Miksi yli 65v ovat vielä töissä miksi niitä töitä ei anneta nuorille?
Jotkin tekevät ihan vapaaehtoisesti töitä vielä eläkkeellä ollessaan. Nuorisotyöttömyys on valtava. Voisiko nämä eläkeläiset lopettaa työnteon ja päästää nuoria töihin.
Lisäksi kummastuttaa eläkeiän nosto. Mikä järki siinä on. Eikö nuoret saisi töitä kun vanhemmat päästetään eläkkeelle eli työttömyys laskee. Sillä säästetään nuorille annettavia tukia ja eläkkeiden maksua.
Kommentit (211)
kaikki nuoret on jotain mt tapauksia ja ne jotka ei niin pahasti seko, ne ei taas halua edes työllistyä ja työllistyminen vaatii opintoja ja opinnot tuottaa vaikeuksia.
ne jotka valmistuu esim. kampaajaksi, ovat vanhojen yrittäjien mielestä ihan sakkaa, edes perusasioita osata, jopa riski saada vahinkoa kemiallisten aineiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no kun pitää katsos istua siellä virassa kun on kalliin suojatyön joskus 80-luvulla saanut kun maailma oli vielä vähän auvoisempi paikka. Rohmutaan lisää kovaa eläkettä kun se olisi nyt vasta vaivaiset 4000€/kk.
Tosin moni noista rohmuajista kyllä tajuaa muutaman vuoden vanhempana ettei olisikaan kannattanut vaihtaa arvokkaita viimeisiä terveitä elinvuosia rahaan, mutta sitten se toki on myöhäistä enää.
Noin se monella boomsterilla menee. Heillä ollut muutenkin helppo työelämä. Olisi syytä potkia pihalle viimeistään 65v.
Satutko tietämään, että hyvin monen 40-50luvulla syntyneen eläkeikä oli 65 v. Eivät kaikki olleet kuntien yms palveluksessa.
Kirjoitelka vaan, mutta älkää yleistäkö, jos ei tietoa ole.
Ja taas on palattu 65 vuoteen. Tänä vuonna eläköityvät 1961 syntyneet, joiden eläkeikä on 64 v 9 kk. Ensi vuonna 1962 syntyneet, joiden eläkeikä on tasan 65, samoin 1963-64 syntyneillä. 1965 syntyneiden eläkeikää ei vielä ole päätetty, lienee 65 v ja 1 tai 2 kk ja siitä eteenpäin luultavasti edelleen nousevasti. Vähän vaikea tässä on jäädä eläkkeelle alle 65 vuotiaana.
Koska alalla alin eläkkeellepääsemisikä on 70. Tästä voi sitten kysyä joltain päättävältä taholta, että miksi.
Vierailija kirjoitti:
Niillä on tavoite-eläkeikä 68 vuotta ja siksi ovat töissä. Toinen syy on nuorten sopeutumattomuus työelämään. Ollaan myöhässä, työt jää tekemättä, ja lähdetään pois kun ei jakseta niitä työelämän vaatimuksia.
Lisäisin, että ihminen vasta saavutettuaan 50v. pystyy käyttämään rekistereitään optimaalisesti. On monipuolisia strategioita erilaisiin tilanteisiin (mm. osaa toimia erilaisten ihmisten kanssa 'luettuaan' heitä, ymmärtää realistisesti projektejen keston ja mihin päädytään), egokeskeisyys on helpottanut.
Vierailija kirjoitti:
Ei kyse ole mistään nollasummapelistä.
Om
Sehän myös vaatii rohkeutta ja epäitsekkyyttä jäädä pois työelämästä vapaaehtoisesti.
Esim. OVE on kehitetty juuri siksi, että vanhempana ( 61v eteenpäin) voi jo vähentää töitä tai halutessaan lopettaa työt kokonaan. Olla hetken työnhakijana ja nostaa ansiosidonnaista sekä OVE:a.
Sitten alkaa olemaan työeläkkeellä kun oma eläkeikä (65v) koittaa. Ihmisistä monet on vaan aika ahneita ja eivät ajattele muita. Minä minä ja mun palkka. Ja iso eläkekertymä. Itselle kävi niin, että työt loppuivat 50 vuotispäivänä. Siihen loppui myös eläkkeen kertyminen eli aikanaan mulle on tulossa tosi pieni noin 1400,- eläke. Mitenkähän sitten pärjää, ei voi tietää.
Vierailija kirjoitti:
Sehän myös vaatii rohkeutta ja epäitsekkyyttä jäädä pois työelämästä vapaaehtoisesti.
Esim. OVE on kehitetty juuri siksi, että vanhempana ( 61v eteenpäin) voi jo vähentää töitä tai halutessaan lopettaa työt kokonaan. Olla hetken työnhakijana ja nostaa ansiosidonnaista sekä OVE:a.
Sitten alkaa olemaan työeläkkeellä kun oma eläkeikä (65v) koittaa. Ihmisistä monet on vaan aika ahneita ja eivät ajattele muita. Minä minä ja mun palkka. Ja iso eläkekertymä. Itselle kävi niin, että työt loppuivat 50 vuotispäivänä. Siihen loppui myös eläkkeen kertyminen eli aikanaan mulle on tulossa tosi pieni noin 1400,- eläke. Mitenkähän sitten pärjää, ei voi tietää.
OVEa ei jatkossa kannata ottaa, jos on vaarassa olla pidempään työttömänä, koska se tullaan vähentämään yleistuesta. Vähennetään siis kahteen kertaan, ensin yleistuesta ja sitten lopullisesta eläkkeestä. OVEn suosio tulee romahtamaan. Eikä sitä enää saa 61 vuotiaana, vaan aikaisintaan 3 vuotta ennen alinta eläkeikää eli 62+.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhdenkin eläkeiän kynnyksellä olevan, ja kyllä olisi jo aika antaa tilaa nuoremmalle. . ...
Minä tiedän montakin odottelevat toiveikkaana sitä ikää että viimein pääsevät eläkkeelle. Se kun ei ole omasta halusmisesta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Nuorten kannattaisi luoda itse ne omat työpaikkansa, ei suinkaan itkeä sitä että miten paljon on maailmassa työssäkäyviä.
Hyvin sanottu. Ilmeisesti nykynuoriso on tottunut saamaan kaiken valmiina ja tukia niin ettei töitä tarvitse tehdä. Aikaa riittää tiellä istumiseen ja festareihin.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt puhu ihan shittiä. Ihan taatusti olisit ollut sitä eläkettä keräämässä ellet ois sattunut saamaan potkuja.Turha hurskastella ja mollata muita.Tulet saamaan lisäksi kansaneläkettä koska työeläkkeesi noin pieni,jos kyseessä siis brutto summa,sitä saadakseen pitää olla65täyttänyt. Mulla ainakin töissä käynti on paljon muutakin kuin eläkkeen keräystä varten.Pidän työstäni,mulla on kivoja työkavereita.tunnen olevani tarpeellinen ja pysyy pääkin paremmin kasassa kun ei vaan möllötä kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ai että rohkeutta??kukaan niin hullu ole,että tämmöisenä aikana noin vaan jää töistä pois tyhjänä päälle ootko ihan vajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeiät ovat järjettömän korkeita nykyään. Niitä pitäisi alentaa, jopa merkittävästi!
Olisiko nyt aika palata vanhaan hyvään systeemiin, jossa mentiin töihin 16v iässä, paiskittiin hommia 45 vuotta ja jäätiin eläkkeelle 61v iässä.
Kun sitä eläkettä ei oikein kerry, jos työvuosia on vain 15, kuten niin kovin monelle tuntuu nyt kertyvän, kun on niitä ahdistusongelmia ja sapattivapaita ja muuten vain halutaan elää täysillä, mutta eläkesumma halutaan kuitenkin kuin oltaisiin tehty töitä puoli vuosisataa.
Joo, lisätään siihen vielä minuakin koskenut sääntö, että eläkettä ei sitten kerry ennenkuin on täyttänyt 23 vuotta! Nykyään taitaa jo koulunpenkkien kulutuksesta saada eläkettä ja siitä heti töihin menosta. Koittakaapas nuoret tehdä n. 3 - 8 vuotta töitä ilman eläkekertymää. Heh heh, naurattaa kovasti näin eläkkeellä.
Rivitsotilas, joka käy vaan töissä saadakseen rahaa, ei ymmärrä, että toiset ovat kehittäneet osaamistaan ja taitojaan koko elinikänsä.
Oletko ajatellut, että se 65-vuotias voi olla perheessänsä ainoa, jolla on työpaikka? Hänellä voi olla monta opiskelevaa nuorta, joita täytyy avustaa, koska yhteiskunta on niin pihi, että ei avusta opiskelevia nuoria.
Yksin elävät naiset ovat tunnetusti se köyhin eläkeläisryhmä
Vierailija kirjoitti:
Rivitsotilas, joka käy vaan töissä saadakseen rahaa, ei ymmärrä, että toiset ovat kehittäneet osaamistaan ja taitojaan koko elinikänsä.
Ja luoneet ympärilleen verkoston, toki työtehtävistä riippuen, jossa joku aina tietää mitä ja kuka pystyy jonkun homman tekemään. Minullakin yli sata puhelinnumeroa puhelimessani, joihin soittaessa vastataan moi ja minun etunimeni kuten itsekin tein ja jeesasin milloin ketäkin. Kymppitonnien koneita/laitteita/tms. sai hätätilanteessa lainaan pelkällä puhelulla ilman mitään sopimuspapereita puolin ja toisin kun toiseen voi luottaa. Siinä ei nenärenkaat tai tatskat auta piposta puhumattakaan. Tämä myös isojen globaalien pörssiyhtiöiden kanssa.
Ap voi antaa sen paikkansa jollekin ukrainalaiselle, tarvitsee enemmän.
Siksi kun eläkkeet maksaa ja tulee halvemmaksi maksaa nuorelle työttömyyskorvausta, ainakin lyhyellä tähtäimellä. Eläkeikää nostetaan jotta eläkemaksut pienenee kun ihmiset on vähemmän aikaa eläkkeellä. Nythän hallitus haluaa myös työttömät menemään olemattomiin työpaikkoihin
Meillä jo eläköitynyt hoitaja saa tehdä täyttä listaa töitä mut nuoremmille ei voi työnantaja luvata vakituista työtä. Tosin kyseinen eläkeläinen on niin tehokas ettei häntä riitä kaksikaan hoitajaa korvaamaan.
Tiedän yhdenkin eläkeiän kynnyksellä olevan, ja kyllä olisi jo aika antaa tilaa nuoremmalle. . ...