Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei, eihän olla enään ammattiliiton jäseniä

Vierailija
20.03.2026 |

Samat edut saa Loimaan kassasta alle puoleen hintaan

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan 80-luvulla, kun oli Työväentalon seinällä SAK:n mainos: "Jäseniä 1 000 000 "

Eipä ole enää puoltakaan tuosta. Olemme todistamassa vanhuksen luhistumista

Vierailija
102/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku ei halua kuulua liittoon? Eihän siitä koskaan mitään haittaa ainakaan ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa että kuuluu se työnantajakin omaan liittoonsa. Tes:sit kun neuvotellaan liittojen kesken. Ja näissä neuvotteluissa sovitaan aika monesta muustakin asiasta kuin palkasta ja aina paremmin kuin laki määrää, ihan alkaen työpäivien pituudesta ja tauoista. Suosittelen tutustumaan työaikalakiin  ja vertaamaan sitä oman alan Tes:iin ja miettiä sen jälkeen kannattaako kuulua liittoon 

99% suomalaisista työnantajista ei kuulu "omaan liittoonsa".

Kyllä kuuluu. Vain hyvin harva työnantaja ei kuulu, mutta ne ovat jotain yhden miehen yrityksiä. Jokaisella työnantajalla on omassa työnantajaliitossa rivi lakimiehiä auttamassa pienissäkin ongelmissa. Kumpi voittaa, kun vastakkain neuvottelee yksittäinen työntekijä ja toisella puolella monta lakimiestä?

Vierailija
104/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti tietysti olla; sitä täekeämpi työntekijöiden olla liitossa

Vierailija
105/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset eivät ymmärrä, että jos ei ole liittoja ei ole tes:ejä. Lisäksi yhteiskunnallisten asioiden sekä varsinkin historian tuntemus on jotenkin pelottavan heikkoa. 
Myös sellainen käsitys omasta erinomaisuudesta  muihin nähden tuntuu olevan yleistä? 

Monessa muussa Eu-maassa on lailla säädetty minimipalkka, kuten Saksassa 12,41 e/h. Suomessa löytyy varmasti vieläkin tessejä, joihin liitot on neuvotelleet alle 10 e/h tuntipalkan. 

Ei löydy. Esim siivoojat saavat 11 - 13 e per tunti.

Löytyy, esimerkiksi huvipuistotyöntekijöiden tes. Tarkkaa nimeä en enää muista, mutta piti etsiä, kun kesätöihin päässyt lapseni kertoi tuntipalkkansa. Ilman tessiä sekin työnantaja olisi maksanut pari euroa pienempää tuntipalkkaa ja teettänyt pitempiä päiviä.

Ajattelin viestissäni kyllä aikuisten työsuhdetta. Valitan mutta tuntuisi hassulta maksaa tahi vaatia lapselle aikuisen palkkaa. Tosin kyl määkin 15 vuotiaana painoin ihan samaa hommaa kuin aikuiset joka hiivatin kesä.

Ihan aikuisia sielläkin oli töissä, sellaisia, jotka olivat olleet siellä vuosien ajan kesäisin. Oma lapsi oli myös täysi-ikäinen.

Vierailija
106/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitto ja kassa on 2 eri asiaa. Ei voi edes verrata toisiinsa.

Niin, mutta sillä ammattiliitolla ei tee mitään. Ei kaikki halua olla ay-aktivisteja.

Ammattiliiton pitäisi mennä itseensä ja myöntää et irtisanomissuojassa mentiin liian pitkälle. Tämän tahallaankin jopa tehdyn irtisanomisen vaikeuden takia vakinaiset työsuhteet muuttuivan Suomessa määräaikaisiksi ja valtaosin vuokratyösuhteiksi. Ja kaikki tämä että työnantajan on pidettävä palkkalistoilla tekijä jota hän ei tarvitse, tekijän joka ei tee, ei tule töihin, on päissään, ei kata edes kustannuksia ja jota työnantaja ei halua pitää. Hassua, tuntuisi et jos palkan maksaja ei tekijää halua pitää niin ei sitten pidä.

Ammattiliiton pitäisi muuttua mutta lienee kyvytön siihen kunnes vanha kaarti eläköityy. Ajatellaanpa asiaa meidän kaikkien kannalta; Työntekijä juo, miksei työnantaja soita luottamusmiehelle et Pekka juo, luottamusmies sanoo nou hätä, minäpä otan sen puhutteluun ja hoidan asian liiton työterveyden kaa. Työntekijä varastelee, työnantaja soittaa liittoon ja liitto sanoo nou hätä, meillä on liuta joutilaita lakimiehiä, ei taatusti kohta varastele tai saa maksaa ja saa kenkää. Työntekijä ei osaa perkee tehä parempaa muurausta, työnantaja soittaa liittoon ja liitto sanoo nou hätä, meiltä tulee liiton mies katsomaan työmaalle ja laitetaan Matti tarvittaessa kurssille...etc... Olisiko kamalan kuullosta?

Et taida olla työelämässä olla? Pekalla alkoholi/huumeongelma,  työnantaja antaa luottamusmiehen ja pekan lasnäollessa pekalle varoituksen ja ohjauksen työterveyteen jossa otetaan näytteet kerran viikossa.  Kun seuraava kerta sattuu, uusi varoitus. Viimeistään kolmannesta irtisanominen.

Ja työnantaja maksaa viulut! Huomaatko dilemmaa.

Työnantaja saa Kelalta työterveyden ylläpidosta korvauksen. Kauanko on kunnolit työelämässä vielä?

Vierailija
107/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teille jotka kehuttu neuvottelevanne palkan itse: totta kai palkan voi aina neuvotella tessiä paremmaksi, mutta ajatelkaa millaista olisi neuvotella ilman minkäänlaista tessiä pohjana. Työnantaja sanoisi, että miksi sinulle pitäisi maksaa neljä tonnia, kun joku epätoivoisempi tulee kyllä 1800 eurolla.

Itse olen aloittanut pohjalta 1200 euron palkalla ja kun tietoa ja taitoa on tullut lisää niin tottakai olen neuvotellut aina paremman palkan, nyt se on yli 4000 euroa vaikka olen vaan rivitoimihenkilö. Oudolta tuntuisi jos palkka määräytyisi jonkun taulukon eikä henkilökohtaisen osaamisen mukaan. 

Mitä muita etuja olet neuvotellut tessiä paremmiksi?

Palkalliset lomat työpaikan vaihtuessa vaikkei lomaa olisi ehtinyt kertyä. Palkallinen sairausloma omalla ilmoituksella ilman mitään 3-5 päivän aikarajaa tms (en kyllä tiedä sanotaanko tessissä mitään sairauslomista). Ei määrättyä työntekopaikkaa tai -aikaa, eli saan tehdä työni vaikka keskellä yötä kotona jos päivällä minulla on omia menoja.

Tosi hyvin neuvoteltu rivityöntekijältä. 

Ja sinä uskot tän? Palkalliset lomat työpaikan vaihtuessa,,,Tirskuuu.

Vierailija
108/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SAK:ssa on pelko persiissä kun väki kaikkoaa. Vasemmistomoottori yskii

Demaritorakka päädyssä on kirjaimellinen paniikki kun eläkeloiseläjät kippaa hautaan vasemmalta ja oikealta, sekä duunarit nakkaavat paskat sak:n kusetuksista kun palkkoja ei saada elinkustannusten suhteen pariteettiin, joka on ainoa syy ja funktio koko sak:lle olla olemassa. Mutta kun sekin on muuttunut vain täysin demaritorakoiden propaganda & värväystoimistoksi vasemmistosyöpäläisille, sen ainoan ja oikean tehtävänsä unohtaen.

Nyt tuli oikein eläkeukon horinat.

Lisätietoja horinasta?

Onko palkat missään suhteessa elinkustannuksiin?

Implikoit että sak ei muka olisi vasemmistosyöpäläisten saastuttama punikkiorganisaatio?

Vierailija
109/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa että kuuluu se työnantajakin omaan liittoonsa. Tes:sit kun neuvotellaan liittojen kesken. Ja näissä neuvotteluissa sovitaan aika monesta muustakin asiasta kuin palkasta ja aina paremmin kuin laki määrää, ihan alkaen työpäivien pituudesta ja tauoista. Suosittelen tutustumaan työaikalakiin  ja vertaamaan sitä oman alan Tes:iin ja miettiä sen jälkeen kannattaako kuulua liittoon 

Kyllä kuuluu. Vain hyvin harva työnantaja ei kuulu, mutta ne ovat jotain yhden miehen yrityksiä. Jokaisella työnantajalla on omassa työnantajaliitossa rivi lakimiehiä auttamassa pienissäkin ongelmissa. Kumpi voittaa, kun vastakkain neuvottelee yksittäinen työntekijä ja toisella puolella monta lakimiestä?

No ei kuulu. Ei kuulu tämänhetkinen työnantajanikaan. Yli 100 miljoonan liikevaihdolla ja 30 miljoonan liikevoitolla ei tarvitse mitään liiton lakimiehiä vaan voi ostaa lakimiespalvelut silloin kun niitä tarvitsee. 

Vierailija
110/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teille jotka kehuttu neuvottelevanne palkan itse: totta kai palkan voi aina neuvotella tessiä paremmaksi, mutta ajatelkaa millaista olisi neuvotella ilman minkäänlaista tessiä pohjana. Työnantaja sanoisi, että miksi sinulle pitäisi maksaa neljä tonnia, kun joku epätoivoisempi tulee kyllä 1800 eurolla.

Itse olen aloittanut pohjalta 1200 euron palkalla ja kun tietoa ja taitoa on tullut lisää niin tottakai olen neuvotellut aina paremman palkan, nyt se on yli 4000 euroa vaikka olen vaan rivitoimihenkilö. Oudolta tuntuisi jos palkka määräytyisi jonkun taulukon eikä henkilökohtaisen osaamisen mukaan. 

Palkalliset lomat työpaikan vaihtuessa vaikkei lomaa olisi ehtinyt kertyä. Palkallinen sairausloma omalla ilmoituksella ilman mitään 3-5 päivän aikarajaa tms (en kyllä tiedä sanotaanko tessissä mitään sairauslomista). Ei määrättyä työntekopaikkaa tai -aikaa, eli saan tehdä työni vaikka keskellä yötä kotona jos päivällä minulla on omia menoja.

Uskon, koska tiedän yhden vastaavan tapauksen. Firman pomon kaveri palkattiin kevättalvella töihin ja hän piti kesällä neljän viikon palkallisen loman. Kertoi siitä minulle ihan itse, mutta olinhan minä sen kirjanpidosta huomannut.

Vierailija
111/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliitto ja kassa on 2 eri asiaa. Ei voi edes verrata toisiinsa.

Niin, mutta sillä ammattiliitolla ei tee mitään. Ei kaikki halua olla ay-aktivisteja.

Ammattiliiton pitäisi mennä itseensä ja myöntää et irtisanomissuojassa mentiin liian pitkälle. Tämän tahallaankin jopa tehdyn irtisanomisen vaikeuden takia vakinaiset työsuhteet muuttuivan Suomessa määräaikaisiksi ja valtaosin vuokratyösuhteiksi. Ja kaikki tämä että työnantajan on pidettävä palkkalistoilla tekijä jota hän ei tarvitse, tekijän joka ei tee, ei tule töihin, on päissään, ei kata edes kustannuksia ja jota työnantaja ei halua pitää. Hassua, tuntuisi et jos palkan maksaja ei tekijää halua pitää niin ei sitten pidä.

Ammattiliiton pitäisi muuttua mutta lienee kyvytön siihen kunnes vanha kaarti eläköityy. Ajatellaanpa asiaa meidän kaikkien kannalta; Työntekijä juo, miksei työnantaja soita luottamusmiehelle et Pekka juo, luottamusmies sanoo nou hätä, minäpä otan sen puhutteluun ja hoidan asian liiton työterveyden kaa. Työntekijä varastelee, työnantaja soittaa liittoon ja liitto sanoo nou hätä, meillä on liuta joutilaita lakimiehiä, ei taatusti kohta varastele tai saa maksaa ja saa kenkää. Työntekijä ei osaa perkee tehä parempaa muurausta, työnantaja soittaa liittoon ja liitto sanoo nou hätä, meiltä tulee liiton mies katsomaan työmaalle ja laitetaan Matti tarvittaessa kurssille...etc... Olisiko kamalan kuullosta?

Et taida olla työelämässä olla? Pekalla alkoholi/huumeongelma,  työnantaja antaa luottamusmiehen ja pekan lasnäollessa pekalle varoituksen ja ohjauksen työterveyteen jossa otetaan näytteet kerran viikossa.  Kun seuraava kerta sattuu, uusi varoitus. Viimeistään kolmannesta irtisanominen.

Ja työnantaja maksaa viulut! Huomaatko dilemmaa.

Työnantaja saa Kelalta työterveyden ylläpidosta korvauksen. Kauanko on kunnolit työelämässä vielä?

Saa vain osan Eskoseni, vain osan. 

Vierailija
112/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakimiespalvelu ei ole ilmainen , jos maksat jäsenmaksua

Loimaan liitollakin on maksullinen lakimiespalvelu joka hoitaa kiistat

Tiekkö mitä? Sun työnantaja ei kuuna päivänä neuvottele Loimaan kassan lakimiehen kanssa. Heittää sen pihalle pas kaisen naurun kanssa. 

Sen sijaan oman liiton lakimiehen kanssa on pakko.

Minkä oman liiton? Ei se työnantaja siihen työntekijäliittoon kuulu. Ja samassa työpaikassa voi olla moneen eri liittoon kuuluvia työtekijöitä.

Työnantaja kuuluu myös liittoon. Se työnantajan liitto on nevotellut TESin yhdessä työntekijäliiton kanssa. He ovat yhdessä allekirjoittaneet työehtosopimuksen mitä pitää noudattaa. 

Toki samalla työpaikalla voi olla useita sopimuksia esim. Kunnalla on lääkärien, opettajien, kiinteistön, hallinnon jne työehtosopimukset. Nämä kaikki on ta:n liitto myös allekirjoittanut.

Jos olet kunnalla töissä ja kuulut vaikka metalliliittoon, yhteistä tessiä ei ole. Kannattaa siis kuulua liittoon missä on työnantajan kanssa yhteinen tes.

Nämä on ihan perusasioita työntekijän tietää.

Vierailija
113/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkallisten lomien neuvottelu heti työsuhteen alussa on ihan normikäytäntö ja varsin helppoa jos on osaava työntekijä. Kannattaa kokeilla itsekin eikä pelkästään tirskua.

Vierailija
114/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ammattiliittoon kuuluminen on nyt tärkeämpää kuin koskaan. 

Aivan samat edut olen saanut YKT:stakin. Jäsenmaksu vähän yli satkun vuodessa.

YKT ei ole neuvotellut eikä tule neuvottelemaan työehtosopimuksista. 

Vierailija
115/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kuulu. Ei kuulu tämänhetkinen työnantajanikaan. Yli 100 miljoonan liikevaihdolla ja 30 miljoonan liikevoitolla ei tarvitse mitään liiton lakimiehiä vaan voi ostaa lakimiespalvelut silloin kun niitä tarvitsee. 

Teillä ei sitten noudateta mitään työehtosopimusta vaan menette lain mukaan. Kyllähän iso työnantaja säästää paljon, kun ei tarvitse maksaa arkipyhistä palkkaa, ei äitiyslomista, ei sairaan lapsen hoidosta eikä sairauslomista kuin kymmenisen päivää.

Vierailija
116/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku ei halua kuulua liittoon? Eihän siitä koskaan mitään haittaa ainakaan ole.

Varastaa palkasta prosentit kuin mafia, mutta mitään et saa vastineeksi. Etelärannan mätisäkit saa kylläkin itselleen satojentuhansien vuosipalkan sillä sekä loputtoman virran kokousviinereitä, plus liiton kelohonkamökissä pohjoisessa voi käydä naimassa konttorin jakkukalkkunoita työajalla.

Kuulostaa ihan helvetin 5/5 diililtä duunarille, se on jännä miksei liittosikailujen kustantaminen enää oikein jaksa hotsittaa.

Vierailija
117/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkallisen täyden kesäloman työpaikan vaihdon yhteydessä saa ylempi toimihenkilö aina, jos vain osaa vaatia

Duunarit tirskuilee, herrat lomailee

Vierailija
118/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakimiespalvelu ei ole ilmainen , jos maksat jäsenmaksua

Loimaan liitollakin on maksullinen lakimiespalvelu joka hoitaa kiistat

Tiekkö mitä? Sun työnantaja ei kuuna päivänä neuvottele Loimaan kassan lakimiehen kanssa. Heittää sen pihalle pas kaisen naurun kanssa. 

Sen sijaan oman liiton lakimiehen kanssa on pakko.

Minkä oman liiton? Ei se työnantaja siihen työntekijäliittoon kuulu. Ja samassa työpaikassa voi olla moneen eri liittoon kuuluvia työtekijöitä.

Työnantaja kuuluu myös liittoon. Se työnantajan liitto on nevotellut TESin yhdessä työntekijäliiton kanssa. He ovat yhdessä allekirjoittaneet työehtosopimuksen mitä pitää noudattaa. 

Toki samalla työpaikalla voi olla useita sopimuksia esim. Kunnalla on lääkärien, opettajien, kiinteistön, hallinnon jne työehtosopimukset. Nämä kaikki on ta:n liitto myös allekirjoittanut.

Jos olet kunnalla töissä ja kuulut vaikka metalliliittoon, yhteistä tessiä ei ole. Kannattaa siis kuulua liittoon missä on työnantajan kanssa yhteinen tes.

Nämä on ihan perusasioita työntekijän tietää.

Ei ole yksikään oma työnantajani kuulunut työnantajaliittoon, tiedän koska olen talouspuolella töissä ja näen kaikki maksut mitä pankkitililtä lähtee. Yleisimmin kuulutaan paikalliseen Kauppakamariin ja veronmaksajien liittoon.

Vierailija
119/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varastaa palkasta prosentit kuin mafia, mutta mitään et saa vastineeksi. Etelärannan mätisäkit saa kylläkin itselleen satojentuhansien vuosipalkan sillä sekä loputtoman virran kokousviinereitä, plus liiton kelohonkamökissä pohjoisessa voi käydä naimassa konttorin jakkukalkkunoita työajalla.

Kuulostaa ihan helvetin 5/5 diililtä duunarille, se on jännä miksei liittosikailujen kustantaminen enää oikein jaksa hotsittaa.

Kerro kuka on neuvotellut työehtosopimukset? Vihjaan sen verran ettei niitä sanellut työnantaja vaikka he sitä niin toivovatkin.

Vierailija
120/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkallisten lomien neuvottelu heti työsuhteen alussa on ihan normikäytäntö ja varsin helppoa jos on osaava työntekijä. Kannattaa kokeilla itsekin eikä pelkästään tirskua.

Luetko sinä näitä viestejä ollenkaa. Hän oli siis väitti että neuvotellut palkallisen loman ilman lomakertymää kun vaihtaa työpaikaa...? Olet tosiuskovainen vai intätkö itsesi kaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan