Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jotenkin surullista, kun jotkut ostavat merkkilaukkuja ja muuta turhaa kallista

Vierailija
25.03.2026 |

Ja luulevat, että se on hienoa.

Millainen elämä on tuollaisten valintojen takana?

Kommentit (349)

Vierailija
261/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa kalliin laukun ostajista ostaa laatua, eikä sitä, että se olisi hienoa. 

Isoäitini tykkäsi laukuista ja nyt jo kolmannessa polvessa osa laukuista käytössä ja täysin hyvässä kunnossa, kun välillä on pidetty huolta ja käytetty suutarissa. Vanhimmat laukut varmaan 70-luvulta. Arvostan tosi paljon. 

Vierailija
262/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa jo mainittiin sana jotkut, ei ap tarkoittanut koskemaan väitettään jokaista jolla merkkilaukkuja on vaan niitä jotka ostelevat niitä vain siksi että luulevat niiden olevan hienoja (yritys tehdä vaikutus muihin), ei siksi että he itse pitäisivät niistä. Siksi en ymmärrä tätä aiheesta puhujien kimppuun hyökkimistä. Luetun ymmärtäminen on niin heikkoa nykyään monella.

Mitä motiivilla on väliä? Ostaa jos ostaa, taivaan tähden!

Saahan sitä motiiveista keskustella. Ihmisten ostokäyttäytymistä tutkitaan ihan yliopistoissa. 

Kerro vaan mikä siinä sinua harmittaa. Tuskin kukaan naputtaa jos käytät rahasi jonkun mielestä typerään harrastukseen. Aivan samalla tavalla on naurettavaa pohtia muiden motiiveja hankkia vaikkapa merkkilaukku. Tätä olisi kiinnostava tutkia, miksi se näyttää niin kovin juuri suomalaisia harmittavan. Ulkomailla se sentään luokitellaan ihan normaaliksi elämäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa kalliin laukun ostajista ostaa laatua, eikä sitä, että se olisi hienoa. 

Isoäitini tykkäsi laukuista ja nyt jo kolmannessa polvessa osa laukuista käytössä ja täysin hyvässä kunnossa, kun välillä on pidetty huolta ja käytetty suutarissa. Vanhimmat laukut varmaan 70-luvulta. Arvostan tosi paljon. 

Osti. Nykyään niissä ei ole laatua. Vintage on asia erikseen. 

Vierailija
264/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluiten merkkilaukku kuin jokin tekonahkahalpis. Laatuun kannattaa myös köyhän panostaa.Laadukas laukku kestää pitkään. 

Hyi, miten likainen joku nahkalaukku on vuosien päästä! Ap

Ei minun 15 vuotta vanha ja työkäytössä ollut nahkalaukku ole likainen. Ei laukussa tarvitse kantaa rasvaisia eväitä eikä sitä muutenkaan tärvätä. Laadukkaissa ravintoloissa on ulkomailla lokero naisten laukulle, ettei tarvitse laittaa lattialle. Itse en laske nahkalaukkua maahan. Hyvää nahkaa voi myös puhdistaa.

Vierailija
265/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa jo mainittiin sana jotkut, ei ap tarkoittanut koskemaan väitettään jokaista jolla merkkilaukkuja on vaan niitä jotka ostelevat niitä vain siksi että luulevat niiden olevan hienoja (yritys tehdä vaikutus muihin), ei siksi että he itse pitäisivät niistä. Siksi en ymmärrä tätä aiheesta puhujien kimppuun hyökkimistä. Luetun ymmärtäminen on niin heikkoa nykyään monella.

Saahan sitä motiiveista keskustella. Ihmisten ostokäyttäytymistä tutkitaan ihan yliopistoissa. 

Kerro vaan mikä siinä sinua harmittaa. Tuskin kukaan naputtaa jos käytät rahasi jonkun mielestä typerään harrastukseen. Aivan samalla tavalla on naurettavaa pohtia muiden motiiveja hankkia vaikkapa merkkilaukku. Tätä olisi kiinnostava tutkia, miksi se näyttää niin kovin juuri suomalaisia harmittavan. Ulkomailla se sentään luokitellaan ihan normaaliksi elämäksi. 

Olet itse asiassa väärässä. Tätä on tutkittu monessa maassa https://www.cnbc.com/amp/2019/12/27/study-buying-luxury-items-makes-you…;

Vierailija
266/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtä surullista on se kun joku ostaa valtavat määrät halpaa roskaa, esimerkiksi kirpputoreilta. Tähän olen itse syyllistynyt kun elämä on ollut tylsää, kiireistä, ahdistavaa. Nyt järkiintynyt, viimeinkin. Älytön työmaa yrittää myydä eteenpäin mutta surullista huomata että kaltaisiani on kohtalaisen paljon muitakin. Olisipa kierrätyskeskus jonne viedä.

Merkkituotteista saattaa myydessä saada enemmän kuin on itse maksanut mutta halvassa krääsässä menettää enemmän kuin "tienaa". Mitä kaikkea järkevää ja ihanaa niilläkin euroilla olisi elämän aikana saanut kun ei olisi ostanut? Sijoituksina olisi jo arvo tuplaantunut.

Älähän sinä rikas viitsi! 

Laskin tässä huvikseni, että olen ostanut pojalleni koko hänen elämänsä ajan noin 60 t-paitaa. En lue mukaan esim. sukulaisilta saatuja lahjoja.

Kaikki kirppareilta max. hintaan 5€, yleensä 0,2-2€ kappale.

Olen siis käyttänyt lapseni paitoihin rahaa noin 100€ yhteensä.

Kaikki pieneksi jääneet olen lahjoittanut eteenpäin auttamaan muita. Tai niistä on tehty siivousrättejä tms.

Mietipä jos olisin rikkaana ja lesoilevana ostanut lapselleni niitä kalliita ja uusia merkkipaitoja!? En edes halua ajatella paljonko olisin saanut rahaa menemään niihin. Tyyliin 20€/paita? Sitten ketuttaisi kun kirpparilla pyytäisin ylihintaa enkä koskaan saisi ns. rahojani takaisin.

Vierailija
267/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jokin asia tekee iloiseksi, eikä siitä ole haittaa, niin miksi ei? Elämä on loppujen lopuksi lyhyt, ja aina jos vain löytää keinoja siitä nauttimiseen, niin se kannattaa tehdä.

Kyllä. Juuri näin. Mutta jos joku ostaa merkkilaukun tms niin tuleeko hän aidosti iloiseksi tai onnelliseksi jos sillä yrittää ns pönkittää itseään ja arvoaan? Jokaisen oma asia joka tapauksessa.

Mitä tai ketä se haittaa jos jonkun itsetunto saa vähän potkua hienosta laukusta? Eihän se ole sulta pois. Ettet vain olisi kuitenkin kateellinen?

Ei varmaan haittaakaan. Mutta miksi asiasta ei saisi puhua? Tottahan se on että jotkut yrittävät hoitaa itseään shoppailemalla ja osa vielä nimenomaan tunnistettavilla merkkituotteilla. Mikä siinä on että keskustelu torpataan heti, oletko kenties itse sellainen etkä kestä kuulla totuutta?

Miksi ei saisi omia rahojaan käyttää vaikka laukkuihin? Miehet ostaa autoja, kelloja ja kaikenlaisia vempeleitä mutta ei heitä paheksuta samoin. 

Onko kukaan sanonut että ei saisi? Olisiko jotain kommentoitavaa tuohon mitä se kommentoija kirjoitti jonka kommenttiin "vastasit"? Yksi puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä, mahdoton siinä on aitoa keskustelua saada aikaan.

Vierailija
268/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet itse asiassa väärässä. Tätä on tutkittu monessa maassa https://www.cnbc.com/amp/2019/12/27/study-buying-luxury-items-makes-you…;

Linkin lisäys ei näemmä toimi, mutta tämä tutkimus on Boston Collegen ja Harvard Business Schoolin. Huono itsetunto ja luksustuotteiden osto korreloi.

Vierailija
269/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sisäistä tyhjyyttä sillä yleensä yritetään täyttää . Omaa epävarmuutta peitellään ja kuvitellaan että muut kadehtii . Kokemuksesta tiedän mistä puhun . Lopulta täysin turhaa. Ei tuonut merkkilaukut onnea elämään . Nykyään on nätti koti ja hyvä auto mutta muun ökyilyn jätän muille. 

N44

Vierailija
270/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on hamsteri/korppi/jotain eläinkuntaa matkivaa touhua. Oma parisuhdekyvykkyys osoitetaan ainutlaatuisilla, hienoilla tavaroilla, mitä ei kaikilla ole. Ja kai se laajenee työsuhteiden suuntaan. Ei joku kiinteistövälittäjä voi olla resupekka.

En ymmärrä aloittajaa. On ihana palkita itseään hienoilla, kauniilla ja laadukkailla jutuilla. Tuottavat iloa pitkäaikaisesti. Kaikki ei saa tietenkään samoista asioista mielihyvää. Mutta inhoan semmoista manipulointia kuten aloituksessa, jossa hyvesignaloidaan ja yritetään kontrolloida muiden elämää. 

Vierailija
271/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koomista se, kun Lidlissä jotkut kantaa Korsin tai Marimekon laukkuja niin. että logot näkyy. Vaatteet on heillä Prisman tasoisia. Mitä ihmettä näiden muikkelien päässä liikkuu, tyhjää täynnä.

Aloituksessa puhuttiin merkkilaukuista, ei jostain halpiswannabelaukuista

Vierailija
272/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäpaitsi merkkilaukuista saa hyvän hinnan, jos haluaa myydä joskus. Kokemusta on. 

Vierailija
273/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuollaisen huippulaukun käytettävyys varmasti parempi kuin halpislaukun. Ei se hinta tyhjästä tule. Preemium tuotteella on preemiun tuotteen hinta sekä mukavuus, käytettävyys, materiaalit ja laatu. Itse en käsilaukkuja käytä, koska olen mies, mutta ihan kaikessa huomaa eron laatutuotteen ja halpiksen välillä. Tämäkin ketju on täynnä kateellisia. Jos sulla ei oo pötykkää tai halua ostaa priimaa, niin älä osta, mutta älä myöskään uskottele itsellesi että se halpistuote ois yhtä hyvä kuin kallis tuote. Se ei ole.

Jaha, olenko kateellinen kun en merkkilaukkua omista enkä halua mutta olen teettänyt ihan omien toiveiden mukaisen, kotimaisen nahkalaukun käsityönä? Taatusti on laadukas ja kestävä ja niin eettinen kuin olla voi eikä ollut halpa mutta kukaan ei sitä miksikään tunnista kun ei ole tuttu merkki eikä merkki ollenkaan. Mikä siinä on niin vaikeaa uskoa että kateus ei ole ainoa syy ihmetellä merkkilaukkuhulluja, etenkin niitä joilla ei oikeasti olisi sellaiseen varaa? Miten ketju on täynnä yksinkertaisia, mustavalkoisia joko-tai ihmisiä, joko monen tonnin merkki tai halvin mahdollinen pilipalikapistus, mitään muita vaihtoehtoja ei voi olla.

Vierailija
274/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hamsteri/korppi/jotain eläinkuntaa matkivaa touhua. Oma parisuhdekyvykkyys osoitetaan ainutlaatuisilla, hienoilla tavaroilla, mitä ei kaikilla ole. Ja kai se laajenee työsuhteiden suuntaan. Ei joku kiinteistövälittäjä voi olla resupekka.

En ymmärrä aloittajaa. On ihana palkita itseään hienoilla, kauniilla ja laadukkailla jutuilla. Tuottavat iloa pitkäaikaisesti. Kaikki ei saa tietenkään samoista asioista mielihyvää. Mutta inhoan semmoista manipulointia kuten aloituksessa, jossa hyvesignaloidaan ja yritetään kontrolloida muiden elämää. 

Merkkituotteillahan juuri kontrolloidaan. Kuulut joukkoon, olet parempi, tulet onnellisemmaksi, tunnet mielihyvää, kun ostat tämän ylihinnoitellun tuotteen, jota kutsumme luksukseksi. Psykologiaa.

Vierailija
275/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma sisäistä tyhjyyttä sillä yleensä yritetään täyttää . Omaa epävarmuutta peitellään ja kuvitellaan että muut kadehtii . Kokemuksesta tiedän mistä puhun . Lopulta täysin turhaa. Ei tuonut merkkilaukut onnea elämään . Nykyään on nätti koti ja hyvä auto mutta muun ökyilyn jätän muille. 

N44

Lukekaapa tämä. Ja kertokaa nyt miksi tästä ei saa puhua.

Vierailija
276/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koomista se, kun Lidlissä jotkut kantaa Korsin tai Marimekon laukkuja niin. että logot näkyy. Vaatteet on heillä Prisman tasoisia. Mitä ihmettä näiden muikkelien päässä liikkuu, tyhjää täynnä.

Marimekon laukkuani? 😂😂😂

Jonka ostin 20 vuotta sitten Hulluilta Päivillä 15 eurolla. 

Miksi en saisi käyttää sitä? On just sopivan kokoinen. Uuttakaan ei oo rahaa ostaa. 

Vierailija
277/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniko joutuu ostamaan hyväksyntää kaveripiiriltään näillä merkkituotteilla tai pitämään yllä menestyneen ihmisen kulissia?

Vierailija
278/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varaa, mikäs siinä jos haluaa ostaa vaikka merkkilaukun. Mihin raha olisi pitänyt käyttää mielestäsi? Itselläni on yksi edellisen työnantaja ostama Pradan laukku, jonka hän eläkkeelle jäädessään osti minulle kiitokseksi yhteisistä työvuosista viimeisellä yhteisellä työmatkalla. Laukun suurin arvo on minulle tunnearvo. Hän on jo kuollut ja muistelen joskus häntä ja kaikkia kommelluksia yhteisten työvuosien aikana käyttäessäni laukkua.

Minulla on kivoja ja laadukkaita nahkalaukkuja, mutta ne eivät ole ns. merkkilaukkuja vaan esimerkiksi Japanista ostamiani pikkubrändien laukkuja joita ei muualla tunneta. Sen sijaan omistan joitain LVMH:n osakkeita ja hymyilen aina esim. Louis Vuittonin liikkeen ohi mennessäni. Ostakaa te muut vaan niitä laukkuja.

Vierailija
279/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä mitään jos ostaa, mut en tajua että ne luxus ostot pitää tuoda julki kaikelle kansalle. Se on mautonta itsekehua. 

Niinpä. Kuten Vappu Pimiä joka osti Paakkasen jäämistöstä luxustuotteita. Mimsi piti tuoda julki?

Vierailija
280/349 |
25.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan aidosta huolenpidosta hyvää tarkoittaen kyselet? Ja itse olet syvällinen ja sisäisesti kaunis, ja aidosti surullinen heidän puolestaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi