Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mille alalle kannattaisi kouluttautua vielä 50-vuotiaana? Joku jossa olisi "varmasti" töitä.

Vierailija
28.03.2026 |

Olen täysin kypsä opetustyöhön. Jotain muuta pitäisi keksiä, mutta tämän uupumuksen vallassa ei oikein pää enää säteile. Ei sitä vertaa, että kykenisi keksimään mitä seuraavaksi. 

Hoitotyöhön minusta ei ole. Mitä tässä iässä kannattais vielä lähteä opiskelemaan? 

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut erityisluokanopettaja vasta 5 vuotta ja olen aivan täysin kypsä. Pistin nyt haut tuotantotalousinsinööriksi ja sosionomiksi. Mietin myös opon opintojen tekemistä. Olisin mieluummin opona aikuislukiossa tai amkissa kuin erkkana peruskoulussa. Olen jokaisen päivän jälkeen niin väsynyt, etten jaksa olla oman perheen kanssa. Eihän työn nyt pidä olla niin kuormittavaa ettei jaksa työpäivän jälkeen yhtään mitään?

Nyyh. Te opettaja parat olette niiiin kuormittuneita ja uuuuupuneita 🥺

Ja olet itse tehnyt opettajan työtä? Sehän se on. Jokainen on käynyt koulua ja tietää, mitä se työ on... Vinkiksi sinulle: Mitä leppoisammalta ja helpommalta se näyttää, sitä järeämpi ammattitaito on pohjalla. 

Itse olen erityisluokanopettaja yläkoulussa ja olen oppinut ottamaan työni lungimmin. Mitä sitä itseään ajaa uuvuksiin jo alkumatkasta, jos pitäisi seitsemänkymppiseksi jaksaa. Teen parhaani ja se saa riittää. Onneksi on lomat, palkkakin näillä tunneilla ja ikälisillä ihan hyvä ja tässä maailmantilanteessa vakityöllä on arvonsa. Ja erityisnuoret on hauskoja. En jaksaisi mitenkään kehitysvammaisia tai kovin heikkolahjaisia vaan nämä terävät häiriköt ja säätäjät on enemmän mun makuun. Kestän häiriköinninkin, mutta vajaajärkisyyteen ei kärsivällisyys riitä. Lisäksi näillä on huumorintajua. 

Samantyylisiä fiiliksiä täällä. Olen toki pienempien lasten kanssa tekemisissä eli eskari-ikäisten. Meillä on hyvin haastava ryhmä ja tukea tarvitaan vähän jokaiselle. Kuitenkin noissa tukeakin tarvitsevissa on paljon älykkyyttä ja terävyyttä, joka haastaa joka päivä hyvällä tavalla. Kun vielä pyrkii muistamaan se , että samalla pitää itsestään huolta, niin pysyy järjissään. 

Vierailija
82/90 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo, joka kirjoitti henk.koht. avustaja-vinkin sivulle 4. Toimin aiemmin opettajana. Enää en menisi, en edes kouluavustajaksi. En tahdo olla missään tekemisissä kurittoman lapsilauman kanssa, jolla on vain oikeuksia, ei velvollisuutta totella opettajaa. Opettajana pidin aina kurin. Minua oli kuunneltava. Luokassani en sallinut kännyköitä edes 20 v sitten, kun ihmiset olivat niistä hämmentyneitä. Minusta tämä(kin) rajanveto oli itsestäänselvä jo silloin. Toki jo 2000-l. alussa alkoivat opettajan oikeudet kurinpitäjänä olla menetettyä maata; lapseen ei saanut koskea (ympäri luokkaa hyppivän, musaluokan soittimia rikkovaankaan lapseen) vaan hänet oli yritettävä siirtää käytävään "puhumalla": naapurikunnan miesopettaja oli hermostunut, tarttunut poikaa hupparista, ja hänet oli erotettu varttia vaille eläkeikää tällaisessa tilanteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut erityisluokanopettaja vasta 5 vuotta ja olen aivan täysin kypsä. Pistin nyt haut tuotantotalousinsinööriksi ja sosionomiksi. Mietin myös opon opintojen tekemistä. Olisin mieluummin opona aikuislukiossa tai amkissa kuin erkkana peruskoulussa. Olen jokaisen päivän jälkeen niin väsynyt, etten jaksa olla oman perheen kanssa. Eihän työn nyt pidä olla niin kuormittavaa ettei jaksa työpäivän jälkeen yhtään mitään?

Nyyh. Te opettaja parat olette niiiin kuormittuneita ja uuuuupuneita 🥺

Kuinkahan monta minuuttia jaksaisit itse opettaa jotain nykypäivän hullunmyllykoululuokkaa ja koulupäivän jälkeen vastailla Uniikki-Kaislaeinon päsmäriäidin epäilyihin opettajan taidoistasi?

Aika monta minuuttia. Kaikilla aloilla on epämukavuutensa. 

Vierailija
84/90 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt todellisuuden tajua mukaan. Et pääse töihin vaikka tekisit väitöskirjan.

85/90 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt todellisuuden tajua mukaan. Et pääse töihin vaikka tekisit väitöskirjan.

Väitöskirjan tehnyt on moneen työhön työnantajien mielestä ylikoulutettu ja hetikohta vaihtamassa parempaan työhön (jollaisesta tietenkään oikeasti ei ole mitään havaintoa). Kun siis sama koskee jo dippainssiäkin insinöörin hommiin haettaessa.

M60

Vierailija
86/90 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole suomessa toivoa millekään alalle. ainoa mahollisuus on yrittäminen mutta sitten pitäs olla jo referenssii eli ihan uniikki untamona on vaikea saaha asiakkaita ellet ole joku lahjakkuus.

Vierailija
87/90 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko kokemusta hyödyntää yritysmaailmassa? Opettajat ovat yleensä hyviä viestinnässä.

Jonkin alan konsultti?

Vierailija
88/90 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isännöitsijöistä on pulaa. Lyhyt koulutus. Ikä ja muu työkokemus on plussaa.

Vierailija
89/90 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähde tekemään väitöskirjaa ja tutkimaan koulumaailman epäkohtia.

90/90 |
29.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijöistä on pulaa. Lyhyt koulutus. Ikä ja muu työkokemus on plussaa.

Tätä olisin itsekin ehdottanut. Huomioitavaa kyllä iltapainotteiset työajat (hallitusten kokoukset, yhtiökokoukset) ja se, että joutuu tekemisiin varsin hankalien ihmisten kanssa eli osattava hoitaa asiat vaikka kyseiset henkilöt ärsyttäisivät todella pahasti.

Suurten ketjujen isännöintitoimistoilla on lisäksi tapana kaataa isännöitsijän niskaan enemmän töitä kuin mitä tämä ehtisi hyvällä omallatunnolla tehdä.

M60

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän