet siellä jalkojen välissä on. Ei ihme, että nuorilla on nykyään enemmän mielenterveysongelmia kuin koskaan ennen.

Jatkossa sitten nuorelle tarjotaan ratkaisuksi kaikkiin epävarmuuksiin, erityisesti  tyytymättömyyteen ulkonäköönsä, että identifioidu "muuksi" niin olet cool.

Eivät halua. 

Vierailija
130/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hienoa! Toivottavasti laki menee läpi. Vaikka itse toivoisin enemmän vaan koko sukupuolimerkinnän poistamista siellä missä sillä ei ole oikeasti merkitystä, eli lähinnä jossain terveydenhoidon tietokannoissa

Onnea yritykseen matkustella islamilaisiin maihin jos ei passissa lue selkokielellä mikä on.

Ajatteletko, että kaikki suomalaiset olisivat automaattisesti ei-tervetulleita, jos passeista poistettaisiin sukupuolimerkintä? 

Änkyrämuslimimaihin ei ole asiaa jos passissa ei ole sukupuolimerkintää, olit mistä maasta tahansa. Siellä ei katsos katsota hyvällä mitään eibinäärihaihatteluja.

En nyt ihan heti keksi miksi kukaan haluaisi mennä sellaiseen maahan ylipäätään

On ne Dubaihin jatkuvasti tunkemassa.

Vierailija
131/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene läpi. Ihan turhaa vouhkaavat.

Vierailija
132/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset vehkeet sillä kolmannella versiolla on jalkojen välissä?

Mitä se sinulle kuuluu?

Vierailija
133/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tiedän miehen ja naisen niin mitä ne muut sukupuolet on nimeltään? Ja kun tiedän miehen sukuelimen ja tiedän naisen sukuelimen niin minkälaisia jiillä muilla on? Yritin googlettaakkin mutta senkin avulla tulee esille vain miehen ja naisen elimet?

Vierailija
134/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä osaltaan selittää mielenterveysongelmaisten suuren määrän.

Vierailija
135/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä havaitsee kolmannen sukupuolen edustajan ulkoisista ruumiillisista merkeistä?

Vierailija
136/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraava vaihe sitten on, että kaikki ne, jotka eivät vastaa stereotyyppista naista tai miestä, luokitellaan "muuksi". Nainen saa ehkä valita leikkauttaako itselleen silikonit ja ghettoper seen vai tyytyykö olemaan "muu", jolloin sitten silvotaan sukupuolielimet pois harhauttamasta muu-identiteettiä.

Kukaan ei määrittele ketään miksikään. Ihminen saa itse määritellä itsensä. Ja tekee niin tuosta laista huolimattakin. Joten mikä se iso juttu tässä nyt on? Sä et näe mistään kenenkään sukupuolimerkintää. Ei vaikura sun elämään millään tavalla mitä kelläkin missäkin lukee.

Totta hitossa vaikuttaa kaikkiin jo ihan sitä kautta että tulee todella kalliiksi muokata kaikki viralliset järjestelmät uusiksi. 

Vierailija
137/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sukupuoli tunnu miltään. Sitä vain on. Ei voi olla mikään "muu" jos jalkojen välissä on miehen tai naisen vehkeet. Tai edes etäisesti jompaa kumpaa muistuttavat.

Vierailija
138/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi oma ilmoitus kolmannesta sukupuolesta? Eikö naapurin tai pomon ilmoitus riitä?

Vierailija
139/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaiset vehkeet sillä kolmannella versiolla on jalkojen välissä?

Mitä se sinulle kuuluu?

Kyllä se kuuluu jos vaaditaan uskomaan ja hyväksymään että on jotain muutakin.

Vierailija
140/169 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien kohdalla on kyse siitä, että he, varsinkin tytöt/naiset, suhtautuvat kriittisesti vallitseviin sukupuolirooleihin ja sukupuolinormeihin, ja sitten sekoittavat sen muunsukupuolisuuteen ("en ole nainen enkä mies"). Kritiikki on tarpeen, mutta ei se muunsukupuolista tee kenestäkään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kahdeksan