Asumistuki lakkautettiin - mitä ihmettä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?
Asun vanhempieni yrityksen omistamassa asunnossa. Tähän mennessä olen saanut yleistä asumistukea normaalisti. Viime vuonna tuli voimaan muutos, jonka myötä jos vanhemmat omistavat yrityksestä yli 50%, asunto lasketaan vanhempien omistamaksi. Käy järkeen, mutta tuli yllätyksenä.
No niin. Nyt ollaan sitten tilanteessa, että asumistukeni on katkaistu. En kuitenkaan missään nimessä voi tietenkään olla maksamatta vuokraa.
Ongelmaksi muodostuu, että en saa mistään uutta asuntoa. Asuntoni on kelan normeissa. Asunnossa ei ole mitään vikaa. Ainoat, joihin voisin muuttaa, eivät ole kelan normeissa, eikä minulla ole mitenkään varaa maksaa sellaisia vuokria.
Sairastan hoidettavissa olevaa sairautta, mutta koska lääkäriaikojen saaminen on tällä hetkellä hyvin hidasta, niin samoin on myös parantumiseni.
Jokseenkin epätoivoinen olo. Miten ihmeessä tästä pääsee eteenpäin? Muutan oikein mielelläni muualle, mutta jotenkin pitäisi olla varaa maksaa vuokrakin.
Kommentit (146)
MENE TÖIHIn. MENE TÖIHIN. Mene töihin. Mene töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki yleisestä asumistuesta.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2014/938#chp_1
Ei mainintaa vanhemmista tai mistään 25v ikärajoista ruokakuntiin liittyen.
Noh, näin Kela sen kuitenkin perustelee.
Jos näin on, apn ongelmahan ratkeaa kun täyttää 26?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kiinnitin huomiota tuohon vanhemmat omistaa yli 50%. Ap omistaa osan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun omistusosuus on vanhemmilla 50% tai enemmän, niin silloin on vanhempien omistama. Eli mikä tahansa osuus välillä 50-100%: yksi ja sama vaikutus.
Vierailija kirjoitti:
Muuta takaisin vanhemmille kun et pysty vastaamaan itsestäsi. Ei se ole minun, veronmaksajan vastuussa pyyhkiä sinun takapuolta.
Ap sitten etsii halvemman asunnon toiselta paikkakunnalta. Sinä veronmaksajana kustannat mielummin tuhansia vanhempien hoidosta, kun ap ei pysty heitä auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun omistusosuus on vanhemmilla 50% tai enemmän, niin silloin on vanhempien omistama. Eli mikä tahansa osuus välillä 50-100%: yksi ja sama vaikutus.
Joo o, mutta kuka sen toisen osan omistaa? Ap?
Vierailija kirjoitti:
Muuta takaisin vanhemmille kun et pysty vastaamaan itsestäsi. Ei se ole minun, veronmaksajan vastuussa pyyhkiä sinun takapuolta.
Öööh,
tämän kirjoittajan kannattaisi muuttaa jo Usaan. Siellä et ihmisparka maksaisi KUIN OMAN NAPASI VAKUUTUKSISTA JA HYVINVOINNISTA. Se onkin tarpeen siellä ettei sairaala reissu vie taloa mennessään, puhumattakaan että se talo pitää sopivalla morgitsilla maksaa pankille ensiksi.
Minä maksan mieluusti vaikka enemmän veroja jolla autetaan ettei vähäosaiset joudu kadulle. Sen sijaan en pidä hyvänä että valtion varoja valuu kokoomuslaisten yrityksiin osinkoihin vivutettavaksi.
Kela vaikuttaa tehneen virheen. Kaverini on tt-tuella ja valittelee, että päätöksissä on virheitä jatkuvasti.
Itse hain opintolainan korkotukea ja se maksettiin väärin. Oikaisu oli helppo hoitaa, laitoin vain todisteet menemään ja he korjasivat päätöksen. Eli valitusta menemään vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä toisen osan?! Vanhemmathan tuossa todennäköisesti omistaa 100% (tai siis vanhempien yritys).
Se selittäisi. Ihmeellinen ilmaisu, jos vanhemmat omistavat kokonaan meinaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos alueella on sosiaaliohjausta, niin heihin yhteys että saat kaiken asian mukaisen avun ja tiedon. Alkuun kannattaa kysyä myös apua läheisiltä, että voiko asua heillä esim.Tosi kurja juttu tuo tilanne mutta kyllä asiat järjestyypi🤗
Vierailija kirjoitti:
Se selittäisi. Ihmeellinen ilmaisu, jos vanhemmat omistavat kokonaan meinaan.
Ei ole yhtään ihmeellinen ilmaisu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä toisen osan?! Vanhemmathan tuossa todennäköisesti omistaa 100% (tai siis vanhempien yritys).
Jos minä sanoisin asuvani vanhempieni omistamassa asunnossa, en sanoisi mitään 50% omistamisesta vaan ihan vain että porukat omistaa. Oli vain huomio, ei siinä.
Vierailija kirjoitti:
Kela vaikuttaa tehneen virheen. Kaverini on tt-tuella ja valittelee, että päätöksissä on virheitä jatkuvasti.
Itse hain opintolainan korkotukea ja se maksettiin väärin. Oikaisu oli helppo hoitaa, laitoin vain todisteet menemään ja he korjasivat päätöksen. Eli valitusta menemään vaan.
Kelan päätöksissä on todellakin usein virheitä. Niillä täytyy mennä valtavasti aikaa virheiden korjaamiseen.
Kokoomuslaisten ja perussuomalaisten koteihin murtautuminen voisi olla yksi vaihtoehto varsinkin kokoomuslaisilla on irtaimistoa, jota voi muuttaa rahaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi muuttaa vanhemmilleni, he asuvat kaksiossa.
Olisi myös järjetöntä myydä huonekalut hetkellisen tilanteen takia.
-ap
Tätä en ihan ymmärrä. Itse asun kaksiossa (oikeastaan yksi makuuhuone ja yhdistetty keittiö-olohuonetila) kahden teinin kanssa. Olisiko se hetken mahdollista? Sopu sijaa antaa
Kaksi vuotta sitten ostettu asunto? Kyllä tästä asiasta on toitotettu jo useampi vuosi että vanhempien asuntoon ei saa jatkossa enää tukia. Siksi hautasin itsekin ajatukset sijoitusasunnosta.
Ennakkoperintöäkin voisi miettiä.