Hei, eihän olla enään ammattiliiton jäseniä
Samat edut saa Loimaan kassasta alle puoleen hintaan
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Teille jotka kehuttu neuvottelevanne palkan itse: totta kai palkan voi aina neuvotella tessiä paremmaksi, mutta ajatelkaa millaista olisi neuvotella ilman minkäänlaista tessiä pohjana. Työnantaja sanoisi, että miksi sinulle pitäisi maksaa neljä tonnia, kun joku epätoivoisempi tulee kyllä 1800 eurolla.
Itse olen aloittanut pohjalta 1200 euron palkalla ja kun tietoa ja taitoa on tullut lisää niin tottakai olen neuvotellut aina paremman palkan, nyt se on yli 4000 euroa vaikka olen vaan rivitoimihenkilö. Oudolta tuntuisi jos palkka määräytyisi jonkun taulukon eikä henkilökohtaisen osaamisen mukaan.
Oiskin tälle alalle joku jäsenmaksun arvoinen ammattiliitto. Hampaita näillä nykyisillä ei ole ollenkaan, kesämökkejä ja työntekijä etuuksia sisäpiiriläisille sitten senkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliittoon kuuluminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan.
Aivan samat edut olen saanut YKT:stakin. Jäsenmaksu vähän yli satkun vuodessa.
Loimaan kassa tuskin on neuvotteleva osapuoli työriidoissa, eikä voi myöskään lakkoilla. Eli kaikkea sitä mistä EK tykkää.
No niitä työriitoja ja lakkoja onkin vain teillä ay-änkyröillä.
Ikinä en ole liittoon kuulunut, saan samat korotukset kuin liittolaisetkin, ellei enemmän. Työnantaja arvostaa osaavaa, aikaansaavaa ja yhteistyökykyistä ammattimiestä. Liiton herravihaiset huutelijat ja purnaajat joutavat ensimmäisenä kilometritehtaalle, kun väkeä vähennetään.
Noita "liiton herravihaisia huutelijoita" oli joskus 70-luvulla ja he ovat jo eläkkeellä. Eikä työnantaja tiedä kuka kuuluu liittoon ja kuka ei, ellei työntekijä sitä itse kerro.
Tuntuu olevan tässäkin ketjussa. Tai ehkä eläkkeeltä käsin huutelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliitto ja kassa on 2 eri asiaa. Ei voi edes verrata toisiinsa.
Niin, mutta sillä ammattiliitolla ei tee mitään. Ei kaikki halua olla ay-aktivisteja.
Ammattiliiton pitäisi mennä itseensä ja myöntää et irtisanomissuojassa mentiin liian pitkälle. Tämän tahallaankin jopa tehdyn irtisanomisen vaikeuden takia vakinaiset työsuhteet muuttuivan Suomessa määräaikaisiksi ja valtaosin vuokratyösuhteiksi. Ja kaikki tämä että työnantajan on pidettävä palkkalistoilla tekijä jota hän ei tarvitse, tekijän joka ei tee, ei tule töihin, on päissään, ei kata edes kustannuksia ja jota työnantaja ei halua pitää. Hassua, tuntuisi et jos palkan maksaja ei tekijää halua pitää niin ei sitten pidä.
Olen kolmekymppinen. En ole ammattiliittoon koskaan kuulunut eikä ole tarkoitus liittyäkään. Työttömyyskassaan kuulun.
Vierailija kirjoitti:
Kyky neuvotella itse palkkansa? Se on joillakin ihan varmasti. Mutta jo kunta-alan ja valtion palkat, kyllä ne on määritelty perustehtävissä.
Työnantajat häikäilemättä käyttävät muualta tulleita esim siivous/ravintola-alalla maksamalla alle tessin. Suomalainen siivooja, useimmin, tietää kuitenkin sopimukset ja alan tuntipalkat. Pienet.
Ei niitä valtion palkkoja liitot neuvottele, ne määräytyvät tehtävien mukaan. Enää ei ole mitään palkkaluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä, että jos ei ole liittoja ei ole tes:ejä. Lisäksi yhteiskunnallisten asioiden sekä varsinkin historian tuntemus on jotenkin pelottavan heikkoa.
Myös sellainen käsitys omasta erinomaisuudesta muihin nähden tuntuu olevan yleistä?
Monessa muussa Eu-maassa on lailla säädetty minimipalkka, kuten Saksassa 12,41 e/h. Suomessa löytyy varmasti vieläkin tessejä, joihin liitot on neuvotelleet alle 10 e/h tuntipalkan.
Ymmärsin jo yli 40 v. sitten, että ammattiliittoon kuilumisesta ei ainakaan omalla alallani ole mitän hyötyä enkä näin ollen ole ollut minkään ammattiliiton jäsen muuta kuin pari ensimmäistä työvuottani. Olen kyllä kuulunut oman ammattialan edenvalvonjärjestöön joka ei ajanut palkka-asioita vaan muita etuja ja sen puitteissa oli mahdollisuus kuulua myös työttömyyskassaan, oli halvempaa kuin ammattiliittoon kuuluminen. Alalla jossa pisimpään työskentelin ei ollut pitkään edes yleissitovaa työehtosopimusta ja siiten, kun sellainen sooimus saatiin se oli niin huono ettei sen perusteella olisi kyllä kunnon palkkaa työstään saanut. Olen lähinnä omilla kyvyilläni ja pyytämällä saanut palkkani nousemaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi noita yläpeukkuja ei voi painaa useammin kuin kerran? Tämä postaus tarvitsisi ainakin 50 yläpeukkua.
Helposti voi kun ottaa VPN:n käyttöön tai vekslaa mobiiliyhteyttä päälle ja pois.
Ihan varmasti olen. Sain liitolta tänä vuonna korvaamatonta apua, jota en todellakaan olisi saanut YTK:lta. Liitto on myös onnistunut neuvottelemaan palkankorotuksista. Ja onhan se ihan kiva päästä ravintolaan ja teatteriin muutaman kerran vuodessa paikallisyhdistyksen laskuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset eivät ymmärrä, että jos ei ole liittoja ei ole tes:ejä. Lisäksi yhteiskunnallisten asioiden sekä varsinkin historian tuntemus on jotenkin pelottavan heikkoa.
Myös sellainen käsitys omasta erinomaisuudesta muihin nähden tuntuu olevan yleistä?Monessa muussa Eu-maassa on lailla säädetty minimipalkka, kuten Saksassa 12,41 e/h. Suomessa löytyy varmasti vieläkin tessejä, joihin liitot on neuvotelleet alle 10 e/h tuntipalkan.
Ei löydy. Esim siivoojat saavat 11 - 13 e per tunti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loimaan kassa tuskin on neuvotteleva osapuoli työriidoissa, eikä voi myöskään lakkoilla. Eli kaikkea sitä mistä EK tykkää.
No niitä työriitoja ja lakkoja onkin vain teillä ay-änkyröillä.
Ikinä en ole liittoon kuulunut, saan samat korotukset kuin liittolaisetkin, ellei enemmän. Työnantaja arvostaa osaavaa, aikaansaavaa ja yhteistyökykyistä ammattimiestä. Liiton herravihaiset huutelijat ja purnaajat joutavat ensimmäisenä kilometritehtaalle, kun väkeä vähennetään.
Noita "liiton herravihaisia huutelijoita" oli joskus 70-luvulla ja he ovat jo eläkkeellä. Eikä työnantaja tiedä kuka kuuluu liittoon ja kuka ei, ellei työntekijä sitä itse kerro.
Tietääpäs, useimmissa liitoissa jäsenmaksu peeitään palkasta.
Höpsö, liiton jäsenmaksun voi maksaa ihan itse. Etkö tiennyt sitä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti olen. Sain liitolta tänä vuonna korvaamatonta apua, jota en todellakaan olisi saanut YTK:lta. Liitto on myös onnistunut neuvottelemaan palkankorotuksista. Ja onhan se ihan kiva päästä ravintolaan ja teatteriin muutaman kerran vuodessa paikallisyhdistyksen laskuun.
Täh? Sinähän sen teatterin ihan itse maksat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teille jotka kehuttu neuvottelevanne palkan itse: totta kai palkan voi aina neuvotella tessiä paremmaksi, mutta ajatelkaa millaista olisi neuvotella ilman minkäänlaista tessiä pohjana. Työnantaja sanoisi, että miksi sinulle pitäisi maksaa neljä tonnia, kun joku epätoivoisempi tulee kyllä 1800 eurolla.
Itse olen aloittanut pohjalta 1200 euron palkalla ja kun tietoa ja taitoa on tullut lisää niin tottakai olen neuvotellut aina paremman palkan, nyt se on yli 4000 euroa vaikka olen vaan rivitoimihenkilö. Oudolta tuntuisi jos palkka määräytyisi jonkun taulukon eikä henkilökohtaisen osaamisen mukaan.
Mitä muita etuja olet neuvotellut tessiä paremmiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös sellainen käsitys omasta erinomaisuudesta muihin nähden tuntuu olevan yleistä?Monessa muussa Eu-maassa on lailla säädetty minimipalkka, kuten Saksassa 12,41 e/h. Suomessa löytyy varmasti vieläkin tessejä, joihin liitot on neuvotelleet alle 10 e/h tuntipalkan.
No, eipä sekään haittaa että ihan lainsäädännössä parannetaan työntekijän asemaa. Se olisi minustakin paras ratkaisu.
Tosin nykyhallitus on lähinnä heikentänyt tätä lainsäädäntöä, joten sitten vaan kaikki äänestämään muita puolueita kuin nykyisiä hallituspuolueita. Ehdotan vasemmistoliittoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei löydy. Esim siivoojat saavat 11 - 13 e per tunti.
Löytyy, esimerkiksi huvipuistotyöntekijöiden tes. Tarkkaa nimeä en enää muista, mutta piti etsiä, kun kesätöihin päässyt lapseni kertoi tuntipalkkansa. Ilman tessiä sekin työnantaja olisi maksanut pari euroa pienempää tuntipalkkaa ja teettänyt pitempiä päiviä.
Vierailija kirjoitti:
enään! AP! SE ON NÄÄ! E-NÄÄ!
Kumpikin on oikein, kysy vaikka äikän opelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ammattiliitto ja kassa on 2 eri asiaa. Ei voi edes verrata toisiinsa.
Niin, mutta sillä ammattiliitolla ei tee mitään. Ei kaikki halua olla ay-aktivisteja.
Juuei, en minkäkään. Mutta haluan että Ay-ihmiset taistelevat etujeni puolesta. Saisi tapella enemmän. Nyt olis hyvä sauma kunnon lakkokeväälle niin päästäisi uuteen nousuun uudella hallituksella jo heti nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on YKT?
Niin säälittävät palkankorotukset ollut joka kerta vaikka etukäteen uho oli valtava somessa. Olisin eronnut jo moneen kertaan jos olisin ollut jäsen, 13 euron tuntipalkka ei ole nykypäivää nähnytkään, monella asiat vielä huonommin.