Miksi yli 65v ovat vielä töissä miksi niitä töitä ei anneta nuorille?
Jotkin tekevät ihan vapaaehtoisesti töitä vielä eläkkeellä ollessaan. Nuorisotyöttömyys on valtava. Voisiko nämä eläkeläiset lopettaa työnteon ja päästää nuoria töihin.
Lisäksi kummastuttaa eläkeiän nosto. Mikä järki siinä on. Eikö nuoret saisi töitä kun vanhemmat päästetään eläkkeelle eli työttömyys laskee. Sillä säästetään nuorille annettavia tukia ja eläkkeiden maksua.
Kommentit (148)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua haittaa että eläkeläiset on hitaita kassalla ja muuallakin ja tarvitsevat apua monessa asiassa, se on luonnollista. Lohdutan aina vanhusta joka manailee "tyhmyyttään", että me asiakaspalvelijat ollaan sitä varten että autetaan ja me näitä harjoitellaan niin paljon että sujuu.
Mutta minua haittaa jos sellainen on töissä eikä pysy tahdissa, tarvitsee kokoajan apua työtehtävissä (koska digi) ja kiukuttelee sitten muille kun sattuu joko fyysisesti tai psyykkisesti. Työelämä on tosi hektistä ja pahemmaksi vaan menee, nuoremmat selviää kyllä mutta ei hekään pysty sen hilkkua vaille eläkeläisen töitä tekemään omiensa päälle.
Enkä tiedä ratkaisua, eläkkeelle heillä ei ole varaa jäädä, työnantaja ei voi kovin helposti potkia pihalle ja työtehtäviä ei pysty paljoa muokkaamaan ilman että muut työntekijät kärsivät. Osakkeenomistajien taskustakaan ei voi ottaa että palkkaisi vaikka kaksi hidasta yhden töihin.
Eläkkeelle ei noin vain omalla päätöksellä jäädä ennenkuin se alin mahdollinen eläkeikä on täynnä.Työkyvyttömyyseläkettä varten pitää olla suurinpiirtein pää kainalossa,niin vaikea sitä on saada.Ja totta,ei työnantajalla sentään ole oikeutta ketään iän perusteella potkia pois niinkuin sinä asian ilmaiset.Niitä kipuja ja vaivoja tuntuu kyllä olevan nuoremmilla kun ihan kiitettävästi.Ainakin meillä nuoret on reilusti enempi sairaslomalla.
Mun työpaikalla taasen joutuu palkkaamaan kaksi nuorta tekemään sen eläke ikäisen työt.On se niin vetelää sakkia!?Jos nyt edes muistaisivat tulla ajoissa sinne töihin.
Niin no kun pitää katsos istua siellä virassa kun on kalliin suojatyön joskus 80-luvulla saanut kun maailma oli vielä vähän auvoisempi paikka. Rohmutaan lisää kovaa eläkettä kun se olisi nyt vasta vaivaiset 4000€/kk.
Tosin moni noista rohmuajista kyllä tajuaa muutaman vuoden vanhempana ettei olisikaan kannattanut vaihtaa arvokkaita viimeisiä terveitä elinvuosia rahaan, mutta sitten se toki on myöhäistä enää.
65 vuotta pitäisi olla ehdoton ja korkein eläkkeelle pääsemisen vuosi. Ihan uskomatonta, että jopa 7-kymmpiseksi pitää osan ihmisistä olla työelämässä mukana. Ihan järjetöntä!
Työnantajat pitävät mielellään hyvät työntekijät palkkalistoilla niin kauan kuin työntekijä haluaa. Nuorissa on kuulema paöjon vastuupuutteita ja muita ongelmia, ei kaikilla, mutta monilla.
No esim. äitini myöntyi eläkkeeltä töihin, kun ketään muuta pätevää ei löydetty, vaikka etsittiin kissojen ja koirien kanssa. Julkisen puolen virka, jossa nimenomaan tietty muodollinen pätevyys ja X-määrä työkokemusta siitä, tästä ja tuosta hommasta vaadittiin. Ilman äitiä olisi lappu pantu luukulle koko puljulta ja asiakkaat pellolle muihin yksiköihin, koska määräykset vaativat, että siellä pitää olla tietyt muodolliset standardit täyttävä esihenkilö tai muuten se yksikkö ei saa olla olemassa. Soteala, tietysti.
Yksityisellä puolella taas - no, lyhyellä aikavälillä on firmalle paljon halvempi pitää osaavaa kehäraakkia mukana kuin perehdyttää uusi tekijä. Ammatti- ja asiantuntijahommissa perehdytys on iso investointi, ja se vie aikaa. Pitkällä aikavälillä se tietty kostautuu, kun ei ne osaajat puusta putoa. Menestyneet firmat tajuaa, että siihen "osaajaputkeen" pitää investoida.
Vierailija kirjoitti:
Niin no kun pitää katsos istua siellä virassa kun on kalliin suojatyön joskus 80-luvulla saanut kun maailma oli vielä vähän auvoisempi paikka. Rohmutaan lisää kovaa eläkettä kun se olisi nyt vasta vaivaiset 4000€/kk.
Tosin moni noista rohmuajista kyllä tajuaa muutaman vuoden vanhempana ettei olisikaan kannattanut vaihtaa arvokkaita viimeisiä terveitä elinvuosia rahaan, mutta sitten se toki on myöhäistä enää.
Noin se monella boomsterilla menee. Heillä ollut muutenkin helppo työelämä. Olisi syytä potkia pihalle viimeistään 65v.
Boomsterilla😉😉😉😄Ja mitä sinä tiedät kenenkään työn helppoudesta? Koita nyt ensin saada edes se eka työpaikka ennenkuin auot päätäsiHyvät tyypit kyllä saa töitä.Sinunlaisesi antavat tosi ankean kuvan tästä nuoremmasta polvesta.Ja todellakin mua ei tarvi kenenkään potkia eläkkeelle,lähden suorastaan kiljuen.On tätä työelämää jo 48 vuotta nähtykin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minua haittaa että eläkeläiset on hitaita kassalla ja muuallakin ja tarvitsevat apua monessa asiassa, se on luonnollista. Lohdutan aina vanhusta joka manailee "tyhmyyttään", että me asiakaspalvelijat ollaan sitä varten että autetaan ja me näitä harjoitellaan niin paljon että sujuu.
Mutta minua haittaa jos sellainen on töissä eikä pysy tahdissa, tarvitsee kokoajan apua työtehtävissä (koska digi) ja kiukuttelee sitten muille kun sattuu joko fyysisesti tai psyykkisesti. Työelämä on tosi hektistä ja pahemmaksi vaan menee, nuoremmat selviää kyllä mutta ei hekään pysty sen hilkkua vaille eläkeläisen töitä tekemään omiensa päälle.
Enkä tiedä ratkaisua, eläkkeelle heillä ei ole varaa jäädä, työnantaja ei voi kovin helposti potkia pihalle ja työtehtäviä ei pysty paljoa muokkaamaan ilman että muut työntekijät kärsivät. Osakkeenomistajien taskustakaan ei voi ottaa että palkkaisi vaikka kaksi hidasta yhden töihin.
Eläkkeelle ei noin vain omalla päätöksellä jäädä ennenkuin se alin mahdollinen eläkeikä on täynnä.Työkyvyttömyyseläkettä varten pitää olla suurinpiirtein pää kainalossa,niin vaikea sitä on saada.Ja totta,ei työnantajalla sentään ole oikeutta ketään iän perusteella potkia pois niinkuin sinä asian ilmaiset.Niitä kipuja ja vaivoja tuntuu kyllä olevan nuoremmilla kun ihan kiitettävästi.Ainakin meillä nuoret on reilusti enempi sairaslomalla.
Tiedän, jäisivät "eläkkeelle" omakustanteisesti jos olisi rahaa edes sen verran että karenssista selviää. Haluaisivat kyllä.
On hyvä ettei työnantaja voi pelkän iän takia potkuja antaa, mutta entäs jatkuva alisuoriutuminen? Eivät he edes saikuta, mutta eivät vaan ehdi ja osaa. Työnsuunnittelulla saisi kikkailtua hitaat heille sopiviin tehtäviin mutta eivät suostu sellaiseen epätasa-arvoiseen työnjakoon koska eivät näe sitä hitauttaan tai ovat sitä mieltä että heillä on oikeus tehdä omaan tahtiinsa.
Vierailija kirjoitti:
No mitäs nuoret tekee eläkeläisten hyväksi.
Nimittelee ja solvaa, jos ei osaa tietotekniikkaa
Halveksii käteistä rahaa käyttäviä eläkeläisiä
Ihmettelee tälläkin palstalla, kuinka pihalla eläkeläiset on kaikesta.
Jatkuvaa valitusta, kuinka hitaita eläkeläiset on esim kassalla.
Vieläkö joku muka käyttää käteistä.
Vieläkö jollain ei ole älypuhelinta
Vieläkö joku ei osaa pankkisovellusta
Vieläkö joku ei osaa yhtään mitään
Vieläkö joku ääliö mummo tekee itse jouluruuat
Että kiitos vaan, täältä pesee takaisin.
Painan hommia niin kauan kuin kädet ja jalat liikkuu, olen vasta 71v, joten ne liikkuu aika kauan. Työni jatkajan saan luultavasti valita. Valitsen siihen 55-60 V ikäisen.
Sinä voit puolestasi jatkaa vauvapalstalla omaa hommaasi, eli eläkeläisten nimittelyä.
Huom : ei kannattas soittaa poskea eläkeläisille niin paljon. Ne pystyy vaikuttamaan paljon enemmän kuin arvaatkaan.
Tyypillistä, luodaan lisää kitkaa vanhojen ja nuorten välille "koska minä voin" (=olla lapsellinen vaikka eläkeiässä ja kostaa pahat puheet). Nuorilla on oikeasti hätä kun eivät pääse elämässä alkuun mitenkään. Sinulla on ollut töitä koko ikäsi todennäköisesti ja kymmeniä vuosia olet voinut säästää ja sijoittaa. Nyt sitten viimeiseksi tempuksi pitää vielä lyödä lyötyjä! Anna mun kaikki kestää. Luuletko että tuollainen temppu jotenkin puheita vähentää? Heitit just bensaa liekkeihin, ääliö. Toivottavasti sulla ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
65 vuotta pitäisi olla ehdoton ja korkein eläkkeelle pääsemisen vuosi. Ihan uskomatonta, että jopa 7-kymmpiseksi pitää osan ihmisistä olla työelämässä mukana. Ihan järjetöntä!
Tätähän se jatkuva eläkeiän nosto teettää.Eläkekertymiä on moneen kertaan leikattu ja elinaika kerroin. ni pistää 5%jo ansaitusti eläkkeestä joka sekään ei ole edes kahta tonnia bruttona,niin pakko se on olla töissä siihen viralliseen eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
Ahneushan se. Kukaan ei niitä kompuroivia mummoja ja pappoja siellä työpaikoilla tosiasiassa kaipaa.
Kannattais sinunkin selvittää minkä ikäisiä ne firmojen omistajat on, voivat olla yli 70-vuotiaita. Eivät kompuroi, mutta eivät ehkä ota töihin vanhoja halveksivia nuoria. Kaikissa työpaikoissa ei tehokkuus nuoruus ja nopeus ole mikään meriitti. Harkitsevuus paineensieto ja joustavuus ovat iäkkäämpien hyviä ominaisuuksia. Iäkkäämmät eivät saikuta kun eivät kännää viikonloppuisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän, jäisivät "eläkkeelle" omakustanteisesti jos olisi rahaa edes sen verran että karenssista selviää. Haluaisivat kyllä.
On hyvä ettei työnantaja voi pelkän iän takia potkuja antaa, mutta entäs jatkuva alisuoriutuminen? Eivät he edes saikuta, mutta eivät vaan ehdi ja osaa. Työnsuunnittelulla saisi kikkailtua hitaat heille sopiviin tehtäviin mutta eivät suostu sellaiseen epätasa-arvoiseen työnjakoon koska eivät näe sitä hitauttaan tai ovat sitä mieltä että heillä on oikeus tehdä omaan tahtiinsa.
Jaa,mulle kyllä nuoremmat ja vielä miehet on sanoneet että miten sä voit olla noin nopea?Ja myös tarkkaa ja siistiä jälkeä teen.Saan kait olla ylpeä osaamisestani,ei oo sulta pois
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mihin se osaaminen katoaa?;Väitän kyllä että kymmeniä vuosia työtään tehnyt sen osaa jo vaikka unissaan.Toi hitaus nyt on aika subjekti en käsite.joillakin jonkin verran voi hidastuakin mutta on niitä hitaita nuoremmissa kun.taitaa olla lähinnä temperamentista kiinni
Näin keski-ikäisenä olen ollut työelämässä jo yli 25 vuotta. Saman verran pitäisi muka jaksaa vielä ennen kuin PÄÄSEE eläkkeelle. Jos ei kuole saappaat jalassa. Ei todellakaan kiinnosta itseä olla enää 70 vuotiaana töissä, mutta tämä on ulkoa annettu suunnitelma ikäluokalleni.
Vierailija kirjoitti:
Ahneushan se. Kukaan ei niitä kompuroivia mummoja ja pappoja siellä työpaikoilla tosiasiassa kaipaa.
Olen 65v, taloushallinnossa. Ohjelmaversio uusi, ei toimi kunnolla. Nuori nörtti ei älynnyt ohjelmavirhettä, ja taatusti saa enemmän palkkaa kuin minä.
Muistan sovellustukifirmojen nousun 90-luvun lopulla - niin leuhkoja! Puhelimessa neuvottiin: pane luukku kii(sulje ohjelma). Kun suljin ikkunan ensin(melu häiritsi), sitä pikkujätkien tirskuntaa, kun luulivat etten älyä. Kuului hirnuvan toiselle mitä tapahtui. - Kun työasemaan lisättiin nettiyhteys, pyysi asentaja roikkaa. Kaivoin roikan miettien miksei normi jatkojohto kelpaa. Sitten sanoi että kannattaisi hommata sellainen toisenlainen roikka. Ennen nämä pitivät meitä ihan uunoina, onneksi nykyään osaavat olla ammattimaisia.
Vaan mistäs niitä osaavia nuoria saa töihin? Esim. monet laboratorioinstrumentit ja muut hienomekaaniset laitteet ja laitteistot tarvitsisivat huoltomiehiä, vaan ei ole enää osaajia, jotka ymmärtäisivät minkään teknisemmän laitteiston toiminnasta saati korjaamisesta. Eläkeläispappoja haetaan töihin laittamaan kalliita instrumentteja kuntoon, kun ei nuoret kykene eikä ole osaamista eikä näppäryyttä.
Ja jos nyt miettii ihan tavan kotitalouskoneita, niin nuoret eivät esim. työpaikalla osaa laittaa edes astioitaan taukotilassa tiskikoneeseen saati laittaa konetta käyntiin. Eli siinä syytä jo, miksei nuoria palkata.
Mun eläke tulee olemaan niin pieni ettei mulla ole varaa jäädä eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeiät ovat järjettömän korkeita nykyään. Niitä pitäisi alentaa, jopa merkittävästi!
Olisiko nyt aika palata vanhaan hyvään systeemiin, jossa mentiin töihin 16v iässä, paiskittiin hommia 45 vuotta ja jäätiin eläkkeelle 61v iässä.
Kun sitä eläkettä ei oikein kerry, jos työvuosia on vain 15, kuten niin kovin monelle tuntuu nyt kertyvän, kun on niitä ahdistusongelmia ja sapattivapaita ja muuten vain halutaan elää täysillä, mutta eläkesumma halutaan kuitenkin kuin oltaisiin tehty töitä puoli vuosisataa.
Ei taida olla vanhaan paluuta. Tuo kuvaamasi on varastoista loppunut.
Nykyään menee niin, että ensin luetaan pari tutkintoa, josta se toinen, tai jopa enemmän siksi, että ekan jälkeen jos ja usein kun töitä ei riitävän nopeasti löydy, se happanee pilalle, kun tutkinnon omistaja on liian työtön tullakseen otetuksi vakavasti <30v screenaajien tai tekoälyn toimesta.
N. 30v pääsee sitte ehkä pätkäduuneihin ja hyvällä tuurilla 35v eka vakipaikka, kaikki ei saa sitä kodkaan, ei ehkä edes niitä pätkiä.
35 ja 45 välillä koetaan jo useat YT:t ja mikä tahansa niistä saattaa nakata kortistoon. Kortistosta alkaa olla todella vaikeaa nousta pois ja >45v se alkaa olla jo lähes toivotona. Työelämän n. 10 viimeistä vuotta meneekin sitten kynsiä kärsiessä ja tuloksettomia hakemuksia väsätessä ja lähinnä takuueläkettä odotellessa. Näyttää ikävästi siltä, että sekin saattaa olla jo utopiaa.
Minä ratkaisin oman tilanteeni 61-vuotiaana ja otin OVE:n. Eli 50% kertyneestä työeläkkeestäni.
Saan sitä 4 vuotta. Yllätyksenä sainkin jo 62-vuotiaana entisen työnantajan ottaman ylimääräisen eläkkeen jota saan 5 vuotta. Yhteensä saan noin tonnin / kk. Sillä minä elän, on pienet menot.
Mies auttaa myös yhteisissä menoissa. Sitten kun täytän 65 vuotta, alkaa se virallinen työeläke jonka olin työssä ollessa kerryttänyt. Jouduin 50 v työttömäksi, en enää sen jälkeen koskaan saanut työtä, vaikka kuinka yritin, kouluttauduin ja olin aktiivinen. Tuntui helpottavalta lopettaa se työnhaun leikki, kun OVE ikäni 61 v tuli täyteen. Ihmettelen edelleen niitä jotka väkisin ( ahneuttaan) ovat työelämässä viimeiseen tappiin asti, antaisivat nuorille mahdollisuuden.