Syrjäseudun työtön kysyy, onko pakko hakea töitä joihin ei julkisilla pääse?
Hei olenko velvollinen hakemaan töitä, kun asun syrjäkylällä ilman autoa, ja busseja ei kulje? En löytänyt tietoa Kelan sivuilta.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli sun suunnitelma elättää itsesi ennen kuin teit päätöksen muuttaa paikkaan, josta et itse pääse kulkemaan?
Aika monella syrjäseudulla on ollut toimivat julkiset liikenneyhteydet. Ei ole maalla asuvien vika että ne on lopetettu. Arvaan jo: seuraavaksi sanot "kenenkään ei ole pakko asua korvessa, muuta pois".
Eri.
Milloin nämä toimivat julkiset liikenteet ovat olleet? 70-luvulla? Syrjäseuduilla ei ole ollut koulukyytejä kummempaa julkista liikennettä enää vuosikymmeniin. Asun itsekin syrjäseudulla. Kun muutin tänne, tein töitä kotoa käsin, eikä mulla ollut silloin ajokorttia vielä. Ajoin kortin ensi tilassa. Mun mielestä ei ole todellakaan mikään kohtuuton vaatimus ajatella edes hieman nenäänsä pitemmälle ennen kuin muuttaa jonnekin.
Meillä oli kuule vielä 90-luvulla. ja kuten todettu kaikki eivät ole muuttaneet maalle vaan ihan syntyneet sinne.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään perusoikeus muuttaa maalle ja olettaa, että yhteiskunta elättää. Erikoista ajattelua, että voisi vaan ajatella, että ulkoistaa työnteon muille ja itse keskittyy nauttiman luonnon rauhasta muiden verorahoilla elellen.
Sanopa kuka ketjun osallistujista on tehnyt noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mikään perusoikeus muuttaa maalle ja olettaa, että yhteiskunta elättää. Erikoista ajattelua, että voisi vaan ajatella, että ulkoistaa työnteon muille ja itse keskittyy nauttiman luonnon rauhasta muiden verorahoilla elellen.
No kyllä se maalla tulee halvemmaksi se asuminen. Vai kannatatko keskusta-asumista vaikkapa vuokra-asunnossa? Vuokrathan on päälle 500 euroa /kk pienessäkin asunnossa. Verorahoilla sitten vaan paikkaillaan tulottomuutta.
Toinen vaihtoehto on asua maalla , jossa asumiskulut ovat pienmmät, ja verorahoja ei hassaannu tukiin.
Työpaikan löytyessä, voi sitten ostaa auton kulkemiseen.
Ja auton ostaminen ja käyttäminen vasta halpaa ja ympäristöystävällistä on!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli sun suunnitelma elättää itsesi ennen kuin teit päätöksen muuttaa paikkaan, josta et itse pääse kulkemaan?
Aika monella syrjäseudulla on ollut toimivat julkiset liikenneyhteydet. Ei ole maalla asuvien vika että ne on lopetettu. Arvaan jo: seuraavaksi sanot "kenenkään ei ole pakko asua korvessa, muuta pois".
Eri.
Täällähän on yleinen neuvo "muuta pois Helsingistä kalliista asunnosta. Maaseudulla on halpoja asuntoja esimerkiksi Kainuussa ja Itä-Suomessa.". No, sitten kun ei ole varaa pitää autoa ja julkista liikennettä ei ole, että pääsee töihin niin käsketään muuttamaan kaupunkiin tai pääkaupunkiseudulle, missä on töitä.
Haet pelkkiä etätöitä avoimilla hakemuksilla. (Ja olet koko loppuelämäsi työtön)
on se kumma kun pakotetaan hakemaan työtä, johon ei halua. onko tuosta hyötyä kenellekään.
Ei tarvitsisi pakottaa ketään töihin, jos porvarit maksaisivat parempaa palkkaa ja työntekijät haluaisivat vapaaehtoisesti tulla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt säästää piironginlaatikkoon kyllä koko ajan voidakseni ostaa käytetyn auton, mutta kun Kelan mielestä ei saisi olla säästöjäkään. pitää siis piilottaa se raha minkä pystyy 600 eurosta säästämään.
Nyt kun alkoi sota ja bensan hinta nousi, en ole mennyt ostamaan käytettyä autoa.
Ongelma on, että linja-auto kulkee koululaisten koulussakäyntiaikaan elokuusta toukokuuhun, ja kesälläkin pitäisi töihin päästä.
Varmssti syitä löytyy monia, miksi ei itse tarvitse edes yrittää. Missä on vastuun ottaminen omista asioista?
Vierailija kirjoitti:
Koska solvaukset jatkuvat muistutan että vastasin jo kysymykseen; muutto oli pakkotilanne. Ja enempää en avaa, senkin jo sanoin. Olen helvetin kova ihminen tekemään töitä ja nöyrä, tehnyt ikäni kaikkea mahdollista. Mutta tämä muutto oli pakko tehdä tässä elämänvaiheessa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri.
Milloin nämä toimivat julkiset liikenteet ovat olleet? 70-luvulla? Syrjäseuduilla ei ole ollut koulukyytejä kummempaa julkista liikennettä enää vuosikymmeniin. Asun itsekin syrjäseudulla. Kun muutin tänne, tein töitä kotoa käsin, eikä mulla ollut silloin ajokorttia vielä. Ajoin kortin ensi tilassa. Mun mielestä ei ole todellakaan mikään kohtuuton vaatimus ajatella edes hieman nenäänsä pitemmälle ennen kuin muuttaa jonnekin.
Meillä oli kuule vielä 90-luvulla. ja kuten todettu kaikki eivät ole muuttaneet maalle vaan ihan syntyneet sinne.
Jos siis syntyy maaseutukylään, jossa on huono työllisyystilanne, saa perusoikeuden olla koko iän tekemättä töitä ja elää muiden verorahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä se maalla tulee halvemmaksi se asuminen. Vai kannatatko keskusta-asumista vaikkapa vuokra-asunnossa? Vuokrathan on päälle 500 euroa /kk pienessäkin asunnossa. Verorahoilla sitten vaan paikkaillaan tulottomuutta.
Toinen vaihtoehto on asua maalla , jossa asumiskulut ovat pienmmät, ja verorahoja ei hassaannu tukiin.
Työpaikan löytyessä, voi sitten ostaa auton kulkemiseen.
Ja auton ostaminen ja käyttäminen vasta halpaa ja ympäristöystävällistä on!!!
Autokoulun käyminenkin on ihanan halpaa työttömälle jos sitä korttia ei vielä ole.
Ei ole pakko hakea töitä, jollei töitä halua. Jos haluaa töitä, niin on pakko hakea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri.
Täällähän on yleinen neuvo "muuta pois Helsingistä kalliista asunnosta. Maaseudulla on halpoja asuntoja esimerkiksi Kainuussa ja Itä-Suomessa.". No, sitten kun ei ole varaa pitää autoa ja julkista liikennettä ei ole, että pääsee töihin niin käsketään muuttamaan kaupunkiin tai pääkaupunkiseudulle, missä on töitä.
Pääasia että saa olla vihamielinen ja ylenkatseellinen sille "neuvottavalle", ihan sama vaikka neuvot olisivatkin ristiriitaisia.
Vierailija kirjoitti:
Se etu on että syrjäkylällä on halpa vuokra. 👍
Oli halpa tai kallis, niin lähtökohdan pitäisi olla, että itse sen pystyy maksamaan eikä muut.
Olet työttömäksi kirjautuneena velvollinen olemaan työmarkkinoiden käytettävissä. Jos et pääse töihin asuinpaikastasi, niin puntaroidaan oletko oikeasti työmarkkinoiden käytettävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska solvaukset jatkuvat muistutan että vastasin jo kysymykseen; muutto oli pakkotilanne. Ja enempää en avaa, senkin jo sanoin. Olen helvetin kova ihminen tekemään töitä ja nöyrä, tehnyt ikäni kaikkea mahdollista. Mutta tämä muutto oli pakko tehdä tässä elämänvaiheessa nyt.
Oma valinta. Sellaista pakkotilannetta ei ole olemassa, että pitäisi muuttaa johonkin keskelle ei mitään. Ei ole vaan millään mahdollista.
Minäkin muutin maalle, kun olen perimässä taloa, ja sotkua on - vanhemmilla molemmilla jo kuolemaanjohtavat sairaudet. Muutin isäni sitä minulta hartaasti pyydettyä. Yritän nyt täällä siivota latoja ja taloa ja tehdä kaatopaikkakuormia ja haen tietysti töitä, päätyöni. Autoa ei ole minulakaan. Sitten onnikin vielä potkaisi vanhaa; sain ilokseni mukavan osapäivätyön. Täällä meillä kulkevat bussit vain talvisaikaan, se oli yllätys kyllä, en tarkistanut etukäteen. Bussilla olen kulkenut töissä läpi talven. Pyöräilen sitten kesäajan: matka ei ole itselläni pitkä, en ole ap, vaikkakin varttia vaille 6-kymppinen jo.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin muutin maalle, kun olen perimässä taloa, ja sotkua on - vanhemmilla molemmilla jo kuolemaanjohtavat sairaudet. Muutin isäni sitä minulta hartaasti pyydettyä. Yritän nyt täällä siivota latoja ja taloa ja tehdä kaatopaikkakuormia ja haen tietysti töitä, päätyöni. Autoa ei ole minulakaan. Sitten onnikin vielä potkaisi vanhaa; sain ilokseni mukavan osapäivätyön. Täällä meillä kulkevat bussit vain talvisaikaan, se oli yllätys kyllä, en tarkistanut etukäteen. Bussilla olen kulkenut töissä läpi talven. Pyöräilen sitten kesäajan: matka ei ole itselläni pitkä, en ole ap, vaikkakin varttia vaille 6-kymppinen jo.
Olisit yhtä hyvin voinut olla muuttamatta. Tuo ei ainakaan ole mikään pakkotilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eri.
Jos siis syntyy maaseutukylään, jossa on huono työllisyystilanne, saa perusoikeuden olla koko iän tekemättä töitä ja elää muiden verorahoilla?
Joo, kyllä, just noin, ihan tismalleen sitähän se tarkoittaa! Mikä on teidän ongelma jotka olette ihme kiukkuisia vänkyröitä ja kuvittelette että kukaan muu ei koskaan ikinä tee/ole tehnyt sekuntiakaan töitä eikä tule tekemään vaan makaa TEIDÄN verorahoilla, teidän selkänahasta revityillä euroilla kotona laiskotelleen.
Valtion pitäisi maksaa auto työttömälle tällaisessa tapauksessa, kun kerran muualta tulijoillekin...