Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Majaniemi sanoo, että romanihameen ostamisen tukemisessa on pohjimmiltaan kyse ihmisarvosta"

Vierailija
19.03.2026 |

"Että onko köyhillä ihmisarvoa ja perustuslain oikeutta elää kulttuurinsa mukaisesti."

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011890032.html

Miksi tämä oikeus koskee vain romaneja?

Kommentit (177)

Vierailija
121/177 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä se suomalaisten ihmisarvo? Voihan romanit huolehtia itse toisistaan.

Vierailija
122/177 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että jos mä oikein haluan sen Munsalan kansallispuvun, niin toimeentulotuellako semmoisen sitten voisin saada..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/177 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, taas alkaa itku kun muut saa jotain, mitä me ei yhyyyyy.  Mä olen työni puolesta nähnyt, miten kantasuomalaisille annetaan harkinnavaraisena, ylimääräisenä tukena ties mitä vaatteista kodinkoneisiin ja kaikkea siltä väliltä. 

Poikani sai harkinnanvaraista kalsarirahaa 70 euroa viime vuonna.  Annoin hänelle joululahjaksi viidet pikkukalsarit ja hän tilasi sitten netistä pitkiä kalsareita itse.

Vierailija
124/177 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä on taas yksi syy äänestää persuja. Jostain syystä he ovat ainoita jotka haluavat puuttua tähän rahojen väärinkäyttöön.

Yksi syy joo, kymmeniä syitä on olla äänestämättä persuja.

Vierailija
125/177 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella suomalaisella pitäisi olla oikeus rahtihameeseen, jos sellainen saa olon voimaantuneeksi. 

Vierailija
126/177 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sisäistänyt ylimmän luokan arvot ja kannan vaatteitani ylpeydellä. Chanelin jakkupuku joka toinen vuosi ei mielestäni ole lainkaan liikaa vaadittu!

Huono rinnastus, sillä ylimmän luokan arvoihin ei kuulu almujen vastaanotto. 

Vierailija
127/177 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten jokainen köyhä ansaitsee kunnon vaatteet, ei voi olla romanien etuoikeus.

pitsiä ja samettia

Lähtöhinta on 400€, mutta sillä ei kuulemma saa kunnollista. Mitäköhän kunnollinen maksaa?

400€ riittää kirpparilla aika pitkälle.

2 vuoden välein se hame saksitaan huiveiksi ja saadaan näppärästi sama raha kiertoon turuilta ja toreilla myymällä..

Vierailija
128/177 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan aikaa, kymmeniä vuosia on ollut jo tiedossa että romaninaisen hameeseen voi saada rahallista apua. Joskus ammoin oli systeemi en muista mikä nimeltään että kuka tahansa voi saada apua vaatehankintoihin ja romaneilla se oli enemmän juuri vaatteen kalleuden takia. Eikö tätä kaikki ole tienneet? Nyt on Kelan perustoimeentulotuki ja harkinnanvarainen lisä. Kuka tahansa toimeentulotukea voi hakea avustusta vaatteisiin, ihan kuka tahansa. Samoin voi romaninainen. Sitä toimeentulotuen lisäosaa ei saa automaattisesti. Jokainen hakemus käsitellään erikseen. Joko myönnetään tai ei myönnettä raha- apua. Sama koskee kaikkia.

Vierailija
129/177 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauan aikaa, kymmeniä vuosia on ollut jo tiedossa että romaninaisen hameeseen voi saada rahallista apua. Joskus ammoin oli systeemi en muista mikä nimeltään että kuka tahansa voi saada apua vaatehankintoihin ja romaneilla se oli enemmän juuri vaatteen kalleuden takia. Eikö tätä kaikki ole tienneet? Nyt on Kelan perustoimeentulotuki ja harkinnanvarainen lisä. Kuka tahansa toimeentulotukea voi hakea avustusta vaatteisiin, ihan kuka tahansa. Samoin voi romaninainen. Sitä toimeentulotuen lisäosaa ei saa automaattisesti. Jokainen hakemus käsitellään erikseen. Joko myönnetään tai ei myönnettä raha- apua. Sama koskee kaikkia.

Oletko koskaan edes hakenut toimeentulotukea? Voin sanoa ettei sieltä tipu ylimääräistä rahaa meille suomalaisille. Kokeiltu on..

Vierailija
130/177 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan edes hakenut toimeentulotukea? Voin sanoa ettei sieltä tipu ylimääräistä rahaa meille suomalaisille. Kokeiltu on..

No sehän kuuluukin somaleille ja romaneille.

Vierailija
131/177 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ittu tuo Majaniemi imee Kyöstin pientäkin

Vierailija
132/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on taas yksi syy äänestää persuja. Jostain syystä he ovat ainoita jotka haluavat puuttua tähän rahojen väärinkäyttöön.

Persut tiesi, minkälaisen reaktion tämä asia saa aikaan, ja vastauksista ja peukutuksista päätellen taas mentiin halpaan. Täysin populistinen kannanotto Vigeliukselta. Eiköhän ne siellä puoluekokouksissa päätä, kuka sanoo medialle mitäkin. Ne mitään yksittäisen kansanedustajan omia mielipiteitä ole. 

Vierailija
133/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain kotimaan romsuilla on nämä "kansallispuvut" käytössä. Heti kun menee vaikka Ruotsiin niin missään ei näy isoja hameita, röijyjä saati kulmahousuja. Ihan tavallisissa vaatteissa kulkevat kuten muutkin.

Ja briteillä on british travellers ja irlantilaisilla irish travellers, karavaanareita. Hiukan erilaista vaatetusta taas. 

Vierailija
134/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi luoja, taas alkaa itku kun muut saa jotain, mitä me ei yhyyyyy.  Mä olen työni puolesta nähnyt, miten kantasuomalaisille annetaan harkinnavaraisena, ylimääräisenä tukena ties mitä vaatteista kodinkoneisiin ja kaikkea siltä väliltä. 

Poikani sai harkinnanvaraista kalsarirahaa 70 euroa viime vuonna.  Annoin hänelle joululahjaksi viidet pikkukalsarit ja hän tilasi sitten netistä pitkiä kalsareita itse.

Kerrotko ihan täsmälleen, mitä hakemukseen kirjoitettiin? 

Vierailija
135/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ittu tuo Majaniemi imee Kyöstin pientäkin

Kyöstillä on mahtipeelo.

Vierailija
136/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtälailla siis vaatetukea pitäisi maksaa kaikille toimeentulotukea saaville tai riittävän köyhille. Ihmisarvo se on muillakin.

Monikin köyhä olisi onnesta pyöreenä jos voisi maksattaa kelalla kuittia vastaan 500 eurolla vaateostoksia parin vuoden välein. 

Vierailija
137/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Persut tiesi, minkälaisen reaktion tämä asia saa aikaan, ja vastauksista ja peukutuksista päätellen taas mentiin halpaan. Täysin populistinen kannanotto Vigeliukselta. Eiköhän ne siellä puoluekokouksissa päätä, kuka sanoo medialle mitäkin. Ne mitään yksittäisen kansanedustajan omia mielipiteitä ole. 

Ja taas vasuri kääntää puheen persuun kun itse aihe on vasurille liian hankala. Kuten tää hautajaisaihekin jota sensuroidaan maanisesti palstalta taas vaihteeksi kun vasuri haluaa saada kaikki uskomaan että kyse on rasismista. 

Vierailija
138/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samettia saa Eurokankaasta 7,99 €/m. Opetelkoot itse ompelemaan jos ei ole varaa maksaa ompelua.

Oikeasti maksetaanko noihin tukea +400e? Ja miten usein? Eikö tuo hame ole kuittenkin vapaaehtoinen vaate?

Vierailija
139/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidetään vaateraha edelleen romaniväestön etuoikeutena,mutta myönnetään se pelkästään työvaatteisiin.

No rahtihamehan on mitä suurimmassa määrin työvaate.

Vierailija
140/177 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni romanivähemmistö on elänyt tässä maassa aina. En ymmärrä, että miksi täytyy nyt näiden ihmisten kimppuun käydä, kun on täällä muitakin tulokkaita, jotka aiheuttavat enemmän ongelmia. 

Ja jos olisi vaadittu uudemmilta tulokkailta jotain niin sinä ja kaltaisesi olisitte alkaneet valittamaan kuinka meillä on maassa aina eläneitä vähemmistöjä jotka aiheuttaa enemmän ongelmia ja että miksi ei niiden kimppuun käyty.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kahdeksan