Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Majaniemi sanoo, että romanihameen ostamisen tukemisessa on pohjimmiltaan kyse ihmisarvosta"

Vierailija
19.03.2026 |

"Että onko köyhillä ihmisarvoa ja perustuslain oikeutta elää kulttuurinsa mukaisesti."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011890032.html

Miksi tämä oikeus koskee vain romaneja?

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Se on merkki, että on sisäistänyt romanikulttuurin arvot ja kantaa niitä ylpeydellä."

🤣 juu, ne arvot on nähty..

Minä tunnen romaninaisia jotka katuvat että menivät teininä hameen ottamaan. Toivovat että oma tytär ei tekisi samaa virhettä.

Lestadiolaisista lapsista varmaan alle puolet jatkaa sitä kulttuuria. Mikähän lie luku romaneilla?

Vierailija
102/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se romaaninaisen hame liene edes pakollinen vaan ihan oma valinta.

Niin on, mutta kai se on houkutteleva valinta, jos saa pukeutua prinsessamaisedti ilmatteeks? Kelpaisi itellenikin.

Jos sen on kerran päällensä pukenut se on pakko. Ei voi palata normivaatteisiin. Tai miksei voisi mutta huonosti siinä naiselle kävisi.

Kyllä mä sen tiedän, mulla oli romani ystävä lapsesta aikuiseksi asti, tiedän paljonkin heidän tavoistaan. Mutta jos joka tapauksessa ei kuitenkaan oo menossa töihin niin miksei sitten ottaisi ne hameet käyttöönsä? Kun ne kerran saa ilmaiseksi.

Olen itse myös kristitty ja pidän hameita ja huiveja kotona aina. Mun vaan pitää ne itse maksaa työssä käymällä, enkä voi työelämässä pukeutua haluamallani tavalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Että onko köyhillä ihmisarvoa ja perustuslain oikeutta elää kulttuurinsa mukaisesti"

Nämä mitään köyhiä ole. Ulkoiset puitteet kovinkin prameat asuntoja, kalusteita ja autoja myöten. Perustuslaillinen oikeus elää kulttuurinsa mukaisesti, mutta itse myöskin kustantaa menot, ei valtio. Jos ei ole varaa ylläpitää kulttuuriaan kaikilta osin, sitten niistä asioista tulee luopua. 

Vierailija
104/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa kuvassa näytti olevan yhteiskunnan maksamat rakennekynnetkin.

Vierailija
105/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin on, mutta kai se on houkutteleva valinta, jos saa pukeutua prinsessamaisedti ilmatteeks? Kelpaisi itellenikin.

Jos sen on kerran päällensä pukenut se on pakko. Ei voi palata normivaatteisiin. Tai miksei voisi mutta huonosti siinä naiselle kävisi.

No mitä tapahtuisi? Voisi kouöuttautua, päästä töihin ja elättää itsrnsä?

Vierailija
106/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muita köyhiä tuetaan rahallisesti että saa elää ihmisarvoisesti? 

Ei muita köyhiä tueta millään tavoin vielä erikseen  vaatehankintojen suhteen ja Suomen pikkutuilla taas ei kovin arvokasta ylleen saa.

Kuinka moni suomalainen kulkee kansallispuvussa arkena? Ai niin ei kukaan. 

Sen tuulipuvun ja feikkicrocsit saa Kittarista pikkurahalla. 

Vierailija
107/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minunkin kuuluisi saada rahaa käsinneulotun  jussipaidan ostoon  joka vuosi (150€). Missä ihmisarvo?

Vierailija
108/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni romanivähemmistö on elänyt tässä maassa aina. En ymmärrä, että miksi täytyy nyt näiden ihmisten kimppuun käydä, kun on täällä muitakin tulokkaita, jotka aiheuttavat enemmän ongelmia. 

Vierailija
109/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni romanivähemmistö on elänyt tässä maassa aina. En ymmärrä, että miksi täytyy nyt näiden ihmisten kimppuun käydä, kun on täällä muitakin tulokkaita, jotka aiheuttavat enemmän ongelmia. 

Onko se kimppuun käymistä jos kannattaa tasa-arvoa, eikä halua että ihmisiä kohdellaan eriarvoisesti kulttuurin perusteella?

Vierailija
110/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisarvoa olis jos joku mulle miltsin antais

Vierailija
111/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Että onko köyhillä ihmisarvoa ja perustuslain oikeutta elää kulttuurinsa mukaisesti"

Nämä mitään köyhiä ole. Ulkoiset puitteet kovinkin prameat asuntoja, kalusteita ja autoja myöten. Perustuslaillinen oikeus elää kulttuurinsa mukaisesti, mutta itse myöskin kustantaa menot, ei valtio. Jos ei ole varaa ylläpitää kulttuuriaan kaikilta osin, sitten niistä asioista tulee luopua. 

Mun kulttuuriin kuuluu sauna. Miksei mulla ole ilmainen sauna? 

Ja se pitää olla sitten puilla lämmitettävä. Ja vihta myös. Tai vasta, riippuu mistä päin Suomea olet.

Vierailija
112/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muslimit sylkee ja haukkuu kristittyjä vääräuskoiseksi siaksi. 

Tuo on ihanan wokea.🥰😍

Vierailija
113/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt PersuPojat kiireesti Kryptaan siellä kaverit jo tattia hakkaa.

Ja tässä tyypillisen tasokasta argumentointia vihervasemmistolaiseen tapaan.

Vierailija
114/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskee kaikkia. Kyllä sieltä toimeentulotuella elâvä suomijunttikin saa harkinnanvaraista tukea crocseihinsa ja tunikoihinsa.

Vierailija
115/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten muita köyhiä tuetaan rahallisesti että saa elää ihmisarvoisesti? 

Ihan samalla harkinnanvaraisella toimeentulotuella.

Vierailija
116/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun olisivat top 1% tuloissa tässä maassa ja kontrobutio yhteiskuntan muutenkin reilusti plussan puolesta, voisin kyseistä kulttuuria arvostaa. Mutta jos se todellakin on epäkäytännöllisten vaateiden käyttämistä ja yhteiskunnan normien vastaista käytöstä, niin puolestani tuollaista kulttuuria ei tässä maassa tarvita.

Vierailija
117/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuo  jos mikä riko ihmisarvoa.  Huomio on nyt väärässä asiassa,  kun vain noita pakkovaatteita  kannatetaan.  Kulttuuri on  sairas. 

Vierailija
118/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri näin, onpa sairas idea että jos kerran on hame laitettu, sitä ei voi pois ottaa! Miksi?!?! On kyllä sadistinen sääntö. Ja luultavasti miesten keksimä, vanhempien naisten avustuksella ylläpidetty sääntö.
Itse ovat itselleen kaikena maailman sairasita sääntöjä keksinyt jotka haittaavat elämää modernissa yhteiskunnassa.

Vierailija
119/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos romaneita käytetään esimerkkinä oikeudesta harrastella omaa kulttuuriaan  muidenkin muuttajien suhteen, vaikka se kulttuuri olisi kuinka sairas ja lakiemme vastainen.   Mutta hokkuspokkus,  perustuslaki turvaa  lain rikkomiset  🤣🤣 

Vierailija
120/128 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Romani on oikeasti Intiasta Intian kansalaisia . Heillä on sanksriitin kielinen tausta ja hindiuskonto hindi heimo ei hindu vaan hindi .  Heitä toki myös kristittynä mutta alkuperä on Intian hindialue. Wikipedia sanksriitin kieli . 

Mitä tekemistä sillä on nykyisyyden kanssa.  Ei ne hindiä osaa, jotkut tavat on ehkä  muinaisajoilta.  Voisi muuttaa kyllä sinne takaisin,  sinne ne sulautuisi varmaan alkukantaisuudessaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi