Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisista journalistiopiskelijoista 78 prosenttia äänestää vasemmistopuolueita

Vierailija
21.03.2026 |

Suomalaisista journalistiopiskelijoista 78 prosenttia äänestää vasemmistopuolueita (vas 44 %, vihr 20 %, Sdp 14 %).
Asia selviää Nordic Journalism Students 2025 -kyselystä, jossa oli mukana Tampereen yliopisto. Suomesta vastaajia oli 400. Kyseessä on kattavin aiheesta tehty tutkimus.

https://x.com/i/status/2035027367265972713

Eipä yllätä tulos. 

Kommentit (414)

Vierailija
141/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole omasta porukasta tarpeeksi menijöitä ja tekijöitä, mutta toisia osataan kyllä raivolla jahdata.

Tyypillistä kok-persuilua.

Sama sitten naisten palkka, naiset hakeutuu huonommin palkattuihin hommiin ja koulutuksiin oma vika feministit, ottakaa niskasta kiinni ja opiskelijaa jotain vaativampaa.

Vierailija
142/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla on ollut se että monessa ammatissa samoissa tehtävissä saaneet jopa samoissa firmoissa selvästi huonompaa palkkaa kuin miestoverinsa. Mutta tuo ei ollut avauksen aiheena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikennäköistä sontaa tässä ketjussa on vielä vaikka miten paljon jäljellä, mutta silti jaksetaan ruikuttaa. Ilmeisesti sitä on oltava vielä enemmän, onkohan niin että joku ulkoa asetettu tavoite täyttyy.

Vierailija
144/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komukat sensuroivat kaikki väärät mielipiteet ja känselöivät sellaisen esittäjät yhdessä tuumin toverituomioimalla. Tyypillistä neukkulaisuutta on todeta perään 'niih, ala itse toimittajaksi jos ei valheemme kiinnosta...'.

Voitko avata, miten Neuvostoliitto liittyy tähän? 

Kuvitellaan, että et olisi tyytyväinen esimerkiksi suomalaisten yliopistojen toimintaan. Eikö silloin olisi järkevämpää pyrkiä itse muuttamaan rakenteita sisältä kuin yrittää vaikuttaa asiaan Vauva.fi-palstalla toivoen, että nykyiset yliopistoihmiset lukisivat tätä palstaa ja muuttaisivat yhtäkkiä poliittisia mielipiteitään sinun mieliksi? 

Vierailija
145/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä googlea ja tutki. Mitä itse taas tutkin tuota onko toimittajista jotka tällä hetkellä Suomessa töissä alalla tehty jotain kattavaa tutkimusta puoluekannoista, niin ei sellaista eteen tullut.

Vierailija
146/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anonyymipalstalla ei voi ketään anonyymikirjoittajaa maalittaa, sen sijaan yhtä ammattikuntaa kyllä lähestytään jatkuvasti ties millä väkisin väännetyillä väittämillä ja itse lapioidaan jätettä niskaan sen minkä satutaan keksimään.

Vierailija
147/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös persut saavat kouluttaa itsensä toimittajiksi Tampereen yliopistossa ilmaiseksi! Eikö tutkinto kelpaa vai missä on vika?

Persuilla on ehkä tavotteet korkeammalla ku mennä ilta-sanomien toimittajaks raportoimaan Aki Mannisen pörssisähköstä

Hyvä! Sitten en tiedä, miten ongelman voisi ratkaista, jos heitä ei kerran kiinnosta tehdä toimittajan työtä. 

Tarkoitatko että alalla olevat tuhannet vasurit ei omaa käytöstään osaa muuttaa laadukkaammaksi journalismiksi millään keinolla omin avuin, vaan pitää tuoda ulkopuolelta jotain persuja tekemään aitoa journalismia noiden anaalitapeista uutisoivien ja politikoivien ja vasurien rinnalle?

Ongelma on siinä, että tämä on ongelma ainoastaan sinulle, eikä nykyisille toimittajille. Silloin kannattaa itse tehdä asialle jotain. "Ole itse se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä", sanoi Gandhi. 

Jos toimittajat ei osaa muuten käytöstään perustella kuin uhriutumalla, tai julistamalla että tee ite paremmin, tai maalittamalla kritisoijaa niin ei teillä kuule ole mitään argumenttia sen puolesta että miksi te saisitte tuota jatkaa ilman kritiikkiä.

Ja aina kun lukija kritisoi artikkelia eli "tekee paremmin" niin toimittaja rupeaa uhriutumaan, raivoamaan vihapuheesta ja lehdistönvapaudesta ja lopulta osoittelemaan persuja vaikkei niillä olisi mitään tekemistä asian kanssa. Jotta sellaista laatujournalismia mediassamme :D

Ja minä just olen se muutos eli en enää katsele hiljaa vierestä kun toimittajat paskoittaa koko maan paskoitettuaan ensin oman alansa. 

Kuka sinua on estänyt antamasta kritiikkiä? Luonnollisesti vastakritiikkiä sinulle saa esittää. Pitäisikö se sinusta kieltää? Väittelyssä yleisö nimenomaan punnitsee argumentaation vakuuttavuutta ja tekee siitä omat päätelmänsä. Jos nämä toimittajan argumentit ovat sinusta huonoja, niin yleisö varmasti huomaa sen ja ajattelee, että olet vakuuttavampi. Eikö niin? 

Vierailija
148/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä asialle pitäisi mielestänne tehdä? Estää väärin äänestävien pääseminen töihin vain tehdä kiintiöt pääsykokeisiin hakijoiden puoluekannan tai elämänkatsomuksen perusteella?

Vierailija
149/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luo vaan kitkaa lehdistön ja kansan välillä, jos journalistiikka ei edusta koko väestöä.

Vierailija
150/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä asialle pitäisi mielestänne tehdä? Estää väärin äänestävien pääseminen töihin vain tehdä kiintiöt pääsykokeisiin hakijoiden puoluekannan tai elämänkatsomuksen perusteella?

Näistähän on esimerkkinä mieskiintiö luokanopettajakoulutuksessa 70-80-luvulla. Oli valitettavaa, että osa motivoituneista ja ansioituneista hakijoista jäi pihalle sukupuolensa perusteella. 

Vierailija
151/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun kyse ollut jostain tummista niin ps ja muut oikeistolaiset pitäneet aina ääntä että heille ei voi asettaa mitään kiintiötä yliopistoihin ohi pätevyysperustein, mutta onko niin että omille kyllä pitäisi olla voimakkaasti suosiollinen valintatapa ohi sen.

Vierailija
152/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistähän on esimerkkinä mieskiintiö luokanopettajakoulutuksessa 70-80-luvulla. Oli valitettavaa, että osa motivoituneista ja ansioituneista hakijoista jäi pihalle sukupuolensa perusteella. 

No en mä tiiä. Ois se hyvä kehittyvän nuoren jotani miehen malliaki saaha varsinki jos on yksinhuoltajan lapsi.

Vierailija
153/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Journalistiikkaan taitaa vaatia aika hyvät arvosanat ja hyvät arvosanat/lukeneisuus korreloi vasemmistolaisen ajatusmaailman kanssa

Tietty sitten kun pääsevät työelämään, täytyy tanssia rahottajien pillin mukaan jos haluaa töitä

Vierailija
154/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös persut saavat kouluttaa itsensä toimittajiksi Tampereen yliopistossa ilmaiseksi! Eikö tutkinto kelpaa vai missä on vika?

Persuilla on ehkä tavotteet korkeammalla ku mennä ilta-sanomien toimittajaks raportoimaan Aki Mannisen pörssisähköstä

Hyvä! Sitten en tiedä, miten ongelman voisi ratkaista, jos heitä ei kerran kiinnosta tehdä toimittajan työtä. 

Tarkoitatko että alalla olevat tuhannet vasurit ei omaa käytöstään osaa muuttaa laadukkaammaksi journalismiksi millään keinolla omin avuin, vaan pitää tuoda ulkopuolelta jotain persuja tekemään aitoa journalismia noiden anaalitapeista uutisoivien ja politikoivien ja vasurien rinnalle?

Ongelma on siinä, että tämä on ongelma ainoastaan sinulle, eikä nykyisille toimittajille. Silloin kannattaa itse tehdä asialle jotain. "Ole itse se muutos, jonka haluat maailmassa nähdä", sanoi Gandhi. 

Jos toimittajat ei osaa muuten käytöstään perustella kuin uhriutumalla, tai julistamalla että tee ite paremmin, tai maalittamalla kritisoijaa niin ei teillä kuule ole mitään argumenttia sen puolesta että miksi te saisitte tuota jatkaa ilman kritiikkiä.

Ja aina kun lukija kritisoi artikkelia eli "tekee paremmin" niin toimittaja rupeaa uhriutumaan, raivoamaan vihapuheesta ja lehdistönvapaudesta ja lopulta osoittelemaan persuja vaikkei niillä olisi mitään tekemistä asian kanssa. Jotta sellaista laatujournalismia mediassamme :D

Ja minä just olen se muutos eli en enää katsele hiljaa vierestä kun toimittajat paskoittaa koko maan paskoitettuaan ensin oman alansa. 

Kuka sinua on estänyt antamasta kritiikkiä? Luonnollisesti vastakritiikkiä sinulle saa esittää. Pitäisikö se sinusta kieltää? Väittelyssä yleisö nimenomaan punnitsee argumentaation vakuuttavuutta ja tekee siitä omat päätelmänsä. Jos nämä toimittajan argumentit ovat sinusta huonoja, niin yleisö varmasti huomaa sen ja ajattelee, että olet vakuuttavampi. Eikö niin? 

Aivan, kuten totesit, toimittajien argumentit ovat huonoja, siksi YLE:n ja Hesarin seuraaminen vähenee koko ajan. Jos toimittaja ei kykene laadukkaaseen työhön, lukijamäärä pienenee ja siirtyy seuraamaan muita kanavia. Onko tämä sitten kenen etu, siitä voidaan avata erillinen keskustelu.

Hieno oivallus.

Vierailija
155/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeistolaiset "toimittajat" löytyy youtubesta. Joku opiskellut pari kurssia filosofiasta ja on jo asiantuntija. Tai nää maikkarissa toimineet ovat käyneet jossain kristillisessä opistossa lukuvuoden kurssin ja sitten päätä aukomaan päässeet. Suomessa on JSN eli sinne voi valittaa, jos on huomauttamista journalismista. Mutta Suomen Uutiset ja hommis ei kuulu JSN.n piiriin eikä tubettajat.

Toimittajan ammatti on ns. vapaa ammatti eikä ammattinimikettä ole suojattu eikä sen käyttäminen edellytä mitään tiettyä koulutusta. Kuka tahansa voi ryhtyä toimittajaksi omalla ilmoituksellaan. YouTube-paasaajat ovat toimittajia ihan yhtä lailla kuin kuka tahansa Ylen A-Studion toimittajat.

Vierailija
156/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en mä tiiä. Ois se hyvä kehittyvän nuoren jotani miehen malliaki saaha varsinki jos on yksinhuoltajan lapsi.

Vaikkakin tämä menee ohi ketjun aiheen: Olen samaa mieltä, että kannustan miehiä hakeutumaan opettajiksi! En kuitenkaan pidä järkevänä, että pääsykokeissa parhaiten menestyneiden sijaan sisään otettaisiin huonot pisteet ja arvosanat saaneita miehiä säälistä. 

Vierailija
157/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi persut uikuttaa täällä eikä itse mene opiskelemaan sitä journalismia, eivätkö kykene? Tippuvat valintakokeissa?

Voisitko lopettaa täysin turhan spämmäyksesi? Persun hokeminen ei ole keskustelua.

Kohta ei saa persuakaan enää kutsua persuksi.

Mitään ei saa enää sanoa. Persut loukkaantuu heti kaikesta.

Vierailija
158/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Journalistiikkaan taitaa vaatia aika hyvät arvosanat ja hyvät arvosanat/lukeneisuus korreloi vasemmistolaisen ajatusmaailman kanssa

Tietty sitten kun pääsevät työelämään, täytyy tanssia rahottajien pillin mukaan jos haluaa töitä

Kyseessä on kuoleva ala. Tekoäly vie toimittajien työt. Ja kiitokset siitä. Se ainakin operoi faktojen varassa ja osaa kirjoittaa suomen kielen yhdyssanat oikein.

Vierailija
159/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, kuten totesit, toimittajien argumentit ovat huonoja, siksi YLE:n ja Hesarin seuraaminen vähenee koko ajan. Jos toimittaja ei kykene laadukkaaseen työhön, lukijamäärä pienenee ja siirtyy seuraamaan muita kanavia. Onko tämä sitten kenen etu, siitä voidaan avata erillinen keskustelu.

Hieno oivallus.

Helsingin Sanomat tavoittaa päivittäin 1,4 miljoonaa suomalaista ja Yle noin 2 miljoonaa suomalaista. Jos ihmiset kerran siirtyvät pois näiden parista, eikö oikeistolaisten medioiden pitäisi tavoittaa samanlaisia lukuja? 

Vierailija
160/414 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, teetäpä tästä nyt ehdotus jutun aiheeksi Verkkouutisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi