Ollaan päätetty myydä omistusasunto ja palata vuokralle!
Tekeekö KUKAAN muu näin????
Ostimme kaksi vuotta siten ihanan omakotitalon jota olemme remontoineet/pintakunnostaneet tämän kahden vuoden aikana paljon. Viimeisimpänä tehtiin terassi ja keittiö uusiksi.
Meitä kumpaakin kuitenkin ahdistaa tuo laina ja korkojen nousu, joten teimme vähän laskelmia sekä arvioitimme talomme uudelleen. Yllätyimme.
Talomme arvo on noussut tämän kahden vuoden aikana 90.000 euroa! Tämä on niin posketon summa, että päätimme pitkällisen harkinnan jälkeen realisoida tämän talon ja myyntivoitolla maksamme opintolainan lopun pois sekä vaihdamme uuden auton ja matkustelemme vähän. Säästöönkin jää silti vielä aika paljon, joten huolen häivää ei tule pitkään aikaan raha-asioiden takia.
Kaiken huipuksi löysimme aika läheltä nykyistä taloamme mukavan ja meille sopivan vuokra-asunnon, jossa saamme ainakin tällä haavaa asustella vuosikausia. Omistaja asuvat ulkomailla eivätkä tarvitse asuntoa aikoihin.
Tuntuu hyvälle tämä ratkaisu. Onko kukaan muu tehnyt tällaista ratkaisua???
Kommentit (38)
Meillä vielä ihan hyvät tulot! Ja saatiin kämppä jo seuraavana päivänä kun oltiin hakemus laitettu! Stadi haluaa varsinkin paremmille aluielle omavaraisia ihmisiä mikä on ihan hyvä juttu.
Olematta mikään rasisti, älkää käsittäkö väärin.
Tuo 90.000 voitto ei ole aivan puhdas voitto, suurin osa remontti- yms kuluista on tosin vähennetty mutta vielä tulee joitakin kuluja, jotka vähentävät voittoa ehkä parilla tuhannella eurolla.
Taloa ei ole vielä myyty mutta yksi suullinen tarjous on sisässä.
ap
Mä ihan aidosti luulin, että stadin kämppiin on vaikea päästä eli on pitkät jonot. No, ei me ainakaan päästäisi, kun ei stadissa asuta.
Hieno homma, että saitte kivan kämpän.
.. kun on varallisuutta noin paljon? Mikä se haluttu alue on jolla asutte (länsi/etelä?); itse olen " huvikseni" jonossa stadin kämppään kolmatta vuotta lännessä eikä mitään toivoa. Työssäkäyvä ja muutenkin maksukykyinen, yhden lapsen yksinhuoltaja ei saa isompaa asuntoa, mutta tuolla taustalla saa? Miten?
Pohjoista helsinkiä ja alue on " ekologisuudestaan" kuuluisa..
t. onnellinen stadin kämpässä
ps. 30 vuoden laina-ajalla maksat ensimmäiset 10 vuotta korkoja joten ei tällä 800e vuokralla paljon lyhennetä. Niinkuin jo sanoin, meillä oli asumiskustannukset 1300e kerrostalon ekassa kerroksessa, laina lyheni 44e kuussa. Että sellaista.
romanisakki. Näin kävi meille - asuimme ihanassa, rauhallisessa talossa kivalla paikalla hyvien liikenneyhteyksien päässä. Yläkertalaiset tarvitsivat jossain vaiheessa isomman ja muuttivat pois. Yläkertaan muutti romanisakki ja me kiireen vilkkaa omistusasuntoon.
täällä niitä monet kehuu mutta mitä itse olen etuovesta katsonut niin ei pk-seudulla ainakaan vapaana montaa ole ja 4h+k kämpissä vastike/vuokra on 700-1000e/kk eikä se ole mielestäni edullinen. Meillä omakotitalo josta maksetaan lainaa 600e/kk eli ei kyllä tee mieli muuttaa asoon.
Kiesus, me maksetaan omaa taloa tonnilla kuussa...
johon meillä ei olisi varaa muuten. Toki 1000e:llä maksaa monessa kunnassa omaa ihan kivasti Helsingissä ja pk-seudulla ei. Vuokra-asuminen tulee yleistymään korkojennousun takia.
Meillä jää matkailuun, harrastamiseen nyt rahaa + se sijoitusasunto tuottaa kivasti ja ei menetä arvoaan koskaan.
Ja onihan eri asia kun lainaa on 200 000e kun esim. 50 000e asiat pitää suhteuttaa.
Katselimme pari vuotta sitten erästä taloa Helsingin seudulta, joka sitten myytiin ja nyt hiljattain se tuli uudestaan myyntiin ja hintapyyntö oli noussut 100 000 eurolla!!! Pakko oli uteliaisuudesta mennä esittelyyn katsomaan mitä hienoa remppaa siellä oli tehty, ja hämmästys oli suuri kun huomattiin, että ei siellä oltu tehty mitään paitsi maalattu jotain pintoja. Ja vielä suurempi hämmästys oli kun huomattiin, että talo meni kaupaksi nopeassa ajassa (eli tuskin se pölvästi ostaja oli kovin paljoa edes tinkinyt).
Että näin. Mielestäni ap tekee viisaan ratkaisun. Ei hintojen nousu VOI jatkua tämmöisenä (ottaen huomioon palkkatason ja koron kehityksen), joten on viisasta rahastaa kun vielä voi ja vielä kunnon voitolla.
Me vielä harkitaan samanlaista siirtoa. Meillä myös aika suuret velat niskassa ja korkojen nousu ei tule elämää helpottamaan tulevaisuudessa. Jos saadaan omat takaisin niin sekin on ihan hyvä sillä korkokulut suuressa lainassa on huomattavat ja ne ei ainakaa tule pienenemään tulevaisuudessa. Toinen riskitekijä on nämä jatkuvat yt-neuvottelut ja nekin liippaa meidän perhettä aika läheltä (ei ehkä vielä tällä kertaa mutta lähitulevaisuudessa voivat osua kohdalle).
Jo nykyisellä korkotasolla vuokralla asuminen on edullisempaa! Ja kun korot tästä vielä nousevat niin.... vieläkin edullisempaa!!!!!! Vain hullut ostaa näillä hinnoilla asuntoja 100% velaksi.
Tämä siis koskee vain pääkaupunkiseutua.
En löydä sitä tuolta nettihesarista millään.
Ostimme 90-luvun lopulla omakotitalon miehen vanhemmilta. Hinta jonka maksoimme ei ollut ihan sama millä talo olisi myyty vapailla markkinoilla. Eli lainanmäärä on huomattavasti pienempi kuin useimmilla kavereillani. Tämä on mahdollistanut kotona olon ja miehen opiskelut ja osa-aika työn. Talomme on todella hyvällä paikalla ja sen arvo on nousut. Miinuksena on että talo on meidän perheelle pian ahdas kun lapset kasvavat, mutta onneksi rakennusoikeutta on jäljellä.
ei mitää järkeää hommata omaa: 1) korot nousussa ja 2) hinnat pilvissä
Siis millä ihmeellä olette jotkut päässeet stadin kämppään?
Mä olen antanut ymmärtää, että me ei varmaan edes päästäis asoon, puhumattakaan mihinkään kaupungin vuokra-asuntoon.