Liian koulutettu duunariksi, liian vähän työkokemusta asiantuntijaksi
Olen vastavalmistunut maisteri, ja valmistuin 3,5 vuodessa, joka luuli omaavansa valoisan tulevaisuuden, mutta ei sitä arvannut kuinka väärässä tulisin olemaan.
Opiskelujen aikana minulle kertyi työkokemusta päivittäiskaupasta (3kk), opetusavustajana toimimisesta (6 kk) ja oman alan kesäharjoittelusta (3kk).
Nyt olen kuitenkin sellaisen ongelman keskellä, etten kelpaa oikein mihinkään. Tavalliseen duunarityöhön on maisterina liian koulutettu. Yrityksen eivät palkkaa, koska pelkäävät, että lähden heti jos löydän oman alan töitä. Oman alan asiantuntijatyöhön minulla ei taas ole tarpeeksi työkokemusta, useimmat työtehtävät vaativat vähintään kahden vuoden työkokemuksen.
Mistä löytää työtehtäviä, jotka vaativat korkeakoulutuksen, mutta eivät kuitenkaan vuosien työkokemusta?
Kommentit (13)
Miksi et verkostoitunut opiskeluaikana? Niiden kautta työt menee, ai taitojen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on alasi?
Kemiantekniikka
-Ap
Duunarin työt olis kivempia, mutta niistä aina potkitaan ulos kun on liian koulutettu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et verkostoitunut opiskeluaikana? Niiden kautta työt menee, ai taitojen.
On sitä tullut eri messuilla ja juhlilla käytyä, mutta eipä niistä paljon jäänyt käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on alasi?
Kemiantekniikka
-Ap
Eikö esim. teknistä myyntityötä löydy? Tai kemikaaliturvallisuuden puolelta mitään? Sulla on kuitenkin aika hyvä koulutus moneen hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on alasi?
Kemiantekniikka
-Ap
Eikö esim. teknistä myyntityötä löydy? Tai kemikaaliturvallisuuden puolelta mitään? Sulla on kuitenkin aika hyvä koulutus moneen hommaan.
Tällaiset työt vaativat vuosien työkokemusta.
Huonosti on töitä kemian alalla. Vaihtoehtoja työllistymiseen voisi olla esim. hakemalla laborantin töitä ja toivoa että firmassa voisi myöhemmin edetä koulutusta ja osaamisra vastaaviin tehtäviin. Tosin myös laborantteja valmistuu pilvin pimrin joten kilpailu on kovaa, ja palkka surkea.
Joku mainitsikin tekniset myyntitehtävät, niihinkin kannattaa pyrkiä. Tai labralaitteiden ym. huoltotehtävät jos on mahdollista tehdä reissutyötä.
Joka tapauksessa alalla on surkea työtilanne, kuten monilla muillakin aloilla tänä päivänä.
Mulla yli 10 vuotta duunarikokemusta tietyltä alalta, sitten maisterintutkinto ja väitöskirjatutkimusta. Mihinkään en enää kelpaa, en ole enää käytännön hommia osaava, mutta en myöskään tarpeeksi akateeminen.
Vierailija kirjoitti:
Työtilanne on aika kamala kaikille.
Tää on ihmisille ihan oikein. Minua on useamman maan sosiopaatit kiusanneet ja muut Suomen häiriintyneimmät ihmiset. Tämä maa saa mitä ansaitsee.
Te ette ole yhtään parempia kuin muutkaan. Jotkut panostaa kaikkensa pohjasakkaan ja toiset normaalien ihmisten tuhoamiseen, kumpikin on yhtä pahaa. Pitäkää tyhmät ja kuppaiset juntit miehenne työpaikoissa!
Et ole liian koulutettu duunariksi. Sinulla on väärä koulutus duunariksi. Esimerkkinä humanistin tutkinnolla et tee mitään, jos aiot vaikkapa sähköasentajaksi.
Eduskuntaankin nämä sosiopaatit nousee suojatyöpaikkaan muita ihmisiä suolaamalla ja mainetta pilaamalla. Eikä heillä itsellään ole mitään annettavaa vastineeksi. Kuin kuutiopäineen patsastella ja haukkua vähän lisää ihmusiä.
Työtilanne on aika kamala kaikille.