MTv Uutiset "Ai, sä puhut?" musliminainen kertoo ennakkoluuloista Suomessa
Tässä jutussa musliminainen Khadra Sugulle kertoo omista kokemuksistaan Suomessa ja siitä, millaisia ennakkoluuloja hän kohtaa arjessaan. Hänen mukaansa moni ajattelee valmiiksi, että huivia käyttävä musliminainen ei osaisi käyttäytyä "normaalisti" tai keskustella sujuvasti. Hän kuvaa tilanteita, joissa häntä on ihmetelty tyyliin "ai, sä puhutkin" tai oletettu alistetuksi ilman mitään todellista syytä.
Jutussa avataan myös islamin käytäntöjä, kuten ramadania ja id-juhlaa, ja pyritään korjaamaan väärinkäsityksiä. Sugullen mukaan suuri ongelma on se, että ihmiset sekoittavat uskonnon ja kulttuurin keskenään. Lisäksi hän kritisoi sitä, miten Vantaan hautajaisista syntynyttä kohua on käsitelty mediassa ja somessa, hänen mielestään surua on käytetty väärin klikkien ja kohun rakentamiseen.
Mutta kyllähän tässä näkyy myös toinen puoli, joka monia ärsyttää. Heti kun joku nostaa esiin kysymyksiä esimerkiksi tavoista tai tasa-arvosta, se tulkitaan helposti ennakkoluuloksi tai vihamielisyydeksi. Samaan aikaan osa kokee, että ihan tavallisia kysymyksiä ei enää saa esittää ilman leimaa otsaan. Siitä syntyy nopeasti tilanne, jossa kumpikaan puoli ei oikeasti kuuntele toista.
Ja tässä kohtaa mennään siihen vaikeaan ytimeen. Jos ihmiset kokevat tulevansa väärin kohdelluiksi ennakkoluulojen takia, se on ongelma. Mutta jos samaan aikaan kaikki kriittinen keskustelu leimataan automaattisesti vääräksi, sekään ei vie mitään eteenpäin. Missä menee raja aidon ennakkoluulon ja täysin normaalin kysymisen välillä?
Kommentit (172)
Kritiikin kohteena ei ollut se, että naiset eivät kantaneet arkkuja, vaan se, että he olivat hautajaisissa ihan statisteja ja lymyilivät parkkipaikalla ja kaukana haudoilta, kun taas miehiä oli haudoilla kuin meren mutaa. Naisia oli myös hirveän vähän verrattuna miehiin, suurimmalla osalla vaimot siis jääneet kotiin hoitamaan lapsia. Suomessa hautajaisiin osallistuvat kaikki läheiset, niin miehet, naiset kuin lapsetkin, ei kauheaa lössiä puolituttuja (en jaksa millään uskoa, että nuo sadat ihmiset tunsivat perheen henkilökohtaisesti ja hyvin).
Lisäksi suomalaisessa perinteessä hautajaisiin pukeudutaan mustiin tai ainakin tummiin juhlavaatteisiin, kunnioitetaan vainajaa. Nämä olivat tavallisissa arkivaatteissaan liikkeellä.
Ja lasten käytöksestä vielä: somali- ja arabilapset tottelevat lähinnä isäänsä. Äitiä ei tarvitse totella, ainakaan poikalasten. Tämä näkyy selvästi päiväkodeissa ja kouluissa - ei minkäänlaista kunnioitusta naisopettajia tai -hoitajia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin vaikea ymmärtää, että kulttuurit ovat erilaisia eri puolilla maaimaa. Uskonnot sisältävät erilaisia käsityksiä ja ihmisten ulkonäkö on erilainen. Miksi on niin vaikeaa hyväksyä erilaisia eri tavoin ajattelevia ihmisiä? Kaikki suomalaisetkaan muuten eivät ole raiskaajia ja tappajia, vaikka naisiin kohdistuvaa väkivaltaa on paljon myös Suomessa. Lapsiakin suomalaiset, jopa uskovaiset, voivat kohdella julmasti ja eristävästi.
Maassa maan tavalla. Ihan jo lähtökohdiltaan järjetön ajatus, että voi muuttaa minne tahansa maailmassa ja hengailla siellä kuin kotonaan sopeutumatta paikallisiin tapoihin.
Eiköhän ihmisen identiteetti ole juuri sitä, että ihminen aina kantaa sisällään palasen sen yhteisön tavoista, johon hänet on kasvatettu. Muuten muslimien vihaajat, tiesittekö, että myös juutalaisissa ( ortodoksi-) naiset ja miehet ovat synagogassa erillään. On erilaisia tapoja ja erilaisia uskontoja. Kristinuskossakin on ollut omat sokeat pisteensä, noitavaivot, inkvisitiot ja valloittajien ristiretket. Vieläkin lahkolaisilla ja ääriuskovaisilla kristityillä aika arveluttavia tapoja, esimerkiksi seksuaalisuuteen liittyviä.
Niin ero onkin siinä, että kristinuskoa on viety eteenpäin ja tulkittu uudella tavalla nykypäivän kontekstissa. Islamin kohdalla tämä ei tule ikinä tapahtumaan samoissa määrin, vaan eletään orjallisesti samojen takapajuisten säännösten ja tapojen mukaan kuin 1500 vuotta sitten .
Juu, ihmiset ovat eronneet kirkoistaan ja lopettaneet rahan kannon kirkoille, jotka pelottelivat jäseniään helvetin tulella. Onneksi se oppi on sammutettu Raamatulla: Kuolleet eivät tiedä yhtään mitään ja heidän muistonsakin on jo unhotettusiellä ne miljoonat ovat jo tuhansia vuosia nukkuneet ilman kipua, ikävää, ym..
Onko tarvetta saada tilalle islam?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista ei halua edes tutustua muslimeihin.
Ei niin. Opetan myös lapsilleni, että pysyvät mahdollisimman kaukana.
Totta, eivätkä halua tutustua edes vuosien takaisiin suomalaisiin naapureihinkaan! Tälle jo nauraa puoli Eurooppaa!
Vierailija kirjoitti:
Itse en halua missään tekemisissä mus limien kanssa. He palvovat paholaista. Isl am edustaa itselleni mustaa, synkkää, ahdistavaa, väkivaltaista ideologiaa. Kristillisyys on valo, ilo ja rauha.
Samaa kamaa nuo aavikon kultit. Ota Ukko Ylijumala sydämeesi. Muuta neuvoa ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole ennakkoluulo vaan kokemus. Ei osaa vielä kielen oikeita ilmaisuja? Selittäisi nyt sitten sen naisen aseman mihin se perustuu, miksi sitä edelleen noudatetaan. Eikä me heidän hautajaisissaan oltu, miksi ei saa puhua arvostellen tietyistä asioista? itse eivät hyväksy mitään meissä.
Missä vaiheessa Suomessa on tullut tavaksi että naiset kantaa arkkua ? Tiedän joskus kantaa kun miehiä ei ole, mutta muuten ei naiset arkkua kanna. Olen ollut useissa hautajaisissa eikä ole naiset arkkua kantaneet.
En usko että nämä kritisoijat tarkoittivat sitä että naiset eivät olleet arkkua kantamassa vaikka toimittajat ovatkin pyrkineet sitä siihen suuntaan kääntämään. Sen sijaan saattoväki oli pelkästään miehiä eikä arkkujen lähellä ollessa väen paljoudessa näkynyt yhtään naista. Toinen erikoinen piirre omaan silmääni näissä hautajaisissa oli se että siellä oli suurin osa väestä ihan normaaleissa arkivaatteissa. Sehän ei suomalaisen hautajaisissa tulisi oikeastaan kysymykseenkään.
Sukulaiseni, joka oli ateisti , jätti yhtenä toivomuksena, että jokainen tulee niissä vaatteissa hautajaisiin mitä on. Ruotsissa on monesti kuolinilmoituksessa vapaa pukeutuminen.
Minä taas tavatessani yllätyin, ettei musliminainen puhunut mitään. En edes tiedä syytä, miksei sanonut sanaakaan. Voiko se vaikuttaa, että olen mies? Eli onko epäsoveliasta puhua vieraan miehen kanssa?
Joten otsikon kysymys ei ollut valttämättä ennakkoluuloa, vaan voi perustua kokemukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikesta tulee loukkaus, kohta kukaan ei uskalla puhua niille mitään
Mitä jos et loukkaisi ihmisiä puheillasi? Onko se tosiaan noin vaikeaa ottaa muut ihmiset huomioon? Mieti itse miltä tuntuisi kun random apinat tivaavat sinulta samoja asioita joka päivä, vain ulkonäköösi perustuen. Itse en ainakaan moista kuuntelisi.
Eihän hänkään ota meitä muita huomioon, vaan käyttää huivia, joka on merkki naisen alistamisesta. Minua naisena se loukkaa, koska sillä käyttäjä ilmaisee, että minun(kin) pitäisi olla alistettu, koska olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko niin vaikea ymmärtää, että kulttuurit ovat erilaisia eri puolilla maaimaa. Uskonnot sisältävät erilaisia käsityksiä ja ihmisten ulkonäkö on erilainen. Miksi on niin vaikeaa hyväksyä erilaisia eri tavoin ajattelevia ihmisiä? Kaikki suomalaisetkaan muuten eivät ole raiskaajia ja tappajia, vaikka naisiin kohdistuvaa väkivaltaa on paljon myös Suomessa. Lapsiakin suomalaiset, jopa uskovaiset, voivat kohdella julmasti ja eristävästi.
Maassa maan tavalla. Ihan jo lähtökohdiltaan järjetön ajatus, että voi muuttaa minne tahansa maailmassa ja hengailla siellä kuin kotonaan sopeutumatta paikallisiin tapoihin.
Ja mitähän paikallisia tapoja tarkoitat, laitatko luettelon tänne!
Esimerkiksi uskonnonvapaus. Muslimin kanssa naimisiin menevän on pakko kääntyä itsekin muslimiksi.
Muitakin liberaaleja paikallisia tapoja, kuten naisen pitäminen miehen kanssa samanarvoisena, tulee mieleen.
-Ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ihmisen identiteetti ole juuri sitä, että ihminen aina kantaa sisällään palasen sen yhteisön tavoista, johon hänet on kasvatettu. Muuten muslimien vihaajat, tiesittekö, että myös juutalaisissa ( ortodoksi-) naiset ja miehet ovat synagogassa erillään. On erilaisia tapoja ja erilaisia uskontoja. Kristinuskossakin on ollut omat sokeat pisteensä, noitavaivot, inkvisitiot ja valloittajien ristiretket. Vieläkin lahkolaisilla ja ääriuskovaisilla kristityillä aika arveluttavia tapoja, esimerkiksi seksuaalisuuteen liittyviä.
Niin ero onkin siinä, että kristinuskoa on viety eteenpäin ja tulkittu uudella tavalla nykypäivän kontekstissa. Islamin kohdalla tämä ei tule ikinä tapahtumaan samoissa määrin, vaan eletään orjallisesti samojen takapajuisten säännösten ja tapojen mukaan kuin 1500 vuotta sitten .
Tavat kyllä vaihtelevat aika paljon paikallisten suuntausten mukaan. Pidätkö esimerkiksi Suomen tataareja takapajuisten säännösten ja tapojen mukaan elävinä? Kristinuskossakin voi olla aika vanhoillisia tapoja, esimerkiksi naispappeutta voidaan vastustaa tai abortteja kieltää. Suurin osa suomalaisista maahanmuuttajista elää ihan tavallista perhe-elämää. Köyhyys ja eriarvoisuus maailmassa enemmän vaikuttavat kuin uskonto.
Ajatelkaa tilannetta ettette pääsisi edes oman lapsenne arkun luokse siksi että haudalla on vieraita miehiä. Onneksi elämme Suomessa jonka tapakulttuuri ei pohjaudu islamiin
https://seura.fi/ilmiot/reportaasit/heidi-kjelin-on-vapaaehtoinen-arkun…
Teksti maksumuurin takana mutta sen voi kokonaan kuunnella ääneen luettuna painamalla nuolinäppäintä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo ole ennakkoluulo vaan kokemus. Ei osaa vielä kielen oikeita ilmaisuja? Selittäisi nyt sitten sen naisen aseman mihin se perustuu, miksi sitä edelleen noudatetaan. Eikä me heidän hautajaisissaan oltu, miksi ei saa puhua arvostellen tietyistä asioista? itse eivät hyväksy mitään meissä.
Missä vaiheessa Suomessa on tullut tavaksi että naiset kantaa arkkua ? Tiedän joskus kantaa kun miehiä ei ole, mutta muuten ei naiset arkkua kanna. Olen ollut useissa hautajaisissa eikä ole naiset arkkua kantaneet.
En usko että nämä kritisoijat tarkoittivat sitä että naiset eivät olleet arkkua kantamassa vaikka toimittajat ovatkin pyrkineet sitä siihen suuntaan kääntämään. Sen sijaan saattoväki oli pelkästään miehiä eikä arkkujen lähellä ollessa väen paljoudessa näkynyt yhtään naista. Toinen erikoinen piirre omaan silmääni näissä hautajaisissa oli se että siellä oli suurin osa väestä ihan normaaleissa arkivaatteissa. Sehän ei suomalaisen hautajaisissa tulisi oikeastaan kysymykseenkään.
Sukulaiseni, joka oli ateisti , jätti yhtenä toivomuksena, että jokainen tulee niissä vaatteissa hautajaisiin mitä on. Ruotsissa on monesti kuolinilmoituksessa vapaa pukeutuminen.
Harvalle tulee mieleen lähteä hautajaisiin vaaleissa kulahtaneissa verkkareissa ja likaisissa tennareissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota islamofobia korttia käytetään kaiken kritiikin vaientamiseen. Heti kun jotkut kyselivät no missäs ne naiset on hautajaisista alkoi kortti viuhua, ettei vaan uskallettaisi kyseenalaistaa naisia sortavia tapoja.
Teitä paskapersuja ei kiinnosta tasa-arvo tai naisten oikeudet pätkän vertaa. Sillä vain on kätevää perustella omaa rasisminsa aina paikan tullen.
Minua kiinnostaa naisten oikeudet hyvinkin paljon, ja siitä näkökulmasta islam on erityisen ongelmallinen uskonto.
Naisten oikeudet on vain yksi tekijä ongelmallisuudessa. On monta muuta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos et loukkaisi ihmisiä puheillasi? Onko se tosiaan noin vaikeaa ottaa muut ihmiset huomioon? Mieti itse miltä tuntuisi kun random apinat tivaavat sinulta samoja asioita joka päivä, vain ulkonäköösi perustuen. Itse en ainakaan moista kuuntelisi.
Eihän hänkään ota meitä muita huomioon, vaan käyttää huivia, joka on merkki naisen alistamisesta. Minua naisena se loukkaa, koska sillä käyttäjä ilmaisee, että minun(kin) pitäisi olla alistettu, koska olen nainen.
Ehkä sinun avokaulainen antava kaula-aukkosi loukkaa jotakin muuta ihmistä. Muuten huiveja käytettiin Suomessa paljon maaseudulla vielä 50-luvulla. Maalla vanhat emännät kulkivat huivi tiukasti leuan alle sidottuna. Äkkiä sekin on unohtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä sinun avokaulainen antava kaula-aukkosi loukkaa jotakin muuta ihmistä. Muuten huiveja käytettiin Suomessa paljon maaseudulla vielä 50-luvulla. Maalla vanhat emännät kulkivat huivi tiukasti leuan alle sidottuna. Äkkiä sekin on unohtunut.
Mitä pahaa niissä huiveissa oli? Oliko niitä esim. pakko piyää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitähän paikallisia tapoja tarkoitat, laitatko luettelon tänne!
Tyypillistä inttämistä ja kiertelyä. Ilmankos sodatkin noiden kanssa venyy ja venyy ja venyy. Koitapa kotoutua sen verran että selvität ja oivallat ihan itse. Kvg.
Olen tullut siihen tulokseen ettei muslimeja tarvitse ymmärtää. Antaa heidän vaan olla omissa oloissaan niin rauha säilyy. Esim musliminaiset kohkaa oikeuksistaan mutta kasvattavat aina poikansa täysin oppien mukaan, eivät koskaan kyseenalaista aviomiestään mutta vaativat "oikeuksia " meiltä eurooppalaisilta. Miten tuohon voi tai kannattaa vastata? No ei mitenkään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa niissä huiveissa oli? Oliko niitä esim. pakko piyää?
Typeryyden huippu verrata muita huiveja uskonnolliseen alistumismerkkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavat kyllä vaihtelevat aika paljon paikallisten suuntausten mukaan. Pidätkö esimerkiksi Suomen tataareja takapajuisten säännösten ja tapojen mukaan elävinä? Kristinuskossakin voi olla aika vanhoillisia tapoja, esimerkiksi naispappeutta voidaan vastustaa tai abortteja kieltää. Suurin osa suomalaisista maahanmuuttajista elää ihan tavallista perhe-elämää. Köyhyys ja eriarvoisuus maailmassa enemmän vaikuttavat kuin uskonto.
Älä viitsi. Otetaanpa vaikka pappi, yhteisön hengellinen johtaja. Naispappien osuus Suomen kirkoissa on 52%. Eikä naispappeutta voida kieltää.
Naisimaamien määrä puolestaan missä tahansa islamilaisessa maassa on 0%.
Ehkä ihmettely oli enemmän sitä, että naiset piilotettiin sinne taka-alalle, ja meillä on totuttu, että äiti kyllä saattaa kuolleen lapsensa hautaan.
Eihän nämä niin erilaiset kulttuurit ole helppoja ymmärtää. En silti ymmärrä, miksi ei voinut vain selittää tyhmille suomalaisille heidän hautajaistapojaan, ja siihen liittyviä asioita, vaan ruvetaan vaatimaan pääministeriä syytteeseen rasismista. Ja demarien johtaja säestää,
Britanniassahan oli eilen melkoiset partyt muslimien ja muiden välillä. En todellakaan haluaisi Suomeen sellaista menoa.
Paluumuutto.