Syrjäseudun työtön kysyy, onko pakko hakea töitä joihin ei julkisilla pääse?
Hei olenko velvollinen hakemaan töitä, kun asun syrjäkylällä ilman autoa, ja busseja ei kulje? En löytänyt tietoa Kelan sivuilta.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huokuu pahoinvointi. Joku kysyy ihan asiallisesti ja joutuu puolustautumaan, koska koko suur-Helsinki luonnosta vieraantuneine mielineen loukkaantuu, kun kuvittelee ap:n vain käyttävän yhteiskuntaa hyväkseen ja lusivan syrjäseudulla tahallaan. Pakkotilanne on pakkotilanne. Siihen voi liittyä lähisuvun äkillisiä kuolemia, esim. perintötalo tai -tila jota pitää käsitellä ja hoitaa ennenkuin sen voi arvioituttaa ja myydä eteenpäin tms. Sitä ei alle 60-vuotias tajua. X-sukupolvi hautaa kohta boomerivanhempansa, ja niitä vanhoja taloja ja tiloja ja perintöjä avautuu maisemassa enemmänkin. Se ei kerro mitään ihmisen laiskuudesta että menee sell. tilanteessa vanhempiensa jäljet hetkeksi siivoamaan ja muuttaa lapsuudenkotiinsa. Olen tällaisen sekasotkun keskellä itse, ja pari kaveriakin. Ja niihin liittyy kuollut/ kuoleva vanhempi ja talo. Aina.
Mikään noista tilanteista ei pakota asumaan siellä kuusessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta huokuu pahoinvointi. Joku kysyy ihan asiallisesti ja joutuu puolustautumaan, koska koko suur-Helsinki luonnosta vieraantuneine mielineen loukkaantuu, kun kuvittelee ap:n vain käyttävän yhteiskuntaa hyväkseen ja lusivan syrjäseudulla tahallaan. Pakkotilanne on pakkotilanne. Siihen voi liittyä lähisuvun äkillisiä kuolemia, esim. perintötalo tai -tila jota pitää käsitellä ja hoitaa ennenkuin sen voi arvioituttaa ja myydä eteenpäin tms. Sitä ei alle 60-vuotias tajua. X-sukupolvi hautaa kohta boomerivanhempansa, ja niitä vanhoja taloja ja tiloja ja perintöjä avautuu maisemassa enemmänkin. Se ei kerro mitään ihmisen laiskuudesta että menee sell. tilanteessa vanhempiensa jäljet hetkeksi siivoamaan ja muuttaa lapsuudenkotiinsa. Olen tällaisen sekasotkun keskellä itse, ja pari kaveriakin. Ja niihin liittyy kuollut/ kuoleva vanhempi ja talo. Aina.
Mikään noista tilanteista ei pakota asumaan siellä kuusessa.
Tämä! Olen syrjäseudulta paennut nuorena, ja olen tismalleen tuota mieltä. On typerää kuvitella, että syrjäseudusta puhuisi näin vain helsinkiläiset tms. Kaikista rajuimmat näkemykset syrjäseutua vastaan on heillä, jotka ovat sieltä lähteneet ja nähneet sitä touhua tarpeeksi.
Olen rehellisesti sitä mieltä, ettei syrjäseutu ole hyvä paikka lasten ja nuorten kanssa. Siellä näkee paljon työttömyyttä, alkoholismia, yksinäisiä vanhuksia ja toivottomuutta. Luontopuheet ovat myös järjettömiä, kun tämä niin sanottu luonto on pitkälti talousmetsää muutenkin.
Ennen vanhaan hiihdettiin pitkät matkat kaikkialle, siitä vaan sukset jalkaan ja mars.
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan hiihdettiin pitkät matkat kaikkialle, siitä vaan sukset jalkaan ja mars.
Ovat liian ylipainoisia liikauttamaan evääkään.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla mopedia?
Ihan se ja sama mene töihin.
Minulle työvoimatoimisto virkailija merkkasi laiminlyönti ja lopetti tuen sen takia kun en osallistunut valmennus johon piti olla itse hankittu tietokone ja junaliput. Kuitenkin mainostaa saa kulukorvaus ja virkailija väitti määräraha loppui jo, ei saanut lippuja. Alue pk- seudulla. Kaikki tulee siis itse maksaa 595e summasta ja väitti on suuri raha. On edelleen työssä virkailija.
Vierailija kirjoitti:
kulukorvaus ei saa, eikä suksia eli ne tulisi itse maksaa. Ja pyörä ja auto myös itse maksaa 595e tuesta. Nyt työvoimatoimistolla keksii ohjata mm. Eri kaupungista Keravalle tulisi kävellä tai maksaa itse junaliput toiseen kuntaan. Ajokortti ei kaikilla ole eikä kulukorvausta saa. Hankalaksi tehty pakotettu osallistua ja itse maksettava kaikki.
Voi ja pitää hakea mutta ei tarvitse muuttaa kun ei sitä työtä kuitenkaan saa ainakaan jos olet yli viisikymppinen. Kokeiltu on parikymmentä vuotta tuotakin. Hakemukseen voi laittaa palkkatoivomuksen sitä mukaa että auton saa ostettua
Kulukorvausta ja liikkumista avustus ei kaikille myönnetä, minulta kielletty vaikka autoa ei ole eikä pyörää. Ilkeä virkailija saa yksin päättää ja estää tuen ja osallistumisen noin. Vaikka asuisi kaupungissa juna ja bussi liput on todella kalliit itse maksaa. Kuitenkin työvoimatoimisto huijaa ja mainostaa saa kulukorvaus jota ei kaikki saa. Sanovat määräraha loppui. Virkailija jopa vetosi siihen että hän maksaa liput, niin palkasta, tuki on alle 600e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kulukorvaus ei saa, eikä suksia eli ne tulisi itse maksaa. Ja pyörä ja auto myös itse maksaa 595e tuesta. Nyt työvoimatoimistolla keksii ohjata mm. Eri kaupungista Keravalle tulisi kävellä tai maksaa itse junaliput toiseen kuntaan. Ajokortti ei kaikilla ole eikä kulukorvausta saa. Hankalaksi tehty pakotettu osallistua ja itse maksettava kaikki.
Eli on ihan ok ja pakko jäädä tuollaiseen tilanteeseen, ettei ajokorttiakaan saa hankittua koska ei saa töitä, ja töitä ei saa koska ei ole ajokorttia, saati autoa, syrjäseudulla. Tuossa tilanteessa voisi asua autottomana pienessä kaupungissa halvassa yksiössä, ja käydä vaikka siivoustöissä. Tietysti helpompi jumittaa mamman kanssa rintamamiestalossa. Laittaa ruoankin.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla mopedia?
Minkä ikäinen olet? Ei edes mun -46 syntynyt isäni käytä sanaa mopedi.
Joskus työkkäri painosti työtöntä hakee työtä jonne menee juna ja pysäkiltä oli vielä matkaa työpaikalle. "Pysäkille voit varata sitten pyörän että pääset työpaikalle."Et tämmösii ehdotuksia. Mielipuolista.
Moi.
Olen itse 55+ pitkäaikaistyötön (kai voisi sanoa, jo), kun viimeiset 15 v olen onnistunut saamaan pelkkää pätkätyötä ja erilaisia työllistämistöitä tai määräaikaisuuksia. Kun muutin maalle vähän auttelemaan tulevan perintötalon/ perheen kesämökin kanssa, löysinkin lähikylältä ilokseni työtä.
Eli näinkin päin voi käydä. Pakko kommentoida tähän niin negatiiviseen ketjuun. Täällä meillä kulkee bussi tunnin välein toukokuun loppuun asti. Kesäaikana ei kulje mitkään bussit, mutta tuohon keskustaan on alle puolen tunnin pyörämatka. Ja tarvittaessa voisin soutaakin töihin.
Jokaiselle joka aidosti rakastaa luontoa ja eläimiä, ja rakastaa viljellä itse kasviksensa pottunsa ja marjansa/ omppunsa, rakastaa lintujen laulua ja vuodenaikoja, suosittelen vilpittömäsi syrjäseudulle muuttamista.
Kainuu Lappi ja Pohjanmaa ovat täynnä rapistuvia, upeita vanhoja, jopa hist. taloja. Täällä on kaunis ja puhdas luonto, hyvä vesi, terve ilma hengittää. On upeita puhtaita jokia/järviä ja kunnon talvi.
Habaa saa kyllä olla käsivarressa, ja puutyönteosta tulee nk. uusi harrastus. Voi unohtaa ne kaupunkikuntosalien kävelykoneet, joihin ihmiset ahtautuvat työpäivänsä jälkeen ja tuijottavat sitten katosta roikkuvaa telkkaria siinä kävellessään. Ne unohtaa kyllä nopeasti, kun kävelee ihan omaa tonttia ja karsii puita samalla.
Mutta lisääntyneet "kotityöt" eivät haittaa mua ainakaan, kun ei tartte kaupungin sardiinpurkkipinossa asua ja kuunnella seinänaapurin kajarien jyskytystä yöt läpeensä.
Ennenvanhaan se tarvittava liikunta saatiin juuri näistä.
Pysykää nyt muutkin positiivisina, voimia ap:lle ja muillekin. Syrjäkylältäkin voi löytää työtä
Syrjäseudun N50+
On.Voit hakea mitä tahansa työtä johtajien kunnanjoh.virkoja.Minäkin hain kampaajaksi vaikka ei koulutusta,eikä terveyttä olisi Ihan mitä vain.Hauskinta oli bussikuskiksi haepoa ,puolisokea vaadittava ajokorttikin puuttuu, tämän sain työehdotuksen te toimistosta.Paluuta vanhaan työhön jossa sairastuin ei ole,mutta sinne ne vaan laittas te ,haluuko ne että sairastun ja kuolen.2-tkeläke hylättyä hakua takana.Hakekaa töitä..avoimia työpaikkoja monet niistä vanhoja ilmoja,ja ei odota sanotaan kun soittaa.Nuorille töitä heillä elämä edessä.
Pakko ei ole tehdä mitään muuta kuin maksaa verot ja kuolla.
Työtön saattaa työllistyä yrittäjänä myös syrjäseudulla jos hyvin käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli sun suunnitelma elättää itsesi ennen kuin teit päätöksen muuttaa paikkaan, josta et itse pääse kulkemaan?
Miksi alapeukut? Eikö ole ihan normaalia miettiä, miten toimeentulo onnistuu paikassa, johon muuttaa?
Etkö nyt todella ole tajunnut, että kaikkien pyrkimyksenäkään ei ole työllistyminen eikä koeta velvollisuutta elättää itseään.
Vaikka aina toisin väittävät. Kyllähän minä menisin töihin, mutta (n. miljoona eri syytä).
Loukkaavaa. Olen etsinyt ahkerasti työtä. Saan kai kysyä täällä aiheesta, jos en omista autoa? Miten se liittyy siihen, ettei pyrkimyksenäni olisi työllistyminen? Muutto oli pakko. Asiaan liityti omaisen kuolema ja suvun avun tarve.
Vierailija kirjoitti:
Joskus työkkäri painosti työtöntä hakee työtä jonne menee juna ja pysäkiltä oli vielä matkaa työpaikalle. "Pysäkille voit varata sitten pyörän että pääset työpaikalle."Et tämmösii ehdotuksia. Mielipuolista.
Mitäköhän mielipuolista tässäkin oikein on? Joillain ei todellakaan ole halua työllistyä.
Lopeta kuvittelu! Sieltä voi tulla ihan mitä vaan, aivan mitä vaan... ohjeiden vastaisia, sääntöjen vastaisia, jopa lakien vastaisia. Se on sitä ku ammattitaidottomat päästetään toteuttamaan suomalaista sosiaalipuolen lainsäädäntöä...Tulos vastuu, 20 min. aikaa tehdä päätös/ henkilö. Eihän siinä ajassa voi yleensä ehtiä mitenkään perehtyä asioihin sen syvällisemmin. Katsokaa MOT ohjelma Youtubesta, löytyy käsittääkseni hakusanalla Kela...