Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syrjäseudun työtön kysyy, onko pakko hakea töitä joihin ei julkisilla pääse?

Vierailija
28.03.2026 |

Hei olenko velvollinen hakemaan töitä, kun asun syrjäkylällä ilman autoa, ja busseja ei kulje? En löytänyt tietoa Kelan sivuilta. 

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae ihmeessä sairaslomaa niin ei tarvitse työn hakua toteuttaa, kai sinussa  on sen verran Marlon Brandoa eli näyttelijän lahjoja.

Vierailija
62/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn hakeminen on vapaaehtoista ja asua voi missä vaan. Suunnitelma itsensä elättämiseen täytyy kuitenkin olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se etu on että syrjäkylällä on halpa vuokra. 👍

Oli halpa tai kallis, niin lähtökohdan pitäisi olla, että itse sen pystyy maksamaan eikä muut.

Ei kai. 😱

Vierailija
64/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli sun suunnitelma elättää itsesi ennen kuin teit päätöksen muuttaa paikkaan, josta et itse pääse kulkemaan?

Aika monella syrjäseudulla on ollut toimivat julkiset liikenneyhteydet. Ei ole maalla asuvien vika että ne on lopetettu. Arvaan jo: seuraavaksi sanot "kenenkään ei ole pakko asua korvessa, muuta pois".

Eri.

Milloin nämä toimivat julkiset liikenteet ovat olleet? 70-luvulla? Syrjäseuduilla ei ole ollut koulukyytejä kummempaa julkista liikennettä enää vuosikymmeniin. Asun itsekin syrjäseudulla. Kun muutin tänne, tein töitä kotoa käsin, eikä mulla ollut silloin ajokorttia vielä. Ajoin kortin ensi tilassa. Mun mielestä ei ole todellakaan mikään kohtuuton vaatimus ajatella edes hieman nenäänsä pitemmälle ennen kuin muuttaa jonnekin. 

On täysi kohtuuton vaatimus että ihmisten pitäisi asua siellä missä työvoimatoimisto haluaa.

Vierailija
65/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on se kumma kun pakotetaan hakemaan työtä, johon ei halua. onko tuosta hyötyä kenellekään. 

Tämä on se syy, miksi Suomi on talousvaikeuksissa. Liian monet ajattelevat, että töissä voi käydä vain silloin, jos haluaa.

Vierailija
66/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt säästää piironginlaatikkoon kyllä koko ajan voidakseni ostaa käytetyn auton, mutta kun Kelan mielestä ei saisi olla säästöjäkään. pitää siis piilottaa se raha minkä pystyy 600 eurosta säästämään.

Nyt kun alkoi sota ja bensan hinta nousi, en ole mennyt ostamaan käytettyä autoa.

Ongelma on, että linja-auto kulkee koululaisten koulussakäyntiaikaan elokuusta toukokuuhun, ja kesälläkin pitäisi töihin päästä.

No voi voi. 

Vierailija
67/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjään ne työtä välttelevät loiset asuvatkin maalla. Kukapa olisi arvannut?

(Kaikki)

Vierailija
68/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli sun suunnitelma elättää itsesi ennen kuin teit päätöksen muuttaa paikkaan, josta et itse pääse kulkemaan?

Miksi alapeukut? Eikö ole ihan normaalia miettiä, miten toimeentulo onnistuu paikassa, johon muuttaa? 

Varmaan siksi, että 

a) jotkut muuttavat tahallaan niin hankalaan paikkaan ettei varmasti työllisty 

b) koko maan asuttuna pitäminen (hyödyttömillä ihmisillä) on niin pyhä asia ja keskeistä kepulaisuutta. Tämä on jonkin logiikan mukaan enemmän ok kuin asumistukien maksaminen isoissa kaupungeissa 

c) tuutissa asutaan tottumuksen vuoksi ilman haluja muuttaa elämäänsä. Ajatellaan, että on ihan ok olla toisten elätettävänä kela-kyytejä myöten. Yllättävän monilla on kuvitelma, että syrjäseudulla asuminen ilman omaa vastuuta on jokin ihmisoikeus.

Vierailija
69/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monella syrjäseudulla on ollut toimivat julkiset liikenneyhteydet. Ei ole maalla asuvien vika että ne on lopetettu. Arvaan jo: seuraavaksi sanot "kenenkään ei ole pakko asua korvessa, muuta pois".

Eri.

Milloin nämä toimivat julkiset liikenteet ovat olleet? 70-luvulla? Syrjäseuduilla ei ole ollut koulukyytejä kummempaa julkista liikennettä enää vuosikymmeniin. Asun itsekin syrjäseudulla. Kun muutin tänne, tein töitä kotoa käsin, eikä mulla ollut silloin ajokorttia vielä. Ajoin kortin ensi tilassa. Mun mielestä ei ole todellakaan mikään kohtuuton vaatimus ajatella edes hieman nenäänsä pitemmälle ennen kuin muuttaa jonnekin. 

On täysi kohtuuton vaatimus että ihmisten pitäisi asua siellä missä työvoimatoimisto haluaa.

Suomessa on aina monta kaupunkia, joista valita. Työpaikankin voi itse valita. 

Vierailija
70/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri.

Minusta on kohtuutonta, että maksamistani veroista ylläpidetään noin kestämätöntä ajattelutapaa ja oloilua. 

Vierailija
71/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos totta puhutaan, niin taitaa se töiden välttely onnistua, jos asuu autottomana alueella, jossa ei ole kohtuullisen matkan päässä julkista liikennettä. TE-palvelut kysyvät onko auto käytössä. Ei sitä kysyttäisi, jos sillä ei ole merkitystä. 

Vierailija
72/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työmatkoihin kuluisi päivittäin yli kolme tuntia. Tämä olisi pätevä syy olla ottamatta työpaikkaa vastaan työtyömyysetuutta menettämättä.  (TEM:n ohjeistus)

Eli jos työnhakijalla ei ole mitään kulkuvälinettä käytettävissä, eikä alueella ole julkisia liikenneyhteyksiä, niin harvassa ovat syrjäseudulla ne työpaikat, joihin on enintään puolentoistatunnin kävelymatka.

Vierailija
73/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan siellä syrjäseudulla asua jos tuottaa itse ruokansa ja polttopuunsa. Nykyään se on vain niin raskasta hommaa, että veikkaan minkä tahansa muun työn olevan mielekkäämpää. Harvasta maalaisesta olisi tällaiseen elämään. Maataloustyöt tehdään koneellisesti. Ollaan tosi pahasti riippuvaisia polttoaineista, mutta samaan hengenvetoon paukutellaan henkseleitä omavaraisuudesta. Ihan naurettavaa porukkaa. Todellisuudella maalaiset ovat ekana pulassa, kun polttoaineiden hinnat pomppaavat. Kaupoista he ovat riippuvaisia siinä missä kaupunkilaisetkin mutta isoihin asutuskeskuksiin logistiikka onnistuu aina tehokkaimmin. 

Vierailija
74/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse olin tuossa tilanteessa niin empatia loisti poissaolollaan työkkärissä ja käskivät muuttamaan. Ei kiinnostanut pätkääkään että kaikki tutut ja tärkeät ihmiset asui siellä.

Vierailija
75/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olin tuossa tilanteessa niin empatia loisti poissaolollaan työkkärissä ja käskivät muuttamaan. Ei kiinnostanut pätkääkään että kaikki tutut ja tärkeät ihmiset asui siellä.

Empatia ei sua elätä, vaan muiden ihmisten maksamat verot. Monella ihmisellä ei edes jää kunnolla aikaa läheisille ja tutuille ihmisille työviikon aikana. Mietipä sitä.

Vierailija
76/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos täällä palstalla neuvotaan kesätöitä hakevia teinejä menemään mopolla tai polkupyörällä 20 km suuntaansa tai asumaan teltassa mansikkamaan kupeessa niin miksi ei sitten aikuinen tekisi samaa?

t. trolli

Naapurikaupunkeihin on matkaa päälle 30 km. Kova matka 20-30asteen pakkasella pyöräillä.

Vierailija
77/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus sitä sattuu syntymään syrjäseudulle. Kymmenkunta vuotta sitten siellä pärjäsi  vaikkapa metsurin hommilla ja  karjaa kasvattamalla.  Nykyisin ei enää 10 lehmää riitä, eikä tilapäistöitä enää löydy 

Vierailija
78/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos täällä palstalla neuvotaan kesätöitä hakevia teinejä menemään mopolla tai polkupyörällä 20 km suuntaansa tai asumaan teltassa mansikkamaan kupeessa niin miksi ei sitten aikuinen tekisi samaa?

t. trolli

Naapurikaupunkeihin on matkaa päälle 30 km. Kova matka 20-30asteen pakkasella pyöräillä.

Sitten sinun kohtalo on varmaan nääntyä hengiltä tai syödä lunta? Jos et pysty elättämään itseäsi tuollaisissa olosuhteissa niin painut sieltä muualle?

Vierailija
79/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joskus sitä sattuu syntymään syrjäseudulle. Kymmenkunta vuotta sitten siellä pärjäsi  vaikkapa metsurin hommilla ja  karjaa kasvattamalla.  Nykyisin ei enää 10 lehmää riitä, eikä tilapäistöitä enää löydy 

Minäkin synnyin syrjäseudulle mutta lähdin sieltä pois jo 16-vuotiaana. On se kumma, mutten afrikan perukoilta asti tullaan Suomen kaupunkeihin parempien olosuhteiden perässä mutta suomalainen syrjäseutulainen ei pääse edes kotikylältään pois, vaan odottaa että kyllä valtio elättää tavalla tai toisella. Suututtaa tommonen ajattelu.

Vierailija
80/97 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin synnyin syrjäseudulle, mutta en jäänyt sinne pyörittelemään peukaloitani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän