Mille alalle kannattaisi kouluttautua vielä 50-vuotiaana? Joku jossa olisi "varmasti" töitä.
Olen täysin kypsä opetustyöhön. Jotain muuta pitäisi keksiä, mutta tämän uupumuksen vallassa ei oikein pää enää säteile. Ei sitä vertaa, että kykenisi keksimään mitä seuraavaksi.
Hoitotyöhön minusta ei ole. Mitä tässä iässä kannattais vielä lähteä opiskelemaan?
Kommentit (74)
Hae lääkäriksi. Hae Suomen lisäksi myös ulkomaille, EU-alueella suoritetut tukinnot kelpaavat myös Suomessa. Moni opiskelee Liettuassa tai Virossa. Töitä saa alkaa tekemään kandivaiheessa, eli parin vuoden jälkeen. Valmistuminen vie yhteensä noin 5,5 vuotta. Sen jälkeen ehdit olla työelämässä vielä noin 12,5 vuotta ennen alinta eläkeikääsi, tai voit jatkaa pitempäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä todella huono tilanne ihan kaikilla aloilla =(
Taitaa olla lääkärit ainoa ammattikunta, jolla on toivoa pysyä työelämässä varmuudella.
Ei mene kauaa kun lääkärityöttömyys on tosiasia. Koulutus on ollut kaksinkertaista verrattuna eläköitymiseen. Lisävirkoja ei ole tulossa kun hyvinvointialueet säästävät. Yksityinen puoli ei todellakaan voi työllistää kuin muutamia lääkäreitä. Kullan vuolennan aika on ohitse.
Opiskele sähköasentajaksi ja perusta firma. Niillä töitä riittää. LVI-alalla kai sama juttu.
Vierailija kirjoitti:
Persetin myynti taitaapi olla ainut varma ammatti tällä hetkellä . Ellei lekuriksi halua lähteä tai valelekuriksi.
Tai sosiaalityöntekijäksi. Niillä aina varma työllistyminen, koska niin iso osa julkisesta puolesta on lakisääteisesti sosiaaliviranomaisen varassa. Sossuja pitää olla vähän joka lafkassa
Itsekin olen opettaja ja mietin vaihtoehtojani. Itse en ole varsinaisesti väsynyt työhöni mutta huolissani sen riittävyydestä. Kunnat ovat niin suurissa talousvaikeuksissa että nyt viesti sekä omassa että monessa muussa kunnassa on se että resursseja on leikattava radikaalisti. Omalla kohdallani se tarkoittaa sitä että vaikka opetettavien nuorten määrä ei vähene, palkka leikkaantuu ensi lukuvuonna tuhannella eurolla (brutto) kuukaudessa. Joudun miettimään jo ainakin sitä että mistä saisin lisätuloja, mutta olen alkanut miettiä myös sitä että riittääkö tällä alalla itselleni enää töitä tulevaisuudessa siinä määrin, että pystyn itseni ja kaksi teiniäni elättämään. Työnantaja on jo väläytellyt mahdollisuutta korvata osa opetuksesta tekoälyllä. Olen huolestunut.
Hoitajaksi ei kannata kouluttautua enää.. Työttömiä hoitajia pilvin pimein ja lisää tulee koko ajan. Kiitos säästöt. Hallitus suunnittelee lisää säästöjä sosiaalipuolelle. Suomalaiset hoitajat ovat työttömina, kun halpahoitajat ulkomailta vievät vähätkin työt. Lisäksi etäpalvelut vähentävät tarvetta. Surkeaksi on mennyt maamme tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso opettajan työtä tekeviä miehiä ja opi.
Ei anna luonto periksi olla välittämättä. Varmasti monet opettajat tunnistavat itsessään tämän ongelman. Helpomminhan sitä työtä jaksaisi kun pystyisi antaa kaiken mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
Samaa mieltä. Onneksi olen itse nyt työtön opettaja. Määräaikaisuus loppui ja oikeasti olen nyt uupunut mutta en virallisesti sairauslomalla. En ehkä enää halua opettajan työhön, koska jos jatkan, kyynistyn. Ja sitä on jo nähty tarpeeksi.
Haudankaivaja. Koko ajan pannaan porukkaa nultiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ymmärrä miksi yli 50 vuotiaan eläkeikää lähestyvän työkyvyltään rajoittuneen pitäisi tehdä työtä. Parasta näille on odotella eläkettä ja nauttia elämästä kelaloisena.
25 vuotta eläkeikään tuossa vaiheessa.. eli puolessa välissä työikää koko ihminen!
Matematiikka ei taida olla sun vahvuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Huoraksi. Maturelle on aina kysyntää.
Miehille valitettavasti ei.
Kirjanpitäjä tai palkanlaskija. Näitä tarvitaan aina.
Ruumiinpesijä. Hautaustoimiston pitäjä tai työntekijä. Haudankaivaja, kuten jo edellä mainittiin.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen opettaja ja mietin vaihtoehtojani. Itse en ole varsinaisesti väsynyt työhöni mutta huolissani sen riittävyydestä. Kunnat ovat niin suurissa talousvaikeuksissa että nyt viesti sekä omassa että monessa muussa kunnassa on se että resursseja on leikattava radikaalisti. Omalla kohdallani se tarkoittaa sitä että vaikka opetettavien nuorten määrä ei vähene, palkka leikkaantuu ensi lukuvuonna tuhannella eurolla (brutto) kuukaudessa. Joudun miettimään jo ainakin sitä että mistä saisin lisätuloja, mutta olen alkanut miettiä myös sitä että riittääkö tällä alalla itselleni enää töitä tulevaisuudessa siinä määrin, että pystyn itseni ja kaksi teiniäni elättämään. Työnantaja on jo väläytellyt mahdollisuutta korvata osa opetuksesta tekoälyllä. Olen huolestunut.
Meilläkin pitää tuntikehystä supistaa. Multa lähtee todennäköisesti kaikki ylitunnit pois eli palkka pienenee 500 eurolla. Toki ei tarvitse tehdä töitä sitten niin paljoa, mutta kyllä tuo summa tuntuu kukkarossa. Ja työ loppuu ensi lukuvuoden jälkeen 100% varmuudella. Virkoja lopetetaan rankalla kädellä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ollut erityisluokanopettaja vasta 5 vuotta ja olen aivan täysin kypsä. Pistin nyt haut tuotantotalousinsinööriksi ja sosionomiksi. Mietin myös opon opintojen tekemistä. Olisin mieluummin opona aikuislukiossa tai amkissa kuin erkkana peruskoulussa. Olen jokaisen päivän jälkeen niin väsynyt, etten jaksa olla oman perheen kanssa. Eihän työn nyt pidä olla niin kuormittavaa ettei jaksa työpäivän jälkeen yhtään mitään?
Suosittelen tuota tuotantotalousinsinöörin puolta. Sosionomin työ on henkisesti kuormittavaa, ei ero merkittävästi erkkaopettajan työstä tuosta näkökulmasta.
Opon homma on myös aikuispuolella raskasta, entistä suurempi osa opiskelijoista on kehitysmaista. Ihania, mutta tulottomia ihmisiä, joilla kokonaisvaltaisia haasteita, heidän tukeminen opinnoissa ja vielä enemmän elämässä ei ole kevyttä.
Insinöörin työ on noista henkisesti kevyin vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoraksi. Maturelle on aina kysyntää.
Miehille valitettavasti ei.
Mieshuorillehan vasta on kysyntää! Kaikki kaapissa lymyilevät ukkomiehet suorastaan jonottaa sulle
Sosiaalityöntekijöille on hyvin töitä edelleen.
Lääkäri, sosiaalityöntekijä, psykologi ainakin varmoja työllistäviä ammatteja. Ei voi korvata tekoälyllä ainakaan ihan kokonaan.
Tänä päivänä ollaan menossa, riippumatta alasta, siihen että jaksamista vaaditaan lisää ja lisää jatkuvasti. Pitää pystyä sopeutumaan muuttuviin tilanteisiin ja nopeaan reagointiin. Ei välttämättä pysty keskittymään haluamaansa yhteen asiaan kerrallaan. Resursseja pienennetään, ja niiltä ketkä ovat töissä vaaditaan enemmän. Roolista riippumatta. Vaikeaa miettiä millä alalla työ tulevaisuudessa helpottuisi. Ehkä niitäkin on.
Vai on se opettajan työ noin raskasta. Itse melkein jo hain luokanopettajaksi, mutta en sitten kuitenkaan. Pitää säästää rahaa vielä opiskeluun. Mutta ilmeisesti se luokanopettajan koulutus ei kannata sitten. Itse olen 43-vuotias nainen ja viihdyn hyvin lasten kanssa, parhaiten ala-asteikäisten kanssa. Mikään fyysisesti raskas työkään ei ole vaihtoehto, kun skolioosiselkä ei sitä kestä.
25 vuotta eläkeikään tuossa vaiheessa.. eli puolessa välissä työikää koko ihminen!