Suomi taas maailman onnellisin maa mitä mieltä olette?
Taasko Suomi valittiin maailman onnellisimmaksi maaksi. Jotenkin aina vähän huvittaa tämä uutinen, kun samaan aikaan porukka valittaa joka asiasta: ruoasta, sähköstä, verotuksesta, säästä ja naapureista.
Onko tämä oikeasti onnellisuutta vai sitä kuuluisaa ollaan tyytyväisiä kun ei uskalleta muuta?
Vai onko niin, että täällä vaan perusasiat toimii sen verran hyvin (turvallisuus, terveydenhuolto, koulutus jne.), että sitä ei edes tajuta ennen kuin vertaa muihin maihin?
Itse vähän kahden vaiheilla: arki toimii plussaa
ilmapiiri aika negatiivinen miinusta
Mitä mieltä muut?
Ollaanko me oikeasti onnellisia vai vaan hiljaisesti tyytyväisiä?
Kommentit (274)
Miltähän postinumeroalueilta tätä on kyselty? Varmaan huolellisesti valikoitu bias.
Onnettomat lähtevät oman käden kautta. Tätä tapahtuu paljon. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei olla. Heti pois Suomesta jahka saan alkupääoman kasaan.
et saa mitään kasaan. siitä huolehtii verottaja
Onhan tämä totta. Ei tuossa ole koskaan väitetty että olisimme onnellisia, vaan onnellisimpia. Täällähän on lopulta kaikki todella hyvin kun miettii muihin maihin. Turvallista ja vapaata elämää ilman minkäänlaista huolta huomisesta. Iskäx4
Pohjois-Korea olisi voittanut Suomen jos olisi ollut mukana tutkimuksessa, eivät uskaltaneet ottaa sitä mukaan!
Joku Suomessa joka vuosi vieraileva britti avasi sellaista puolta asiasta mitä moni ei ole tullut ajatelleeksi.
Hän kuvasi monin sanoin kuinka rauha ja hiljaisuus, jonka suomesta vielä löytää, vaikuttaa henkiseen hyvinvointiin.
Hän kuvasi pakkasen hiljaisuutta, pimeyttä, mustavalkoista värimaailmaa, ihmisten vähäeleisyyttä ja kunnioittavaa asennetta toisen koskemattomuutta ja omaa tilaa kohtaan. Siisteyttä, kesän puhdasta hengitysilmaa, vapautta pukeutua sään mukaan mukavasti, ruuhkien poissaoloa, siis kaiken kaikkiaan jatkuvan ärsyketulvan vähäisyyttä, joka suoraan vaikuttaa ihmisen stressitasoon.
Hän kuvasi kuinka häneen laskeutuu Suomessa sisäinen rauha, hän on itseään kohtaan vähemmän vaativa, nukkuu paremmin, on vähemmän hermostunut, voi fyysisesti paremmin -ja kaipaa vähemmän actionia ympärilleen.
Paljon täällä on ilmiselvästi myös pahonvointia, joka varmasti on vaiva joka riivaa ihmistä riippuen hänen lähtökohdistaan syntymässään. Tällä palstalla ainakin näkyy yksinäisyys ja toimijuuden puute, sellaiseen tilanteeseen ei varmasti ympäröivä rauha ja vapaus autakkaan kun ihminen on itsensä vanki ja sisällään vailla rauhaa.
Ilmeisesti tätä kysytään vain kelan asiakkailta
Suomessa ei jostain syystä koskaan uutisoida, kuinka Suomi pärjää nykyään "Paras elämänlaatu" ja "Rikkain maa" vertailuissa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti tätä kysytään vain kelan asiakkailta
Ei ainakaan multa kysytty. Terkuin kuntoutustukihakemus hylätty.
Oih, olen niin onnellinen! Ei töitä, ei työpaikkoja, tukia ei haluttaisi maksaa ja töihin pitäisi muuttaa vaikka pohjoisen rajalle telttaan asumaan omakustanteisesti. Joka asia maksaa niin hemmetisti ja terveydenhoitoon pääsy on kuin lottoarvontaa.
OIH, OLEN NIIN ONNELLINEN!
Vierailija kirjoitti:
Miltähän postinumeroalueilta tätä on kyselty? Varmaan huolellisesti valikoitu bias.
"With some exceptions, all samples are probability based and nationally representative of the resident population aged 15 and older. The coverage area is the entire country including rural areas, and the sampling frame represents the entire civilian, non-institutionalized adult population of the country."
Bias taitaa olla lähinnä palstan kitisijöillä.
Suomalainen on onnellinen, kun saa kelasta 600 euroa kuussa ja tyytyy siihen. On helppo olla onnellinen kun vaatimustaso on noin matala. Muissa maissa ihmiset vaativat enemmän ollakseen onnellisia.
Kukaan ei tunnu tuntevan sellaista henkilöä jolta olisi kysytty. Vaikka jo yhdeksäs vuosi peräkkäin ollaan onnellisimpia. Mystistä.
Vierailija kirjoitti:
En minä teistä muista tiedä, mutta oma onnellisuustasoni nousi melkein pystysuoraa viivaa pitkin, kun muutin pois Suomesta parikymmentä vuotta sitten. Ja on korkealla tasolla pysynyt.
Mikä tämä onnen maa on, mitä siellä puuhaat ja mitä me Suomessa voitaisi parantaa jotta saavuttaisimme saman onnen?
Onhan täällä tosi helppo elää, ei tarvitse edes töissä käydä, jos ei halua ja silti on asunnot ja kohtuullinen toimeentulo. Kaiken huipuksi on opiskelu ilmaista, siitä jopa maksetaan. Esimerkiksi Yhdysvalloissa ei moinen onnistuisi.
Kyselyyn vastaavat eivät kehtaa olla antamatta huippupisteitä vaikkeivät olisikaan onnellisia, kun Suomi on jo niin monena vuonna voittanut kyselyn aiemmin.
Olen sitä mieltä, että kaikilta ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen on onnellinen, kun saa kelasta 600 euroa kuussa ja tyytyy siihen. On helppo olla onnellinen kun vaatimustaso on noin matala. Muissa maissa ihmiset vaativat enemmän ollakseen onnellisia.
Vaatiahan aina voi, täysin eriasia saako..
Vierailija kirjoitti:
Oih, olen niin onnellinen! Ei töitä, ei työpaikkoja, tukia ei haluttaisi maksaa ja töihin pitäisi muuttaa vaikka pohjoisen rajalle telttaan asumaan omakustanteisesti. Joka asia maksaa niin hemmetisti ja terveydenhoitoon pääsy on kuin lottoarvontaa.
OIH, OLEN NIIN ONNELLINEN!
tukia kuitenkin maksetaan.
Jo eteläisessä euroopassa muuttaisit asumaan johonkin tätisi autotallin päätyyn, ihan rahanpuutteesta johtuen. Jopa pienipalkkaisessa työssä.
Se on harhakäsitys.Sillä ei ole mitään todellista näyttöä.Tässä maassa on niin paljon epäkohtia,jotka täytyy muuttaa paremmaksi.Moni ihminen on menettänyt kaiken toivon ja järjen.Mutta tietyt asiat tapahtuu syystä.Ja me ollaan menossa hyvää kohti kaikesta huolimatta.Ja he jotka ovat vieneet vääryydellä toisilta kaiken sen turvan.Ja oikeuden elää ihmisarvoista elämää.Sellaiset hlöt tulevat itse kompastumaan heidän omiin pahoihin tekoihin.Samalla jäävät muiden jalkoihin.Koska siinä vaiheessa ei kukaan muu tule enää heidän apuun.Pahat ihmiset -ja tahot yrittää pitää heitä itseään vain pystyssä.Ja hallita muita viimeiseen asti.Mutta se ei tule onnistumaan.Meitä on iso joukko hyviä ihmisiä.Jotka on enemmän tietoisia kaikesta.Siitä mikä on hyvää ja mikä on pahaa. Ja juuri me ollaan sen kaiken hyvän kannalla.Ja kehoitan tulemaan mukaan jakamaan sitä hyvää ja kaunista elämää.Missä ei kukaan meitä orjina ja pelleinä pidä. Koska se ei ole ihmisarvoista elämää.Vaan orjiuutusta ja syvää valvontaa kaikessa.Siihen meidän ei tule suostua ikinä!