Asumistuki lakkautettiin - mitä ihmettä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?
Asun vanhempieni yrityksen omistamassa asunnossa. Tähän mennessä olen saanut yleistä asumistukea normaalisti. Viime vuonna tuli voimaan muutos, jonka myötä jos vanhemmat omistavat yrityksestä yli 50%, asunto lasketaan vanhempien omistamaksi. Käy järkeen, mutta tuli yllätyksenä.
No niin. Nyt ollaan sitten tilanteessa, että asumistukeni on katkaistu. En kuitenkaan missään nimessä voi tietenkään olla maksamatta vuokraa.
Ongelmaksi muodostuu, että en saa mistään uutta asuntoa. Asuntoni on kelan normeissa. Asunnossa ei ole mitään vikaa. Ainoat, joihin voisin muuttaa, eivät ole kelan normeissa, eikä minulla ole mitenkään varaa maksaa sellaisia vuokria.
Sairastan hoidettavissa olevaa sairautta, mutta koska lääkäriaikojen saaminen on tällä hetkellä hyvin hidasta, niin samoin on myös parantumiseni.
Jokseenkin epätoivoinen olo. Miten ihmeessä tästä pääsee eteenpäin? Muutan oikein mielelläni muualle, mutta jotenkin pitäisi olla varaa maksaa vuokrakin.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saa asumistukea? Minäkin asun vanhempieni omistamassa asunnossa, mutta saan silti asumistukea.
Minäkin olen saanut tähän asti, mutta nyt katkesi.
-ap
Kai jokin perustelu oli? Ei Kelalla sellaista linjausta ole, että asumistukea ei saisi vanhempien omistamaan asuntoon.
Perustelu oli, että yleistä asumistukea ei makseta vanhempien omistamaan asuntoon ja viime vuodesta alkaen vanhempien omistaman yrityksen omistama asunto katsotaan vanhempien omistamaksi.
Osaatko linkittää jotain virallista tekstiä, että tämä ei pidä paikkaansa? Nimittäin jos virkailija on tehnyt virheen ja tämän tilanteen saisi käännettyä, olisin äärimmäisen helpottunut.
-ap
Oletko opiskelija? Heidän asumistukeensa tämä vaikuttaa, mutta ei muiden. Ei Kelan sivuilta edes löydy mainintaa vanhempien omistamasta asunnosta muiden kuin opiskelijoiden kohdalla. Myöskään googlehaulla ei tule vastaan sellaista tietoa, että asumistukea ei maksettaisi vanhempien omistamaan asuntoon. Kannattaisiko soittaa Kelaan ja selvittää asia? Toki jos olet opiskelija, silloin asia tosiaan valitettavasti on noin.
Eikun just toisinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saa asumistukea? Minäkin asun vanhempieni omistamassa asunnossa, mutta saan silti asumistukea.
Vuositarkastus ei ole vielä ollut ajankohtainen? Sinunkin kannattaa alkaa jo varautumaan vastaavaan päätökseen.
Sama se minulle on, saan toimeentulotukea, joten asumistuen suuruudella ei ole merkitystä. Mutta asumistukeni on edellisen kerran tarkistettu marras- tai joulukuussa 2025, ja eipä ainakaan silloin tullut kyselyitä siitä, onko asunto vanhempien omistama, vaikka vuokranantajilla on sama sukunimi kuin minulla.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli et ole opiskelija, ei vanhempien omistamassa asunnossa vuokralla olo pitäisi olla ongelma.
Mä olen vuokralla vanhempieni omistamassa okt:ssa. Maksan vuokraa 575e + erillinen vesimaksu ja kiinteä sähkömaksu.
Just oli asumistuen vuositarkistus helmikuussa ja ei ongelmaa.
Laita oikaisuvaatimus menemään. Tai ennen sitä pistä Kelan viestipalvelun kautta viesti, missä vaadit virheellisen päätöksen korjaamista (tämä on nopeampi reitti).
Kiitos, lähden selvittelemään jospa päätös olisi kuitenkin tehty väärin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin olen saanut tähän asti, mutta nyt katkesi.
-ap
Kai jokin perustelu oli? Ei Kelalla sellaista linjausta ole, että asumistukea ei saisi vanhempien omistamaan asuntoon.
Perustelu oli, että yleistä asumistukea ei makseta vanhempien omistamaan asuntoon ja viime vuodesta alkaen vanhempien omistaman yrityksen omistama asunto katsotaan vanhempien omistamaksi.
Osaatko linkittää jotain virallista tekstiä, että tämä ei pidä paikkaansa? Nimittäin jos virkailija on tehnyt virheen ja tämän tilanteen saisi käännettyä, olisin äärimmäisen helpottunut.
-ap
Oletko opiskelija? Heidän asumistukeensa tämä vaikuttaa, mutta ei muiden. Ei Kelan sivuilta edes löydy mainintaa vanhempien omistamasta asunnosta muiden kuin opiskelijoiden kohdalla. Myöskään googlehaulla ei tule vastaan sellaista tietoa, että asumistukea ei maksettaisi vanhempien omistamaan asuntoon. Kannattaisiko soittaa Kelaan ja selvittää asia? Toki jos olet opiskelija, silloin asia tosiaan valitettavasti on noin.
En ole opiskelija. Mutta alan selvittämään onko päätös tosiaan virheellinen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilta en löydä tietoa, etteikö yleistä asumistukea voisi saada vanhempien omistamaan asuntoon. Sen sijaan siellä sanotaan, että asumistuen määräytymisperusteet ovat samat kuin vuonna 2025. Opiskeijoiden kohdalla tilanne on eri kuin yleisen asumistuen saajilla vanhempien omistamassa kämpässä.
Vanhempien omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada opintotuen asumislisää, jos hän maksaa asunnosta vuokraa. 1.8.2025 alkaen asumislisä on enintään 83 €/kk, kun kyseessä on vanhempien omistama tai heiltä vuokrattu asunto. Tuki edellyttää kirjallista vuokrasopimusta. Yleistä asumistukea ei myönnetä vanhempien omistamaan asuntoon.
Laita nyt jokin todiste tuon väitteen tueksi, että yleistä asumistukea ei enää myönnettäisi vanhempien omistamaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi myyvät sen asunnon sulle ja makselet sitten vain hoitovastikkeen.
Näin minäkin tekisin.
Tuossa skenaariossa ei jää ketään maksamaan lainaa, joka on maksettu vuokratulosta.
-ap
Siis hehän maksavat sen pois sun ostaessa asunnon ja maksat omaa lainaasi jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan sivuilta en löydä tietoa, etteikö yleistä asumistukea voisi saada vanhempien omistamaan asuntoon. Sen sijaan siellä sanotaan, että asumistuen määräytymisperusteet ovat samat kuin vuonna 2025. Opiskeijoiden kohdalla tilanne on eri kuin yleisen asumistuen saajilla vanhempien omistamassa kämpässä.
Vanhempien omistamassa asunnossa asuva opiskelija voi saada opintotuen asumislisää, jos hän maksaa asunnosta vuokraa. 1.8.2025 alkaen asumislisä on enintään 83 €/kk, kun kyseessä on vanhempien omistama tai heiltä vuokrattu asunto. Tuki edellyttää kirjallista vuokrasopimusta. Yleistä asumistukea ei myönnetä vanhempien omistamaan asuntoon.
Laita nyt jokin todiste tuon väitteen tueksi, että yleistä asumistukea ei enää myönnettäisi vanhempien omistamaan asuntoon.
Siinähän se seisoo kuule. Omistusasuntoon ei saa tleistä asumistukea ja jos asut vanhemoiesi omistamassa asunnossa, sinut lasketaan heidän ruokakuntaansa. Vain opiskelija voi saada asumislisää.
Mikäli et ole opiskelija, ei vanhempien omistamassa asunnossa vuokralla olo pitäisi olla ongelma.
Mä olen vuokralla vanhempieni omistamassa okt:ssa. Maksan vuokraa 575e + erillinen vesimaksu ja kiinteä sähkömaksu.
Laita oikaisuvaatimus menemään. Tai ennen sitä pistä Kelan viestipalvelun kautta viesti, missä vaadit virheellisen päätöksen korjaamista (tämä on nopeampi reitti).
Olet yli 25-vuotias?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukemassa Kelan sivut läpi yleisestä asumistuesta. Missään ei mainita, etteikö vanhempi saisi olla vuokranantaja.
Myös opiskelijat voivat tietyissä tilanteissa saada yleistä asumistukea. En tiedä, voiko siinä olla jotain rajoitteita enemmän vuokranantajan sukulaisuuden suhteen.
Hopi hopi!
Ja suihkun ja parturin kautta maanantaina TYÖNHAKUUN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin tekisin.
Tuossa skenaariossa ei jää ketään maksamaan lainaa, joka on maksettu vuokratulosta.
-ap
Siis hehän maksavat sen pois sun ostaessa asunnon ja maksat omaa lainaasi jatkossa.
Jotenkin epäilen että jos ap:lla ei ole varaa maksaa vuokraa niin hänellä tuskin on varaa myöskään ostaa asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Olet yli 25-vuotias?
Jos tää tuli mulle, joka ton tekstin kirjotin, niin kyllä, olen yli 25v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin minäkin tekisin.
-ap
Jotenkin epäilen että jos ap:lla ei ole varaa maksaa vuokraa niin hänellä tuskin on varaa myöskään ostaa asuntoa.
Lainanlyhennys on moninverroin halvempi kuin vuokranmaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet yli 25-vuotias?Jos tää tuli mulle, joka ton tekstin kirjotin, niin kyllä, olen yli 25v
Eri asia siis. Sua ei lasketa enää vanhempiesi ruokakuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se seisoo kuule. Omistusasuntoon ei saa tleistä asumistukea ja jos asut vanhemoiesi omistamassa asunnossa, sinut lasketaan heidän ruokakuntaansa. Vain opiskelija voi saada asumislisää.
Öö, miksi laskettaisiin samaan ruokakuntaan vanhempien kanssa esim. 30v henkilö, joka asuu vuokralla vanhemman omistamassa asunnossa paikkakunnalla a ja vanhemmat asuu paikkakunnalla b.
Ei tällaisesta lue mitään Kelan sivuilla.
Mene töihin. Tai perusta yritys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet yli 25-vuotias?Jos tää tuli mulle, joka ton tekstin kirjotin, niin kyllä, olen yli 25v
Eri asia siis. Sua ei lasketa enää vanhempiesi ruokakuntaan.
Ap ilmoittaa olevansa 25v. Ja varmaan tähän päälle joitain päiviä lisää.
Luulis, että hänet lasketaan samaan kategoriaan?
Laki yleisestä asumistuesta.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/2014/938#chp_1
Ei mainintaa vanhemmista tai mistään 25v ikärajoista ruokakuntiin liittyen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi laskettaisiin samaan ruokakuntaan vanhempien kanssa esim. 30v henkilö, joka asuu vuokralla vanhemman omistamassa asunnossa paikkakunnalla a ja vanhemmat asuu paikkakunnalla b.
Ei tällaisesta lue mitään Kelan sivuilla.
25-vuotiaaksi lasketaan. Älä multa kysy miksi.
Ei ole sellaista vaihtoehtoa, että vanhemmat ottaisivat mut sinne. Ei heillä ole mitään velvollisuutta tehdä niin, eivät halua. Heillä ei myöskään ole varaa antaa asua ilmaiseksi tässä sijoitusasunnossa, koska tästä on edelleen lainaa.
-ap