Suomi taas maailman onnellisin maa mitä mieltä olette?
Taasko Suomi valittiin maailman onnellisimmaksi maaksi. Jotenkin aina vähän huvittaa tämä uutinen, kun samaan aikaan porukka valittaa joka asiasta: ruoasta, sähköstä, verotuksesta, säästä ja naapureista.
Onko tämä oikeasti onnellisuutta vai sitä kuuluisaa ollaan tyytyväisiä kun ei uskalleta muuta?
Vai onko niin, että täällä vaan perusasiat toimii sen verran hyvin (turvallisuus, terveydenhuolto, koulutus jne.), että sitä ei edes tajuta ennen kuin vertaa muihin maihin?
Itse vähän kahden vaiheilla: arki toimii plussaa
ilmapiiri aika negatiivinen miinusta
Mitä mieltä muut?
Ollaanko me oikeasti onnellisia vai vaan hiljaisesti tyytyväisiä?
Kommentit (279)
Olen viime päivinä jutellut iranilaisten tuttavien kanssa. Jos Iranissa haukkuisi hallitusta tähän malliin kuin Suomessa, päätyisi ammutuksi kadulla.
Vierailija kirjoitti:
Oli varmaan aikoinaan kun tämä oli vielä sosialidemokraattinen puolueeton pohjoismaa, eipä ole tämä kokoomusNatoUsa-Suomi enää lähellekään se ihana lintukoto ja maailman paras maa. Tätä ei enää tunnista Suomeksi, eikä pohjoismaaksi, enkä puhu nyt vain katukuvasta, vaan myös toimivuuden, julkisten palvelujen ja minkä tahansa osalta, ei tämä vaan ole enää se Suomi missä kasvoin. Nyt kun miettii, niin sehän oli kuin paratiisi toimivuudeltaan. Pienet kylätkin oli täynnä palveluita eikä maa ollut täynnä ekstroverttejä narsisteja jotka himoaa kansainvälisyyttä ja pauketta.
Juuri näin. Oi niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Kansalaiset ei voi hyvin. Ainakaan valtaosa heistä. Jos voisivat se näkyisi. Eikä pelkästään masennuslääkkeiden määrällä. Ulkomailla kun käy niin ihmiset vaikuttaa keskimäärin paljon iloisemmilta arjessa. Tutkimukset vääristelee totuutta tai jotain muuta höpöä.
Vahvistusharha = sulla on huono olo, niin kiinnität huomiota vain huonoihin asioihin.
Tässä Suomi hypettämisessä on jotain vinksallaan..
Vierailija kirjoitti:
Olen viime päivinä jutellut iranilaisten tuttavien kanssa. Jos Iranissa haukkuisi hallitusta tähän malliin kuin Suomessa, päätyisi ammutuksi kadulla.
Mitä sitten. Miten se liittyy Suomeen. Nr tuttavasi sais kalppia sinne mihin kuuluvat pilaamasta ilmaa.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei valita mistään. Lampaita pääosin ihmiset. Ihan olen huomannut tämän kun otan puheeksi asuntojen lämmöt. Olen ainoa isännöitsijän mukaan joka niistä valittaa. Muuten kuulen kyllä pihalla törmätessä narinaa mutta mitään joukkovoimaa on turha kuvitella saavansa asian taakse.
Ehkä niillä on parempi sietokyky kuin sulla
Vierailija kirjoitti:
Rahahan ei tunnetusti tuo onnellisuutta, joten koska yhä useampi suomalainen on ihan pee aa, niin silloinhan täytyy olla onnellinen. Lisäksi täällä johdetaan itsemurhatilastoja, työttömyystilastoja, sekä nuorten huume kuoleman tilastoja, joten en ihmettele että johdetaan myös onnellisuus tilastoja. Tästä on hyvä jatkaa. Ensi vuonna saadaan sitten ihan kymppivuosijuhlaa viettää, kun taas valitaan onnellisemmaksi. Mukavaa olla onnellinen, eiks je?
tästäpä voipi tuota suisiidiväitettä ihan itse omin silmin testata:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_suicide_rate
Ollaan Euroopan keskikastia, eikä maailmanlaajuisesti edes top 30:ssä, saati huipulla..
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilta on tuskin kysytty. Varmaan arvostelleet puhtaasti tilastotietojen perusteella.
Kyllä on kysytty. Miten ihmiset eivät usko, että kyse on gallupista. Otos 1 000 ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen jo katukuvastakin niin iloisia ilmeitä että.
Kel onni on , se onnen kätkeköön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilta on tuskin kysytty. Varmaan arvostelleet puhtaasti tilastotietojen perusteella.
Kyllä on kysytty. Miten ihmiset eivät usko, että kyse on gallupista. Otos 1 000 ihmistä.
3000 ihmistä kun vuosittain kysytään tuhannelta ja joka vuosi julkaistaan tulokset kolmen edellisen vuoden galluppien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sana onnellinen on väärä, jollain se pitäisi korvata. Papereilla ja suunnitelmissa Suomi näyttää hyvältä, mutta ei ihmiset onnellisia ole,
Voit puhua vain omasta puolestasi, et muiden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkeehän sen jo katukuvastakin niin iloisia ilmeitä että.
Kel onni on , se onnen kätkeköön
Joo olisi kannattaut alunperinkin pitää maailmalla pienempää mekkallaa suomesta.
Ihan sama missä päin maailmaa asut niin voit olla joko onnellinen tai masentunut, riippuu elämänasenteesta.
Vierailija kirjoitti:
Tässä Suomi hypettämisessä on jotain vinksallaan..
Varmaan joku natokokkareiden tilaama tutkimus. Ei tosiaan ihan vaikuta terveeltä kun maa on tärvätty karmeaan jamaan niin onnellisuutta vain hehkutaan yhä lisääntyvässä määrin. VMP.
Vierailija kirjoitti:
Miltähän postinumeroalueilta tätä on kyselty? Varmaan huolellisesti valikoitu bias.
Satunnaisotanta
Mulle tuli tämä kysely. Siinä painotettiin uskoa instituutioihin ja valtioon ja niitä kysymyksiä oli paljon. Mielestäni tuloksia pitäisi analysoida jokaisen maan kontekstista käsin, kun monessa maassa valtioon ei uskota ja äänekkäästi riidellään politiikasta illallispöuäydässä ( esim Espanja) kuitenkin ovat onnellisia ja luottavat perheeseensä ja ystäviinsä. Kuitenkin saavat varmasti alhaiset pisteet siinä luottavatko valtioon.
Kysymysten tulisi olla enemmän jokaisen maan kulttuuria vastaavia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli tämä kysely. Siinä painotettiin uskoa instituutioihin ja valtioon ja niitä kysymyksiä oli paljon. Mielestäni tuloksia pitäisi analysoida jokaisen maan kontekstista käsin, kun monessa maassa valtioon ei uskota ja äänekkäästi riidellään politiikasta illallispöuäydässä ( esim Espanja) kuitenkin ovat onnellisia ja luottavat perheeseensä ja ystäviinsä. Kuitenkin saavat varmasti alhaiset pisteet siinä luottavatko valtioon.
Kysymysten tulisi olla enemmän jokaisen maan kulttuuria vastaavia.
Paperikysely?
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama missä päin maailmaa asut niin voit olla joko onnellinen tai masentunut, riippuu elämänasenteesta.
Joo kyllä se tiedetään mikä porukka tätä asennemantraa aina toistelee. Muistahan näyttää valkaistu tekohymy vielä päälle. Onko tukka hyvin, näkyyx kello?
No ne varmaan kertoo kyllä totuuden paremmin kuin vinkujat, jotka tulevat onnettomiksi jo siitä, että Suomi on onnellisten joukossa.