Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies haluaa osta vuokrakotimme omaksi nyt kun siihen tarjoutui mahdollisuus

Vierailija
23.03.2026 |

Eli maksamme tällä hetkellä vuokraa molemmat 400€ 

sekä muut kulut puoliksi (sähkö vesi vakuutus)

Jos mies ottaisi lainan ehdotti että maksaisimme puoliksi

Yhtiövastikkeen

Lainan koron

Ja tietysti muut juoksevat menot mitkä vuokralla asuessakin.

Tällöin minun osuudeksi tuli 250€

Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

Kommentit (247)

Vierailija
161/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hölmö riski mieheltä sijoitaa laskevalla markkinalla alle 5v ajaksi asuntoon.

Tuosta tulee vain tappiota.

Missä sanottiin että vain 5 vuodeksi? Ei missään..

Ap sanoi. 

Ap sanoi että heidän on tarkoitus asua siinä viisi vuotta, sen jälkeen sen voi laittaa vaikka vuokralle..

Ihme kikkailua....Mies ostaa nyt, ja asutaan 5 vuotta, ja sitten vasta oma yhteinen....Siis mitä vttua. Nyt se oma yhteinen kannattaa ostaa, kun hinnat ovat alhaalla!

Vierailija
162/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia se vuokra-asunto on myynnissä? Liittyykö siihen riskejä, joista nykyinen omistaja haluaa päästä eroon?

En tiedä, isommat remontit kuitenkin jo tehty. Mies selvittää nämä paremmin. 
Ollaan tykätty tästä paikasta ja asunnosta enkä haluaisi muuttaa pois.

Ap

Ostakaa ihmeessä, kun tunnette asunnon, rempat tehty ja olette tyytyväisiä! 

Ostakaa ihmeessä, kun tunnette asunnon, rempat tehty ja olette tyytyväisiä! 

Eikun apn mies ostaa, kun ap ei tarvitse asuntoa kun hänellä on jo. Saa asua puoli-ilmaiseksi ja sen jälkeen ostavat yhdessä yhteisen ja varmasti silloin kelpaa miehen omaisuuden myynnistä saatu hyöty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni omistaa talon, jossa asuu naisystävänsä kanssa. Naisystävä maksaa juoksevista kuluista puolet. Veli maksaa toki lainan kuluineen kokonaan itse, koska omistaa talon yksin. Asunnon/talon omistaja vastaa omaisuudestaan yksin niin hyvässä kuin pahassa. Jokainen tekee mitä lystää ja eri ihmiset pitää eri asioita reiluina.

Vierailija
164/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette osta asuntoa yhdessä vai onko kämppisasumisesta kysymys?

Minulla on tällä hetkellä jo asunto mistä maksan lainaa (yksiö vuokralla) ja en halua myydä sitä vielä.

Mies myi oman yksiönsä kun muutettiin tähän.

Tulevaisuudessa aiomme kyllä ostaa oman yhteisen asunnon, mutta sen aika ei ole vielä.

Ap

Ahaa....mutta mies ostaa kuitenkin nykyisen. Outoa. Miksi ette nyt osta sitä yhteistä.

Pidä se yksiösi vuokralla, saat varmaan siten maksettua sitä. Tee vuokrasopimus miehen kanssa- kaiken varalta, mm siksi, että ei voi sinua tosta noin vaan pitkaista ulos.... ja maksat vain 50% yhtiövastikkeesta, et lainojen koroista mitään, ja 50% juoksevista menoista, eli sähkö, vesi , mutta esim ruuasta vain kulutuksen mukaan, koska miehet syövät aina enemmän...

Mahtavaa ajattelua, vuokrasopimuksella käytännössä AP joutuu maksamaan enemmän, koska miehelle tulee vuokratuotosta verot, jotka hän lisää asumishintaan. Mutta hei, järjellä ei ole väliä  tällä palstalla. 

Ilman vuokrasopimusta mies ei voi potkaista ap:tä pois tosta vaan, mikäli ap on asunnossa kirjoilla. Suomessa kaikilla on oikeutensa, ketään ei potkaista kotoaan tuosta vaan.

Jaa, noh, nähtiinhän se jo Koivujen keississä miten oli. 

Kannattaa näitä miettiä vähän pidemmälle kuin vain apn säästöinä. 

AP:llä sijoitusasunto, ja muutamaksi kuukaudeksi vuokra-asuntoon muuttaminen ei ole niin vaikeaa AP:n säästöillä.

Juu, näin on. Jos apta vaan mietitään, hyvä diili. 

Apn miehen kannattaa jokatapauksessa vaatia paperi, jossa todetaan että eron sattuessa aplla ei ole mitään oikeuksia asuntoon, jos kerran vuokrasopimusta ei halua tehdä. 

Näin juuri. Aloituksesta puuttui se, että ap vie ja mies vikisee ja pari oleellista pointtia, jotta olisi kaikki ymmärtäneet että ap pyrkii maksimoimaan omat rahansa. 

Mies on itse ehdottanut summaa ja perustellut sen! Ja jos aikomus on asua siinä viis vuotta ni siinä ajassa kumpikaan ei hirveästi häviä tai voita. 

Vierailija
165/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan korko ei kuulu sinun maksettavaksesi. Mieshän kasvattaa omaisuuttaan ilmaiseksu, jos ei maksa oman lainansa korkoa. Yhtiövastike kuuluu teille puoliksi plus muut juoksevat kulur.

Vierailija
166/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok diili kun tiedostat, että järjestely ei kerrytä sinun omaisuuttasi. Saat asua halvemmalla niin kauan kuin liitto kestää. 

Oletko laskenut, olisiko sinulla vara ottaa puolet tai vaikka neljännes lainasta omiin nimiisi? Eli lainan lyhennys ja korot osuudestasi ja ouolet vastikkeesta ja muista kuluista. Tällöin oma omaisuutesi karttuisi myös, + mahdollinen arvonnousu jos sijainti on hyvä.

Vierailija
167/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lainan korko ei kuulu sinun maksettavaksesi. Mieshän kasvattaa omaisuuttaan ilmaiseksu, jos ei maksa oman lainansa korkoa. Yhtiövastike kuuluu teille puoliksi plus muut juoksevat kulur.

Lokkivaroitus, palstalla havaittu taas lokki. Miksi tämä keskustelu kerää kaikki lokit kuten jäätelö kauppatorilla?

Vierailija
168/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei mies voisi hoitaa lainaansa kuluineen ihan itse? Miksi hän ostaisi sitten toisen asunnon, jos ap ei hyväksyisi järjestelyä? Tämä mua tässä hämää.

Vierailija
169/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoi. 

Ap sanoi että heidän on tarkoitus asua siinä viisi vuotta, sen jälkeen sen voi laittaa vaikka vuokralle..

Ihme kikkailua....Mies ostaa nyt, ja asutaan 5 vuotta, ja sitten vasta oma yhteinen....Siis mitä vttua. Nyt se oma yhteinen kannattaa ostaa, kun hinnat ovat alhaalla!

Sinä et tiedä toisten elämäntilanteesta yhtään mitään!  Joten ei kannata lähteä neuvomaan, et myöskään tiedä markkinatilanteesta yhtään mitään, mitä se on viiden vuoden päästä!

Vain pelle kuten sinä, olettaa tietävänsä toisten talous tilanteet paremmin.

Vierailija
170/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei mies voisi hoitaa lainaansa kuluineen ihan itse? Miksi hän ostaisi sitten toisen asunnon, jos ap ei hyväksyisi järjestelyä? Tämä mua tässä hämää.

Itse hän sen hoitaakin! Pyytää ap:lta todella pientä korvausta asumiskuluista ja otetaan vielä huomioon että ap on töissäkäyvä nainen.

Vierailija
171/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksette osta asuntoa yhdessä vai onko kämppisasumisesta kysymys?

Minulla on tällä hetkellä jo asunto mistä maksan lainaa (yksiö vuokralla) ja en halua myydä sitä vielä.

Mies myi oman yksiönsä kun muutettiin tähän.

Tulevaisuudessa aiomme kyllä ostaa oman yhteisen asunnon, mutta sen aika ei ole vielä.

Ap

Ahaa....mutta mies ostaa kuitenkin nykyisen. Outoa. Miksi ette nyt osta sitä yhteistä.

Pidä se yksiösi vuokralla, saat varmaan siten maksettua sitä. Tee vuokrasopimus miehen kanssa- kaiken varalta, mm siksi, että ei voi sinua tosta noin vaan pitkaista ulos.... ja maksat vain 50% yhtiövastikkeesta, et lainojen koroista mitään, ja 50% juoksevista menoista, eli sähkö, vesi , mutta esim ruuasta vain kulutuksen mukaan, koska miehet syövät aina enemmän...

Mahtavaa ajattelua, vuokrasopimuksella käytännössä AP joutuu maksamaan enemmän, koska miehelle tulee vuokratuotosta verot, jotka hän lisää asumishintaan. Mutta hei, järjellä ei ole väliä  tällä palstalla. 

Ilman vuokrasopimusta mies ei voi potkaista ap:tä pois tosta vaan, mikäli ap on asunnossa kirjoilla. Suomessa kaikilla on oikeutensa, ketään ei potkaista kotoaan tuosta vaan.

Jaa, noh, nähtiinhän se jo Koivujen keississä miten oli. 

Kannattaa näitä miettiä vähän pidemmälle kuin vain apn säästöinä. 

AP:llä sijoitusasunto, ja muutamaksi kuukaudeksi vuokra-asuntoon muuttaminen ei ole niin vaikeaa AP:n säästöillä.

Juu, näin on. Jos apta vaan mietitään, hyvä diili. 

Apn miehen kannattaa jokatapauksessa vaatia paperi, jossa todetaan että eron sattuessa aplla ei ole mitään oikeuksia asuntoon, jos kerran vuokrasopimusta ei halua tehdä. 

Näin juuri. Aloituksesta puuttui se, että ap vie ja mies vikisee ja pari oleellista pointtia, jotta olisi kaikki ymmärtäneet että ap pyrkii maksimoimaan omat rahansa. 

Mies on itse ehdottanut summaa ja perustellut sen! Ja jos aikomus on asua siinä viis vuotta ni siinä ajassa kumpikaan ei hirveästi häviä tai voita. 

Juu, kukin tehköön mitä haluaa. Ap nyt kysyi mitä pitää ottaa huomioon ja hänelle vastattiin. Selvästi ei miellyttänyt ja hölmö järjestelyhän tuo on, mutta eipä ole muilta pois kun mies kerran haluaa. 

Vierailija
172/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ap maksaisi vuokraa miehelle maksaessaan puolet koroista. Ei kai tuo niin väärinkään ole kun ap:n asumiskulu pienenisi ja hän voisi sijoittaa säästyvän summan, 150€/kk.

Mutta, ap:n kannattaa sopia myös siitä, että mitä hän maksaa sen jälkeen kun laina on maksettu ja korkoja ei enää ole.

Vierailija
173/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoi. 

Sinä et tiedä toisten elämäntilanteesta yhtään mitään!  Joten ei kannata lähteä neuvomaan, et myöskään tiedä markkinatilanteesta yhtään mitään, mitä se on viiden vuoden päästä!

Ap kysyi. 

Vierailija
174/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok diili kun tiedostat, että järjestely ei kerrytä sinun omaisuuttasi. Saat asua halvemmalla niin kauan kuin liitto kestää. 

Oletko laskenut, olisiko sinulla vara ottaa puolet tai vaikka neljännes lainasta omiin nimiisi? Eli lainan lyhennys ja korot osuudestasi ja ouolet vastikkeesta ja muista kuluista. Tällöin oma omaisuutesi karttuisi myös, + mahdollinen arvonnousu jos sijainti on hyvä.

Tottakai järjestely kartoittaa ap:n omaisuutta, oletko hölmö

Vierailija
175/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vain mies ottaa lainan ja asunto siis tulee hänen nimiinsä niin miksi sinä maksat lainan korkoja?

Mun mielestä se on ihan kohtuullista. Jos vain yhtiövastikkeesta, sähköstä ja vedestä maksaa puolet niin tavallaan asumisesta ei maksa silloin mitään, vain siitä mitä kuluttaa. Onhan tuo summa nyt paljon pienempi kuin nykyinen vuokra. Mulle sopisi tuo järjestely oikein hyvin.

Eri

Tyhmä - tyhmempi - nainen

Mies kasvattaa omaisuuttaan ja nainen ei. Jos siis ei sijoita säästyvää summaa kuukaudessa.

Samalla logiikalla nainen voisi ottaa sijoituslainaa, ostaa osakkeita ja miehen tulisi maksaa puolet kyseisen lainan korosta.

Tästä kuviosta ei puutu enää muu kuin, että nainen tulee raskaaksi jne., jne. 

Loppupelissä miehellä on osittain naisella maksatettu velaton omistusasunto ja naisella ei mitään omaisuutta.

Niin no. Montako asuntoa sillä naisella on tuossa samassa tilanteessa, jos on maksanut vuokraa sen ajan tuon summan sijasta? 

Tällä järjestelyllähän nainen saa kuitenkin sen vajaa pari tonnia ylimääräistä joka vuosi. 

Vierailija
176/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse hän sen hoitaakin! Pyytää ap:lta todella pientä korvausta asumiskuluista ja otetaan vielä huomioon että ap on töissäkäyvä nainen.

Aloituksessa lukee, että ap maksaisi lainan korosta puolet eli siis mies ei maksaisi lainaansa kuluineen kokonaan itse. 

Vierailija
177/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa lukee, että ap maksaisi lainan korosta puolet eli siis mies ei maksaisi lainaansa kuluineen kokonaan itse. 

Ja erossa ap voisi vedota tähän, että maksoi. Miehelle todella huono diili. 

Vierailija
178/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja erossa ap voisi vedota tähän, että maksoi. Miehelle todella huono diili. 

Mä luulen kans että mies ei ole miettinyt ihan loppuun asti tota ehdotustaan. Ap vielä kyselee avlla miten maksimoisi oman hyötynsä 😂

Vierailija
179/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin tottakai ap maksaa asumiskuluja miehelle ja mies sitten maksaa ne kaikki asumiskulut kun kerran on omistajana asunnossa, ei kiitä kukaan muu voi maksaa. 
Nythän ap:n ei tarvitse sitten enää maksaa täysin ulkopuoliselle ihmiselle 400€ kun mies antaa hänen asua paljon pienemmällä korvauksella.

Vierailija
180/247 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoi. 

Ap kysyi. 

Juu, mutta pitää vastata että tottakai just noin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kahdeksan