Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asumistuki lakkautettiin - mitä ihmettä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?

Vierailija
20.03.2026 |

Asun vanhempieni yrityksen omistamassa asunnossa. Tähän mennessä olen saanut yleistä asumistukea normaalisti. Viime vuonna tuli voimaan muutos, jonka myötä jos vanhemmat omistavat yrityksestä yli 50%, asunto lasketaan vanhempien omistamaksi. Käy järkeen, mutta tuli yllätyksenä.

No niin. Nyt ollaan sitten tilanteessa, että asumistukeni on katkaistu. En kuitenkaan missään nimessä voi tietenkään olla maksamatta vuokraa. 

Ongelmaksi muodostuu, että en saa mistään uutta asuntoa. Asuntoni on kelan normeissa. Asunnossa ei ole mitään vikaa. Ainoat, joihin voisin muuttaa, eivät ole kelan normeissa, eikä minulla ole mitenkään varaa maksaa sellaisia vuokria.

Sairastan hoidettavissa olevaa sairautta, mutta koska lääkäriaikojen saaminen on tällä hetkellä hyvin hidasta, niin samoin on myös parantumiseni. 

Jokseenkin epätoivoinen olo. Miten ihmeessä tästä pääsee eteenpäin? Muutan oikein mielelläni muualle, mutta jotenkin pitäisi olla varaa maksaa vuokrakin.

Kommentit (132)

Vierailija
41/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saa asumistukea? Minäkin asun vanhempieni omistamassa asunnossa, mutta saan silti asumistukea.

Minäkin olen saanut tähän asti, mutta nyt katkesi.

-ap

Kai jokin perustelu oli? Ei Kelalla sellaista linjausta ole, että asumistukea ei saisi vanhempien omistamaan asuntoon.

Vierailija
42/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta halvempaan. Niin mekin jouduttiin tekemään.

Luitko aloitusta ollenkaan?

Nykyinen asunto ei ole liian kallis. Ongelma on, että mistään en saa tarpeeksi edullista asuntoa tämän tilalle. Tähän en saa tukea.

-ap

Oletko ajatellut muuttaa pois keskustasta, muutama kymmenen kilometria pois keskustasta niin yleensä alkaa sitä halvempaa asuntoa löytymään

En asu keskustassa nytkään. Liian kauas en voi muuttaa ilman autoa. Tosiin väliaikaisesti tietenkin voisin, mutta nuo kaukana sijaitsevat asunnot ovat yksityisen, eikä niihin voi tehdä lyhyempiä sopimuksia. Olen kyllä yrittänyt.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen aloitus jossa ap:lla on ongelma joka ratkaisuehdotuksen kanssa. 

Mikä on mielestäsi ollut toteuttamiskelpoinen ehdotus?

On ehdotettu muuttamaan vanhemmille. He asuvat kaksiossa.

On ehdotettu maksamaan vuokra ilman tukia. Se tarkoittaisi, että vuokran jälkeen jää rahaa puhelinlaskuun ja lääkkeisiin, mutta ei yhtään sen enempää. Jotain pitäisi myös syödä.

On ehdotettu muuttamaan sopivan hintaiseen asuntoon. Kuten aloituksessa mainitsin, näin haluaisin tehdä, mutta kun en saa tällaista asuntoa mistään.

-ap

Mitä sinä sitten luulet että tehtävissä on?😂 Joku täältä alkaa maksamaan sitä vuokraa? 

Vierailija
44/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kai omille vanhemmille tarvitse vuokraa maksaa?

vanhemmat saavat syyttää ihan itseään, kun kasvattivat tuollaisen laiskan työnvälttelijän.

Vierailija
45/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyinen asunto ei ole liian kallis. Ongelma on, että mistään en saa tarpeeksi edullista asuntoa tämän tilalle. Tähän en saa tukea.

-ap

No mitä sä sitten mariset?

Tarkoitin siis, että nykyinen asunto ei ole liian kallis kelan vuokranormeihin. On se liian kallis maksaa, jos tulot ovat 600e peruspäiväraha ja noin 200e palkka, ja vuokra on 620e.

-ap

Vierailija
46/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelan mukaan tuo mitä sanot, ei pidä paikkaansa.

Yleistä asumistukea ei enää makseta omistusasuntoihin, mikä koskee myös tilanteita, joissa nuori asuu vanhempien omistamassa asunnossa, jos hän ei maksa käypää vuokraa, eli ap maksaa todennäköisesti vuokraan liian vähän yleiseen vuokratasoon nähden.

Mitä ihmettä? Osaatko osoittaa tällaisen kohdan jostain virallisesta tekstistä? Nimittäin virkailija mainitsi syyksi ainoastaan sen, että vanhemmat omistavat asunnon. Maksan käypää vuokraa (620e/kk).

-ap

No ei tuosta nyt pysty sanomaan onko käypä vuokra vai ei, se riippuu asunnon koosta, sijainnista ja vähän asunnon kunnostakin.

Tuo voi olla käypä vuokra vaikka Raumalla muttei sitten enää Tampereen/Helsingin keskustassa

Vierailija
47/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Oletko ajatellut muuttaa pois keskustasta, muutama kymmenen kilometria pois keskustasta niin yleensä alkaa sitä halvempaa asuntoa löytymään

En asu keskustassa nytkään. Liian kauas en voi muuttaa ilman autoa. Tosiin väliaikaisesti tietenkin voisin, mutta nuo kaukana sijaitsevat asunnot ovat yksityisen, eikä niihin voi tehdä lyhyempiä sopimuksia. Olen kyllä yrittänyt.

-ap

Höylää sitten ranteesi auki kun ei ole mitään tehtävissä. 

Vierailija
48/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on trolli.

Ei ole asenne ja tilanne linjassa.

Siis mitä ihmettä?

Aidosti toivoisin, että joku kertoisi jonkun toteutettavissa olevan vinkin. Olen täysin valmis muuttamaan pois tästä asunnosta, mutta ei vanhempani sentään mua kaksioonsa ota asumaan. 

-ap

Vierailija
49/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on trolli.

Siis mitä ihmettä?

Aidosti toivoisin, että joku kertoisi jonkun toteutettavissa olevan vinkin. Olen täysin valmis muuttamaan pois tästä asunnosta, mutta ei vanhempani sentään mua kaksioonsa ota asumaan. 

-ap

Etsit miehen ja muutat sen kämpille. Tai etsit vuokranantajan, jolle voit maksaa vuokran pillulla. 

Vierailija
50/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis vapaita asuntojahan on pilvin pimein, mikset voi muuttaa sellaiseen asuntoon mikä on kelan normeissa? joku muu syy kuin se ettei asuntoja ole vapaana?

Näitä olen hakenut, mutta en ole saanut. Kyllä niitä on ollut vapaana, ei tosin kovin paljon.

-ap

Laajennat asunnon hakualueita ja lasket vaatimustasoa varustelulle. 

Vierailija
51/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko vanhempasi tulla asiassa vastaan?

Ei heillä ole mahdollisuuksia. Ovat jäämässä eläkkeelle nyt keväällä, joten yrityksen tulot romahtavat sitäkin kautta. Asunto on hankittu kaksi vuotta sitten, joten velkaa on jäljellä. Ovat siis pyörittäneet pientä yritystä kahdestaan.

Toki sen verran tulevat vastaan, että ei tarvitse nyt heti olla pois muuttamassa, mutta pian kuitenkin.

-ap

Eivätkä keksineet parempaa ajankohtaa ottaa velkaa kuin muutama vuosi ennen eläköitymistä? Miten ajattelivat suorittaa lainanmaksun eläkkeellä ollessa?

Onpas taas tekemällä tehty ongelma. Yrittääko ap hioa ketjussa yksityiskohtia "tositarinaan" jota voi seuraavaksi spämmiä pitkin somea ja mediaa että kamala hallitus taas sortaa köyhää tai jotain?

Siis mitä helvettiä nyt? 

Tulin tänne kysymään apua yllättävässä tilanteessa, johon ei tunnu löytyvän ratkaisua. Mulla ei ole pienintäkään kiinnostusta lähteä itkemään lehtiin. Tässä ei ole mitään "keksittyjä yksityiskohtia", enkä ymmärrä mistä sellainen ajatus edes tulisi?? Maksan asunnosta vuokraa 620e/kk ja asunnon vastike on 150e+vesi. Se on riittävä kattamaan lainan. 

-ap

Vierailija
52/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et saa asumistukea? Minäkin asun vanhempieni omistamassa asunnossa, mutta saan silti asumistukea.

-ap

Kai jokin perustelu oli? Ei Kelalla sellaista linjausta ole, että asumistukea ei saisi vanhempien omistamaan asuntoon.

Onhan. Vain opiskelija voi saada opintotuen asumislisää vanhempien omistamaan asuntoon. 

Vierailija
53/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä httoa noin paljon peukutuksia asialliseen ja hyvään aloitukseen???

Kui sairas porukka oikein on?

Vierailija
54/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap väittää olevan vaikeaa saada lääkäriaikoja.

Se ei pidä paikkaansa.

T. Antti L.

En väittänyt että niitä on vaikea saada. Saan kyllä aikoja, mutta hidasta on homma. Aikojen välillä kuukausia.

-ap

Vierailija
55/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on trolli.

Siis mitä ihmettä?

-ap

Muutat sinne maalle dösäreitin viereen tai kyläkaupan lähelle ja teet sen vuoden vuokrasopimuksen

Vierailija
56/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ap tehnyt sen virheen, että alat avautumaan tällaisesta ongelmasta vauva-foorumilla. Täällä jokainen avuntarvitsija on kommentoijien mielestä automaattisesti lusmu, loinen ja luuseri, ja kaikki "neuvot" mitä saa, annetaan tästä näkökulmasta.  

Vierailija
57/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälleen aloitus jossa ap:lla on ongelma joka ratkaisuehdotuksen kanssa. 

Mikä on mielestäsi ollut toteuttamiskelpoinen ehdotus?

On ehdotettu muuttamaan vanhemmille. He asuvat kaksiossa.

On ehdotettu maksamaan vuokra ilman tukia. Se tarkoittaisi, että vuokran jälkeen jää rahaa puhelinlaskuun ja lääkkeisiin, mutta ei yhtään sen enempää. Jotain pitäisi myös syödä.

On ehdotettu muuttamaan sopivan hintaiseen asuntoon. Kuten aloituksessa mainitsin, näin haluaisin tehdä, mutta kun en saa tällaista asuntoa mistään.

-ap

Mitä sinä sitten luulet että tehtävissä on?😂 Joku täältä alkaa maksamaan sitä vuokraa? 

Täällä varmasti joku keksii taikatempun, jolla ap:n ei tarvitse itse tehdä mitään eikä luopua mistään 😂

Vierailija
58/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta takaisin vanhemmille kun et pysty vastaamaan itsestäsi. Ei se ole minun, veronmaksajan vastuussa pyyhkiä sinun takapuolta. 

En voi muuttaa vanhemmilleni, he asuvat kaksiossa. 

Olisi myös järjetöntä myydä huonekalut hetkellisen tilanteen takia.

-ap

Taas yks eläkeiän kynnyksellä oleva lusmu, joka elänyt elänyt muiden maksamilla verorahoilla. Kuvottavaa. 
Nyt on pilvin pimein vapaana vuokraluukuja, senkun muutat.

Vai oletko niin saamaton laiska, ettet sitäkään viitsi tehdä.

Se ,että käyt lääkäriss, ei tee sinusta tilkkaakaan terveempää. Huah!

Vierailija
59/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jumalauta taas kerran. Vanhempasi kerryttää omaisuutta valtion piikkiin, omaisuutta jonka sinä perit. Perintöveroa ei todellakaan pidä poistaa. 

Eihän. Firma omistaa asunnon.

Vierailija
60/132 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Perustelu oli, että yleistä asumistukea ei makseta vanhempien omistamaan asuntoon ja viime vuodesta alkaen vanhempien omistaman yrityksen omistama asunto katsotaan vanhempien omistamaksi.

Osaatko linkittää jotain virallista tekstiä, että tämä ei pidä paikkaansa? Nimittäin jos virkailija on tehnyt virheen ja tämän tilanteen saisi käännettyä, olisin äärimmäisen helpottunut.

-ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä