Suomi taas maailman onnellisin maa mitä mieltä olette?
Taasko Suomi valittiin maailman onnellisimmaksi maaksi. Jotenkin aina vähän huvittaa tämä uutinen, kun samaan aikaan porukka valittaa joka asiasta: ruoasta, sähköstä, verotuksesta, säästä ja naapureista.
Onko tämä oikeasti onnellisuutta vai sitä kuuluisaa ollaan tyytyväisiä kun ei uskalleta muuta?
Vai onko niin, että täällä vaan perusasiat toimii sen verran hyvin (turvallisuus, terveydenhuolto, koulutus jne.), että sitä ei edes tajuta ennen kuin vertaa muihin maihin?
Itse vähän kahden vaiheilla: arki toimii plussaa
ilmapiiri aika negatiivinen miinusta
Mitä mieltä muut?
Ollaanko me oikeasti onnellisia vai vaan hiljaisesti tyytyväisiä?
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Suomi on todella onneton maa ja surullinen kansa.
Aina ollut sellainen perämetsä jossa vilua ja nälkää.
Nyt sitten modernina aikana talous on romahtanut totaalisesti ja se on johtanut kansan nopeaan köyhtymiseen.
Nyt on kallistunut sähkö, energia, bensa, ruoka ja kaikki. Kansan heikko ostovoima on erittäin heikkoa nyt.
Eli on surullinen, köyhä ja masentunut kansa ja maa. Ei pärjää millään mittarilla enää oikeille länsimaille.
Ikävää että sulla on noin. Muitten puolesta et voi kuitenkaan puhua.
Asioiden arvostus vauraassa maassa on tänäpäivänä liian itsestään selvää.
En usko tähän tutkimukseen, se on PROPAGANDAA. Uskon, että Norja on maailman onnellisin maa. Siellä on tuttuja töissä, siellä ei ole ikärasismia, vaan kaikki halukkaat revitään töihin. Norjassa on huikeat palkat, töissä paljon tekijöitä, töissä hyvä työilmapiiri. Norja on rikas maa taloudellisesti, Norja antaa omille kansalaisilleen hyvinvointia. Norjassa ihmiset ovat iloisia ja voivat hyvin, koska heillä on töitä ja hyvä palkka, mikä takaa hyvän elämän.
Suomessa on MASSATYÖTTÖMYYS, mutta ollaan vaan onnellisia, ollaanhan. Kyllähän Suomessa rikkaat, mm muuttaja KELALOISET, eläkeläiset ovat varmasti kovin onnellisia, heidän talous on turvattu. Harmi, että en ole syntynyt somaliksi, voisin Suomessa oikein hyvin somalina saaden tilille 5000 eur Kelarahaa.
En todellakaan usko, että Suomi on maailman onnellisin maa, en todellakaan.
Negatiivinen, todella ilkeä ja ahdasmielinen ilmapiiri. Suomessa ei saa olla mitään kivaa, tuottavaa, osaamista tai iloa. Se on aina joltain pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli tämä kysely. Siinä painotettiin uskoa instituutioihin ja valtioon ja niitä kysymyksiä oli paljon. Mielestäni tuloksia pitäisi analysoida jokaisen maan kontekstista käsin, kun monessa maassa valtioon ei uskota ja äänekkäästi riidellään politiikasta illallispöuäydässä ( esim Espanja) kuitenkin ovat onnellisia ja luottavat perheeseensä ja ystäviinsä. Kuitenkin saavat varmasti alhaiset pisteet siinä luottavatko valtioon.
Kysymysten tulisi olla enemmän jokaisen maan kulttuuria vastaavia.
Paperikysely?
Netissä oli. Tuli muistaakseni Suomifi palvelun kautta ja piti klikata kysymyssivustolle. En ensin mennyt kun pelkäsin virusta,tuli uudestaan niin menin, viime syksynä lokakuussa muistaakseni.
Ei ollut sitten tuo. Tuo tehdään Suomessa pelkästään puhelimitse.
Ok sitten se oli joku muu kysely, Eu sivut.
Silti tämän onnellisuuskyselyn kysymykset ovat outoja eivätkä sovi sellaisenaan mittaamaan tasaveroisesti kaikkien maiden tyytyväisyyttä kun monissa maissa ei uskota valtioon vaan omaan perheeseen turvaverkkona.
Vierailija kirjoitti:
En usko tähän tutkimukseen, se on PROPAGANDAA. Uskon, että Norja on maailman onnellisin maa. Siellä on tuttuja töissä, siellä ei ole ikärasismia, vaan kaikki halukkaat revitään töihin. Norjassa on huikeat palkat, töissä paljon tekijöitä, töissä hyvä työilmapiiri. Norja on rikas maa taloudellisesti, Norja antaa omille kansalaisilleen hyvinvointia. Norjassa ihmiset ovat iloisia ja voivat hyvin, koska heillä on töitä ja hyvä palkka, mikä takaa hyvän elämän.
Suomessa on MASSATYÖTTÖMYYS, mutta ollaan vaan onnellisia, ollaanhan. Kyllähän Suomessa rikkaat, mm muuttaja KELALOISET, eläkeläiset ovat varmasti kovin onnellisia, heidän talous on turvattu. Harmi, että en ole syntynyt somaliksi, voisin Suomessa oikein hyvin somalina saaden tilille 5000 eur Kelarahaa.
En todellakaan usko, että Suomi on maailman onnellisin maa, en todellakaan.
Norja on top10 sekin mutta näyttää viime vuosina pärjänneen huonommin kuin muut pohjoismaat.
On se vähän asennekysymyskin monesti. Otetaan esimerkki: siskoni.
Hän teki sh työtä mielestään huonolla palkalla. No sehän johtui siitä että hoitajille maksettiin surkeaa palkkaa ja hän ei mennyt lääkikseen koska vanhemmat ei riittävästi tukeneet häntä.
Sitten hän alkoi opiskelemaan. Tuet olivat tietysti huonot ja töissäkin piti käydä kun oli lapsikin elätettävänä. Muut opiskelijat sai keskittyä opintoihin. Hän ei yhtään huomannut, että hänellä oli lapsi, hänellä oli vanhemmat jotka auttoivat lapsen kanssa jotta hän pääsi töihin ja; hänellä oli työ jolla parantaa taloudellista tilannettaan verrattuna muihin opiskelijoihin.
No sitten hän pääsi hyväpalkkaiseen työhön. No mutta paikkakunnalla oli kallista asua ja sehän on väärin, miksi toisaalla joutuu maksamaan asumisesta enemmän kuin toisaalla. Palkka nousi, vastuuta tuli lisää. Mutta liian vähän, joku työkaveri tienaa enemmän! Lapsi menestyi harrastuksessa ja sai ystäviä. Huonostihan se sekin meni, koska joukkueenjohtajan lapsi pärjäsi paremmin ja sai enemmän peliaikaa..
Huomaatteko kaavan? Tietyntyyppinen ihminen kun pääsee seuraavalle onnellistamisportaalle, hänen katse siirtyy myös automaattisesti seuraavalle. Ja taas ollaan verrattain onnettomia, kun jollain toisella on paremmin.
Ei todellakaan maailman onnellisin. Täällä on niin umpiniskaista ja ikävää porukkaa. Sisäänpäinsulkeutuneita, itsekkäitä ja katkeria.
Aikamoista. Valtioneuvoston sivu sosiaalisen eriarvoisuuden tarkkailuluikalle on poistettu tänä aamuna?
Yleltä vielä löytyy: https://yle.fi/a/74-20211806
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli tämä kysely. Siinä painotettiin uskoa instituutioihin ja valtioon ja niitä kysymyksiä oli paljon. Mielestäni tuloksia pitäisi analysoida jokaisen maan kontekstista käsin, kun monessa maassa valtioon ei uskota ja äänekkäästi riidellään politiikasta illallispöuäydässä ( esim Espanja) kuitenkin ovat onnellisia ja luottavat perheeseensä ja ystäviinsä. Kuitenkin saavat varmasti alhaiset pisteet siinä luottavatko valtioon.
Kysymysten tulisi olla enemmän jokaisen maan kulttuuria vastaavia.
Paperikysely?
Netissä oli. Tuli muistaakseni Suomifi palvelun kautta ja piti klikata kysymyssivustolle. En ensin mennyt kun pelkäsin virusta,tuli uudestaan niin menin, viime syksynä lokakuussa muistaakseni.
Ei ollut sitten tuo. Tuo tehdään Suomessa pelkästään puhelimitse.
Ok sitten se oli joku muu kysely, Eu sivut.
Silti tämän onnellisuuskyselyn kysymykset ovat outoja eivätkä sovi sellaisenaan mittaamaan tasaveroisesti kaikkien maiden tyytyväisyyttä kun monissa maissa ei uskota valtioon vaan omaan perheeseen turvaverkkona.
Kysymykset?
"Please imagine a ladder with steps numbered from 0 at the bottom to 10 at the top. The top of the ladder represents the best possible life for you and the bottom of the ladder represents the worst possible life for you. On which step of the ladder would you say you personally feel you stand at this time?"
Tuo on ainoa kysymys mihin maiden välinen järjestys perustuu. Ei ole kysymyksiä monikossa, on vain yksi kysymys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä Suomi hypettämisessä on jotain vinksallaan..
Ei ole.
Suomea kannattaa aina vähän nostaa, vaikka ei olisi ihan aina tarvettakaan. Se on sitä isänmaan rakkautta.
Kaikki eivät rakasta kotimaataan. Meitä on paljon jotka ovat täällä olosuhteiden pakosta. Asuin uokomailla 12 v ja olin töissä. Tuli olo että haluan Suomeen sosiaalialle ja että haluan antaa Suomelle takaisin mitä olen saanut. Nyt olen ollut työtön useamman vuoden ja katunut paluuta. Olen työtön yh,en omista mitään, asumme pienessä vuokra- asunnossa. Lapsen takia on asuttava vielä täällä.
miksi lapsen takia on pakko asua Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Asioiden arvostus vauraassa maassa on tänäpäivänä liian itsestään selvää.
Mihin viittaat vauraalla maalla? Norjaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä Suomi hypettämisessä on jotain vinksallaan..
Ei ole.
Suomea kannattaa aina vähän nostaa, vaikka ei olisi ihan aina tarvettakaan. Se on sitä isänmaan rakkautta.
Kaikki eivät rakasta kotimaataan. Meitä on paljon jotka ovat täällä olosuhteiden pakosta. Asuin uokomailla 12 v ja olin töissä. Tuli olo että haluan Suomeen sosiaalialle ja että haluan antaa Suomelle takaisin mitä olen saanut. Nyt olen ollut työtön useamman vuoden ja katunut paluuta. Olen työtön yh,en omista mitään, asumme pienessä vuokra- asunnossa. Lapsen takia on asuttava vielä täällä.
miksi lapsen takia on pakko asua Suomessa?
Paremmat koulut olisi ulkomailla.
Olen niin onnellinen. Maasta en tiedä.
Fiksuja ihmisiä näkee harvoin katukuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan maailman onnellisin. Täällä on niin umpiniskaista ja ikävää porukkaa. Sisäänpäinsulkeutuneita, itsekkäitä ja katkeria.
Puhu vain omasta puolestasi.
riippuu mihin tätä vertaa. Super köyhiin maihin verrattuna asiat on hyvin . Ilmasto sekä ilmapiiri taas kaukana hyvästä . Itse olen onnellisempi Espanjassa kuin Suomessa asuessa .
Vierailija kirjoitti:
Aikamoista. Valtioneuvoston sivu sosiaalisen eriarvoisuuden tarkkailuluikalle on poistettu tänä aamuna?
Yleltä vielä löytyy: https://yle.fi/a/74-20211806
Niin.
Katsoitko kuvaajia mihin komission huomautus perustui?
Työttömyys kasvoi 2022, 2023 ja 2024
Työllisyys laski 2022, 2023 ja 2024
Ostovoima laski 2021, 2022, 2023
terveydenhuollon palveluihin pääsy heikentyi huomattavasti 2021.
Hetkinen..kuka laatikaan valtion budjetin 2021-2024?
Eri tutkimus sitten, tuo tehdään puhelinhaastatteluna.