Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joitain ärsyttää niin paljon se, että jonkun toisen lapsi on tarhassa?

Vierailija
27.03.2026 |

Tosi usein tuohonkin ketjuun, missä tapahtui onnettomuus tarhassa käytiin kommentoimassa että miksi tekee lapsia, jos ne pitää laittaa hoitoon.

Eihän tuolla logiikalla kannattaisi tehdä yhtään mitään. Miksi hankkia kumppani, jos ei halua olla jatkuvasti yhdessä, miksi käydä töissä, jos ei halua asua siellä yms...

Miksi joku vastustaa niin paljon sitä, että toiset laittaa lapsensa päivähoitoon?

Kommentit (118)

Vierailija
101/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin moniakaan kiinnostaa, jos ne työpäivän ajaksi sinne viedään, mutta onhan se nyt erikoista, että niitä sinne alvariinsa viedään, jos jompikumpi vanhemmista on kotona. 

Vierailija
102/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy kuulkaas tehdä niin, että naiset on taas kotiäitejä ja miehet paiskii töissä kaksi kertaa enemmän. Sitten voi muksut jäädä kotiin. Köyhempien lapset voi laittaa töihin myös kun pääsevät kouluikään.

Eipä sukupuoliteta. Todella hyvä, jos toinen jää kotiin ja toinen tekee mahdollisimman vähän töitä hänkin. Lapset ja perhe on kaikkein tärkein, työt on toissijaista ja töissä ehtii olla sittenkin kun lapset ovat isompia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne joilla on hyvä koulutus ja ura palaavat nopeammin töihin koska heillä on todennäköisemmin työpaikka mihin palata ja he haluavat olla muutakin kuin äiti. He ovat tottuneet ja haluavat että heitä arvostetaan myös ammatillisesti ja he haluavat muitakin virikkeitä ja haasteita kuin vaippojen vaihto. Mikään ei ole sen surkeampaa kuin kotiäiti joka pykää koko ajan lisää lapsia ettei tarvitsisi mennä takaisin töihin. Kotiäidiksi eniten jäävät ja äitien oikeuksia isien kustannuksella kovimmin puolustavat ne jotka ovat kotona siksi että heidän työnsä on tylsää, yksitoikkoista ja huonosti palkattua. Jos minulla olisi ollut vaihtoehtona olla kotona lasten kanssa tai olla kaupan kassalla niin olisihan se lastenhoito voittanut. Mutta kun minulla oli hyvin palkattu, arvostettu asiantuntijatyö niin halusin palata töihin kotiin jäämisen sijaan

No johan sinä nyt olet tärkeä ja omahyväinen ihminen. Pakettiin kuuluu huonopalkkaisten ja kotiäitien  halveksinta. Ettet vaan olisi narsisti. 

Kenelle siis on yllätys että ne ihmiset jotka ovat tyytyväisimpiä työhönsä ja palkkaansa niin jäävät harvemmin kotiäideiksi. Omilla työpaikoilla ainakin on ihan selvästi nähnyt että tyytyväisyys omaan työhön on selvästi noussut sitä mukaan kun asema, työtehtävät ja palkka on parempi. Yleensä vaativissa, asiantuntija tai johtotehtävissä työskentelevät ovat tyytyväisiä työhönsä tai jos eivät ole niin he vaihtavat työpaikkaa. Tämä näkyy myös ihan mediassa. Ehkä selvin esimerkki ovat hoitajat ja lääkärit. Molemmat työskentelevät samalla alalla mutta hoitajat valittavat usein omasta työstänsä ja palkastaan mediassa, mutta kuinka usein olet kuullut lääkärien valittavan. Kun on mielekäs työ ja hyvä palkka niin on helpompi olla tyytyväinen.

Minulle on todellakin yllätys, jos näin on. Oma kokemukseni on tätsin erilainen. Hyvään ja mielekkääseen työhön palataan sitten kun lapset ovat isompia, kaikki, jotka rahan vuoksi joutuvat palaamaan vaikka mielekkääseenkin työhön, valittavat että ei ät voi jäädä kotiin. 

Vierailija
104/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne joilla on hyvä koulutus ja ura palaavat nopeammin töihin koska heillä on todennäköisemmin työpaikka mihin palata ja he haluavat olla muutakin kuin äiti. He ovat tottuneet ja haluavat että heitä arvostetaan myös ammatillisesti ja he haluavat muitakin virikkeitä ja haasteita kuin vaippojen vaihto. Mikään ei ole sen surkeampaa kuin kotiäiti joka pykää koko ajan lisää lapsia ettei tarvitsisi mennä takaisin töihin. Kotiäidiksi eniten jäävät ja äitien oikeuksia isien kustannuksella kovimmin puolustavat ne jotka ovat kotona siksi että heidän työnsä on tylsää, yksitoikkoista ja huonosti palkattua. Jos minulla olisi ollut vaihtoehtona olla kotona lasten kanssa tai olla kaupan kassalla niin olisihan se lastenhoito voittanut. Mutta kun minulla oli hyvin palkattu, arvostettu asiantuntijatyö niin halusin palata töihin kotiin jäämisen sijaan

No johan sinä nyt olet tärkeä ja omahyväinen ihminen. Pakettiin kuuluu huonopalkkaisten ja kotiäitien  halveksinta. Ettet vaan olisi narsisti. 

Kenelle siis on yllätys että ne ihmiset jotka ovat tyytyväisimpiä työhönsä ja palkkaansa niin jäävät harvemmin kotiäideiksi. Omilla työpaikoilla ainakin on ihan selvästi nähnyt että tyytyväisyys omaan työhön on selvästi noussut sitä mukaan kun asema, työtehtävät ja palkka on parempi. Yleensä vaativissa, asiantuntija tai johtotehtävissä työskentelevät ovat tyytyväisiä työhönsä tai jos eivät ole niin he vaihtavat työpaikkaa. Tämä näkyy myös ihan mediassa. Ehkä selvin esimerkki ovat hoitajat ja lääkärit. Molemmat työskentelevät samalla alalla mutta hoitajat valittavat usein omasta työstänsä ja palkastaan mediassa, mutta kuinka usein olet kuullut lääkärien valittavan. Kun on mielekäs työ ja hyvä palkka niin on helpompi olla tyytyväinen.

Minulle on todellakin yllätys, jos näin on. Oma kokemukseni on tätsin erilainen. Hyvään ja mielekkääseen työhön palataan sitten kun lapset ovat isompia, kaikki, jotka rahan vuoksi joutuvat palaamaan vaikka mielekkääseenkin työhön, valittavat että ei ät voi jäädä kotiin. 

Tämä! Minä olen harvoin kateellinen, mutta silloin kun ystäväni pystyi jäämään kotiin lapsen kanssa paremman taloudellisen tilanteen vuoksi ja minun oli pakko mennä töihin, olin sitä todella. Pidän työstäni ja se on mielekästä eikä huonopalkkainen sekään, mutta töissä ehtii olla vuosikymmeniä, lapsi oli pieni vain hetken. Väitän, että suurin osa haluaisi jäädä kotiin, jos se olisi mahdollista. Ja jos ei, musta tuntuu, että työ laitetaan perhe-elämän edelle ja se ei todellakaan ole merkki siitä, että on fiksu tai onnellinen. 

Vierailija
105/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä. Mutta aikanaan ollessani kotiäiti mietin sitä että verorahoilla maksetaan tarhapaikka, mutta kotihoidossa olevalle ei makseta mitään. 

Valita eduskuntaan.  Joka perheessä heidän tilanteiden mukaan.  🤣🤣🤣🤣

Juurinäin. Vittuako vatvottu samaa asiaa eestaas moneen helvrtin otteeseen. Olkaa taiälkää olko kateellisia. Viekää ne lapset hoitoon tai.   Nämä asoatvaan joka perhe itse päättää. Joten tukkikkaa turpanne !!!👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹

Vierailija
106/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ärsytä. Mutta aikanaan ollessani kotiäiti mietin sitä että verorahoilla maksetaan tarhapaikka, mutta kotihoidossa olevalle ei makseta mitään. 

Valita eduskuntaan.  Joka perheessä heidän tilanteiden mukaan.  🤣🤣🤣🤣

Juurinäin. Vittuako vatvottu samaa asiaa eestaas moneen helvrtin otteeseen. Olkaa taiälkää olko kateellisia. Viekää ne lapset hoitoon tai.   Nämä asoatvaan joka perhe itse päättää. Joten tukkikkaa turpanne !!!👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹👹

Olet keskustelupalstalla. Yleensä sellaisessa keskustellaan. 

Vierailija
107/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on aivan hirveää, että äitikin saa tehdä uraa ja se mahdollistetaan päivähoidolla. Kateus näissä on takana.

Mistä he ovat kateellisia siis? Ai siitä, että molempien vanhempien on pakko mennä töihin kun lapsi on pieni? Miksi siitä joku olisi kateellinen? 

Ei töissäkäynti ole mikään pakko, vaan oikeus. Mutta eihän nämä kotiakat sitä tajua, hilluvat vain pilvilinnoissaan ja leikkivät prinsessoja samalla kun miehet käyttävät teitä pelkkinä reikinä ja välineinä poikien saantiin ja oman sukunsa kasvattamiseen. Ei teitä kotiäitejä yhtään kukaan arvosta, miehet kaikista vähiten. Silti ette jostain syystä kritisoi miehiä mitenkään. Päinvastoin, jalat vain aukeaa ja nimet vaihtuu vaikka senkin takia miehet inhoavat koko naissukupuolta. Ja luulette raukat olevanne hienojakin naisia. 

Vierailija
108/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on kivempi olla yhteiskunnan tuilla kotona, kuin töissä/työnhakijana. Puolustelevat omaa uravalintaansa.

Mitäs tukea kptiäidille maksetaan 3-6-vuotiaasta lapsesta? 

Minäpä luulen, että useampi on havahtunut siihen, että päiväkodit eivät ole paikkoja, johon lapsi kannattaa laittaa. Ja on vain hyvä, että useampi hoitaa ne lapsensa itse. Toki pitää miettiä miten ajatuksensa ilmaisee. 

Itse olin kotona lasten kanssa 10 vuotta ja päivääkään en vaihtaisi ja lapsetkin on enemmän kuin tyytyväisiä ratkaisuun. Edelleen teen vain puolikasta viikkoa kun lapset on 12 ja 14. 

Miten miehesi kompensoi sinulle menetetyn palkan ja eläkkeen?

Vierailija
109/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin moniakaan kiinnostaa, jos ne työpäivän ajaksi sinne viedään, mutta onhan se nyt erikoista, että niitä sinne alvariinsa viedään, jos jompikumpi vanhemmista on kotona. 

Myös lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen ja ikäisensä seuraan, jossa opitaan sosiaalisiataitoja ja ryhmätyöskentelyä, jota taas tarvitaan koulussa ja kaverisuhteissa. 

Monessa maassa, kuten Ranskassa lapsen pakollinen varhaiskasvatus alkaa 2v ja koulu 3v ja jos vanhemmat eivät tähän suostu, se on lapsen huostaanoton perusta.

Vierailija
110/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska on kivempi olla yhteiskunnan tuilla kotona, kuin töissä/työnhakijana. Puolustelevat omaa uravalintaansa.

Mitäs tukea kptiäidille maksetaan 3-6-vuotiaasta lapsesta? 

Minäpä luulen, että useampi on havahtunut siihen, että päiväkodit eivät ole paikkoja, johon lapsi kannattaa laittaa. Ja on vain hyvä, että useampi hoitaa ne lapsensa itse. Toki pitää miettiä miten ajatuksensa ilmaisee. 

Itse olin kotona lasten kanssa 10 vuotta ja päivääkään en vaihtaisi ja lapsetkin on enemmän kuin tyytyväisiä ratkaisuun. Edelleen teen vain puolikasta viikkoa kun lapset on 12 ja 14. 

Miten miehesi kompensoi sinulle menetetyn palkan ja eläkkeen?

Minulle kerrytettiin salkkua ja sijoitusasuntojen tuotto laitettiin kokonaan (kun töissä ollessa laitetaan puoliksi) eläkesäästötilille. Tosin olin yrittäjä jo ennen lapsia ja olen siis ollut koko ajan itse vastuussa eläkkeestäni, jotta sikäli kompensaatio on vähän väärä termi. Minulla on passiivista tuloa yrityksestäni, kotona ollessani sen päälle mieheni laittoi salkkuun sen mitä töistä olisin laittanut. 

Vierailija
111/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös lapsella on oikeus varhaiskasvatukseen ja ikäisensä seuraan, jossa opitaan sosiaalisiataitoja ja ryhmätyöskentelyä, jota taas tarvitaan koulussa ja kaverisuhteissa. 

Täysin opeteltavissa kotona ja ystävien kanssa, siihen vakaopea ja suurta päiväkotiryhmää tarvita

Vierailija
112/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monessa maassa, kuten Ranskassa lapsen pakollinen varhaiskasvatus alkaa 2v ja koulu 3v ja jos vanhemmat eivät tähän suostu, se on lapsen huostaanoton perusta.

Tähän propagandaan sinäkin olet langennut. Onko siellä Ranskassa yhtä huono tilanne kuin Suomessa? Onko siellä vakaopet tehneet joukkopaon? Pyörittääkö sielläkin kadulta repäistyt sijaiset toimintaa? Onko Ranskalaiset päiväkodit yhtenään uutisotsikoissa milloin mistäkin tapaturmasta? 

Ei kai tässä olisi mitään ongelmaa muuten, mutta kun meidän hieno varhaiskasvatus on samalla mallilla mitä vanhustenhoito, kun jokaisen vanhemman kannattaa miettiä tarkkaan mihin sen lapsensa lykkää hoitoon jos haluaa pitää tämän turvassa. 

Vierailija
113/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on aivan hirveää, että äitikin saa tehdä uraa ja se mahdollistetaan päivähoidolla. Kateus näissä on takana.

Mistä he ovat kateellisia siis? Ai siitä, että molempien vanhempien on pakko mennä töihin kun lapsi on pieni? Miksi siitä joku olisi kateellinen? 

Ei töissäkäynti ole mikään pakko, vaan oikeus. Mutta eihän nämä kotiakat sitä tajua, hilluvat vain pilvilinnoissaan ja leikkivät prinsessoja samalla kun miehet käyttävät teitä pelkkinä reikinä ja välineinä poikien saantiin ja oman sukunsa kasvattamiseen. Ei teitä kotiäitejä yhtään kukaan arvosta, miehet kaikista vähiten. Silti ette jostain syystä kritisoi miehiä mitenkään. Päinvastoin, jalat vain aukeaa ja nimet vaihtuu vaikka senkin takia miehet inhoavat koko naissukupuolta. Ja luulette raukat olevanne hienojakin naisia. 

Ikävää että sulla on tollanen kokemus. Minun mieheni, lasteni isä arvostaa kuten myös kaikki muut elämässäni olevat miehet, erityisesti isäni, joka arvosti äitiäni, joka oli kotiäiti myös. 

Vierailija
114/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo lapsi on 5-vuotias, eli ei enää mikään taapero. Suurin osa 5-vuotiaista käy kodin ulkopuolisessa hoidossa. Ja 5-6-vuotiailla on jo pakollinen esikoulu, jonne on pakko jokaisen lapsen mennä. 

Vierailija
115/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo lapsi on 5-vuotias, eli ei enää mikään taapero. Suurin osa 5-vuotiaista käy kodin ulkopuolisessa hoidossa. Ja 5-6-vuotiailla on jo pakollinen esikoulu, jonne on pakko jokaisen lapsen mennä. 

Ei kai hänen ikäänsä ole missään kerrottu? 

Vierailija
116/118 |
27.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, 3-5-vuotiaista 90% on hoidossa muualla kuin kotona. Surullista. 

Vierailija
117/118 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ehkä ennemmin kysyä miksi äidit on niin kärkkäitä arvostelemaan toisten valintoja? Ei isiä kohtaan kohdistu samanlaista kritiikkiä.

Tuo päiväkotiasia on jokaisen perheen oma päätös, kukin tekee jaksamisensa ja oman tilanteensa mukaan. 

Ja kyllä itsekin annoin meidän 2v jatkaa päiväkodissa, kun nuorempi syntyi. Maksoin täydet päivähoitomaksut ja vielä vanhempainpäivärahoistakin veroja ihan reippaasti. Repikää siitä pelihousunne!

Vierailija
118/118 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä ollut kateellinen tuollaisesta tsi ärsyyntynyt siitä, että työtön voi viedä lapsensa päiväkotiin. Yli 3-vuotiaille ihan hyvä, että viedään. Tuskin 7-17 ovat siellä? On samanikäistä seuraa ja aktiviteetteja. Alkaahan koulukin jossain maissa 4-vuotiaana, eikä kukaan kauhistele, että ei ole mamman kanssa kotona se lapsi. 

Ei kaikki  työttömätkään äidit ole niitä perhepäivähoitaja äitejä luonnostaan, tyyliin 2 h ulkoilu aamuin illoin ja perhekerhot, mutta eihän tuo tarkoita, että olisi huono äiti, jos toimii työttömänö samoin kun työssäköydessään  vanhemmuuden suhteen?  

Jos siis on samankaltainen äiti sen päiväkodin ulkopuolisen ajan olkoon työssäkäyvä tai ei, niin miksiköhön olisi siis huonompaa äitiyttä, jos on työtön ja miksi se päiväkoti olisi silloin huonompi kokemus itse lapselle? Onko siellä erilaiset oltavat lapsille riippuen vanhempien tilanteesta? 

Kaikki me tiedämme oikean vastauksen mikä tuossa mättää ja se tsitaa olla ärsyyntyminen  työttömyyttä kohtaan. Ei olisi ensimmäinen kerta, missä yritetään kritisoida tai paheksua aikuista ihmistä  lasten kautta, vaikka kyseinen aihe  ei ehkä ole edes niin kiihkeä aihe kyseiselle kritisoijalle,  siitä tehdään sellainen, jotta saadaan juttua. 

Tuskin niitä räikeimpinä  tapauksia edes on paljon yhtään, missä alle 3 v. vietäisiin päiväkotiin, jos vanhempi kotona? 
.Ja  epäilen hieman lomavouhotuksiakin. 
Kuinka paljon on niitä, jotka oikeasti vie kesälomallaan, päiväkotiin, niin että lapsella ei olisi sitä 4 vko kesälomaa? Ei varmaan kovin montaa?

Sen sijaan  joinain yksittäisinä päivinä  jotkut vanhemmat pitää ehkä omia lomia. Siinä katsoisin kokonaisuutta ja onko lapsella lomia vai ei. 

Tuttuni lapset oli päiväkodissa kun hän oli työtön. Toki olivat  yli 3-vuotiaita. Muistaakseni piti kesällä kotona n. 7 vko, mutta muutamaksi viikoksi vei hoitoon kesälläkin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän