Tästä harkinnanvaraisen tt-tuen myöntämisestä hameeseen nyt keskustellaan..
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3a69b45c-7115-4aac-91b9-497b3db30…
Oma mielipiteeni on se, että:
A) k a i k k i
harkinnanvaraiset toimeentulotuen ns. lisätuet pitää lopettaa välittömästi!
B) Lisäksi harkinnanvaraisuus tt-tuen perusosasta myös poistettava!
Perustelut:
Harkinnanvaraisuus asettaa köyhät keskenään eriarvoiseen asemaan.
Tuen voi saada, kun osaa vedota virkailijaan oikein ja on hyvä puhumaan, elehtimään ja kirjoittamaan ja oma naama miellyttää virkailijaa. Harkinnanvaraisia tukia myönnetään siis ns. "pärstäkertoimella"
Esimerkkejä:
A) En saanut itse opiskeluaikana mitään tukea tilanteessa, jossa jouduin muuttamaan kiireellisesti pois homeisesta vuokra-asunnosta ja muutin asuntoon, josta puuttui jääkaappi ja pyykinpesukone ja joka vaati tehosiivouksen ennen muuttoa. Olin täysin vailla mitään turvaverkkoja. Tein tehosiivouksen yksin. Muutin omaisuuteni kävellen kaupungin laidalta toiselle ja elin vuosia ilman pesukonetta ja jääkaappia. Naapurit kiusasivat ja valittivat pyykinpesusta lavuaarissa. Siitä kuulemma tuli ääntä naapuriin. Homeasunnon takia iso osa omaisuudesta piti heittää pois käyttökelvottomana. Haju ei lähtenyt kaikista tekstiileistä useassakaan pesussa. Nukuin patjalla lattialla, koska en omistanut edes sänkyä.
Pärstäkerroin ei tässäkohtaa riittänyt.
B) Olen korkeasti koulutettu, enkä saa opintotukea tai lainaa uuteen korkeakoulu tai yliopistotutkintoon.
Myöskään toimeentulotukea ei myönnetä. Kuitenkin olen tavannut henkilöitä, jotka väittävät saaneensa toimeentulotukea ja opiskelleet toimeentulotuen varassa toisen korkeakoulututkinnon ja sitten työllistyneet. Pärstäkertoimeni ei riitä tässäkään tapauksessa.
Ainut mahdollisuus on opiskella ammattikoulujen aikuisopintolinjojen pika-koulutuksissa, joiden työllistämisvaikutus on erittäin heikko silloin, kun "alanvaihtaja" on keski-ikäinen korkeasti koulutettu. Ne ovat ainoita joihin tukea myönnetään useaan tutkintoon.
Suomen sosiaaliturvasysteemissä on isoja ongelmia. Mitään tukia ei pitäisi myöntää ns. "pärstäkertoimella".
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
500 euroa romanihameeseen joka toinen vuosi. Kukaan suomalainen tukiasiakas ei saa harkinnanvaraisena viittäsataa vaateostoihin joka toinen vuosi eikä milloinkaan. Jos on pakko voi esintyä tavallisessa pitkässä hameessa niin kuin maailman kaikki muutkin romanit. Ei ole tekosyytä miksi on saatava 10 kiloa painava hame ja käveltävä korkokengissä ympäri vuoden. Romani voi myös ihan itse säästää samettikangasrahansa perusosasta esim. 25 euroa kuukausittain vai onko liian vaativaa, niin muutkin köyhät tekevät.
Siis se romanihamehan maksaa 12 000-14 000 euroa. Mistä olet saanut tämän 500 euroa ?
Osaako kukaan tehdä minulle Munsalan kansallispukua ?
https://yle.fi/a/74-20166198
Siis rikkaille jopa y l i 7000€ sairauspäivärahaa kuussa!
Jos on niin hyvät tulot, eikö olisi voinut "vähän" säästää? Ja epäilemättä niitä säästöjä ja sijoituksia näillä rikkailla kyllä onkin.
Samaan aikaan vaaditaan, että perustoimeentuloa saadakseen on oltava täysin varaton ja passiivinen ja alle 600/€ kk työkkäriä saadakseen on oltava täysin passiivinen!
Yritystukiin, virkamiesten, ministerien, kansanedustajien ja monenlaisten pikkupomojen palkkoihin syydetään rahaa.
Köyhien passiivisuus ja varattomuusvalvonnasta ollaan valmiita maksamaan älyttömiä summia ja samaan aikaan myönnetään valmiiksi varakkaille moninkertaisia tukia ja he saavat jopa sitä enemmän tukea sen mukaan, mitä enemmän ovat valmiiksi tienanneet!
Miksi, miksi, oi miksi?
Jos passiivisuus ja varattomuusvaatimusta perusturvassa ei olisi, voisi kalliin valvontakoneiston lopettaa ja pärjättäisiin pienemmillä tukisummilla. Ihmiset olisivat vapaita parantamaan tilannettaan.
Miksi annetaan enemmän niille, joilla on jo yli tarpeen ja otetaan pois niiltä jotka ovat jo valmiiksi heikossa asemassa?